Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Slutuppgift: Framtidens läsupplevelse digitalt - hur ser den ut om tre till fem år?
2
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt. Dagstidningarnas traditionella plattformar integreras med olika typer av digitala plattformar, nya beteendemönster och nya typer av interaktioner för läsarna. Västerbottens Kuriren (VK) har idag följande plattformar för sitt nyhetsbudskap: papperstidningen, tidningen som pdf, webbplatsen vk.se samt det rörliga mediet VK100. Sociala medier (Facebook och Instagram) för att sprida sitt budskap och sitt utbud samt för att flytta användarna till sin hemsida vk.se. En stor utmaning: Betalviljan. Räcker det att ”endast” erbjuda nyheter för att få prenumeranter? Hur ska betalningen gå till?
3
”Svenskarna och internet Undersökning om svenskarnas internetvanor”, Pamela Davidsson & Olle Findahl
4
”Svenskarna och internet Undersökning om svenskarnas internetvanor”, Pamela Davidsson & Olle Findahl
5
”Svenskarna och internet Undersökning om svenskarnas internetvanor”, Pamela Davidsson & Olle Findahl
6
”Svenskarna och internet Undersökning om svenskarnas internetvanor”, Pamela Davidsson & Olle Findahl
7
Interaktiva lösningar/idéer för VK
Utgå från VK’s utmaningar och utbud för att hitta interaktiva möjligheter som stimulerar läsarna att tillgodogöra sig utbudet på ett bra, roligt, spännande och användarvänligt sätt. Tidsperspektiv tre – fem år framåt. Tänk er att det är någon typ av mobil enhet som är den fysiska enheten. Det mobila skulle kunna vara smartphones, surfplattor, smarta-klockor, osv. Hur kommer läsarna att konsumera VK´s utbud om tre - fem år? Fundera på hur målgruppen ska lockas till att använda mobila enheter.
8
VK’s utmaning består bla i betalviljan hos sina läsare
VK’s utmaning består bla i betalviljan hos sina läsare. Räcker det i framtiden att erbjuda "enbart" nyheter? Nyheter har för det mesta ganska kort livslängd. På vilket sätt kan man stärka värdet av en prenumeration? Vad är målgruppen beredda att betala för? Hur vill läsarna i framtiden betala för innehållet? Fundera även på följande aspekt: Många av VK’s läsare har lokala intressen. Men de som bor här och är mer globala - på vilket sätt kan VK som lokalmedia tillfredsställa dem?
9
Användarna delas in i följande målgrupper:
Singlar innan barn. Par innan barn. Barnfamiljer med barn i skolåldern. (den vuxne) Barnfamiljer med barn i tonåren. (den vuxne) Medelålders par där barnen redan flyttat ut.
10
Arbeta i grupp Specificera er målgrupp (ålder, vanor osv från statistik) Brainstorm – ta vara på allas idéer innan ni sållar Gruppkontrakt – bestäm vad som gäller Skriv anteckningar och notera närvarande vid träffar ni har Varje grupp får en handledare
11
Träffa handledaren Träffa handledaren minst två gång under arbetet, boka tid med handledaren 12 maj – vid detta tillfället ska ni beskriva målgruppen mer i detalj Ha en grovplanering (tidplan och arbetsuppgifter) Berätta era tankar kring uppgiften 23 maj - vid detta tillfälle ska ni utveckla era idéer och vara mer konkret
12
Redovisning Den muntliga presentationen ska göras som en pitch för VK (preliminärt) fredag den 2 juni klockan hos VK i Umeå. Det är ett obligatoriskt tillfälle och innebär att alla grupper ska lyssna på varandra. Pitchen ska vara en Pecha kucha-presentation (20*20 = 6 minuter och 40 sekunder per grupp). Efter varje presentation ges det sedan möjlighet för frågor.
13
Genrep: Träffa handledaren tisdag 30/5 (em) eller onsdag 31/5(em) , för en sista genomgång (genrep).
14
Det ska lämnas in en kort rapport (2-4 sidor) per grupp
Det ska lämnas in en kort rapport (2-4 sidor) per grupp. Rapporten ska innehålla era viktigaste slutsatser om hur läsarna i er målgrupp kommer konsumera VKs utbud om tre-fem år samt en diskussion om varför ni har kommit fram till dessa slutsatser. Basera era beslut på fakta.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.