Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Institutionen för svenska språket

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Institutionen för svenska språket"— Presentationens avskrift:

1 Institutionen för svenska språket
Språkutvecklande undervisning Lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner Christian Waldmann Institutionen för svenska språket Linnéuniversitetet

2 Varför språkutvecklande undervisning?
”Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling” (Lpfö98, s. 7) ”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade” (Lgr11, s. 9) Språk Lärande

3 Språklig sårbarhet - pedagogisk sårbarhet
Språkliga svårigheter – kontextuella och relationella Lärarrollen och pedagogiska möjligheter Pedagogisk sårbarhet Pedagogisk utmaning – lärandemiljöer som är utvecklande för alla elever (Bruce, B., Ivarsson, U., Svensson, A-K. & Sventelius, E. 2016: Språklig sårbarhet i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur)

4 Observationsverktyg: Det kommunikationsstödjande klassrummet (Communication Supporting Classrooms Observation Tool, se t.ex. Dockrell m.fl. 2015) LÄRMILJÖ Den fysiska miljön 19 komponenter LÄRTILLFÄLLEN Möjligheter till språkutveckling 5 komponenter INTERAKTIONER Språkliga utbyten och interaktioner 20 komponenter Alla elever – Alla lärare – Alla skolämnen – Hela skoldagen

5 Observationsverktyg: Det kommunikationsstödjande klassrummet
Fritt tillgängligt på projektets hemsida:

6 Studie av svenska klassrum
Hur stöds elevers språkliga utveckling i klassrum? Observationer: 20 lektioner i årskurs 1 6–7-åringar Blandade elevgrupper Data: poäng för varje dimension Lärmiljö: 0–19 poäng Lärtillfällen: 0–25 poäng Interaktioner: 0–100 poäng

7 Studie av svenska klassrum
Min Max Totalt Medel Längd på observation (min) 40 80 1032 54,3 Antal elever 5 26 336 16,8 Antal lärare 1 3 32 1,7

8 Lärmiljö, lärtillfällen och interaktioner

9 Lärmiljö

10 Lärmiljö

11 Lärtillfällen

12 Interaktioner

13 Interaktioner

14 Sammanfattning Hur olika komponenter stödjer elevers språkliga utveckling i svenska klassrum Likheter och skillnader mellan svenska och brittiska klassrum Användbart i en svensk skolkontext Öka lärares medvetenhet och kommunikationsvänligheten i svenska klassrum

15 Hur kan lärare använda observationsverktyget?
Kontinuerlig kollegial kompetensutveckling flera lektioner med samma lärare – ett skolämne – samma observatör Planering av intervention lärares undervisningspraktik – elevers språkliga förmågor Diskussionsunderlag i lärarlaget Underlag för diskussioner med elever

16 Kontinuerlig kollegial kompetensutveckling
Identifiering av behov och planering av kartläggning Kartläggning med verktyget Identifiering av styrkor och utvecklings-behov Förändring av miljö och undervisning

17 Hur kan lärare använda observationsverktyget?
Kontinuerlig kollegial kompetensutveckling flera lektioner med samma lärare – ett skolämne – samma observatör Planering av intervention lärares undervisningspraktik – elevers språkliga förmågor Diskussionsunderlag i lärarlaget Underlag för diskussioner med elever

18 Länk till observationsverktyget


Ladda ner ppt "Institutionen för svenska språket"

Liknande presentationer


Google-annonser