Ladda ner presentationen
1
Inför processkartläggning
Görs inför införandet av Pulsen, måste veta hur våra processer är innan vi går in i det. Verksamheten utvecklas genom att göra processkartläggningar. Tänk fritt, finns inget rätt eller fel. Utgå från hur det är, inte hur du tycker att det borde vara. Tänk/gör kartläggning utifrån det normala 80/20. SoL 4 § Insatserna för särskilt stöd och service är Särskilt boende för äldre och funktionshindrade Korttidsboende för äldre och funktionshindrade Hjälp i hemmet Dagverksamhet Ledsagare/kontaktpersoner Färdtjänst/riksfärdtjänst Trygghetslarm Anhörigstöd
2
Processkartläggning ÄO Allmänt
Syfte: Varför finns denna process? För att uppfylla ett behov hos den enskilde. Den enskilde skall tillförsäkras goda levnadsvillkor. Start: Vad är det som gör att processen startar? En begäran om en insats. En ansökan. Indata: Vilken information kommer med vid starten av processen. Den enskilde gör en ansökan om någon eller några av de 7 insatserna. Ibland får man nästan ingen information om den enskilde vid ansökan. Uppdragsgivare: Vilken roll är det som ger uppdraget till processen? Vem vill att denna process skall finnas? Lagstiftaren. Den enskilde. Socialnämnden har delegerat till en handläggare. Stödprocesser: Organisation, information, fysiska resurser, IT-system, andra verksamheter. IT-system i nuläget Sofia Omfale - Logica
3
Processkartläggning ÄO Allmänt
Processägare: Vem äger processen? Handläggaren och efter beslut är det utföraren som äger processen, men handläggaren är inne i uppföljning. Aktörer: Vilka organisationer, personer är involverade i denna process? Interna och externa. Interna Biståndshandläggare, områdeschef, SSK, arbetsterapeut, sjukgymnast, omvårdnadspersonal , personal i daglig verksamhet. Externa Läkare, gode män, förvaltare, anhöriga, taxi, fackliga organisationer. Informationsbehov: Vad styr processen? Lagar, regler och andra bestämmelser? Övrigt? SoL, förvaltningslagen, sekretesslagen, HSL, Patientsäkerhetslagen, Äktenskapsbalken, Socialstyrelsens allmänna råd, propositionerna, lex Sara, lex Maria, personuppgiftslagen. Processlut: Vad är det som gör att processen avslutas? Ett avslag om de inte överklagar. Om den enskilde avlider. Personen flyttar till annan kommun. Om den enskilde inte har behov av insatsen eller om den enskilde inte vill ha insatsen.
4
Processkartläggning ÄO Allmänt
Lokala rutiner måldokument: Vilka lokala rutiner och måldokument styr detta? Riktlinje för biståndshandläggare Hälso- och sjukvårdsrutiner Vännäs kommuns riktlinjer för riksfärdtjänst Vännäs kommuns riktlinjer för färdtjänst Riktlinje för kontaktpersoner
5
SoL § 4 Insats: 1 Särskilt boende för äldre och funktionshindrade
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef MAS och Avd.chef SSK, AT och SG Dietist Omvårdnads-personal Gruppledare Beläggnings-administratör Avgiftshand-läggare Problem Hantera ansökan Aktualisera ansökan. Muntlig kontakt med enskild/företrädare inom 5 dagar. Besluta att inleda utredning eller avsluta aktualiseringen utan åtgärd. Inhämta fakta Inhämta fakta vid VPL på NUS, leg personal, usk/vårdbiträde, Korttidsboende Slussen, Hälsocentralen, vid hembesök, anhörig, företrädare. Vid hembesök begär samtycke.
6
SoL § 4 Insats: 1 Särskilt boende för äldre och funktionshindrade
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef MAS och Avd.chef SSK, AT och SG Dietist Omvård-nads-personal Grupp-ledare Beläggnings-administratör Avgiftshand-läggare Problem Bedöma behov Underlag från VPL via Prator. Vid frågetecken kontaktar leg.personal. Besluta Fattar beslut. Skickar skriftligt besluts-meddelande till den enskilde/företrädare. Kallar till ärendedragning -beläggningsgruppen Deltar vid ärendedragning beläggnings-gruppen. MAS och avd-chef beslutar var den enskilde får sin boendeplats. Från korttids-boende Slussen kan vara en AT eller SSK. Ärende-blad.
7
SoL § 4 Insats: 1 Särskilt boende för äldre och funktionshindrade
Roller Steg i processen Biståndshand-läggare Områdeschef MAS och Avd.chef SSK, AT och SG Dietist Omvårdnads-personal Gruppledare Beläggnings-administratör Avgiftshand-läggare Problem Planera Tackar nej – åter till beläggningsgruppen. Tackar ja – lämnar ärendebladet till enheten. AT och SG planerar ev. åtgärder, hjälpmedel, rehabiliterings-behov etc. Gruppledare planerar och informerar för inflytt. Mottagande enhet skall alltid ta kontakt/styra upp. Informera samtliga leg.personal, anhörig, avgifts-handläggare alla berörda. Kontaktar den enskilde/ företrädare och erbjuder boende-plats, skickar även med samtyckes-blankett. Meddelar / informerar beläggnings-gruppen, gruppledare på enheten och leg.personal under hela erbjudande-gången. Ärendebladet - vart skall vi lägga det ute på enheterna? Pärm för varje individ och där sätts det in? Alt. en pärm med plats-nummer. SSK bord? Samma rutin överallt?
8
SoL § 4 Insats: 1 Särskilt boende för äldre och funktionshindrade
Roller Steg i processen Biståndshand-läggare Områdeschef MAS och Avd.chef SSK, AT och SG Dietist Omvårdnads-personal Gruppledare Beläggnings-administratör Avgiftshand-läggare Problem Genomföra Rapportera ej verkställda beslut inom 3 månader. SSK kontaktar dietist. SSK är delaktiga i utförandet av åtgärderna. Deltar vid uppföljning och utvärdering. SSK samman-kallar till genomförande-plan inom 6 veckor. AT och SG deltar i genom-förandeplanen. Får uppdrag av omvårdnads-personal. Får uppdrag från SSK. Åtgärdsplan. Individ-anpassad åtgärd. Uppföljning. Ordinerar. Dialog med köket. Samman-kallande. Omvårdnads-personal är delaktiga i utförandet av åtgärderna. Deltar vid upp-följning och utvärdering. Kontaktar leg. personal vid bedömning / avvikelser. Sammankallar till välkomstsamtal med den enskilde / företrädare och anhörig. Kontaktperson deltar i genom-förandeplan. Flytt i systemet nya beslut. Skickar ut ett avgiftsbeslut, skriver hyresavtal och debiterar. Utan dietist ökad risk för undernäring, trycksår och fallrisk. Svårt att få ihop alla personer till genom-förandeplan-träffen.
9
SoL § 4 Insats: 1 Särskilt boende för äldre och funktionshindrade
Roller Steg i processen Biståndshand-läggare Områdeschef MAS och Avd.chef SSK, AT och SG Dietist Omvårdnads-personal Gruppledare Beläggnings-administratör Avgiftshand-läggare Problem Följa upp resultat SSK ansvarar för att genom-förandeplanen följs upp minst 1 ggr/år. Omvårdnads-personalen signalerar om att genomförande-plan ska utföras. Avsluta insats När sökande avsäger sig insatsen samt vid omprövning. Informerar avgifts-handläggaren. SSK informerar avgiftshand-läggaren när brukaren avlider, flyttar. Arkivering av journal. Avslutar insatsen. Slutdebitering.
10
SoL § 4 Insats: 2 Korttidsboende för äldre och funktionshindrade
Roller Steg i processen Biståndshandläggare ROS gruppen Träffas mån – fre Avd.chef och MAS SSK, AT och SG Omvårdnads-personal Gruppledare Beläggnings-administratör Avgiftshand-läggare Problem Hantera ansökan Aktualisera ansökan, kontrollerar att ansökan är fullständig. Muntlig kontakt med enskild / företrädare inom 5 dagar. Besluta att inleda utredning eller avsluta aktualiseringen utan åtgärd. Inhämta fakta Vid VPL eller hembesök. Vid akuta inläggningar vid Slussen inhämtas i efterhand. Bedöma behov Underlag från VPL via Prator. Vid frågetecken kontaktar leg.personal.
11
SoL § 4 Insats: 2 Korttidsboende för äldre och funktionshindrade
Roller Steg i processen Biståndshandläggare ROS gruppen Träffas mån – fre Avd.chef och MAS SSK, AT och SG Omvårdnads-personal Gruppledare Beläggnings-administratör Avgiftshand-läggare Problem Besluta Fattar beslut. Skickar skriftligt beslutsmeddelande till den enskilde / företrädare. ROS gruppen får del av ärendet. Avd.chef och MAS fattar formellt beslut om beläggningarna. Planera Planerar verkställigheten i samråd med Slussen. Skickar / lämnar ut inkomstförfrågan. Informera avgiftshandläggaren. Externt ärende från läkare – MMUPS. Tar del av verkställigheten kontaktar NUS detaljerad planerng inför inskrivningen. Tar del av ärendet. Planerar inför inskrivningen. Kontaktpersonen tar emot och lämnar ut information, samtyckeblankett, broschyr etc. Kontaktar den enskilde / företrädare och erbjuder korttidsplats. Statistik. Problem att ta fram rätt statistik utifrån beläggning. Vid akut inläggning – samtyckes-blanketten? Genomföra Rapporterar in ej verkställda beslut inom 3 mån. AT, SSK delaktiga i genomförande-plan. Kontaktpersonen sammankallar till genomförandeplan. Skickar avgiftsbeslut. Debiterar 1 ggr / mån.
12
SoL § 4 Insats: 2 Korttidsboende för äldre och funktionshindrade
Roller Steg i processen Biståndshandläggare ROS gruppen Träffas mån – fre Avd.chef och MAS SSK, AT och SG Omvårdnads-personal Gruppledare Beläggnings-administratör Avgiftshand-läggare Problem Följa upp resultat Följer upp beslutet. Delaktig i VPL Sammankallar till VPL. Förarbetar VPL underlag. Följer upp rehabiliteringsbehov etc. Hemtjänstpersonal / kontaktperson deltar i VPL vid behov. Avsluta insats Meddelar avgiftshandläggaren om någon avsäger sig insatsen. Information om sökande avsäger sig insatsen. SSK, AT och SG – Gör en överrapportering. AT och SG gör en hemskolningsplan. SSK meddelar avgifts-handläggaren när någon avlider. Omvårdnads-personal – Gör en överrapportering.
13
SoL § 4 Insats: 3 Hjälp i hemmet
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef SSK, AT och SG TES planerare Gruppledare Avgiftshand-läggare Problem Hantera ansökan Aktualisera ansökan, kontrollerar att ansökan är fullständig. Muntlig kontakt med enskild / företrädare inom 5 dagar. Besluta att inleda utredning eller avsluta aktualiseringen utan åtgärd. Inhämta fakta Inhämta fakta via VPL (Prator) med NUS, leg. personal, usk/vårdbiträden Korttidsboende Slussen, Hälsocentralen, vid hembesök, den enskildes anhörig, företrädare. Vid hembesök begär samtycke. Skickar ut inkomst-förfrågan. Inhämta fakta via Prator.
14
SoL § 4 Insats: 3 Hjälp i hemmet
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef SSK, AT och SG TES planerare Gruppledare Avgiftshand-läggare Problem Bedöma behov Sammanvägning av all inhämtad fakta. Vid frågetecken tas kontakt med aktuell profession. Besluta Fattar beslut. Skickar skriftligt beslutsmeddelande till den enskilde / företrädare. Gruppledare: Får ett muntligt beslut vid akuta ärenden. Uppdrags-dokument SoL samt HSL som ska lämnas över till utförarna saknas. Vad erbjuder Pulsen combine? TES? Planera Får meddelande från gruppledaren – nytt ärende. Delaktig på ROS. Ev. HSL-uppdrag. Gruppledare: Får del av ärendet. Lägger in och planerar i TES. Larmansvarig: Får del av ärendet (larm). Köket: Får del av ärendet (matdistribution). Får del av ärendet. Skickar ut ett preliminärt avgiftsbeslut, inväntar inkomstförfrågan.
15
SoL § 4 Insats: 3 Hjälp i hemmet
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef SSK, AT och SG TES planerare Gruppledare Avgiftshand-läggare Problem Genomföra Rapporterar in ej verkställda beslut inom 3 månader. Vid behov, deltar i genomförandeplan. Uppstår risk: Rapporterar i Senior Alert. Deltar i genomförandeplan. Kontaktperson: Ansvarar för första rapportering i Senior Alert. Kontaktpersonen ansvarig för upprättande och sammankallande till genomförandeplan. Debiterar 1ggr/mån. Dokumentation och informations-överföringen. Följa upp resultat Utifrån biståndsbeslutet. Uppföljning. Tar kontakt med den enskilde / företrädare, leg.personal, omvårdnadspersonal. Uppföljning enligt rehabplan och specifik omvårdnadsplan. Tar del av uppföljningar från SoL och HSL. Tar del av genomförandeplan från kontaktperson. Uppföljning via TES/besöksplan. Avsluta insats Görs när någon avlider eller flyttar, via ompröv-ning att behovet inte längre föreligger. Kan vara utifrån ny praxis av nya domar. Sökande avsäger sig insatsen. (Arkivering av journal) ej idag. Avslutar insatserna i TES.
16
SoL § 4 Insats: 4 Dagverksamhet
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef SSK, AT och SG Rehabassistent Avgiftshand-läggare Problem Hantera ansökan Aktualisera ansökan, kontrollerar att ansökan är fullständig. Muntlig kontakt med enskild / företrädare inom 5 dagar. Besluta att inleda utredning eller avsluta aktualiseringen utan åtgärd. Inhämta fakta Hembesök eller via VPL. Av den enskilde / företrädare, olika professioner VPL. Begär samtycke. AT och rehabass gör det första hembesöket och inhämtar fakta, erbjuder om att prova på. Bedöma behov Utifrån bedömningar från hembesök, VPL och AT och rehabass hembesök. Besluta Fattar beslut enl. SoL eller LSS. Skickar skriftligt beslutsmeddelande till den enskilde / företrädare.
17
SoL § 4 Insats: 4 Dagverksamhet
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef SSK, AT och SG Rehabassistent Avgiftshand-läggare Problem Planera Får del av ärendet via ROS eller från LSS-handläggare. Kan vara såväl SoL som LSS beslut. Planerar tid/dag – och aktiviteter, gruppindelning. SG: Planerar in rehabilitering vid redan planerad hemrehab. Öppen dagverksamhet utan biståndsbeslut finns att erbjuda allmänheten 2 dag/v. Genomföra Rapporterar ej verkställda beslut inom 3 mån. Lämnar / skickar / bekräftar matlistor till avgiftshandläggaren. Dokumenterar (brukare med biståndsbeslut). Får in matlistor från dagverksamheten för debitering. När är matlistorna klara? Bekräftelse via mail?
18
SoL § 4 Insats: 4 Dagverksamhet
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef SSK, AT och SG Rehabassistent Avgiftshand-läggare Problem Följa upp resultat Bevakningar 2 ggr/år Uppföljning via ROS Träff med bistånds-handläggare 1 ggr/mån. Avsluta insats Görs när någon avlider eller flyttar, via omprövning att behovet inte längre föreligger. Kan vara utifrån ny praxis av nya domar. Sökande avsäger sig insatsen.
19
SoL § 4 Insats:5 Ledsagare/kontaktperson
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Chef Administratör Ledsagare/ kontaktperson Resurs-handläggare Problem Hantera ansökan Aktualisera ansökan. Bedömning om ansökan har kommit rätt. Samråda med chef vid bht vid behov. Muntlig kontakt med enskild / företrädare inom 5 dagar. Besluta att inleda utredning eller avsluta aktualiseringen utan åtgärd. Medverkar i bht. Inhämta fakta Från den enskilde / företrädare, andra uppgiftslämnare ex. läkare, kurator etc. vid behov. Bedöma behov Kontaktperson: Kartlägg nätverk och deltagande i samhällslivet. Socialperspektiv. Ledsagare: Förmågan att fysiskt kunna delta i samhällslivet, ex förflyttning.
20
SoL § 4 Insats:5 Ledsagare/kontaktperson
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Chef Administratör Ledsagare/ kontaktperson Resurs-handläggare Problem Besluta Fattar beslut. Skickar skriftligt beslutsmeddelande till den enskilde / företrädare. Gör ett uppdrag som skickas till resurshandläggare för åtgärd. Planera Får del av sin egen kontaktpersons-utredning, skriver på att de har tagit del av utredning. Möte med den enskilde. Får uppdrag från biståndshandläggare. Rekrytera uppdragstagare. Kontaktar den enskilde – hittat en kontaktperson – bokar datum för träff mellan den enskilde och kontaktpersonen.
21
SoL § 4 Insats:5 Ledsagare/kontaktperson
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Chef Administratör Ledsagare/ kontaktperson Resurs-handläggare Problem Genomföra Rapporterar in ej verkställda beslut inom 3 mån. Gör arvodesunderlag som lämnas till personalavdelningen. Granskar och skickar in tjänstgörings-underlag till personal-avdelningen efter attest av avd.chef. Meddela resurshand-läggare om tjänst-göringsrapport inte har inkommit efter 2 mån. Kontaktpersonen lämnar in tjänstgöringsunderlag varje månad. Upprättar avtal arvodesuppdrag med omkostnads-ersättning, skriver sekretess-förbindelse. Genomförandeplan. Följa upp resultat Följer upp insatsen via genomförandeplan ev. telefonkontakt med den enskilde. Beslut följs upp en gång per år eller innan beslutdatum går ut. Uppföljning av genomförandeplan. Avsluta insats Görs när någon avlider eller flyttar, via omprövning att behovet inte längre föreligger. Kan vara utifrån ny praxis av nya domar. Sökande avsäger sig insatsen.
22
SoL § 4 Insats:6 Färdtjänst / Riksfärdtjänst
Roller Steg i processen Färdtjänsthandläggare Områdes-chef Administratör Utförare/taxi Statistikansvarig Problem Hantera ansökan Aktualisera ansökan, kontrollerar att ansökan är fullständig. Muntlig kontakt med enskild / företrädare inom 5 dagar. Besluta att inleda utredning eller avsluta aktualiseringen utan åtgärd. Riksfärdtjänst: Ansökan skall helst inkomma 2 veckor före resa. Inhämta fakta Den enskilde / företrädare, läkare, omvårdnads-personal. Bedöma behov Utifrån hembesök, läkarintyg, omvårdnads-personal, godman / förvaltare. Registrerar nyansökningar / omprövningar i Verksamhetssystemet.
23
SoL § 4 Insats:6 Färdtjänst / Riksfärdtjänst
Roller Steg i processen Färdtjänsthandläggare Områdes-chef Administratör Utförare/taxi Statistikansvarig Problem Besluta Fattar beslut. Skickar skriftligt beslutsmeddelande till den enskilde / företrädare. Planera Registrerar nyansökningar / omprövningar i Vännäs Taxi katalog. Riksfärdtjänst: Bokar via Riksfärdtjänst AB Statistikunderlag stämmer inte. Underlag till taxi stämmer inte. Genomföra Utskick av färdtjänstkort. Arbetsresor: Underlag från Vännäs taxi, lämnar efter granskning till administratören. Debiterar egenavgift gällande arbetsresor. Skrickar arbetsrese-underlag till färdtjänsthand-läggaren. Skickar in underlag till årsstatistik. Rapporterar in årsstatistik. Följa upp resultat Utifrån färdtjänstbeslutet. Tar kontakt med den enskilde / företrädare och ev. omvårdnadspersonal. Uppföljning. Omprövning.
24
SoL § 4 Insats:6 Färdtjänst / Riksfärdtjänst
Roller Steg i processen Färdtjänsthandläggare Områdes-chef Administratör Utförare/taxi Statistikansvarig Problem Avsluta insats Görs när någon avlider eller flyttar, via omprövning att behovet inte längre föreliggger. Kan vara utifrån ny praxis av nya domar. Sökande avsäger sig insatsen.
25
SoL § 4 Insats:7 Trygghetslarm
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef Teknik samordnare Omvårdnadspersonal Gruppledare Avgifts handläggare Problem Hantera ansökan Aktualisera ansökan, kontrollerar att ansökan är fullständig. Muntlig kontakt med enskild / företrädare inom 5 dagar. Besluta att inleda utredning eller avsluta aktualiseringen utan åtgärd. Inhämta fakta Via vårdplanering Samtal med den enskilde/företrädare Hembesök Bedöma behov Gratis larm: Över 75 år och ingen hemtjänst beviljas trygghetslarm oavsett behov. Utifrån inhämta fakta. Besluta Fattar beslut enl. SoL bifall eller avslag. Skickar skriftligt beslutsmeddelande till den enskilde/företrädare men inte beslut om gratis larm. Skickar meddelande till utförarna via verksamhetssystemet. Tar del av ärendet
26
SoL § 4 Insats:7 Trygghetslarm
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef Teknik samordnare Omvårdnads personal Gruppledare Avgifts handläggare Problem Planera Lägger in ärendet i TES. Skapar larmkort, skickar till biståndshandläggare och omvårdnadspersonal som lägges i personakt samt dokumentationspärm. Kontaktar den enskilde och bokar tid för installation. Gruppledare: Tar del av ärendet via TES Larmkort via Pulsen combine? Genomföra Rapporterar in ej verkställda beslut inom 3 mån. Installation. Ifyllande av samtyckeblankett. Få nyckel av den enskilde. Delger biståndshandläggarna att installationen är utförd. Besvarar och åtgärdar larm. Kvitterar att det är åtgärdat. Löpande underhåll ex. armband som behöver bytas ut. Skickar ut beslutsmeddelande. Gratis larm? Debiterar 1 ggr/mån. Statistikansvarig: Rapporterar in årsstatistik. Gratis larm dokumentation? Vart dok. detta?
27
SoL § 4 Insats:7 Trygghetslarm
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef Teknik samordnare Omvårdnads personal Gruppledare Avgifts handläggare Problem Följa upp resultat Bevakningslistor från verksamhetssystemet. Omprövning, minst 1 ggr/år efter behov. Gäller ej de som har gratis larm. Omvårdnads-personal: Följer upp ev. problem som uppstår, löpande Avsluta insats Görs när någon dör eller flyttar, eller om man genom utredning kommer fram till att man inte är berättigad till insatsen. Kan vara utifrån ny praxis nya domar. Eller om den sökande avsäger sig insatsen. Åker ut eller får besök och avinstallerar larmet Vid återlämning av nyckel sker detta via hyresvärden
28
SoL § 4 Insats:8 Anhörigstöd
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef Utförare Brukare Administratör Problem Hantera ansökan Aktualisera ansökan, kontrollera att ansökan är fullständig. Muntlig kontakt med enskild / företrädare inom 5 dagar. Besluta att inleda utredning detta utifrån att hemvårdsbidraget ska överstiga 5 tim/v eller avsluta aktualiseringen utan åtgärd. Inhämta fakta Hembesök. Via den enskilde/företrädare AT/SG Bedöma behov Sammanvägning av all inhämtad fakta. Besluta Fattar beslut. Skickar skriftligt beslutsmeddelande till den enskilde/företrädare. Tar del av besluts-meddelandet Kvalitetssäkring: Vet utföraren vad som skall göras? Planera Tar del av ärendet. Skriver underlag som lämnas till administratören. Tar del av ärendet
29
SoL § 4 Insats:8 Anhörigstöd
Roller Steg i processen Biståndshandläggare Områdeschef Utförare Brukare Administratör Problem Genomföra Skriver månadsunder-lag som lämnas till administratören. Tar del av månads-underlaget. Hemvårdsbidraget betalas ut en månad i efterskott till brukaren. Följa upp resultat Utifrån biståndsbeslutet Uppföljning var 6:e månad Hembesök görs årligen Tar del av uppföljningen Justerar underlaget vid behov Får del av det justerade underlaget Avsluta insats Görs när någon dör eller flyttar, eller om man genom utredning kommer fram till att man inte är berättigad till insatsen. Kan vara utifrån ny praxis nya domar. Eller om den sökande avsäger sig insatsen. Skickar meddelande om avslutad insats till områdeschef. Tar del av att insatsen upphör. Tar bort ärendet från underlaget.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.