Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Data / IT / Administration

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Data / IT / Administration"— Presentationens avskrift:

1 Data / IT / Administration
Koll på -Tävlingsadministrativa system -Klasser -Anmälan och anmälningsavgifter -Lottning -Tävlingsbevakning -Resultat winsplits/livelox/online -Rapportering, tävlingsavgifter och fakturering -Organisation -Kvalitétssäkering -Kritiska arbetsuppgifter RUBRIK

2 TävlingsAdministrativa system
-Eventor -OLA eller MeOS -Stämpelsystem SI (eller Emit) -Winsplits -Omaps -Livelox -Liveresultat -live.orientering.se RUBRIK

3 Klasser -Synka inbjudan, Eventor, administration och banläggning -Sammanslagning av klasser (färre än fyra…) (D60, H14K, D21, D35) -Strykning av klasser -Inskolning – ingen tid! -TR 5.1 & TA 5.1 RUBRIK

4 Anmälan & anmälningsAvg.
-Sista dag för anmälan, ordinarie avgifter, sön Tid för efteranmälan (eventor/mail), +50%, ons 23.59 -Annan dag än helgtävling en vecka före (finns undantag…) -Anmälan på tävlingsdagen (måste anges i inbjudan) -i tävlingsklass, + 100% -i ÖM, U och Insk, ordinarie avgift -Gallring o vakanser för elit, TA 5.1 -Ungdom kr, Vuxen , Elit -Högre avgift (+50%) ansökan OF RUBRIK

5 lottning RUBRIK -Samarbete med banläggare (och ev. startchef)
-Startmellanrum, Sp 1 min, Me 2 min, Lå 3 min, Na 2 min, Ultra/stafett masstart - Datorstödd eller manuell, godkänd metod - Tävlande med samma bana får ej starta samtidigt (gäller intervallstart…) -ÖM och U ska ha egna banor! RUBRIK

6 Forts. lottning -Samma startmellanrum i hela klassen (även efteranm.) -Även samma mellanrum för ev saxade klasser på samma bana -Lika snabba klasser som startar samtidigt bör ej ha samma första. Sprid dem på minuterna -Rankingklasser får ej ”saxas” (DH18-DH21) -Gör utrymme för efteranmälan, skapa glapp mellan klasser på samma bana. -Löpare från samma klubb ska spridas -Lotta stafetter! OK att ”seeda” förstalag -Gå igenom lottningen innan publicering RUBRIK

7 Data / IT / Administration
Koll på -Tävlingsadministrativa system -Klasser -Anmälan och anmälningsavgifter -Lottning -Tävlingsbevakning -Resultat winsplits/livelox/online -Rapportering, tävlingsavgifter och fakturering -Organisation -Kvalitétssäkering -Kritiska arbetsuppgifter RUBRIK

8 Tävlingsbevakning RUBRIK Planering av Arena
Banläggning (start/varvning/upplopp) Radio/Förvarning Speakeri och ljud Starttider/måltider Bevakning plus… Online bevakning GPS Bildproduktion Livestreaming TEKNIK RUBRIK

9 Administration / nivå

10 Arena Entré Tight Upplopp (U?) Stå/sitt/tält Speakeri och ljud
Resultatåtergivning (papper/skärm) Servicefunktioner Ström, nätverk Skyltning! Gör alltid en skiss!

11 Banläggning / enheter Arenastart Radio Varvning Förvarning
Målstämpling Vilka klasser? Samordna kontroller Vid stafett – uppsikt?

12 Speakeri & Ljud Spekertorn Antal funktionärer Speakerstöd o skärmar
Vilka klasser Nummerlappar Upplopp fållor Målstämpling på tråd Startider/måltider? Ljudkvalité & Musik Nätverket/internet Papper å penna

13 bevakning plus Online bevakning http://live.orientering.se/
GPS (SOFT/VOF) Bildproduktion (eget värde) Livestreaming (expert…) GPS - program

14 teknik Att få information från skogen/mål till arenan och ut på Internet… För detta krävs Teknik Utrustning Kunskap Planering Tester

15 Grundprinciper ROC:ar

16 Data / IT / Administration
Koll på -Tävlingsadministrativa system -Klasser -Anmälan och anmälningsavgifter -Lottning -Tävlingsbevakning -Resultat winsplits/livelox/online -Rapportering, tävlingsavgifter och fakturering -Organisation -Kvalitétssäkering -Kritiska arbetsuppgifter RUBRIK

17 Resultat -På arenan. Hur? Frekvens? -På nätet. Var? Och NÄR?
-winsplits/livelox/Live

18 Rapportering Tävlingsrapport, senast 10 dagar efter tävling I eventor, anvisning finns, ska undertecknas! Avgift till SOFT och till OF

19 organisation -Dela ansvar för olika funktioner, hemsida, nätverk, admin anmälan, lottning osv -Ha backup plan som har kommunicerats -Samarbetsglädje! -Håll kontakt och rapportera till TL Uppgifter enligt Västgötamodellen Eventor, Anmälningar, Startlistor, Direktanmälan, Brickor, Nummerlappar, Nätverk, Utläsning, Resultat, Fakturering, Tävlingsrapport RUBRIK

20 Kvalitétssäkring RUBRIK
Ett bra samarbete med SOFTs arrangörscoacher, OF:s tävlingskontrollant, bankontrollant och kartkontrollant behövs. Vilka som finns beror på arrangemangets nivå. Var alltid förutseende i planeringen och ta reda på vilka risker som finns. Räkna till exempel alltid med dåligt väder på tävlingsdagen. Det är viktigt att förstå riskerna och gardera mot eventuella fel. Var speciellt uppmärksam på funktioner och delar som är nya för er som arrangörer, t ex ny programvara etc. Gör en riskanalys. I god tid inför tävlingen, testa och simulera. Vad händer till exempel om två av dina funktionärer blir sjuka på tävlingsdagen? RUBRIK

21 Kvalitétssäkring RUBRIK

22 Kvalitétssäkring RUBRIK

23 Kvalitétssäkring RUBRIK -Håll det enkelt -Kör med beprövad metod
-Inget nytt i sista stund -Testa (TESTA) i förväg – MED personal -Håll god ordning på plats -Vad gäller för speaker? -Vad gäller för mellantidskontroller? -Mobiltäckning vid test vs. på tävlingsdagen RUBRIK

24 RUBRIK Kritiska ansvarsuppgifter inom funktionen
Vem ansvarar för att alla datorer och övrig utrustning finns på tävlingsdagen? Vem beställer material från t ex IP Skogen? Vem gör upp avtal med speaker och övriga icke klubbanslutna aktörer som arbetar/hjälper till med tävlingen? Vem kopplar upp datorer med speakerstöd till speakern? Vem kopplar upp datorer för försäljning av öppna motionsbanor? Vem ansvarar för lottning och startlista? Vem ansvarar för startlista, resultatlista, sträcktidslista och banor läggs ut på Internet? Vem ansvarar för att testköra tävlingen i god tid före tävlingsdagen? Vem ansvarar för Internetuppkopplingen till och från tävlingen? RUBRIK

25 RUBRIK Kritiska ansvarsuppgifter mellan funktioner
Vem programmerar enheterna? Vem sätter ut och tar in töm-, check- och avläsningsenheter? Vem sätter ut, kopplar upp och plockar in målenheter och mellantidskontroller? Vem ansvarar för att det säljs rätt antal banor för de öppna motionsklasserna? Vem beställer "rätt" antal kartor? Vilka arbetsuppgifter sköter tävlingssekreteraren och vilka arbetsuppgifter sköter tävlingsadministration? Vem ansvarar för att tävlingsinformation läggs ut på Eventor? Vem ansvarar för att det finns en tidplan och att den följs upp? Var går gränsen mellan elansvarig och dator-/nätverksansvarigs ansvarsområde? Vem ansvarar för att en riskanalys genomförs? Vem inreder alla tält, ex. sekretariat? Vem skriver inbjudan och tävlings-PM? RUBRIK

26 Data / IT / Administration
Koll på -Tävlingsadministrativa system -Klasser -Anmälan och anmälningsavgifter -Lottning -Tävlingsbevakning -Resultat winsplits/livelox/online -Rapportering, tävlingsavgifter och fakturering -Organisation -Kvalitétssäkering -Kritiska arbetsuppgifter RUBRIK


Ladda ner ppt "Data / IT / Administration"

Liknande presentationer


Google-annonser