Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ånglokskörning Eldning
april 2015
2
Innehåll Lok- och verkstadssituation Linjekännedom Körteknik
Kolförbrukning Nya lokkort
3
Lokläget HAMRA försenad, nästa år
EMSFORS, återstår provtryckning, höjt tryck KM, begränsade tjänstgöring som tidigare VIRÅ, armaturjobb NIAN, ny rökskåpslucka, 100 år 28 augusti LESSEBO, domlock, grenrör. Gävle 23 maj HUNNEBERG, nya tuber, nytt rökskåp Hjulsvarvning svetsning, ny profil lok 1, 5 & 7.
4
Lokläget 2 Otillräckliga resurser för långsiktigt underhåll
Saknas lokansvariga Saknas verkstadsjour Stort gemensamt ansvar ”Någon” kommer inte att fixa Jag är tillgänglig på mobil
5
Linjekännedom Nu femte året på Taxingebanan
Vi borde ha hunnit lära oss… Men, många förare, eldare och bromsare har fortfarande otillräcklig linjekännedom & rutin 5 turer i A-trafik, men bara 2 i D-trafik Förarens ansvar att utbilda eldare & bromsare
6
Linjekännedom - Taxingelinjen
Karlsborgsvägen Sjölundsvägen Badplatsvägen Söy Skallaholmsbron Balders brygga Hedlanda gård Hön Ekuddsvägen Hdt Sjöbyggevägen Tx Solviksvägen Frisks väg Länsgränsen Åsgård Härnön Lgn Lär er profil och platsnamn utantill! Ta turer som eldare och bromsare Utbilda eldarna och bromsarna
7
Linjekännedom - körteknik
Rör regulatorn så sällan som möjligt Finjustera med omkastaren Låt hastigheten sjunka sakta i motlut Accelerera aldrig i motlut
8
Linjekännedom - bromsning
Håll rätt på slacket ”Spela dragspel”, men stilla vals! Låt bromsaren göra jobbet, ge feed-back
9
Linjekännedom - eldning
Några indikationer från lokkorten 2014: Samma med medel som 2013, men Virå tillkommit, övriga ökat. KM & Nian 20 % över Virå och Hamra Virå samma Mfd - Lgn och Lgn -Tx. KM och Nian påtagligt lägre förbrukning på Tx än på Lgn. Nian påtagligt lägre förbrukning efter 15 augusti?
10
EMSFORS Trång fyrbox Dåliga gångegenskaper Begränsade vattenförråd
MEN: Bästa verkningsgrad i dragkrok vid forcering Ta igen tid i uppförsbackarna Tjata och visa aspiranter eldning i bakhörn Tala med Tbfh om tidhållning Fylld tank och hög nivå i pannan vid avgång
11
Rök!
12
Påeldning Anpassad eldning Minska inte på sotaren!
13
Påeldning Isolering Vatten Fyr Vi har inte råd med stagbultsbrott!
14
Påeldning Kallt lok 3,5 timmar Ljummet lok 2,5-3 tim.
Varmt lok 2-2,5 tim. Elda helst inte på kvällen innan OK, om tjänst före kl. 10.
15
Eldningsteknik Elda lite och ofta! Fyren:
Tunn, röd, sval vid stillastående Tjockare, gulvit, het vid hård belastning Sprid kolen, knyck till med skyffeln Vänd skyfflen in i bakhörnen Spela "tre i rad": elda i nio rutor, minns dragen, minst i mitten Ingen brun rök! Grå rök OK. Springa i luckan (sekundärluft), sotare mars 2013
16
Hål i Fyren För tunn fyr rycks sönder av draget
Ger kalluft i vissa tuber Luftöverskott kan ge kväveoxid (miljöskadligt) Störst risk i bakhörnen
17
Spela tre i rad Fram Bak Vänster Höger Tänk fyren i 9 rutor
Varje ruta är bara drygt 2x2 dm, dvs. ½ skyffel Elda 2 eller 3 rutor vid varje påeldning Minns föregående drag och planera de kommande Släng aldrig på en skyffel om du inte vet var den behövs
18
Skyffelteknik Två varianter att sprida kolet: Håll bakhörnen täta
För skyffeln i sidled, låt kolet rinna av Luta skyffeln framåt och knyck till när kolet faller Håll bakhörnen täta In med hela skyffelbladet innanför luckan och vänd runt mycket snabbt
19
Tajming! Ny påeldning när röken ljusnar ALLTSÅ:
Ta in vatten när trycket stiger Dämpa ångbildning när vattenståndet stiger ALLTSÅ: Elda efter skorstenen Kör injektorn efter manometern Manövrera dampen efter vattenståndsglaset
20
Torrkokning
21
Säkerhetsventilen Varje avblåsning drar mycket ånga
Och därmed även ett antal skyfflar kol Märks i bränsleförbrukningen!
22
Nya lokkort behövs Vilka rubriker? Synpunkter? Att användas även för motorlok i trafiktjänst? Hur skall de tryckas? Förvaras även vid gröna skåpet i verkstaden Låt korten vara kvar på loken!
23
Lokkort 23 km t.o.r. Tx Läsliga signaturer! Lokföraren ansvarig
Ointressant vem kör Varje signatur i en ruta Särskild tillsyn Kolförbrukning Fullt kort kvar på loket Kort finns i hurtsen i redovisningsrummet
24
Driftstörningar Varmgång Fjäderbrott Glander Vattenståndsglas
Gångvärme under 50 °C Förhöjd värme, risk 50 – 100 °C Varmgång över 100 °C Fjäderbrott Glander Vattenståndsglas Vattestånd Tubläck
25
Reservbilder
26
A1.3 Övningskörning Eldaraspirant Ensamt lok
Eldare En eller två turer per dag Flyttar själv lok Lokföraraspiranter Hälften av turerna Växling!
27
A1.4 Nybakade förare Ej enbemannat Ej mörkerkörning
Ej eldarelev (med liten vana) Ej låta eldare köra OK låta föraraspriant köra Vid tveksamhet ring Lokm/CMa!
28
A4. Körning Uppsikt Signaler Samråd med bromsaren Växling Tågtjänst
Pålok Mörkerkörning
29
A4. Bromsning Redundanta bromssystem Slack i tåget
Kvalificerat bromsjobb Feedback till bromsaren Uppmuntran, med i gänget Viktig rekryteringsväg
30
Ånglokstjänst B1. Klargöring
Särskild tillsyn Grundkontroll Påeldning Avsyning Smörjning Putsning Utkörning Vattenståndsglas Injektorer, backventiler
31
B2. Körteknik God fyr, kör mjukt! Pådrag
32
B2. Körteknik God fyr, kör mjukt! Pådrag
Våtånga – Överhettare – Kompound Slirning Jäsning Soteld Pyskranar
33
B4. Förråd B5. Avställning Vatten, köra 23 km t.o.r. Tx? Kol, lokkort!
Vattenstånd Slaggning Fyren Stallning
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.