Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP
2
Gruppsamtal Hur uppfattar ni rapporten, stämmer resultaten och deltagarnas upplevelser in på den erfarenheten ni har av projektet? Utifrån rapporten och egna erfarenheter – Vad tycker ni att projektet ska utveckla eller fokusera på under kommande projekttid? Utifrån behov och erfarenheter i egna verksamheten; Hur passar Level Up in i ordinarie verksamhet, hur ser behovet ut av projektet och en eventuell implementering? Vilka delar skulle vara mest aktuellt att implementera?
3
Gruppindelning Robert, Cecilia F, Julia, Emina, Susanne, Veronica
Lovisa, Andrejana, Ellen, Caroline, Anneli, Johan, Rebecca Gresa, Maria S-A, Yasmin, Marie M, Maria S, Mattias, Jan-Olov Maria H, Malin, Håkan, Cecilia A, Anders, Eva, Natasha Cecilia H, Emma, Carin, Britt-Marie, Christel
4
Grupp 1 Få in Level Up i DUA-samarbetet mer. Fungerar väl med DUA, men det vore bra att få med socialtjänsten och Försäkringskassan mer. Hur kan vi göra för att få kvar Level 1 vid en eventuell implementering? Många som remitteras från SOC och FK som står långt ifrån arbetsmarknaden. Förslag: Någon form av level 1 innan ÅKA och hur kan man arbeta med det? Ha en arena; att alla finns på plats vid en särskild tid. (ALLA MYNDIGHETER) Kostsamt att införa Level Up i sin nuvarande form. Men Level 1 är en möjlig verksamhet -- gruppverksamhet. Grundlig bedömning innan Level Up – Vad finns det för behov och finns det något remitterande myndighet kan göra innan personen går med. Vården saknas. Svårt att få in individen inom vården. Vore bra med en konsulterande psykolog kopplad till projektet. Viktigt att tänka på hur vi gör efter projektets avslut. Smidigt om mentorerna är kvar. Bra om det finns någon som håller ihop det i kommunen – typ samordnare. Tätare samarbeten mellan myndigheter och mentor.
5
Grupp 2 Känner igen sig i resultatet av rapporten.
Implementering är viktig att ta ställning till för kommunernas del framåt. Behovet av insatsen finns även för de som är äldre. Möta individen där den är och arbeta tillsammans. Jobba med grundläggande behov och det är viktigt att arbeta på det sättet. Viktigt att arbeta tillsammans med FK och övriga samverkanspartners och ha en dialog kring ärendet. Viktigt att kolla på helheten av ärendet. Finns det många hinder och krävs det stora insatser av mentor och deltagare? Tiden är en faktor. Hur många mentorer kan behövas? – hänger ihop med ohälsotal. Saknar vården i vissa ärenden. Är bra dock att ställa frågan om hur mycket saknas vården? Olika behov i respektive kommun och för olika deltagare.
6
Grupp 3 Rapporten stämmer mycket bra med erfarenhet kring projektet.
Saknar vården - främst det terapeutiska och de kontinuerliga kontakterna i det längre arbetet. Många är kvar hos mentorerna längre. Viktigt att få med de privata arbetsgivare, att förmedla projektet och ungdomarna ut mot näringslivet. Viktigt att arbeta genom de vägar som redan finns – jobba med förtroendekapital och de företag som redan arbetar tillsammans med kommun, AF och FK. Viktigt att samarbeta med andra projekt - t.ex hållbart yrkesliv. Bra företag att arbeta ut personer som behöver stöd i. Viktigt att få ut individer i privata företag för att testa yrken. Och få kanske få inspiration till utbildningar. Viktigt att arbeta mer med föreningslivet. Bra väg in mot arbetslivet för ungdomarna. Samverkan med skolan, SYO, kurator osv – kan vi använda det mer i projektet? Föreningar, andra organisationer och sociala företag. Det är kraftfullt att ha en styrgrupp som har fullt fokus på Level Up nu i ett implementeringsperspektiv.
7
Grupp 4 Resultaten stämmer överens med egen erfarenhet.
Diskussion kring vården – kan projektet ta till sig en konsultläkare för att få skjuts in mot vuxenpsyk? Intressant att få en bredare ansats, att fånga in totalen i kommunerna på ett annat sätt. Hur ser helheten ut i gruppen? Vad finns det för utbud för de egna kommunerna? Beskriva helheten hur det ser ut i kommunen med UVAS, ohälsotal, arbetslöshet, sjukskrivningar osv. Implementeringen kommer hänga på hur vi förklarar hur bra vi är; prata kring de socioekonomiska siffrorna. ”Vad tjänar vi?” Bra med en socioekonomisk beräkning för att påvisa detta som en del av utvärderingen. Finns bra förutsättningar i Vara att implementera projektet. Level 1 kan finnas kvar i form av mentorskapet. Vara folkhögskola är en viktig resurs för att få deltagare att närma sig studier. Växa vidare allmän kurs… att sömnlöst/steglöst ta sig längre i studiemiljö utifrån egna förutsättningar. Metoden kan vara verksam hos ensamkommande.
8
Grupp 5 Rapporten stämmer överens med egna erfarenheter.
Samarbetet med vården är viktigt. AF kan sakna återkopplingar och dokumentation i överlämningen. Vad har hänt tidigare i projektet? Utveckla mallar för detta. Kontakten mellan remittent och mentor kan utvecklas. Mentorskapet som arbetar med det basala är avgörande att det finns kvar. Viktigt då att man kan motivera och föra fram mot politiker fram projektet. Socioekonomiska beräkningar. Hur ser vi till att bara metodtrogna vid en implementering – hur tar vi vara på kontakterna och samarbetet med t.ex vuxenskolan? Inget som säger att gränsen ska gå vid 30 – arbeta med de som har behovet enligt metodiken i Level Up. Behövs inte fler mediciner från vården utan mer samtalskontakt/psykolog för deltagarna.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.