Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Checklista för tävlingsledare USM

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Checklista för tävlingsledare USM"— Presentationens avskrift:

1 Checklista för tävlingsledare USM
Kansli Hänvisar lagen övernattningsmöjligheter i närheten av Vinslöv. Beställer matchens lirar tröjor Skickar inbjudan till lagen Bokar upp hallen med kommunen Erbjuder mat under helgen till gästande lag. Detta erbjuds i inbjudan för lagen att beställa. Tillsätter matchfunktionärer som domare och sekretariat. Producerar programblad inför helgen med laguppställningar enligt USM Mall. Kontaktar matchspeaker för evenemanget. Bifogar i inbjudan om de förberedelser som lagen skall göra för liverapportering i live score med hjälp av EMP Arrangerande lag – Laget som spelar USM med hjälp av åldersgruppen under spelande lag Bemannar kiosk och ev. grill Tillsätter tävlingsledare Kollar av att omklädningsrum, toaletter och läktare är städat och iordningställda. Tävlingsledare: Välkomnar lagen vid ankomst och talar om var de kan vända sig vid problem. Kontrollerar om och hur liverapportering sker. Att lagen gjort alla förberedelser för EMP. Vid liverapportering följ SHFs regler Förser lagen med laguppställningar och tar kopior för speaker när dessa är klara. Rapporterar in resultat. Det sker direkt med EMP men om det inte fungerar via TA systemet. Sammanställer alla matchrapporter och sänder in dem till SHF efter helgen. (Om inte liverapportering) Fördelar omklädningsrum och märker upp med lagnamn. Tillsätter person/er att utse matchens lirare Samordnar mellan lag och kökspersonal när olika måltider serveras. Tillkallar sjukvårdspersonal vid behov Kioskansvarig VHK:s ordinarie kioskansvarig sköter samtliga inköp till kiosken för helgen. Bitr. Tävlingsledare/Kökspersonal: Ansvarar för matlogistik under helgen. Samordnar beställning och hämtning av matinköp med extern partner 8.4.2vhk/ungdom/usmorganisation

2 Checklista för tävlingsledare
Arrangörsinfo SHF vill med denna skrivning informera alla arrangörer, Steg 1- steg 4, saker som är viktiga att tänka på i samband med att vara arrangör i något av alla USM-arrangemang under säsongen. Tävlingsledare Ansvarig arrangör utser en Tävlingsledare vilken är ansvarig för det lokala arrangemanget. Vi rekommenderar denna person att skriva ut USM:s Tävlingsreglemente och det finner ni här >>> EMP - Elektroniska Matchprotokoll För säsongen 2016/2017 så är det krav på alla arrangörer att använda sig av EMP. Detta för att minska all form av pappershanteringen, men också för att öka vår service ut mot handbollssverige vad det gäller att sprida matchinformation. Om ni tilldelats arrangemang så behöver ni göra följande: – Ni mailar SHF med kontaktinformation till den person som är ansvarig för funktionärerna.  – SHF skickar då tillbaka mall för spelarlistor (laguppställningar). – Ni som arrangörer mailar sedan ut dessa spelarlistor till de lag som ingår i er grupp/era grupper. Dessa listor skall de deltagande lagen fylla i och maila tillbaka till er som arrangör och när ni fått in alla så mailar ni de till SHF.  – Vi förutsätter att ni som arrangörer har dator, internetuppkoppling** samt EMP-utbildade funktionärer vid arrangemanget. För hjälp med funktionärer så ber vi er vända er till ert distriktsförbund. **Om ni som arrangör inte har internetuppkoppling så går det att i efterhand ladda upp protokollen. Resultat I och med att alla ska använda EMP så kommer resultaten att rapporteras in per automatik efter att matchen är slut. I de fall som detta inte fungerar eller i de fall när programvaran används utan direkt internetuppkoppling så behövs manuell inläggning av resultatet. Då kan bland annat i TA- systemet  och alla föreningar har en inlogg till TA-systemet, eller så sms:ar ni in resultaten. 8.4.2vhk/ungdom/usmorganisation

3 Checklista för tävlingsledare
Fair Play SHF och Stadium fortsätter satsningen på Fair Play. Det fungerar som så att domarna rapporterar till sekretariatet efter varje match och det är tre olika kriterier som skall betygsättas. Dessa betyg skall skrivas in på en länk, kopplad till Fair Play. Arrangören är ansvarig att dessa uppgifter blir registrerade senast samma dag som gruppen är färdigspelad. Inte nödvändigt direkt efter match men jätteviktigt att någon tar ansvar fullt ut att det görs senast samma dag. Dator i hallen underlättar arbetet! Här finner ni länken som gäller vid registreringen >>> Instruktion för Fair Play finner ni här >>> Tränarlegitimation Även denna säsong är det krav att ha minst en ledare som har Tränarlegitimation. Om ni använder er av EMP så noteras detta på den ledare som visar upp ett legitimationskort på färdig eller pågående utbildning. Här kan ni läsa mer om tränarlicensieringen >>> Arrangemangsrapporter/Twitter/Webbsändningar Som arrangörsförening ber SHF att ni sprider information kring vad som händer i just ert arrangemang, allt för att skapa så stort intresse som möjligt för USM. Skicka materialet till: Om någon i föreningen vill sprida information, notera resultat m.m. via Twitter så är detta alltid uppskattat. För att denna information skall komma upp på SHF:s sida så ber vi er använda ”hashtagen” #USMHandboll när ni skriver ett inlägg. Om er förening kommer att webbsända ert arrangemang så kan SHF hjälpa er att sprida detta i sina mediekanaler. Skicka materialet till: Matchens lirare - MVP Vår samarbetspartner Stadium har en USM-shop som kommer att synas på hemsidan från och med augusti. Där finns bland annat MVP-tröjor att köpa in till alla arrangemang. Det är upp till varje arrangör att köpa in och utse MVP i respektive lag varje match. Förslaget är att en ledare utser aktuell spelare i sitt eget lag. Detta kan ju betyda att det inte alltid är den som är bäst just den matchen är MVP, det kan vara en spelare som gjorde en bra match utifrån sina förutsättning, utvecklats, kommit tillbaka efter skada eller någon annan parameter. 8.4.2vhk/ungdom/usmorganisation

4 Checklista för tävlingsledare
Affischer/Spelprogram SHF har gjort original för en affisch samt ”omslag/baksida” för matchprogram (flickor respektive pojkar) och det är fritt fram för arrangören att använda detta material. Här finner ni detta material (kommer inom kort) >>> Domarkostnader – Varje arrangör gör en sammanställning av domarkostnaderna och fakturerar sedan aktuella lag i gruppen/grupperna (om föreningen är arrangör för fler en än grupp). Sammanställningen ska även skickas in till SHF senast 10 dagar efter avslutat arrangemang och ska skickas via mail. Kvitton behöver inte bifogas men sparas av arrangören. SHF kommer sedan att göra en total kostnadsfördelning där vi räknar in alla gruppernas domarkostnader (exklusive domararvodet) i det aktuella steget och delar detta på antalet deltagande lag i hela steget. – Utgiftsposten skall bara vara domarkostnaden, arrangören står för funktionärskostnaden, detta ingår i den så kallade matchpengen på kr/match. Matcharvoden för Steg 1 – 4 i respektive åldersklass: Junior-SM gruppspel  260 kr (domare) 125 kr (funktionärer) Junior-SM finalspel  320 kr (domare) 150 kr (funktionärer) A-ungdomsklassen  210 kr (domare) 100 kr (funktionärer) A-ungdomsklassen finalspel 250 kr (domare) 125 kr (funktionärer) B-ungdomsklassen  170 kr (domare) 75 kr (funktionärer) B-ungdomsklassen finalspel 200 kr (domare) 100 kr (funktionärer) Kontaktpersoner SHF-kontoret Ralf Lundberg Telefon: Mobiltelefon: Mailadress: Nicklas Brunlöf Telefon Mobiltelefon: Mailadress: 8.4.2vhk/ungdom/usmorganisation


Ladda ner ppt "Checklista för tävlingsledare USM"

Liknande presentationer


Google-annonser