Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Fristående Grundskolor
Lokal Aspen Utbildningsförvaltningen 24 november 2016
2
Innehåll Information Systemstöd Ersättningar Mål och budget
Strukturersättning Projektet Agata Kapacitet Rutiner efter Ungdomsteamet Handlingsplan särskilt begåvade elever Information Individstöd Antagningsenheten Enheten för flerspråkighet Elevhälsans centrala enhet Konsultativt stöd
3
Ersättningar Mål och budget 2017
4
Strukturersättning För att skapa likvärdiga förutsättningar för skolor och förskolor fördelas resurser efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov
5
Strukturersättning för grundskolor
Så här stor del går till strukturersättning
6
Strukturersättning för grundskolor
Elever kopplas till bakgrundsvariabler, t ex kön, föräldrars utbildningsnivå och familjesammansättning Exempel på bakgrundsvariabel: Föräldrars utbildningsnivå Oddskvot Vårdnadshavare med grundskola eller lägre 4,57 Gymnasieskola 2,43 Eftergymnasial eller högre 1 SCB hjälper till med koppling och indexberäkningar
7
Strukturersättning för grundskolor
För varje skola skattas andel elever som inte förväntas nå kunskapsmålen. Varje skola jämförs med kommungenomsnittet och tilldelas ett indexvärde Exempel: Antag att i kommunen förväntas 10 % inte nå kunskapsmålen (index 100) I skola A förväntas 5 % av eleverna inte nå kunskapsmålen I skola B förväntas 20 % av eleverna inte nå kunskapsmålen Skola A får index 50 Skola B får index 200 SCB som gör även detta. Förklara att en skola kan ha samma elevsammansättning men ändå få justerad ersättning om kommunen som helhet har ändrats
8
Strukturersättning för grundskolor
Särskilt stöd till F-2 Index beräknas på samma sätt, men baseras endast på elever F-2 Ges till skolor med index större än 100 60 kr/elev och indexvärde över 100 Exempel: Skola har index 150 60x50 = 3000 kr/elev
9
Strukturersättning för grundskolor
Resterande belopp delas ut till F-9 Ersättning ges till skolor med index större än 70 Högre index ger mer strukturersättning, dock maximalt kr/elev och skola
10
Projekt Agata Information fristående grundskolor
Utbildningsförvaltningen 24 november 2016
11
EU-projekt Agata Syfte:
Utveckla Uppsala kommuns asyl- och mottagningsprocesser. Utveckla IT-system och ärendehanteringssystem för att få ett bättre prognosverktyg för planering av bostäder, skola och introduktionsinsatser Säkerställa att informationen om asylsökande och nyanlända med uppehållstillstånd registreras på ett korrekt sätt Höja kunskapen om målgruppen asylsökande och nyanlända Projektet startade 1 juli 2016 och pågår i två år. Finansierat av EU Asyl-, migrations och integrationsfonden. Syfte är att utveckla Uppsala kommuns asyl- och mottagningsprocesser och att höja kunskapen inom område flykting/asyl. Få koll på volymer för att bättre kunna planera och göra prognoser.
14
Ersättning till grundskolan
Från och med att en elev registreras som asylsökande/nyanländ i Extens ges ersättning med 1/12 per månad av angivet belopp. Ersättningen följer eleven vid skolbyte inom kommunen. Kommunen återsöker i sin tur ersättning från Migrationsverket och behöver ibland skolans hjälp med vissa uppgifter t ex dossiernummer. HDI * Årskurs vid invandring År 1, kr År 2, kr (75 %) År 3, kr (50 %) År 4, kr (25 %) Låg/medel HDI F - 3 37 800 28 350 18 900 9 450 4 - 6 50 400 25 200 12 600 7 - 9 63 000 47 250 31 500 15 750 Högt/mycket högt HDI 6 300 3 150 14 175 4 725 27 720 20 790 13 860 6 930 Skolorna får en särskild ersättning för asylsökande barn som går i skolan. Barnen har ingen skolplikt men rätt till förskola/skola på samma villkor.
15
Ansvarig för resurstilldelning och återsökning av statsbidrag
Caroline Beke, administrativ samordnare E-post: Enhet för utbildningsutbud och tilldelning
16
Kapacitet Kartläggning genomförd Syfte Rapport grundskoleutskottet
17
Rutiner efter Ungdomsteamet Ny handlingsplan för en drogfri skola
Utifrån kommunens drogpolitiska program som antogs i kommunstyrelsen 2013, har grundskolan och gymnasiet arbetat fram en handlingsplan för en drogfri skola. Det innebär att skolmiljön ska vara fri från alkohol, narkotika, doping och tobak (ANDT). En ny handlingsplan tas fram utifrån organisatoriska förändringar och nytt politiskt beslut gällande ungdomsmottagningen. Syftet med handlingsplanen för drogfrågor är att beskriva hur skolan ska förebygga, upptäcka och ingripa mot droger.
18
Delar ur handlingsplanens innehåll
I grundskolans handlingsplan tas vikten av det preventiva arbetet upp såsom undervisning, kartläggning och att uppmärksamma tidiga varningstecken på missbruk hos elever. Handlingsplanerna lyfter frågor om anmälningsplikt enligt socialtjänstlagen, hur personalen ska agera vid misstanke om missbruk, innehav av droger/alkohol eller langning. Eleven ska i samarbete med elevhälsoteamet på skolan, få stöd att sluta sitt missbruk. Vid misstanke om användning av alkohol och narkotika ska alltid en orosanmälan göras till socialtjänsten. Påträffas elev påverkad under skoltid bör även polisen kontaktas. Rektor kan behöva ta ställning till disciplinära åtgärder eller avstängning om det behövs med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero. Vid sådana åtgärder ska allt dokumenteras skriftligt.
19
Information från Råd och stöd SCF
Från och med 2017 kan inte skolorna ta direktkontakt med Ungdomscentrum för att de ska ta emot ungdomar och deras föräldrar då det finns misstankar om drogmissbruk. Skolorna måste i stället göra en orosanmälan till socialtjänstens myndighet, mottagningsgrupp. Myndigheten kan fatta beslut om en insats såsom drogkontroll och samtalskontakt hos Ungdomscentrum. Är det ett mindre barn under 13 år kan myndigheten fatta beslut om tex familjebehandling hos någon av de fyra familjeenheterna inom Råd & stöd.
20
Information från Råd och stöd SCF
Enskilda ungdomar och föräldrar kan själva söka information och få ett kortare antal rådgivande och informativa samtal hos Ungdomscentrum eller familjeenheterna. Ungdomen har även möjlighet att få lämna ett par drogtester. Är något av proverna positiva dvs visar spår av narkotika, gör Ungdomscentrum alltid en anmälan till socialtjänstens myndighetsutövning. Efter en Linköpingsdom kan inte socialtjänstens Råd & stöd bedriva behandling utan myndighetsbeslut. Skolorna kan hämta information om Råd & stöd på webben Här kan man få information om verksamheterna inom Råd & stöd och man kan skriva ut informationsfoldrar som alltid ska vara uppdaterade med aktuell information att ge ungdomar och föräldrar.
21
Information från Råd och stöd SCF
Är skolan angelägen om samverkan med tex Ungdomscentrum där det finns misstankar om drogmissbruk hos en ungdom som ska ut på praktik, kan skolpersonal uppmana ungdom och föräldrar att själva söka stöd hos Ungdomscentrum. Skolan bör då ordna ett samtycke till att sekretessen undanröjs mellan Ungdomscentrum och tex kurator, som ungdom och föräldrar (om ungdomen är under 18 år) undertecknar. Samtycket tar ungdomen med till Ungdomscentrum. Ungdomscentrum kommer inte att ha resurser att fortsättningsvis ha kontaktpersoner till skolorna på samma sätt som man haft tidigare.
22
Information från Råd och stöd SCF
Inom Sävja, Stenhagen, Gottsunda och Gamla Uppsala finns en upparbetad samarbetsmodell, SSP (skola, socialtjänst och polis). Modellen bygger på kontinuerliga täta möten i en fast SSP grupp och syftet är att tidigt uppmärksamma barn och ungdomar som befinner sig i riskzonen för en ogynnsam utveckling. Modellen går ut på att någon av aktörerna i SSP får ett samtycke från ungdom och föräldrar, för att ta upp en specifik fråga på ett SSP möte. Familjen kan även erbjudas att närvara på mötet. På SSP mötet gör man en handlingsplan som alltid följs upp. Vad behöver just den här ungdomen för att utvecklingen ska vändas och vem ska ha kontakt? Det finns en ansvarig SSP samordnare för varje SSP grupp. (Ulf Wennström- Sävja, Hilde Wiberg-Stenhagen, Malin Vans-Mendez-Gamla Uppsala och Johan Börjesson-Gottsunda)
23
Implementering handlingsplan särskilt begåvade barn och elever i förskola och skola
Sedan 2014 finns en handlingsplan för särskilt begåvade barn och elever. Handlingsplanen är ett resultat av ett samarbete mellan sju kommuner och SKL (Sveriges kommuner och landsting). Handlingsplanen har nu uppdaterats. Redan från tidig ålder har ofta personer med särskild begåvning svårigheter att passa in och känner sig ofta missförstådda. Genom att göra handlingsplanen känd, och använd, kan kunskapen om hur vi uppmärksammar och bemöter dessa barn och elever öka. Genomgång för förskolechefer och rektorer erbjuds forskola/Grundskola/Handlingsplan-for-sarskilt-begavade-elever/
24
Antagningsenheten Skolskjuts: Elever ges busskort så fort de finns inskrivna på en skola i systemet Extens. Det tar några dagar för eleven att få kortet . Grundskola: Skolvalsinformation har mejlats ut. Se även information på uppsala.se/skolval. All information om skolvalet läggs ut där. Handläggarna håller kontakten med er angående elever som tillkommer och byter. Har ni frågor, mejla Omar Hijazi
25
Enheten för flerspråkighet
Ser över prissättning av studiehandledning Ny enhet : Enheten för flerspråkighet Nytt uppdrag från 1 januari 2017 att gälla även modersmålsstöd i förskolan, år gäller i enheten Ytterligare en biträdande enhetschef som initialt omhändertar förskolans uppdrag. Planering för mer digitalt stöd/undervisning i framtiden
26
Elevhälsans centrala enhet (ECE)
Skolor med avtal: Bjud in skolläkare till elevhälsoteamen. Utbildning psykologer 24/1, Eva Tideman WISC-V. Självkostnadspris ca kr Tips och idéer på för studie- och yrkesvägledning i vid bemärkelse för pedagoger Skola och förskola > Grundskola > Studie- och yrkesvägledning
27
Konsultativt stöd (KONST)
Förslag på avtal har skickats ut. Kontakta KONST om det finns frågor kring avtalet KONST kan komma ut och berätta vad just er skola kan få för stöd av KONST.
28
Tre team 0-19 år
29
Övriga frågor Förslag: Möten framöver ett fast datum per termin därutöver vid behov
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.