Ladda ner presentationen
1
Nyheter i TTJ från
2
TTJ & E-TRI = TTJ Förändringar Övergripande (blå) moduler samordnas
1. Termer 2. Introduktion 3 H. Signaler – System H 3 M. Signaler - System M 3 S. Signaler – System S 3 E. Signaler– System E2 och E3 4 Dialog och ordergivning 5 Blanketter 6 Fara och Olycka 7 Vägvakt 21 E Hyttsignalering – System E2 och E3 TTJ och E-TRI blir TTJ De övergripande reglerna (blå moduler) samordnas mellan TTJ och ETRI – förutom signaler. Där inte annat anges gäller modulen för samtliga system.
3
TTJ & E-TRI = TTJ Förändringar
Färder (orange) moduler – 3 nya för E-Tri 8 H. Tågfärd – System H 8 M. Tågfärd – System M 8 E. Tågfärd– System E2 och E3 9 H. Spärrfärd – System H 9 M. Spärrfärd – System M 9 S. Spärrfärd – System S 9 E. Spärrfärd– System E2 och E3 10 HMS. Växling – System H, M och S 10 E. Växling– System E2 och E3 11 Broms– System H, M och S
4
TTJ & E-TRI = TTJ Förändringar Skydd (röda) moduler – 4 nya för E-Tri
12 HMS. A-skydd– System H, M och S 12 E. A-skydd – System E2 och E3 13 HMS. L-skydd– System H, M och S 13 E. L-skydd– System E2 14 HMS. E-skydd– System H, M och S 14 E. E-skydd– System E2 15 HMS. S-skydd– System H, M och S 16 HMS. D-skydd– System H, M och S 16 E. D-skydd– System E2 och E3 E-moduler för alla skydd utom S-skydd som inte finns i system E2 och E3.
5
TTJ & E-TRI = TTJ Förändringar
Tågledning (gröna) moduler – 1 ny för E-Tri 17 HMS. Trafikledning– System H, M och S 17 E. Trafikledning– System E2 och E3 18 M. Trafikledning – Enkla signalställverk– System M 19 M. Trafikledning Obevakade vänddriftplatser– System M En ny E-modul för tågledning, modul 18 och 19 gäller endast system M
6
E-TRI blir en del av TTJ Ett gemensamt operativt regelverk för System H, M, S, E2 och E3 (TDOK 2015:0309) De övergripande reglerna (blå moduler) samordnas mellan TTJ och ETRI (förutom modul Signaler) De blå modulerna innehåller systemövergripande regler som till största delen är gemensamma för alla trafikeringssystem eller för flera av trafikeringssystemen De blå modulerna i ETRI är huvudsakligen utformade som tillägg till de blå modulerna i TTJ. Följdändringar i Modul 1 termer (alla termer i ett dokument) främst innebär det att vissa termer i TTJ justeras så att det får en betydelse som stämmer även för ERTMS-banor.
7
Förändringar Regler för förenklad tågväg införs för system H
Regler för tvåskenssignalering införs Blankett 21 och blankett 28 uppdaterade Reglerna för att ta en spärrfärd mot stopp in på en driftplats justeras (se separat bildspel) en ny möjlighet (egenskydd) införs för att skydda en förare som behöver utföra åtgärder på fordonsättets utsida (se separat bildspel) Små justering av text i moduler (t ex stavfel, hänvisningar och felaktiga namn på funktioner)
8
Förenklad tågväg i system H
Regler för förenklad tågväg införs för system H. På ERTMS-banorna finns möjlighet att ställa så kallad förenklad tågväg. En förenklad tågväg uppfyller inte samma villkor som en normal tågväg och är ett hjälpmedel då tågklareraren behöver ta fram ett tåg genom att ge ett muntligt körtillstånd. Förenklad tågväg kommer att finnas i nya signalställverk i system H. Reglerna för förare påverkas nästan inte alls av att reglerna för system H uppdateras för att hantera även förenklad tågväg, utan det är reglerna för tågklarerarna i system H som ändras och då samtidigt får en struktur som mer liknar motsvarande regler i ETRI.
9
Regler för tvåskenssignalering införs
Tvåskenssignalering finns idag i Malmö och reglerna för denna signalering finns för närvarande endast i linjeboken för Malmö driftledningsområde. Tvåskenssignalering har även valts för Citybanan i Stockholm. De (dispens)regler som finns idag överföras till modulen Signaler – System H
10
Blankett 21 uppdaterad Det har tillkommit en ny kryssruta på blankett 21 där det står ”Enligt villkor från tsm/htsm”. Den rutan ska man kryssa i när en spärrfärd ska gå mot stopp in på ett skydd, eftersom att tkl inte kan göra hinderfrihetskontrollerna. ”Kontrollera växlarna” och ”Enligt villkor från tsm/htsm” alltid användas i de fallen.
11
Blankett 28 uppdaterad Nyheter i avsnitt 3 och avsnitt 6.
Bättre kontroll vid evakuering i tunnel Handledning Bättre kontroll vid evakuering i tunnel Utifrån scenariospel tillsammans med räddningstjänst vid Hallandsås
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.