Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Allmän däckteknik.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Allmän däckteknik."— Presentationens avskrift:

1 Allmän däckteknik

2 Vad är ett däck? Däcket skall fungera som en behållare för den trycksatta luften i däcket som skall bära belastningen. Det är alltså luften som bär lasten, inte däcket. Däcket skall på ett effektivt sätt överföra alla de olika krafter som uppkommer vid körning till vägbanan. Broms- accelerations- och sidokrafter. Däcket skall ge riktningsstabilitet och kunna bibehålla förarens önskade riktning och färdväg. Däcket skall tillsammans med, och i kombination med, fordonets hjulupphängning utjämna och minska stötar samt reducera fortplantningen av vägbanans ojämnheter.

3 Radialdäckskonstruktion
1. Slitbana 2. Endless Cap Ply 3. Gördelpaket 4. Textilstomme 5. Innerliner 6. Sidvägg 7. Apex 8. Vulstring 9. Vulstförstärkning Vikfördelning av ingående ämnen. (205/55R16 91W CPC2) Natur- och syntetgummi 41%. Kisel, kimrök, kalk 30%. Stål, polyester, rayon och nylon 15%. Mjukgörare (oljor, hartser) 6%. Vulkaniseringkemikalier (svavel, zinkoxid etc.) 6%. Åldringskydd 2%.

4 Rullriktningsbestämd
Mönstertyper Komposit Både asymmetriskt och rullriktningsbestämt. Specifika höger- resp. vänsterdäck. Rullriktningsbestämd Mönster där slitbanans delar bildar en pilform som pekar i rull-riktningen Det finns 4 olika grund- koncept kring mönster- design. De olika lösningarna har alla för- och nackdelar. Montera alltid däcken på det sätt som tillverkaren avsett. Symmetrisk Standardmönster där däcket har samma totala egenskaper oavsett hur man monterar däcket. Asymmetrisk Slitbanan är indelad i två- eller flera delar så att en specifik skuldra skall vara vänd utåt.

5 Märkningar på däcket Belastningsindex / Hastighetskod
Däcket kan belastas med 615kg. V Hastighetskod V=240 km/h Monteringsanvisning vid asymmetrisk däckdesign Tubeless Slanglöst däck Dimension 205 Bredd i mm. Profilhöjd i % av bredden R Radialdäck Fälgstorlek i tum ECE Godkännande-nummer E4 Däcket är i enlighet med ECE reglementen Produktionsangivelse 22 = Vecka 22 07 = 2007 TWI (Tread Wear Indicator) Mönsterdjupsindikator som enkelt visar när däckets mönsterdjup är 1,6mm. (Sommardäck) DOT (Department Of Transportation) USA

6 Belastningsindex Load Index (LI)
Däckets belastningsindex måste alltid överensstämma med bilens maximala axeltryck. Information om vilket belastningsindex som krävs finns i fordonets registreringsbevis. Är ett mått på däckets bärförmåga. Påverkar däckens stabilitet och förmåga att motstå för kraftig värmeuppbyggnad. Märkningar och dess betydelse: RF = Reinforced, förstärkt däck med högre belastningskapacitet. XL = Extra load, förstärkt däck med högre belastningskapacitet. EL = Extra load, (USA) Load Index (LI) Bärighet i Kg 84 500 86 530 88 560 91 615 92 630 93 650 96 710

7 Hastighetsindex Speed index (SI) Enl. ECE/EEC
Alla bilar som faller under ”helfordonsgodkännande” enligt direktiv 70/156/EEG (De flesta bilar nyare än års modell) måste vara utrustade med sommardäck som klarar bilens teoretiska toppfart. Information om vilken hastighetsindex som krävs finns i fordonets registreringsbevis. Vinterdäck skall vara konstruerade för minst 160 km/h (Q) ZR-däck är från början framtagna för en speciell tillverkare och för en speciell bilmodell. Vad däcket klarar av är en överenskommelse mellan biltillverkaren och däcktillverkaren. Tumregel, belastning/lufttryck: Jämför Load index med motsvarande dim. W/Ydäck och dra av 5% per 10 km/h hastighetsökning över 240 km/h. Minimum lufttryck upp till 190 km/h 2,5 bar. Därefter ökas trycket med 0,1 bar per 10 km/h upp till 240 km/h då max luftryck uppnås (3,0 bar) Hastighetsindex (SI) Maxhastighet km/h Q 160 R 170 S 180 T 190 H 210 V 240 W 270

8 Profilförhållande Däckets profilförhållande är en funktion av sektionshöjd och sektionsbredd Däckets belastningsindex är direkt knutet till däckets invändiga luftvolym 225 / 45 R 17

9 Jämförelse av egenskaper
Vilka egenskaper skiljer mellan ett däck med exempelvis ett 65-profil och ett 45-profilsdäck? - Bromsförmåga + + Rullmotstånd - - Köregenskaper torrt + + Komfort / ljudnivå - - Riktningsstabilitet + - Styrrespons + - Sidgrepp + + Vattenplaning - + Inköpspris - = Slitage = Normalprofil Lågprofil /65 R /45 R 17 Normalprofil Lågprofil /65 R /45 R 17 65-profil 45-profil

10 Alternativ dimension En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande Möjlighet finns att byta däck och fälgar till en annan dimension om: däck- eller fälgdimensionerna är typgodkända uppfyller kraven på belastningsförmåga uppfyller kraven på hastighetskapacitet är av samma typ. ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). inte inverkar påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

11 Registreringsbevis Information om däck finns på fordonets registreringsbevis. Här finns angivet godkända dimensioner och vilket belastningsindex och hastighetskod som krävs.

12 EU-märkning av däck För att ge konsumenten ett bättre beslutsunderlag vid däckköp har EU beslutat införa en obligatorisk varudeklaration av däck. Förordningen gäller för däck som säljs från november 2012 Alla personbils- 4x4 och Van-däck samt alla last- och bussdäck omfattas av reglerna. Däck som inte omfattas: dubbade vinterdäck, regummerade däck och reservdäck. Märkningen är utformad som en bokstavsskala där A är bäst och G är sämst. D används inte. Egenskaper som bedöms: Däckets rullmotstånd (bränsleeffektivitet) Däckets våtgrepp (bromsförmåga) Däckets buller (utvändigt buller) Målkonflikt mellan rullmotstånd – våtgrepp och buller

13 Rullmotstånd Knappt 21% av fordonets bränsleförbrukning kan härledas till däcken. En minskning av däckens rullmotstånd på 10% ger en sänkning av bränsleförbrukningen på 1,6% Luft-motstånd Tröghetsmotstånd Inv. friktion Rullmotstånd Bränsleförbrukning % Rullmotstånd % Uppdelning motstånd Totalt Däckets andel Luftmotstånd 36% 4,5% Invändig friktion 32% 0% Tröghetsmotstånd 16% 0,4% Rullmotstånd 100% 20,9% Lufttryck

14 Lufttryck Luften bär lasten – däcket är bara en behållare! Korrekt lufttryck är därför mycket viktigt! Lufttryck kan anges i olika enheter. Bar är dock vanligast förekommande i Europa. Däckens lufttryck har en inverkan på: Livslängd, stabilitet, köregenskaper och rullmotstånd. Rekommenderat lufttryck gäller för kalla däck. Notera att luftrycket förändras 0,1 bar / 10 grader. kPa Bar Lb/in2 (p.s.i.) Kg/cm2 200 2.0 29 250 2.5 36 2.6 300 3.0 44 3.1 350 3.5 51 3.6 400 4.0 58 4.1 450 4.5 65 4.6 500 5.0 73 5.1 550 5.5 80 5.6 600 6.0 87 6.1 Lufttryck i % av rekommenderat värde Livslängd % 20% undertryck ger ca. 30% färre mil = 2,6>2,0 bar. 30% undertryck ger ca. 50% färre mil = 2,6>1,8 bar.

15 Däckens livslängd Det finns en stark koppling mellan lufttryck och däckets livslängd – men det finns även många fler faktorer som påverkar däckens slitage! Hastighet, belastning, motorstyrka, temperatur, vägbeläggning, topografi, hjulvinklar, fordonstyp Hastighet km/h Livslängd % Högre hastighet ökar bränsleförbrukningen och däckslitaget. Detta beror på högre luftmotstånd och kraftigare värmeuppbyggnad. Sänk farten och spara pengar, både på sänkt bränsleförbrukning och längre livslängd för däcken. Belastning % Livslängd % Belastning och överbelastning är en annan viktig faktor som påverkar däckets livslängd. Grafen visar att genom att öka belastningen med 10% förkortar du däckens livslängd till bara 80% av referensvärdet.

16 Däckens livslängd Kurvkörning. Genom att öka hastigheten från 50km/h till 80km/h i en kurva med 200m radie mer än sexdubblas däckslitaget. Hastighet km/h Slitage % Acceleration. Mjuk acceleration litet däckslitage (1-2 % slir) Hård acceleration 25 gånger större däckslitage (7-8% slir) Rivstart 200 gånger större däckslitage (15-20% slir)

17 Den absolut största påverkan på däckens livslängd är FÖRARENS KÖRSÄTT!
Stoppsträcka m Slitage % Bromsslitage. Vid sidan av accelerationsslitage är det lätt att glömma den än viktigare parametern bromsslitage. En modern personbil utvecklar c:a hk. Bromsarna utvecklar 10 ggr. så hög kraft! Alltså motsvarande 1500 hk. Grafen visar att genom att korta bromssträckan från 100m till 50m så fyrdubblas däckens slitage. Den absolut största påverkan på däckens livslängd är FÖRARENS KÖRSÄTT!

18 Vattenplaning Däckens mönsterdjup har en stor betydelse för fordonets säkerhet. Mönsterdjupet påverkar framförallt däckens förmåga att bromsa effektivt på vått underlag samt skyddet mot vattenplaning. Lagstadgat minsta mönsterdjup på sommardäck är 1,6 mm. men branschen rekommenderar att man byter sina däck vid 3 mm. mönsterdjup för att bibehålla en hög säkerhetsnivå. Kom ihåg att det är 4 handflator-stora ytor som finns mellan bilen och underlaget – dessa ytor måste vara i bra skick för att ge en hög säkerhet!

19 Mönsterdjup Bromsförmåga är en extremt viktig säkerhetsegenskap hos ett däck! En bra tumregel är att byta vid 3 mm. mönsterdjup

20 Mönsterdjup Mätning av mönsterdjup
Minsta godkända mönsterdjup på sommardäck = 1,6 mm Minsta godkända mönsterdjup på vinterdäck = 3,0 mm Mäts i däckets huvudmönster, vilket är mittersta¾- delarna av slitbanans bredd. Här mäter du !

21 Vinterdäck Vinterdäckslagen
Krav på vinterdäck 1 december–31 mars När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden december–31 mars, om det är vinterväglag. Tillåtet med dubbdäck 1 oktober–15 april Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet. Mönsterdjup vid vinterväglag Vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm. Vinterdäck Sommar/vinter Sommardäck

22 Vinterdäck Godkända vinterdäck
Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow. Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck. Då står M och S för Mud and Sand. På finns listor över alla godkända vinterdäck. Snöflingan och alptoppen på däcksidan borgar för att däcket är särskilt framtagna för vinterkörning. ContiAcademy © Continental Sverige AB

23 Vinterdäck Olika typer av vinterdäck
På den svenska marknaden finns det tre olika typer av vinterdäck. Eftersom däck alltid är en kompromiss mellan olika motverkande egenskaper finns det inget vinterdäck som är bäst på allt. Dessa tre vinterdäckstyper är bra, och mindre bra på olika saker. Nordiska vinterdäck (dubbat och nordiska friktionsdäck). Fokus på säkra egenskaper på vintervägar med snö och is. Lägre hastighetskrav. Europeiska vinterdäck. Fokus på stabilitet och säkra egenskaper på våt och torr barmark. Hög hastighet och mer sommardäckslika köregenskaper. Nordiskt Dubbat (Hast.index Q-T) Nordiskt Odubbat (Hast.index Q-T) Europeiskt Odubbat (Hast.index T-V)

24 Vinterdäck

25 Vinterdäck Dubbade vinterdäck skall alltid ”köras in”. Detta innebär att de första km bör man undvika kraftiga acceleration, kraftiga inbromsning och kurvtagning i hög fart. Detta för att dubben skall sätta sig ordentligt i dubbhålet och därmed förlänga däckets livslängd. Dubbkropp med stift Monterad, inte inkört Monterad och inkört

26 Extended Mobility Systems
Det finns en rad olika EMS-system (Utvidgad Mobilitet) tillgängliga på marknaden Inget av dessa system är “den perfekta lösningen” eftersom alla system har styrkor och svagheter Just därför kommer konventionella reservhjul, mini-spares, kompressorkits, sealdäck och run-flat- däck fortsatt finnas parallellt på marknaden. Trenden är dock tydlig – fler och fler fordonstillverkare väljer att ersätta det traditionella reservhjulet med en alternativ lösning. Continental erbjuder Extended Mobility Systems av alla typer – fordonstillverkaren väljer den lösningen som bäst passar just sina behov och krav Tempaspare Kompressorkit ContiSeal SSR-Däck Lagning med lagnings Däck med tätningsmassa Däck med förstärkt däcksida vätska och kompressor som direkt tätar stickskador som trots punktering kan köras en begränsad sträcka till verkstad

27 Underhåll Bildäck är mer en svart och runt. Det är en högteknologisk produkt som kräver ett visst underhåll för att ge föraren bästa prestanda och längsta möjliga livslängd rekommenderar vi följande: Lufttryck. Däckens lufttryck bör kontrolleras regelbundet, gärna varannan vecka. Däcken skall vara kalla vid mätning. Beakta fordonstillverkarens angivelser för korrekt lufttryck. Att köra med för lågt lufttryck försämrar inte bara livslängden, även säkerheten och bränsleförbrukningen blir lidande. Skador. Däck kan skadas utan att föraren märker det. Kontrollera därför regelbundet däckens kondition och leta efter skärskador, bulor eller inträngda objekt. Mönsterdjup. Lagen säger 1,6 mm. som minsta mönsterdjup på sommardäck. För att bibehålla en hög säkerhet rekommenderar vi att däcken byts vid c:a 3 mm. mönsterdjup. Lagring av däck. Däck skall säsongsförvaras på samma sätt som potatis: svalt och mörkt. Rengöring av däck. Förläng däckens livslängd genom att tvätta av dem innan säsongsförvaring. Salt och andra avlagringar tvättas av med en mild tvållösning. Rensning av däck. Plocka bort fastnade stenar och andra främmande objekt som annars riskerar att tränga in i däckstommen och förstöra däcket.

28 Integration med fordonet
Originalutrustning Däcket - En originaldel i ett säkerhetssystem Integration med fordonet


Ladda ner ppt "Allmän däckteknik."

Liknande presentationer


Google-annonser