Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

AUTISM och ASPERGER SYNDROM

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "AUTISM och ASPERGER SYNDROM"— Presentationens avskrift:

1 AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Robert Lindell november 2008 Del 2

2 Annorlunda sätt att förstå, tänka, kommunicera och samspela __________________________________________________ SVÅRIGHETER MED: att ta in och bearbeta information att skilja viktig från oviktig information uppmärksamhet att foga samman detaljer till en helhet att förstå andras tankar och känslor att planera och organisera att förstå och hantera tid

3 S T R E S S Lite stress under kort är stimulerande och utvecklande
Mycket stress under lång tid är nedbrytande både för kroppen, känsloliv och tänkandet

4 HUR STRESS UTVECKLAS HOS PERSONER MED ASPERGER SYNDROM – ur Asperger Syndrome av Cumine, Leach och Stevensson depression ev. psykiatriska problem aggressioner/ tillbakadragande ökat tvång/ ritualer ökad oro stress oro utlösande faktor

5

6 STRESS OCH FUNKTIONSNIVÅ
HÖG FUNKTIONSNIVÅ HÖG STRESSNIVÅ Depression ev. psykiatriska problem Aggressioner/ Tillbakadragande Ökat tvång/ ritualer LÅG STRESSNIVÅ Ökad oro Stress FUNKTIONSBORTFALL Oro Utlösande faktor LÅG FUNKTIONSNIVÅ

7

8

9 FORMELL OCH INFORMELL BEDÖMNING
Standardiserade test Jämförelse med andra Genomförs på ett bestämt sätt - INFORMELL BEDÖMNING Bedömning av ett visst område Anpassat till individen Eget material Utformas och anpassas på många olika sätt

10 1. VARFÖR BEDÖMNINGAR ? FÖR ATT KUNNA UTGÅ FRÅN DEN ENSKILDE PERSONEN
FÖR ATT SKAPA BÄSTA MÖJLIGA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR UTVECKLING OCH LÄRANDE FÖR ATT PERSONEN SKALL LYCKAS FÖR ATT KUNNA ARBETA MÅLINRIKTAT

11 2. VARFÖR BEDÖMNINGAR? Ojämn inlärningsprofil
Problem vid generalisering Undervisning på rätt nivå som upplevs som meningsfull För att kunna anpassa miljön till individens sätt att uppfatta och lära

12 3. VAD KAN MAN BEDÖMA? Kommunikation - ett så enkelt och allmänt kommunikationssystem som möjligt Sociala färdigheter - färdigheter för social samspel Fritidsfärdigheter - aktiv och meningsfull fritid Vardagsfärdigheter - ADL Arbetsfärdigheter - hur gör man Arbetsbeteende - hur man uppför sig på arbetet

13 4. IDENTIFIERA STYRKOR VAD TYCKER HAN/HON OM ATT GÖRA?
NÄR LYCKAS HAN/HON BÄST? VAD HAR HAN/HON INGET EMOT ATT GÖRA?

14 BEDÖMNING (sammanfattning)
Färdigheter: kan - på väg - kan inte Inlärningshjälp: fysisk hjälp, gester, demonstration, verbalt, självständigt Sätt att lära in Intressen Beteende

15 MOT SJÄLVSTÄNDIGHET

16 ATT TÄNKA PÅ VID INLÄRNING
- UTVECKLINGSMÄSSIGT RIKTIGT - PÅ VÄG - FÄRDIGHET - MENINGSFULLT - LÄR IN EN SAK I TAGET - SJÄLVSTÄNDIGHET - GENERALISERING - SAMORDNA MED FÖRÄLDRAR OCH ANDRAS ÖNSKEMÅL - BYGG PÅ STYRKOR OCH INTRESSEN


Ladda ner ppt "AUTISM och ASPERGER SYNDROM"

Liknande presentationer


Google-annonser