Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

en kommunikationsmetodik för attitydförändring

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "en kommunikationsmetodik för attitydförändring"— Presentationens avskrift:

1 en kommunikationsmetodik för attitydförändring
KOMM IN! - en kommunikationsmetodik för attitydförändring

2 Syfte och Resultatmål Syftet är att med hjälp av en ny kommunikations-metodik där entreprenörer/kreatörer som är företagare och kvinnor, utlandsfödda, unga, HBTQ-personer har en central roll, förändra attityder bland företagsfrämjande aktörer i Blekinge Resultatmålen är att utveckla kommunikationsmetodiken, öka kunskapen kring normer och attityder, samt öka antalet förebilder.

3 Medverkande parter Region Blekinge
Klaura – pop up markets entreprenörer Svetlana Leuchuk, Lanagraphic Mika Hallor, Earlfoolish Vera Fredriksen, V-Design Isabelle Falck, Kindnessfood AB Företagsfrämjande aktörer som tex: -Länsstyrelsen Blekinge -Blekinge Business Incubator -Banker ALMI Företagspartner -Nyföretagarcentrum -Kommuner

4 Projektmodell -en iterativ process där kommunikationskonceptet utvecklas från ws 1 till ws 5, och presenteras i sin helhet på en slutkonferens. Regional konferens Material Ws 5 WS 3 WS 2 WS 1 Ws 4 sölvesborg olofström karlshamn ronneby karlskrona

5 Upplägg workshop Inledning och kort presentation Gissa yrket!
Hur uppfattar du våra entreprenörer? Våra upplevelser + och - Presentation av entreprenörernas företag Våra förebilder Hur kan vi jobba vidare kring attityder?

6 Gissa yrket

7 1

8 2

9 3

10 Konstnär, skulptör, grafiker, designer
1 2 3 Negin Azimi TEDx Arrangör, föreläsare Yuri Zatarain Konstnär, skulptör, grafiker, designer Shan Jiang Illustratör Att det inte går att gissa på utseendet vilket yrke en person har. Fördomarna kom fram väl! Negin – Bloggare, tandläkare Yuri – försäljare Shan – programmera, forskare, kriminell

11 Hur uppfattar du våra entreprenörer?
En kortare presentation där de skulle lära känna dem lite bättre – var de bodde, favorit…. Mika- IT, spelutvecklare Vera - kulturpersonlighet Isabelle – bloggare, fitness coach Lana – affärskvinna

12 Våra upplevelser Våra erfrenheter, både + och –
De blev både förskräckta och förvånade Visa att aktörerna är så långt ifrån verkligheten Inte vana vid att få återkoppling och utvärdera eller behöva fundera över sitt eget beteende

13 av entreprenörernas företag/affärsidé
Presentation av entreprenörernas företag/affärsidé

14 Mika

15 Mika hallor Earl foolish

16

17 Svetlana

18

19

20 Vera

21 Illustration – teater – kostymhistoria – experiment - formgivning
21

22

23 Isabelle

24

25

26

27 Våra förebilder

28 Viviana Puello Konstnär, aktivist, inspiratör, art director, författare
Lana

29 Smiling Group AB Isabelle

30 Tatty Devine Mika

31 Textile-link Veras förebildsföretag

32 kring attityder på min arbetsplats eller bredare?
Hur kan vi jobba vidare kring attityder på min arbetsplats eller bredare?

33 Resultat av KOMM IN-projektet
en ny kommunikationsmetodik för förändring av attityder hos företagsfrämjande aktörer har tagits fram kommunikationsmetodiken har använts och förfinats vid 5 ws, 1/kommun trovärdig och stark kommunikation då sändarna var entreprenörer/kreatörer ur diskriminerade grupper något minskade problem med låg kunskap och få förebilder Petter Stordalen, Rune Andersson, Ingvar Kamprad och Monica Lindstedt. Här ser vi således inga effekter av ökad tillgång på förebilder, trots att 60% anger att entreprenörernas engemang på workshopen, var något de verkligen tog med sig hem. Det var också tydligt att merparten av de som deltog i workshoparna inte hade någon kunskap om våra entreprenörer sedan tidigare (vilket inte hade varit osannolikt om de hade haft).

34 Resultat av KOMM IN-projektet
bättre kunskap kring normer, attityder och att dessa har en starkt begränsande effekt 73% angav att de blivit påminda om sina attityder 60% upplevde entreprenörers engagemang "Det var bra att bli utmanad i sina attityder!” "Samtalen och dialogen var givande." Petter Stordalen, Rune Andersson, Ingvar Kamprad och Monica Lindstedt. Här ser vi således inga effekter av ökad tillgång på förebilder, trots att 60% anger att entreprenörernas engemang på workshopen, var något de verkligen tog med sig hem. Det var också tydligt att merparten av de som deltog i workshoparna inte hade någon kunskap om våra entreprenörer sedan tidigare (vilket inte hade varit osannolikt om de hade haft).

35 Resultat av KOMM IN-projektet
det råder brist på yngre förebilder som kan entusiasmera, förmedla kunskap och förändra attityder endast mycket välkända entreprenörer lyftes fram Exempel som nämndes var Petter Stordalen, Rune Andersson, Ingvar Kamprad och Monica Lindstedt. Petter Stordalen, Rune Andersson, Ingvar Kamprad och Monica Lindstedt. Här ser vi således inga effekter av ökad tillgång på förebilder, trots att 60% anger att entreprenörernas engemang på workshopen, var något de verkligen tog med sig hem. Det var också tydligt att merparten av de som deltog i workshoparna inte hade någon kunskap om våra entreprenörer sedan tidigare (vilket inte hade varit osannolikt om de hade haft).

36 Slutsatser Det är möjligt att på kort tid ta fram ett kommunikationskoncept som främjar attitydförändringar bland företagsfrämjande aktörer. Det centrala konceptet att entreprenörer ur diskriminerade grupper satt i förarsätet var en stor framgångsfaktor. Att arbeta med förändringsarbete kräver stort tålamod och vishet. Att fortsatt användning och spridning av kommunikations-konceptet skulle kunna medverka till en djupare och bredare förändring i Sverige. Varje region har sina "regionala" entreprenörer, som kan medverka i den struktur som konceptet har - vilket ger en bra regional återkoppling.

37


Ladda ner ppt "en kommunikationsmetodik för attitydförändring"

Liknande presentationer


Google-annonser