Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHelena Lund
1
13.4 Motion nr 5 Sv Friidrottsförbundet Oberoende antidopingarbete inom svensk idrott
2
Motionärens förslag: att ge Riksidrottsstyrelsen i uppdrag att från RF:s sida påskynda arbetet med att delar av antidopningsverksamheten inom RF flyttas utanför idrotten så att en fristående nationell antidopningsorganisation (NADO) bildas fr.o.m. 1/ Den statliga utredningen SOU2011:10 bör utgöra grunden för detta arbete.
3
Världsantidopingkoden
NADO ska: vara oberoende i operationella beslut och aktiviteter “independent in operational decisions and activities” Oberoende / Fristående Enligt världsantidopingkoden ska Antidopingverksamheten (NADO) vara oberoende i sina operationella beslut och aktiviteter. Obereonde, enligt iNADO (Institute of National Antidoping Organisations) = utan kontroll, vägledning eller influenser från annan, det vill säga att NADO ska vara autonom Samtidigt är det inte möjligt för en NADO att vara helt oberoende i de delar som handlar om uppgifter från och om idrottare och idrotterna respektive ekonomiska medel. Det finns inget likhetstecken mellan oberoende och fristående då även en fristående organisation skulle kunna utformas på ett sätt som gör den ytterst beroende av annan organisation eller stat. På samma sätt kan en från idrotten icke fristående organisation ges en oberoende ställning som kan vara avsevärt större än en fristående organisation. DopK:s utlåtande: ”WADA har ännu inte uttalat kravet att en NADO ska vara placerad utanför en idrottsorganisation för att koden ska anses vara följd. De internationella diskussionerna kommer troligen att leda till en ändring i koden.”
4
Världsantidopingkoden
Sverige HAR ett oberoende antidopingarbete Stadgar Valbarhet till DopK Antidopingverksamheten leds och koordineras av DopK DopK är ett av RS oberoende organ ISO-standard för kvalitetsledning Särskild auktoriserad revisor 4 kap. 6§: Ledamot eller ersättare i RS, SF-styrelse, DF-styrelse eller SDF-styrelse är inte valbar som ledamot i DopK 13 kap. 1§ Antidopingverksamheten bedrivs i alla organisationsled inom RF, och leds och koordineras av Dopingkommissionen (DopK). 3 § Dopingkommissionen DopK, som är ett av RS oberoende organ, ska bestå av ordförande, vice ordförande och fyra övriga ledamöter, som väljs av RF-stämman. Antalet övriga ledamöter ska vara lika fördelat mellan könen. I DopK ska finnas juridisk och medicinsk sakkunskap. DopK har det övergripande ansvaret för idrottens antidopingverksamhet. DopK har det övergripande ansvaret för idrottens antidopingverksamhet. Verksamheten ska vara certifierad enligt vid var tid gällande ISO-standard för kvalitetsledning. DopK:s ekonomiska förvaltning ska årligen granskas av en av RF-stämman särskilt utsedd auktoriserad revisor. Revisorns rapport ska senast den 1 mars överlämnas till RS.
5
Världsantidopingkoden
WADA har godkänt Sveriges ordning – och har inte uttalat kravet att NADO ska vara placerad utanför en idrottsorganisation
6
Världsantidopingkoden
Vidare ska NADO: samarbeta med relevanta organisationer och organ samt andra antidopingorganisationer organiseras utifrån vad som är mest lämpligt i det enskilda landet.
7
Sverige Idrottsrörelsen är en folkrörelse – och kräver särbehandling
Ex momsfrågan Idrottsrörelsen är en folkrörelse – och styrs inte av Myndigheter Staten (idrottsdepartement) Idrottsrörelsen är en folkrörelse – och vill ta ansvar Värdegrund Kom ihåg EKONOMI
8
Vad avgör oberoendestatus? (iNADO 2016)
Implementering av världsantidopingprogrammet; Personal och budget allokering; Beslut om utbildnings- och preventionskampanjer; Beslut om medicinska dispenser; Planering av tester och analyser; Hanteringen av resultat och beslut om åtal ska väckas; Genomförande av antidopingutredningar; Opartiska förhör och oberoende överklaganden; Beslut om samarbeten med andra offentliga verksamheter/myndigheter; √ √ √ √ √ √ √ √ √ mellan antidopingfunktioner så som utbildning/prevention, testprogram, underrättelse- och utredningsverksamhet; Planering av tester, inklusive etablering av utpekade testgrupper av idrottare, och beslut om vilka idrottare som ska testas, när de ska testas, vilka tester som ska användas och vilka analyser som ska göras av testerna;
9
Vad avgör oberoendestatus? (iNADO 2016)
Beslut om internationella samarbeten med andra länders antidopingverksamhet eller med internationella förbund; Beslut om tjänster till nationella eller internationella tävlingar; Beslut om avgiftsbelagda tjänster till nationella eller internationella kunder; Styrning och tillsättning av dopingkommissionen; Beslut om anställningar; Pressmeddelanden eller offentliga uttalanden samt offentliga informationskampanjer √ √ √ ? ? ? Så av 15 punkter är det RS bedömning att antidopingverksamheten i dagsläget uppfyller 12. De sista tre finns det utrymme att fundera kring eventuella åtgärder för att stärka oberoendet. Vi återkommer till detta.
10
Vad kan Sverige utveckla?
Styrning och tillsättning av dopingkommissionen; Beslut om anställningar; Pressmeddelanden eller offentliga uttalanden samt offentliga informationskampanjer RS säger i sitt utlåtande att man under nästa mandatperiod avser titta på såväl tillsättning som sammansättning av Dopingkommissionen. Det har vi alla möjligheter att göra för att säkerställa att den antidopingexpertis som bör finnas där, enligt WADA:s rekommendationer, finns att tillgå. Idag är antidopingpersonal formellt anställda av RF och rapporterande till en avdelningschef. Det är avdelningschefens ansvar att anställa sin personal. Men visst skulle den konspiratoriskt lagde kunna hävda att GS kan stoppa anställningar, eller förorda särskilda personer. Detta tror vi också att vi under nästa mandatperiod kan hitta lösningar på. Björn Eriksson har aldrig haft några synpunkter på vad Svensk Antidoping anfört i offentligheten. Men visst, RF är den yttersta avsändaren och skulle därmed kunna påverka kommunikation. Även detta menar RS bör gå att titta på med ambitionen att finna en helt oberoende ställning för Svensk Antidoping. Den sista punkten är något som måste göras oavsett organisationsform.
11
Ärendets beredning GS genomlysning Dialoger med andra intressenter
SF-dialoger Elitidrottsrådet GS lät juristen Elin Johansson göra en genomlysning av tidigare utredningar och hittillsvarande arbete Inom ramen för genomlysningen genomfördes dialoger med till exempel Folkhälsomyndigheten, SOK, WADA mfl. SF-dialoger genomförs med samtliga SF under vår och höst. Dessa använder GS och ordföranden för att stämma av aktuella frågor. Där stämdes också antidopingfrågan av gällande huvudmannaskapet. RS noterar därifrån ett stöd för nuvarande ordning.
12
RS föreslår: att RF-stämman uppdrar till RS att om WADA ändrar förutsättningarna för svenskt antidopingarbete vidta åtgärder för att säkerställa en godkänd svensk ordning; och att motionen därmed får anses besvarad. Lydelsen i den utskickade handlingen.
13
RS föreslår: att RF-stämman uppdrar till RS att föra dialog med världsantidopingorganisationen (WADA) i syfte att säkerställa att Sverige också fortsatt uppfyller världsantidopingkoden; och att RF-stämman uppdrar till RS att om WADA ändrar förutsättningarna för svenskt antidopingarbete vidta åtgärder för att säkerställa en godkänd svensk ordning; samt att motionen därmed får anses besvarad. RS har lyssnat och förstår att detta är en fråga som väcker viss oro. Finns det en risk att Sverige anses ”non-compliant” – att icke följa reglerna? Det vill ingen av oss. Därmed har RS kompletterat med en inledande beslutssats som helt enkelt innebär att RS vill ha stämmans uppdrag att snarast inleda en dialog med WADA. Alla kort på bordet, så här tänker vi – vad tänker ni?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.