Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

FRÅN OTYDLIGHET TILL TILLGÄNGLIGHET TYDLIGHET

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "FRÅN OTYDLIGHET TILL TILLGÄNGLIGHET TYDLIGHET"— Presentationens avskrift:

1 FRÅN OTYDLIGHET TILL TILLGÄNGLIGHET TYDLIGHET
Teater 23:s arbete med tillgänglig webb

2 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Dagens schema Introduktion, vad är tillgänglighet, struktur Paus 11.00 Workshop struktur, text 11.45 Lunchpaus 13.00 Workshop text 13.30 Teknik 13.50 Workshop självskattning 14.30 Frågor 15.00 Tack för idag Line

3 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Teater 23 Är ett konstnärligt arbetskooperativ som drivs av teaterns egna medlemmar Gör scenkonst för barn och unga som spelas både på vår scen i Malmö och på turné Demokratisk teateridé: samma publikupplevelse oavsett spelplatsens förhållanden Niclas

4 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Målgruppsanpassa / Vända oss till barn Digitalt publikarbete Fler språk Föreställningarna ska leva utanför scenrummet Tillgänglighet Niclas

5 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Vad är tillgänglighet? Lokaler, verksamhet, information och bemötande Riva hinder, inte skapa begränsningar Användbarhet för alla Förmåga att anpassa för att möta brukarens behov Så enkelt som möjligt för så många som möjligt Line identifiera och undanröja hinder så att personer med funktionsnedsättning kan vara fullt delaktiga i samhällslivet

6 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Varför tillgänglighet? Självständighet / delaktighet Inkludering, stärker det egna engagemanget Bra för alla – alla har olika funktionalitet 26% definierar funktionsvariation 100% har behov någon gång i livet Niclas Utveckla kommunikation med målgrupp, användarvänlighet  tillgänglighet

7 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
År 2000: Första versionen av hemsidan År 2013: Ny design och målgruppsanpassning År 2015: Webbplatsen uppfyller tillgänglighetskrav År 2017: Löpande arbete med tillgänglighet Niclas

8 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Niclas

9 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
År 2000: Första versionen av hemsidan År 2013: Ny design och målgruppsanpassning År 2015: Webbplatsen uppfyller tillgänglighetskrav År 2017: Löpande arbete med tillgänglighet Niclas

10 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Niclas

11 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Vad säger… FN och EU? Lagar och regler i Sverige? Kulturrådet? Västra Götalandsregionen? Teater 23 – WCAG 2.0? Line

12 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
FN och EU? FN, rättigheter för personer med funktionsnedsättning ”… identifiering och undanröjande av hinder och barriärer mot tillgänglighet, ska bl.a. gälla information, kommunikation och annan service, däribland elektronisk service och service i nödsituationer.” Europaparlamentet, direktiv om tillgänglighet WCAG 2.0 nivå AA Line fn datum

13 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Vad säger… FN och EU? Lagar och regler i Sverige? Kulturrådet? Västra Götalandsregionen? Teater 23 – WCAG 2.0? Niclas

14 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Myndigheten för delaktighet Regeringen har satt upp tre inriktningsmål för det prioriterade området kultur, medier och idrott Möjligheten för personer med funktionsnedsättning att delta i kultur- och idrottslivet ska förbättras. Funktionshindersperspektivet ska vara integrerat i den ordinarie bidragsgivningen inom kulturområdet och idrottsområdet. Medietjänster och film ska i högre utsträckning utformas på ett sätt som gör dem tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Niclas

15 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Diskrimineringslagen "har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett (…) funktionsnedsättning" ”4 § I denna lag avses med diskriminering 3. bristande tillgänglighet: att en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att sådana åtgärder för tillgänglighet inte har vidtagits för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning som är skäliga utifrån krav på tillgänglighet i lag och annan författning” Line Krav för myndigheter, lag. Diskrimineringsgrund. Typer av diskriminering. 1 jan Offentlighet.

16 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Vad säger… FN och EU? Lagar och regler i Sverige? Kulturrådet? Västra Götalandsregionen? Teater 23 – WCAG 2.0? Line

17 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Kulturrådet "Samtliga kulturinstitutioner inom teater-, dans-, musik-, litteratur-, biblioteks-, musei- och utställningsområdena som får statsbidrag ska ha webbplatser och e-tjänster som är tillgänglighetsanpassade senast Detta gäller även fria grupper med flera i den omfattning det kan anses skäligt. Webbsidor (...) och e-tjänster ska vara tillgängliga och lägst uppfylla den internationella tillgänglighetsstandarden WCAG 2.0 nivå A. Nivå AA bör eftersträvas." Line

18 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Vad säger… FN och EU? Lagar och regler i Sverige? Kulturrådet? Västra Götalandsregionen? Teater 23 – WCAG 2.0? Line

19 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Riktlinjer och standarder Citerar kulturrådet – WCAG 2.0 Standardiserade grafiska symboler Kontaktuppgifter, möjlighet att prata med personal Information om fysisk tillgänglighet – TD Line

20 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Vad säger… FN och EU? Lagar och regler i Sverige? Kulturrådet? Västra Götalandsregionen? Teater 23 – WCAG 2.0?

21 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
WCAG 2.0 Web content accessibility guidelines W3C – World wide web consortium Möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust WCAG i Sverige = webbriktlinjer.se Line

22 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Line

23 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Hur arbetar vi med tillgänglighet? 1. Struktur 2. Text 3. Teknik Niclas

24 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

25 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

26 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
1. Struktur Vad, hur och för vem? Målsättning Besöksflöde utan hinder. Tydlig kontaktinformation. Konsekvent struktur. Publiceringsdatum. Behövs verkligen informationen? Länka eller kopiera in text? PDF och andra filer.

27 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
PAUS

28 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
WORKSHOP

29 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
1. Struktur Vad, hur och för vem? Målsättning Besöksflöde utan hinder. Tydlig kontaktinformation. Konsekvent struktur. Publiceringsdatum. Behövs verkligen informationen? Länka eller kopiera in text? PDF och andra filer. Tänk på Besökaren använder uteslutningsmetoden Viktigast först Gruppera liknande Ord som särskiljer först Ta bort interna ord

30 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
2. Text Fokus på textens målgrupp och syfte Vem ska läsa texten och varför? Vad vill jag att personen ska göra när den läst klart? Så enkelt som möjligt för så många som möjligt Läsbarhet – typsnitt och storlekar Enkelt, kort och konkret Skriv aktivt, inte passivt

31 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

32 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

33 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
2. Text Strukturerad text Tydliga rubriker och underrubriker Informativa ingresser Disposition

34 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

35 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

36 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

37 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

38 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
2. Text Tillgängligt språk Undvik eller förklara svåra ord Korta meningar och bindeord Undvika förkortningar Konsekvens Lättläst / Fördjupning Flerspråkighet

39 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

40 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
LUNCH

41 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
WORKSHOP korturl.com/wsgbg

42 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Hämta texten på korturl.com/wsgbg 1. Definiera syftet 4. Lyft fram det viktigaste Vem ska läsa texten? Vad i texten är det viktigaste? Vilken funktion ska texten fylla? Hur skulle en ingress kunna se ut? Hur skulle rubriken kunna se ut? 2. Sortera i texten 5. Disponera texten Hur kan texten delas upp? Behövs en ny uppdelning av texten? Vad passar bättre under en annan Vilken ordning bör delarna ha? rubrik? 3. Välj bort och komplettera 6. Gör språket begripligt Vad är oviktigt? Används onödigt svåra ord? Vad saknas? Är språket konsekvent? Line

43 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik WCAG från början – skriv in i avtal med webbyrån Responsiva sidor Alt-texter Filmmaterial med textning Textformatering Uppläsning Textförstoring Klickbara ytor Kontrast

44 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Responsiva sidor: Anpassar innehållet efter enhetens skärm utan att förlora innehåll.

45 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

46 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

47 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Alt-texter: För uppläsning av bilder på sidan.

48 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

49 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Filmmaterial med textning: För besökare med hörselnedsättning eller som av andra anledningar inte kan ta del av ljud.

50 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

51 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

52 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Textformatering: Hjälper skärmläsare att förstå sidans struktur.

53 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

54 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Uppläsning För besökare med skärmläsare eller som vill ha texten uppläst.

55 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

56 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Textförstoring: Zooma 200%

57 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Klickbara ytor: Gör största möjliga yta klickbar för att underlätta för så många som möjligt.

58 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
3. Teknik Kontrast: Bra färgkontrast hjälper besökare med synnedsättning eller färgblindhet.

59 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET

60 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
PAUS

61 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
WORKSHOP

62 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
1. Hur tillgänglig är din sida? Klicka dig vidare till ”Testa din webbplats”. 2. Pröva att uppdatera din sida utifrån de tips du har fått.

63 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Slutord och tips Denna presentation som pdf: Länklista som pdf: PTS / E-delegationens webbriktlinjer: E-delegationens vimeokanal: WCAG 2.0 på svenska: Att skriva bättre, webbutbildning från Institutet för språk och folkminnen: Podcast – Offentligheten.se, avsnitt 14 Podcast – Språkpodden, nr. 2014:5, 2015:1 och 2015:5

64 FRÅN OTYDLIGHET TILL TYDLIGHET
Kontakt Niclas Paulsson Line Janson


Ladda ner ppt "FRÅN OTYDLIGHET TILL TILLGÄNGLIGHET TYDLIGHET"

Liknande presentationer


Google-annonser