Ladda ner presentationen
1
Institutionen för svenska språket
Språkutvecklande undervisning Lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner Christian Waldmann Institutionen för svenska språket Linnéuniversitetet
2
Varför språkutvecklande undervisning?
”Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling” (Lpfö98, s. 7) ”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade” (Lgr11, s. 9) Språk Lärande
3
Språklig sårbarhet - pedagogisk sårbarhet
Språkliga svårigheter – kontextuella och relationella Lärarrollen och pedagogiska möjligheter Pedagogisk sårbarhet Pedagogisk utmaning – lärandemiljöer som är utvecklande för alla elever (Bruce, B., Ivarsson, U., Svensson, A-K. & Sventelius, E. 2016: Språklig sårbarhet i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur)
4
Observationsverktyg: Det kommunikationsstödjande klassrummet (Communication Supporting Classrooms Observation Tool, se t.ex. Dockrell m.fl. 2015) LÄRMILJÖ Den fysiska miljön 19 komponenter LÄRTILLFÄLLEN Möjligheter till språkutveckling 5 komponenter INTERAKTIONER Språkliga utbyten och interaktioner 20 komponenter Alla elever – Alla lärare – Alla skolämnen – Hela skoldagen
5
Observationsverktyg: Det kommunikationsstödjande klassrummet
Fritt tillgängligt på projektets hemsida:
6
Studie av svenska klassrum
Hur stöds elevers språkliga utveckling i klassrum? Observationer: 20 lektioner i årskurs 1 6–7-åringar Blandade elevgrupper Data: poäng för varje dimension Lärmiljö: 0–19 poäng Lärtillfällen: 0–25 poäng Interaktioner: 0–100 poäng
7
Studie av svenska klassrum
Min Max Totalt Medel Längd på observation (min) 40 80 1032 54,3 Antal elever 5 26 336 16,8 Antal lärare 1 3 32 1,7
8
Lärmiljö, lärtillfällen och interaktioner
9
Lärmiljö
10
Lärmiljö
11
Lärtillfällen
12
Interaktioner
13
Interaktioner
14
Sammanfattning Hur olika komponenter stödjer elevers språkliga utveckling i svenska klassrum Likheter och skillnader mellan svenska och brittiska klassrum Användbart i en svensk skolkontext Öka lärares medvetenhet och kommunikationsvänligheten i svenska klassrum
15
Hur kan lärare använda observationsverktyget?
Kontinuerlig kollegial kompetensutveckling flera lektioner med samma lärare – ett skolämne – samma observatör Planering av intervention lärares undervisningspraktik – elevers språkliga förmågor Diskussionsunderlag i lärarlaget Underlag för diskussioner med elever
16
Kontinuerlig kollegial kompetensutveckling
Identifiering av behov och planering av kartläggning Kartläggning med verktyget Identifiering av styrkor och utvecklings-behov Förändring av miljö och undervisning
17
Hur kan lärare använda observationsverktyget?
Kontinuerlig kollegial kompetensutveckling flera lektioner med samma lärare – ett skolämne – samma observatör Planering av intervention lärares undervisningspraktik – elevers språkliga förmågor Diskussionsunderlag i lärarlaget Underlag för diskussioner med elever
18
Länk till observationsverktyget
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.