Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Studierektorsutbildning 2016

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Studierektorsutbildning 2016"— Presentationens avskrift:

1 Studierektorsutbildning 2016
Kunskap Studierektorsutbildning 2016 , Maria Randjelovic (Tack till Martin Ulander för en bra sammanställning!)

2 Vad är kunskap? Aristoteles:
Episteme – sakkunskap om faktaförhållanden Techne – Sådan kunskap som är kopplad till att utöva konst och hantverk, dvs producera något. Även medicin och musik räknades hit Fronesis – Praktisk visdom, omdöme, klokhet

3 Vad är medicinsk kompetens?
Kompetens är en vana -Metoder för livslångt lärande, reflektion och förbättring av sin praktik Kompetens är en kontextuell företeelse - Den beror inte bara på faktakunskap utan påverkas av t ex var man arbetar, kultur, epidemiologi mm (man kan vara kompetent att bedöma huvudvärk på en neurokirurgisk vårdavdelning utan att vara det på att bedöma huvudvärk i primärvård eller på en smärtmottagning) Kompetens är olika saker beroende på var i sin utveckling man befinner sig

4 Kunskapsklassificering i Socialstyrelsens kursmål
Faktakunskap Begreppskunskap Procedurkunskap Metakognitiv kunskap (Kunskap om hur man tänker och lär)

5 Taxonomi för lärandemål
Klassificering av nivå på kunskaper

6 Blooms reviderade taxonomi

7 Socialstyrelsens termer
Definition Behärska Fullständigt kunna bedöma och handlägga utredning, diagnostik, behandling och uppföljning av en patient, eller motsvarande, och att fullständigt kunna använda för området relevanta tekniker. Bedöma Skaffa sig en välgrundad uppfattning om en patient eller motsvarande som grund för vidare handläggning. Ha kunskap Genom teoretiska studier och/eller praktisk yrkesutövning ha tillägnat sig vetande och insikter inom ett område. Ha kännedom genom teoretiska studier och/eller praktisk yrkesutövning ha tillägnat sig visst vetande inom ett område.

8 Bedömningsmetoder

9 Bedömning av ST-läkarens kompetens
Handledaren och verksamhetschefen ska bedöma ST-läkarens kompetensutveckling kontinuerligt med utgångspunkt i målbeskrivningen för specialiteten och det individuella utbildningsprogrammet Bör ske med på förhand överenskomna metoder Åtgärder bör vidtas om bedömningen visar brister i ST-läkarens kompetensutveckling i form av: Justering av utbildningsprogrammet Tydligare krav på ST-läkaren

10 Metoder för kompetensvärdering
Medsittning / sit-in / Mini-CEX DOPS 360 grader Specialistkollegium CBD Granska Skickade remisser Remissvar Journalanteckningar Metodik vid signering av lab-svar Läs en bok Mini-CEX= Mini-Clinical Evaluation Exercise- deltar passivt i ett patientmöte, alt filmar. viktigt gå igenom styrkor och omr som kan förbättras. Medicinskt, kommunikativt, etiskt, annat krav: handledarutbildadsom kan /vågar ge feedback, gärna fler än huvudhandledaren. Byt ibland adept och bedöm en annan. Förslag: Filma dig som handledare i ett samtal. Ge feedback. Kolla styrkor, svagheter. Intressant att utvärdera tillsammans med adepten. Bra underlag för handledartid Adepten tar initiativ och ordnar förutsättningar. Bedömningen skall ta min. feedback skall gärna följa direkt efter under 5-10 min. Sätt upp spelregler på förhand. Kolla guiden för vilken kompetens som mäts DOPS = direct Observation of Procedural skills gärna ingrepp, kortare praktiskt moment (Hudop, lumbalpunktion) Adept tar initiativet 20 min min utvärdering 360 grader – bedömer läkaren professionella uppträdande över tid, identifierar dem som har problem med detta, uppmuntra de som är duktiga. Viktigt bortse ifrån om man ”tycker om” ST-läkaren. Svar från 6 bedömare samlas in av handledaren som sammanställer medeltalet för varje svar, som underlag, men varje utvärdering skall återges ordagrant till ST:n Specialistkollegium – strukturerat möte där handledare, VC, studierektor, samt övriga öl+spec samlar in synpunkter om en ST-läkares starka och svaga sidor och förbättringspotential Noga med korrekthet, pratar om någon som inte är där. Formativ bedömning under ST och summativ bedömning inför spec mötet är också till för att samordna krafterna kring ST på kliniken Sker årligen, samt inför spec och inför fast anställning Före mötet fylls formulär i av ST, VC, HL, SR och övriga spec + ev andra personalkategorier CBD=case based discussion Bedömning av ST-läkaren utifrån en handläggning av patient baserat på journalen. ST väljer ut 2 cases, handledaren vväljer ett av dem, går igenom ca 20 min, sedan utvärdering 5-10 min Bedöm journalant tydlighet, kliniska bedömningen, undersökningar och remisser, behandling, planering, professionalism, sammanfattande klinisk bedömning Mallar finns på ”Dokument och länkar”

11 Potentiella fallgropar
Halo-effekt – ett enstaka bra eller dåligt resultat kan ”smitta av sig” när flera saker ska bedömas. Social ”smidighet” – svårt att ta upp negativa aspekter i en bedömning. Olika uppfattningar om vad som avses med kompetens Vad ska egentligen resultatet jämföras med? När är ett resultat bra eller dåligt? Hur ska man förändra svårighetsgraden i fallen under en lärprocess när någon förväntas förbättras kontinuerligt? Hur vet man att examinationerna är på rätt nivå? Väldigt få metoder har egentligen någon stark evidens

12 Återkoppling

13 Återkoppling i handledning
Återkoppling (feed back) syftar till att uppmärksamma en diskrepans mellan nuvarande förståelse/prestation och den förväntade/ önskade Svarar på tre frågor Vart ska jag? =målsättning/ ideal (Feed up) Hur går det för mig? (Feed back) Vad bör jag göra härnäst? (Feed forward) (Hattie och Timberley)

14 I praktiken Börja med en självvärdering!
Vad gick samtalet/ proceduren ut på? Hur väl genomfördes samtalet/ åtgärden? Konkreta exempel på bra/ mindre bra beteenden Undvik generaliseringar, men beskriv allvarlighetsgrad Vad bör göras för att förbättra prestationen? –Vägen framåt


Ladda ner ppt "Studierektorsutbildning 2016"

Liknande presentationer


Google-annonser