Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
FRÅN OTYDLIGHET TILL TILLGÄNGLIGHET TYDLIGHET
Teater 23:s arbete med tillgänglig webb
2
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Dagens schema Introduktion, vad är tillgänglighet, struktur Paus 11.00 Workshop struktur, text 11.45 Lunchpaus 13.00 Workshop text 13.30 Teknik 13.50 Workshop självskattning 14.30 Frågor 15.00 Tack för idag Line
3
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Teater 23 Är ett konstnärligt arbetskooperativ som drivs av teaterns egna medlemmar Gör scenkonst för barn och unga som spelas både på vår scen i Malmö och på turné Demokratisk teateridé: samma publikupplevelse oavsett spelplatsens förhållanden Niclas
4
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Målgruppsanpassa / Vända oss till barn Digitalt publikarbete Fler språk Föreställningarna ska leva utanför scenrummet Tillgänglighet Niclas
5
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Vad är tillgänglighet? Lokaler, verksamhet, information och bemötande Riva hinder, inte skapa begränsningar Användbarhet för alla Förmåga att anpassa för att möta brukarens behov Så enkelt som möjligt för så många som möjligt Line identifiera och undanröja hinder så att personer med funktionsnedsättning kan vara fullt delaktiga i samhällslivet
6
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Varför tillgänglighet? Självständighet / delaktighet Inkludering, stärker det egna engagemanget Bra för alla – alla har olika funktionalitet 26% definierar funktionsvariation 100% har behov någon gång i livet Niclas Utveckla kommunikation med målgrupp, användarvänlighet tillgänglighet
7
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
År 2000: Första versionen av hemsidan År 2013: Ny design och målgruppsanpassning År 2015: Webbplatsen uppfyller tillgänglighetskrav År 2017: Löpande arbete med tillgänglighet Niclas
8
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Niclas
9
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
År 2000: Första versionen av hemsidan År 2013: Ny design och målgruppsanpassning År 2015: Webbplatsen uppfyller tillgänglighetskrav År 2017: Löpande arbete med tillgänglighet Niclas
10
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Niclas
11
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Vad säger… FN och EU? Lagar och regler i Sverige? Kulturrådet? Västra Götalandsregionen? Teater 23 – WCAG 2.0? Line
12
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
FN och EU? FN, rättigheter för personer med funktionsnedsättning ”… identifiering och undanröjande av hinder och barriärer mot tillgänglighet, ska bl.a. gälla information, kommunikation och annan service, däribland elektronisk service och service i nödsituationer.” Europaparlamentet, direktiv om tillgänglighet WCAG 2.0 nivå AA Line fn datum
13
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Vad säger… FN och EU? Lagar och regler i Sverige? Kulturrådet? Västra Götalandsregionen? Teater 23 – WCAG 2.0? Niclas
14
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Myndigheten för delaktighet Regeringen har satt upp tre inriktningsmål för det prioriterade området kultur, medier och idrott Möjligheten för personer med funktionsnedsättning att delta i kultur- och idrottslivet ska förbättras. Funktionshindersperspektivet ska vara integrerat i den ordinarie bidragsgivningen inom kulturområdet och idrottsområdet. Medietjänster och film ska i högre utsträckning utformas på ett sätt som gör dem tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Niclas
15
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Diskrimineringslagen "har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett (…) funktionsnedsättning" ”4 § I denna lag avses med diskriminering 3. bristande tillgänglighet: att en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att sådana åtgärder för tillgänglighet inte har vidtagits för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning som är skäliga utifrån krav på tillgänglighet i lag och annan författning” Line Krav för myndigheter, lag. Diskrimineringsgrund. Typer av diskriminering. 1 jan Offentlighet.
16
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Vad säger… FN och EU? Lagar och regler i Sverige? Kulturrådet? Västra Götalandsregionen? Teater 23 – WCAG 2.0? Line
17
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Kulturrådet "Samtliga kulturinstitutioner inom teater-, dans-, musik-, litteratur-, biblioteks-, musei- och utställningsområdena som får statsbidrag ska ha webbplatser och e-tjänster som är tillgänglighetsanpassade senast Detta gäller även fria grupper med flera i den omfattning det kan anses skäligt. Webbsidor (...) och e-tjänster ska vara tillgängliga och lägst uppfylla den internationella tillgänglighetsstandarden WCAG 2.0 nivå A. Nivå AA bör eftersträvas." Line
18
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Vad säger… FN och EU? Lagar och regler i Sverige? Kulturrådet? Västra Götalandsregionen? Teater 23 – WCAG 2.0? Line
19
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Riktlinjer och standarder Citerar kulturrådet – WCAG 2.0 Standardiserade grafiska symboler Kontaktuppgifter, möjlighet att prata med personal Information om fysisk tillgänglighet – TD Line
20
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Vad säger… FN och EU? Lagar och regler i Sverige? Kulturrådet? Västra Götalandsregionen? Teater 23 – WCAG 2.0?
21
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
WCAG 2.0 Web content accessibility guidelines W3C – World wide web consortium Möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust WCAG i Sverige = webbriktlinjer.se Line
22
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Line
23
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Hur arbetar vi med tillgänglighet? 1. Struktur 2. Text 3. Teknik Niclas
24
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
25
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
26
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
1. Struktur Vad, hur och för vem? Målsättning Besöksflöde utan hinder. Tydlig kontaktinformation. Konsekvent struktur. Publiceringsdatum. Behövs verkligen informationen? Länka eller kopiera in text? PDF och andra filer.
27
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
PAUS
28
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
WORKSHOP
29
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
1. Struktur Vad, hur och för vem? Målsättning Besöksflöde utan hinder. Tydlig kontaktinformation. Konsekvent struktur. Publiceringsdatum. Behövs verkligen informationen? Länka eller kopiera in text? PDF och andra filer. Tänk på Besökaren använder uteslutningsmetoden Viktigast först Gruppera liknande Ord som särskiljer först Ta bort interna ord
30
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
2. Text Fokus på textens målgrupp och syfte Vem ska läsa texten och varför? Vad vill jag att personen ska göra när den läst klart? Så enkelt som möjligt för så många som möjligt Läsbarhet – typsnitt och storlekar Enkelt, kort och konkret Skriv aktivt, inte passivt
31
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
32
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
33
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
2. Text Strukturerad text Tydliga rubriker och underrubriker Informativa ingresser Disposition
34
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
35
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
36
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
37
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
38
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
2. Text Tillgängligt språk Undvik eller förklara svåra ord Korta meningar och bindeord Undvika förkortningar Konsekvens Lättläst / Fördjupning Flerspråkighet
39
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
40
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
LUNCH
41
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
WORKSHOP korturl.com/wsgbg
42
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Hämta texten på korturl.com/wsgbg 1. Definiera syftet 4. Lyft fram det viktigaste Vem ska läsa texten? Vad i texten är det viktigaste? Vilken funktion ska texten fylla? Hur skulle en ingress kunna se ut? Hur skulle rubriken kunna se ut? 2. Sortera i texten 5. Disponera texten Hur kan texten delas upp? Behövs en ny uppdelning av texten? Vad passar bättre under en annan Vilken ordning bör delarna ha? rubrik? 3. Välj bort och komplettera 6. Gör språket begripligt Vad är oviktigt? Används onödigt svåra ord? Vad saknas? Är språket konsekvent? Line
43
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik WCAG från början – skriv in i avtal med webbyrån Responsiva sidor Alt-texter Filmmaterial med textning Textformatering Uppläsning Textförstoring Klickbara ytor Kontrast
44
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Responsiva sidor: Anpassar innehållet efter enhetens skärm utan att förlora innehåll.
45
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
46
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
47
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Alt-texter: För uppläsning av bilder på sidan.
48
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
49
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Filmmaterial med textning: För besökare med hörselnedsättning eller som av andra anledningar inte kan ta del av ljud.
50
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
51
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
52
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Textformatering: Hjälper skärmläsare att förstå sidans struktur.
53
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
54
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Uppläsning För besökare med skärmläsare eller som vill ha texten uppläst.
55
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
56
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Textförstoring: Zooma 200%
57
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Klickbara ytor: Gör största möjliga yta klickbar för att underlätta för så många som möjligt.
58
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Kontrast: Bra färgkontrast hjälper besökare med synnedsättning eller färgblindhet.
59
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
60
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
PAUS
61
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
WORKSHOP
62
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
1. Hur tillgänglig är din sida? Klicka dig vidare till ”Testa din webbplats”. 2. Pröva att uppdatera din sida utifrån de tips du har fått.
63
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Slutord och tips Denna presentation som pdf: Länklista som pdf: PTS / E-delegationens webbriktlinjer: E-delegationens vimeokanal: WCAG 2.0 på svenska: Att skriva bättre, webbutbildning från Institutet för språk och folkminnen: Podcast – Offentligheten.se, avsnitt 14 Podcast – Språkpodden, nr. 2014:5, 2015:1 och 2015:5
64
FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Kontakt Niclas Paulsson Line Janson
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.