Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014 Presentation i universitetstyrelsen 2013-06-12 Workshop 2013-08-30 FEH 2013-10-02.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014 Presentation i universitetstyrelsen 2013-06-12 Workshop 2013-08-30 FEH 2013-10-02."— Presentationens avskrift:

1 Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar Presentation i universitetstyrelsen Workshop FEH

2 Att vara anställd i staten
Demokrati All offentlig makt utgår från folket. Legalitet Den offentliga makten utövas under lagarna. Objektivitet, saklighet och likabehandling Alla är lika inför lag. Myndigheter och domstolar ska behandla alla lika. Fri åsiktsbildning Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning. Respekt Den offentliga makten ska utövas med respekt för människors frihet och lika värde. Effektivitet och service Verksamheten ska bedrivas så billigt och med så hög kvalitet som möjligt med givna resurser.

3 Universitetsstyrelse
2 kap. De statliga högskolornas organisation 1 § Riksdagen beslutar vilka statliga högskolor som skall finnas. 2 § Styrelsen för en högskola har inseende över högskolans alla angelägenheter och svarar för att dess uppgifter fullgörs. 3 § För ledningen av verksamheten närmast under styrelsen skall varje högskola ha en rektor. 4 § Regeringen utser ordföranden i en högskolas styrelse. Rektor skall ingå i styrelsen. Lärare och studenter vid högskolan har rätt att vara representerade i styrelsen. Bestämmelser om vem som utser sådana representanter finns i förordning. Regeringen utser övriga ledamöter i styrelsen. Företrädare för de anställda har närvaro- och yttranderätt vid styrelsens sammanträden. Lag (2007:141). 5 § En högskola beslutar om sin interna organisation utöver styrelse och rektor, om inte något annat är föreskrivet. När högskolan beslutar om sin organisation ska 6 och 7 §§ gälla. Lag (2010:701). (Högskoleförordningen 2 kap.)

4 Linnéuniversitetets organisation 2013
Linnéuniversitetets organisation 2013 Universitetsstyrelse Rektor Disciplinnämnd Internrevision Personalansvarsnämnd Holdingbolag Kommittéer och råd Nämnden för lärar-utbildning Ekonomi-högskolan Fakulteten för hälso- och livsvetenskap Fakulteten för konst och humaniora Fakulteten för samhälls-vetenskap Fakulteten för teknik Universitets-förvaltningen Universitets-biblioteket* Institutionen för Institutionen för Institutionen för Institutionen för Institutionen för Avdelningen för externa relationer Ekonomi- avdelningen IT-avdelningen Kommunikations- avdelningen Lokal- och serviceavdelningen Personal- avdelningen Studerande- avdelningen Universitets- ledningens kansli ekonomistyrning och logistik marknadsföring nationalekonomi och statistik organisation och entreprenörskap biologi och miljö hälso- och vårdvetenskap kemi och biomedicin medicin och optometri psykologi design film och litteratur kulturvetenskaper medier och journalistik musik och bild språk svenska språket idrottsvetenskap pedagogik samhällsstudier socialt arbete statsvetenskap utbildnings- vetenskap bygg- och energiteknik datavetenskap fysik och elektroteknik informatik maskinteknik matematik matematik- didaktik medieteknik Sjöfartshögskolan skog och träteknik Lärar- utbildningar UPE* Polisutbildningen* Fojo* *Egen styrelse

5 Universitetsstyrelsen Rektor
Universitetsstyrelsen Rektor Universitets-direktör Dekan Fakultetsstyrelse fakultetskansli verksamhetsstöd kanslichef EK ER IT KOM LOS Prefekt institution Prefekt institution Prefekt institution PA STUD UK

6 Högskolelag Högskoleförordning En resa in i framtiden Kvalitetspolicyn Verksamhetsplaner Policydokument (Budgetpropositioner, forskningsprop, regleringsbrev, årsredovisning, budgetunderlag, ISK)

7 Högskolelagen Högskolornas uppgifter
2§ Staten ska som huvudman anordna högskolor för Utbildning som vilar på vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet, och Forskning och konstnärligt utvecklingsarbete samt annat utvecklingsarbete. I högskolornas uppgift ska ingå att samverka med det omgivande samhället och informera om sin verksamhet samt verka för att forskningsresultat tillkomna vid högskolan kommer till nytta.

8 5§ Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa. I högskolornas verksamhet skall jämställdhet mellan kvinnor och män alltid iakttas och främjas. Högskolorna bör vidare i sin verksamhet främjar förståelsen för andra länder och för internationella förhållanden. Högskolorna skall också aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan.

9 Linnéuniversitetets vision och strategi
Högskolelagen (grunduppdraget) Beslut om verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014 innebär att universitetsstyrelsen ger rektor, fakulteter/nämnden för lärarutbildning, institutet för fortbildning av journalister (Fojo), polisutbildningen (PU), universitetspedagogiska enheten (UPE), universitetsbiblioteket och universitetsförvaltningen i uppdrag att arbeta i enlighet med inriktningar och prioriteringar i dokumentet samt inom preliminära ekonomiska ramar som ges. Linnéuniversitetets vision och strategi Regeringens årliga uppdrag (budgetprop. och regleringsbrev) Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014

10

11 Spaning Autonomi Demografi Konjunktur Politik
Globala och regionala arenan Kvalitet, kontroll, konkurrens och resultat Granskningssamhället Rankingsamhället Kunskapstriangeln OER (Open educational resources) MOOCS (Massive open online cources) Avgifter Samarbeten, samverkan, samgående Riskanalys Spaning

12 Antal 19-åringar och 65-åringar 2010-2020 (SCB befolkningsprognos)

13 Antal studenter i den svenska högskolan 2011-2030 vid oförändrad deltagarfrekvens
(Lars Brandell: Hur alarmerande är de minskade ungdomskullarna?)

14 Prioriterade områden Universitetet bedömer att kompetensförsörjning
utveckling av utbildningsutbudet forskningens konkurrenskraft är områden som är mest kritiska för att universitetet ska nå de strategiska målen. För 2013 har universitetet en ny organisation som på ett bättre sätt ska stödja den strategiska utvecklingen och tydliggöra ledningsansvar för verksamhetsutveckling, kvalitet och resultatuppföljning.

15 Kompetensförsörjning – prioriterat riskområde
Mål enligt strategi Linnéuniversitetet ska: vara en plats för engagerade, kreativa och kritiska medarbetare och studenter Arbetsgivarvarumärket Öka andelen professorer och docenter Öka andelen kvinnliga professorer Adjunkter ska ha minst magisterexamen Utveckling av system för lärare pedagogiska meritering Effektivare lärarrekrytering Fortsatt utveckling av kompentensförsörjningsplaner Fakulteterna ansvarar för att skapa goda och attraktiva villkor för undervisning och forskning. I den nya fakultetsorganisationen tydliggörs ansvaret för arbetet med kompetensförsörjningen genom att bland annat dekanernas roll blir mer central.

16 En attraktiv kunskapsmiljö
Mål enligt strategi Linnéuniversitetet ska: vara en integrerad utbildnings- och forskningsmiljö som samverkar med det omgivande samhället vara en plats för engagerade, kreativa och kritiska medarbetare och studenter erbjuda utbildningar som är attraktiva, efterfrågade och har högt ställda kunskapsmål erbjuda en kunskapsmiljö som kännetecknas av pedagogik av högsta kvalitet Utveckling av utbildningsutbudet (enligt regleringsbrevet framgår att fr.o.m 2013 ska Linnéuniversitetet i årsredovisningen redovisa vilka bedömningar, prioriteringar och behovsanalyser som ligger till grund för beslut om utbildningsutbudet) Fortsatt utvecklingsarbete med Pedagogisk plan Fortsatt förbättrings- och utvecklingsarbete i samband med Universitetskanslersämbetets kvalitetsutvärderingar Inrättat kvalitetsråd (ansvarar för att samordna universitetets kvalitetsarbete avseende på utbildning samt för de universitetsövergripande indikatorerna) Samlad studiemiljö för studieort Kalmar

17 Återrapportering till regeringen (regleringsbrev 2013)
Utbildningsutbud Utbildningsutbudet vid universitet och högskolor ska svara mot studenternas efterfrågan och arbetsmarknadens behov. Universitet och högskolor ska i årsredovisningen redovisa vilka bedömningar, prioriteringar och behovsanalyser som ligger till grund för beslut om utbildningsutbudet. Lärosätets avvägningar när det gäller t.ex. fördelningen mellan program och kurser på olika nivåer och med olika förkunskapskrav samt fördelningen mellan campus och distansutbildning ska redovisas. Därutöver ska en redovisning lämnas över hur lärosätet möter det omgivande samhällets behov av utbildning.

18 En attraktiv kunskapsmiljö
För universitetet strategiska utbildningsinsatser: Psykologutbildningen Interdisciplinärt mastersprogram inom ramen för the Bridge Framtida civilingenjörsutbildning Fortsatt utbyggnad av ingenjörs- och sjuksköterskeutbildningar med anledning av arbetsmarknadens behov (regeringens prop. 2012/13:99) Öka andelen helårsstudenter på avancerad nivå

19

20 En attraktiv kunskapsmiljö, ekonomiska förutsättningar

21 En attraktiv kunskapsmiljö, ekonomiska förutsättningar
Särskilda medel 2012 Utfall 2013 Budget 2014 Plan 2015 Bedömt 2016 Bedömt Fortbildning av journalister (Fojo) 9 637 9 781 Utrustning till Sjöbefälsutbildningen 4 200 4 262 Praktik i Sjöbefälsutbildningen 1 125 Totalt 13 837 15 168

22 En attraktiv kunskapsmiljö
Ekonomiska förutsättningar Fortsatt anpassning till takbeloppet, ökad prestationsgrad, ökat söktryck Utökning av internt takbelopp beträffande psykolog-, högskoleingenjör- samt sjuksköterskeutbildning Strategiska medel till psykologutbildning Fortsatt språkstöd (språkstödet har justerats 2012 och 2013 med anledning av höjda prislappar inom humaniora området) Beslutad omfördelning inom naturvetenskap 2013 permanentas inför 2014 (”våta och torra prislappar” som ingår i medelstilldelningen för 2013, se tabell 10a) Ca 42 Mkr kommer att fördelas under hösten till strategiska omfördelningar mellan fakulteterna/nämnden för lärarutbildning samt strategiska satsningar (beslut efter dialog om utbildningsutbud och dess finansiering samt höstdialog) Se underlag för framräkning av språkstöd: Kontakta Lars Brohlén / Charlotte Wikell vid universitetsledningens kansli.

23 Framstående forskning
Mål enligt strategi Linnéuniversitetet ska: ha en nationellt och internationellt framstående forskning ha en internationellt erkänd spetsforskning inom några Linnæus University Centers vara en attraktiv forskningsmiljö som stöds av och samverkar med näringsliv, kommuner, landsting och andra intressenter uppnå en balans mellan intern och extern forskningsfinansiering

24 Framstående forskning
Satsning på framstående forskningsmiljöer, Linnaeus University Centers, Lnuc Anpassning till det nationella resurstilldelningssystemet genom omfördelning, totalt 5 procent, mellan fakulteter utifrån forskningsprestationer (jämföra ”lika med lika”): bibliometrisk analys av extern bibliometriker externa forskningsmedel (utifrån SCB:s statistik) Internt strategiarbete med anledning av Familjen Kamprads stiftelse Rimlig balans i finansieringen av utbildning på forskarnivå och forskning

25 Framstående forskning, ekonomiska förutsättningar
2012 Utfall 2013 Budget 2014 Plan 2015 Bedömt 2016 Bedömt Anslag för forskning och utbildning på forskarnivå enligt budgetproposition för 2013 Forskningsproposition 3 000 4 000  Totalt

26 Framstående forskning, ekonomiska förutsättningar
Strategiska medel till Linnaeus University Centers, regeringens strategiska forskningsområden, internationaliseringsarbete, samhällelig drivkraft Fortsatt stöd till senior forskning samt utveckling av tre forskningsmiljöer 2,5 procent av forskningsanslaget omfördelas mellan fakulteterna utifrån externa forskningsintäkter 2,5 procent omfördelas mellan fakulteterna utifrån bibliometrisk analys Samfinansiering av EU:s sjunde ramprogram beslutas och hanteras fr.o.m 2014 i sin helhet av fakulteterna, därmed har fakulteterna ansvar för all samfinansiering inom respektive område.

27 Samhällelig drivkraft
Mål enligt strategi Linnéuniversitetet ska: uppvisa en mångfald av former för utbildnings- och forskningssamverkan med samhället vara en drivkraft för regionen

28 Samhällelig drivkraft
Fortsatt utveckling av uppdragsutbildning Öka andelen forskningsbaserad nyttogörande kunskap Utveckling av företagsforskarskola (KK-stiftelsen) Öka inslagen av entreprenörskap i utbildning och forskning Nyinrättad avdelning inom universitetsförvaltningen, avdelningen för externa relationer, ett samlat stöd för att bland annat ge en ökad externfinansiering

29 Samhällelig drivkraft, ekonomiska förutsättningar
Strategiska medel för att stödja forskning/forskningssamverkan Strategiska medel för utbildning beslutas under hösten 2013

30 Globala värden Mål enligt strategi 2010-2015 Linnéuniversitetet ska:
vara en kunskapsmiljö som integrerar internationalisering, mångfald och hållbar utveckling vara en kunskapsmiljö som stimulerar öppenhet och kunskapsutbyte mellan olika länder, kulturer, åldrar och vetenskapliga discipliner

31 Globala värden Stärka arbetet i områdena hållbar utveckling och lika villkor (kommittéer, nätverk) Utveckling av hållbarhetsbegreppet i relation till medarbetare och studenter Samtliga programstudenter ska erbjudas möjlighet att studera utomlands Öka antalet utresande lärare och forskarstuderande Översyn av utbytesavtalen (färre och mer strategiska samarbetspartners och nätverk) Ökad publicering i internationella forskningstidskrifter och peer review Öka internationell rekrytering av personal Fler internationella forskarkonferenser vid Linnéuniversitetet Öka rekrytering av avgiftsfinansierade studenter

32 Globala värden, ekonomiska förutsättningar
Strategiska medel för att stödja forskningens internationalisering Strategiska medel för utbildning beslutas under hösten 2013

33 Verksamhetsstöd Innevarande år och för 2014 gäller ett fortsatt utvecklingsarbete där rektor gett universitetsdirektören i uppdrag att fortsätta utveckla universitetets verksamhetsstöd. Verksamhetsstödet organiseras på två nivåer, universitetsförvaltning och fakultetsförvaltning, och ska analyseras och utvecklas i kvalitet och effektivitet utifrån verksamhetens behov. Målet är att verksamheten utvecklas och effektiviseras inom befintliga eller krympande medel så att resurser och konkurrenskraft för utbildning och forskning ökar.

34 Universitetsbiblioteket
Ansvarar för utveckling av verksamhetsstödet avseende flexibel utbildning Fortsatt utvecklingsarbete med Studieverkstaden (akademiska skrivande på svenska och engelska, texthandledning i svenska som andraspråk, språkstödsprogrammen permanentas)

35 Universitetsgemensamma funktioner, ekonomiska förutsättningar
Ramen för universitetsgemensamma funktioner minskas med 3 Mkr till 290,5 Mkr I universitetsgemensamma funktioner ingår styrelse, rektor, internrevision, universitetspedagogisk enhet, studentkår, universitetsbibliotek och universitetsförvaltning.


Ladda ner ppt "Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014 Presentation i universitetstyrelsen 2013-06-12 Workshop 2013-08-30 FEH 2013-10-02."

Liknande presentationer


Google-annonser