Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Rapporten: textstruktur
H15AB Stenungsbaden 1 februari 2017 Anette Wahlandt
2
Rapportstrukturen. Utveckling av texten från REP001
Språkhandlingar: analys och diskussion Kärnmeningar och tema/rema – ett effektivt sätt att förbättra sin text
3
Rapporten REP 001 & 002 REP 002 Beskriv ditt FO och formulera mål för ditt förbättringsarbete (FA). Formulera förbättringsåtgärder (FÅ) utifrån kartläggningen Redovisa kunskap om FO från litteraturen. Redogör för hur ditt FA relaterar till styrsystem & pedagogiskt uppdrag utifrån mål- och resultatstyrning. Beskriv genomförda förbättringsåtgärder/aktioner (FÅ/A) och formulera en frågeställning för uppföljning. Redogör för datainsamling & motivera val av metod. Diskutera centrala begrepp, modeller, vetenskapliga grunder för uppföljningsarbete Analysera uppföljningen av FÅ/A och sammanställ resultatet Diskutera och argumentera för dina resultat. Kritiskt granska och problematisera…avväg och bedöma... …systematiskt kvalitetsarbete... REP 001 Ringa in ett förbättringsområde (FO) för att kunna göra en kartläggning. Utifrån FO redovisa kunskaper från litteraturen och koppla till juridiska frågor och begrepp Utifrån FO välja metod och redogöra för datainsamlingen Redogöra för resultatet av kartläggningen (+ analys & slutsatser) Diskutera och argumentera för dina resultat, reflektera över om du fångat kärnan i FO, granska/bedöma din verksamhet i relation till juridiska aspekter, rättskällor & rättsaspekter Inledning Bakgrund Metod Resultat Diskussion Referenslista
4
Rapporten REP 002 Inledning Beskriv ditt förbättringsområde (FO) och formulerar mål för ditt förbättringsarbete (FA) Formulera förbättringsåtgärder utifrån din genomförda kartläggning. Bakgrund Redovisa kunskap som finns i litteraturen om ditt valda karläggningsområde. Redogör för hur förbättringsarbetet relaterar till skolans/förskolans styrsystem och ditt pedagogiska uppdrag utifrån mål- och resultatstyrning. Metod Beskriv genomförda förbättringsåtgärder/aktioner (FÅ/A) och formulera en frågeställning för uppföljning. Redogör för datainsamling & motivera val av metod. Diskutera centrala begrepp, modeller, vetenskapliga grunder för uppföljningsarbete Resultat Analysera uppföljningen av FÅ-/A och sammanställer dina resultat. Diskutera och argumentera för dina resultat. Granska kritiskt och problematisera hur dina FÅ-/A och uppföljningen av dessa kan berika eller begränsa din egen verksamhet. Avväg och bedöm ditt FA med utgångspunkt i barns/elevers lärande och utveckling och i verksamhetens systematiska kvalitetsarbete. Diskussion Referenslista Enligt APA
5
REP 001: Beskrivande & redogörande text inför diskussionsavsnittet
REP 001: Beskrivande & redogörande text inför diskussionsavsnittet. Förankring i litteraturen (fokus på juridik) argumentera för vald metod. REP 002: i högre grad en argumenterande text. Diskutera och problematisera utifrån en genomförd analys. Förankring i litteraturen (fokus riktat systematiskt kvalitetsarbete i förhållande till mål- & resultatstyrning) Större fokus på metod, argumentation för vald metod samt diskussion av begrepp, modeller & vetenskapliga grunder för uppföljningsarbete. Metod: Resultat (analys): Diskussion:
6
Språkhandling: analysera
Att analysera handlar om att kunna använda redskap En analys delar systematiskt upp exempelvis ett tema, ett material eller en fallbeskrivning i dess olika beståndsdelar. Analysen sker med hjälp av disciplinens redskap (teorier/modeller/begrepp) Analysen bidrar till att synliggöra strukturer och hur de samverkar. Hur samverkar de? Vad ligger bakom tolkning
7
Från analys till tolkning
Studera ett objekt genom att dela upp, kategorisera, åtskilja Analysredskap används: begrepp, teori(er) eller metod(er) Utifrån analysredskapen tittar man närmare på utvalda delar i objektet. Tolkning Analysens bidrar till att förklara något eller skapa en helhetsförståelse Tolkningen kan användas som en del av svaret på frågeställningen i din text Efter tolkningen tittar man på analysredskapen. Bidrog de? Begränsningar?
8
Språkhandling: diskutera
En diskussion belyser ett ämne genom att ställa flera olika synpunkter och argument mot varandra, gärna för att nå fram till en ny synpunkt. I diskussionsavsnittet diskuteras olika synpunkter exempelvis utifrån en analys, gärna utifrån nya perspektiv Avsluta med en syntes, utvärdering, och/eller ett handlingsförslag
9
Diskussionsavsnittets slutsats
Diskussionens resultat Vad diskussionen ska/kan användas till Vilka konsekvenser och perspektiv diskussionen får/ har fått Diskutera och argumentera för dina resultat. Granska kritiskt och problematisera hur dina FÅ-/A och uppföljningen av dessa kan berika eller begränsa din egen verksamhet. Avväg och bedöm ditt FA med utgångspunkt i barns/elevers lärande och utveckling och i verksamhetens systematiska kvalitetsarbete.
10
Förbättra din text: kärnmeningar & tema/rema
11
Kärnmeningar Kärnmeningar sammanfattar styckets huvudtanke
Efter kärnmeningen utvecklas huvudtanken genom detaljer, förklaringar och exempel Kärnmeningar binder samman texten, ”röd tråd” (Schött m.fl., 2007) Kärnmening Kärnmening… Kärnmening… Kärnmening…
12
Tema - rema Tema/rema-principen innebär att du lägger det du skriver om (känd information) i början av meningen och ny information i slutet. Fokus ligger på det som står i början av meningen. På så sätt kan du fördjupa ditt resonemang eller skapa ett driv framåt i texten. X… Y X Y X Z Y Z X Å Z Å Ännu ett kvalitetskriterium är i vad mån publikationen bygger på så kallad peer review. Det innebär att insända manuskript blir bedömda av andra forskare, som antingen rekommenderar att manuskriptet ska antas efter vissa förbättringar eller som rekommenderar att det inte ska publiceras. (Ur Referera reflekterande av Erikson, 2015, s. 25)
13
tema/rema Nyckelord: Afrika, däggdjur, lever i flock, gulbrun päls, jagar, äter kött, rovdjur, torrt, slättområde med högt gräs och enstaka träd, djurens konung, skygg, safari, ”the big five” Lejon lever på savannen i Afrika. De är skygga flocklevande djur med gulbrun päls som jagar sina byten bland högt gräs och enstaka träd på det torra slättområdet som kallas savann. Lejonet kallas för djurens konung och ingår bland de ”big five” som turister gärna vill se när deltar i en safari på savannen. Savannen är ett slättområde i Afrika med högt gräs och enstaka träd. På savannen lever det skygga gulbruna lejonet som också kallas djurens konung. Savannen besöks av turister på safari som gärna vill se lejon - ett av djuren i ”the big five”.
14
Växla fokus Lejon lever på savannen i Afrika. De är skygga flocklevande djur med gulbrun päls som jagar sina byten bland högt gräs och enstaka träd på det torra slättområdet som kallas savann. Savannen besöks av turister på safari som gärna vill se lejon - ett av djuren i ”the big five”. Savannen….. Lejonet.....
15
Tema/rema i förhållande till referenser
Jakobs (2003) menar att den pragmatiska kontexten, skrivsituationen och personliga egenskaper hos skribenten avgör om en text endast reproducerar gammal kunskap eller producerar ny. Om citering i professionell akademisk text skriver Hyland (1999) och visar att skribenter inom humaniora och samhällsvetenskap är mer benägna att citera än naturvetare och ingenjörer. Det handlar om att skilja på fakta, andras åsikter och egna, och att kunna markera skillnaden mellan dessa tre (Myers, 2001).
16
https://gul.gu.se/courseId/69711/content.do?id=29592411
17
Referenser till samtliga 3 presentationer:
Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T.L. (2011). Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. (2., [rev.] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Erikson, M.G. (2015). Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna. (2., [omarbetade] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Rienecker, L. & Stray Jörgensen, P. (2014). Att skriva en bra uppsats. (3., omarb. uppl.) Lund: Liber. Staaf, P. (2015). Som man frågar får man svar: Andraspråksstudenter möter lärares krav i hemtentor. Lic.-avh. Växjö : Linnéuniversitetet, Växjö.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.