Ladda ner presentationen
1
Henrik Gustafson, Valcon
UTmaning digitalisering Vad, Varför & HUR Henrik Gustafson, Valcon 24 Februari 2017
2
Vad betyder Digitalisering I din organisation?
3
Vad är digitalisering och varför är det viktigt?
AGENDA Vad är digitalisering och varför är det viktigt? Vilka är de huvudsakliga utmaningarna? Vad kan vi lära av digitala ledare? Hur kan man praktiskt gå till väga?
4
vad är Digitalisering och varför är det viktigt?
5
Vi har fått en kraftfull digital innovationsplattform
Uppkoppling Mobilitet Data Molnlösningar
6
Som resulterat i En massa nya transformerande tjänster
7
Och lett till Snabbt förändrade beteenden & förväntningar
8
Tekniken möjliggör & vågorna rullar in i allt snabbare takt
Molntjänster – infrastruktur på kran E-handel Appar Social by design Gamification Användning först, därefter intjäning Sociala media Användarna gör jobbet Emotionell marknadsföring – ett högre syfte Content marketing Marketing automation Responsiv design Crowdfunding Delningsekonomi Omni-handel Kunddriven tjänstedesign Agilitet & validerat lärande Digitalisering av processer Strategi, organisation och innovation smälter samman Objectives & Key Results Responsivt ledarskap Co-creation Löpande innovationsprocess
9
Tekniken möjliggör & vågorna rullar in i allt snabbare takt
Distribuerade organisationer Socialt intranät BYOD Automatisering Virtual personal assistant Digital workplace Wearables Big data & datadriven segmentering Internet of Things Från produkt till tjänst Ekosystem Självkörande fordon Device Mesh Information of Everything Självständiga agenter Ambient User Experience … …och många fler!
10
Förändringstakten ökar exponentiellt
Detta är en avgörande insikt – men ännu viktigare är hur vi agerar på det 90% av världens lager av data skapades under de senaste två åren, och den globala datamängden nu växer med 40% varje år. 50 miljarder enheter, människor och “saker” bedöms vara anslutna till Internet 2020. 75% av världens medborgare har tillgång till en mobil – det är fler än antalet som har tillgång till ett bankkonto eller en toalett. 33% av alla jobb beräknas kunna automatiseras nästa årtionde.
11
Tre framtidstrender möjliggör helt nya kundupplevelser
Baserat på nya teknologier under utveckling (Gartner) Mer digitalt förstärkt mänsklig interaktion Med allt smartare självlärande system i distribuerade molnbaserade ekosystem
12
Vad är Artificiell intelligens?
Tips att läsa Och Vad är inte AI? Inte regelbaserade system som ger ett förbestämt svar på en fördefinierad input. System som har förmåga att; samla och bearbeta signaler via sensorer eller andra metoder, och kan klassificera, lära, dra slutsatser och prediktera möjliga utfall, och kan interagera med människor eller andra system. Alla aspekter av mänsklig intelligens eftersträvas inte. Tänk spetsigt och smalt inom alla områden!
13
digitalisering möjliggör idag att i grunden förändra hur vi lever, arbetar och konkurrerar
14
Vilka är utmaningarna?
15
Förändringshastigheten – de snabba äter de långsamma
16
Digital mognad omfattar hela organisationens förmåga
Källa: DigJourney
17
Ving’s digitaliseringsresa – förändringar i kundkommunikation
Källa: DigJourney
18
Det där med förändring…
20
Vad väcker ”digitalisering” för känslor idag?
21
”Ni föddes in i en värld med 200 nationer, och ni kommer dö i en värld av 600 superstäder som står för nästan all ekonomisk aktivitet med 80% av befolkningen och 95% av BNP” Stockholm 2050: nära 5 miljoner människor !
22
Hur vi tar till oss förändring & Innovation
ADKAR och Roger’s 5 steg – processen på ett individuellt plan VARFÖR? Bekräftelse Användning Beslut Övertygande Samma process, olika ord Kunskap
23
Diffusion of innovations model (Rogers)
En modell för Adoption av innovation (och förändring) I EN POPULATION Tips att se Start With Why - Simon Sinek TED talk VARFÖR?
24
Kundupplevelsen får högsta strategiska betydelse
Vi fattar köpbeslut emotionellt och rationaliserar sedan beslutet intellektuellt. Kundupplevelsen är det som särskiljer egenskapsmässigt jämförbara erbjudanden, och laddar varumärket med trovärdighet och kraft. Vi väljer varumärken som känslomässigt kommunicerar och trovärdigt besvarar vad erbjudandet resulterar i, före varumärken som kommunicerar erbjudandets egenskaper. Det som känslomässigt berör oss, positivt eller negativt, engageras vi av och för vidare, vilket kan få viralt genomslag! Vilken roll har varumärket för er rekrytering?
25
Vad kan vi lära av digitala ledare och varför är det viktigt?
26
Digitala ledare är lönsammare och mer konkurrenskraftiga
Vad gör digitala ledare annorlunda? Förhållningssättet till digitalt drivna möjligheter – ett proaktivt och systematiskt innovationsfokus avseende nya möjligheter att transformera. Ledarskapet. Tydlig vision leder vägen. Styr med tydliga mål mot visionen. Engagerar medarbetare i att realisera visionen. Fokus på att koordinera aktiviteter och skapa synergier, så att man hela tiden bygger vidare på sina nya förmågor. Agilitet. Våga misslyckas. Mäta. Lära. Jobbar nära sina IT-människor. Bygger förmåga att balansera förvaltning och innovation (t.ex. genom ”Dual speed IT” / ”Bi-modal IT”). George Westerman, MIT Sloan Tips att se
27
Hög Förändringstakt kräver systematiskt innovationsarbete
Investering i innovationshöjd idag Vision & mål Transformerande förändringar 10% Förändringstakten i marknaden trycker ner innovationshöjden Strukturella förändringar 20% Möjlig-heter Planer Inkrementella förbättringar 70% Innovationsbudget Nu Tid Källa: Valcon
28
Systematisk innovation
Systematiskt förstå sina kunder Systematiskt förstå sin omvärld Systematiskt bryta hjärnans tankemönster Systematiskt förverkliga sina idéer Ett arbetssätt alltså Källa: Kairos Future
29
Var kommer goda idéer ifrån?
Tips att se Var kommer goda idéer ifrån? Innovation händer inte över en natt utan är resultatet av många idéer som krockar Stora ”innovationer” består oftast av lösningar på många del-problem Idéer måste testas, förkastas eller förädlas Miljö för innovation har en avgörande betydelse Källa: Steven Johnsson
30
Vad motiverar oss till innovation enligt forskningen?
Ekonomiska incitament fungerar bara på enkla jobb utan minsta krav på intellektuell insats. Ju högre förväntan på intellektuell output ju mer kontraproduktivt är ekonomiska incitament. Innovation stimuleras bäst av; Ett högre syfte Självstyre Samarbete, Öppenhet Bekräftelse Okej att misslyckas Tips att se Källa: Dan Pink
31
Systematiken ligger i arbetssätten och ledarskapet
Insiktsarbete, Strategiutveckling och exekvering smälter samman Helikopterperspektiv och helhetssyn är nödvändigt. En statisk strategi och genomförandeplan fungerar inte med dagens förändringstakt. Ta ut riktningen. Förändringskraften ligger i tydligheten i visionen och affärsmålen. Jobba agilt. Bygg på kundinsikter och beteendedata. Prioritera. Agera. Mät. Lär. Säkerställ tvärfunktionellt deltagande!!! Identifiera behovet av nya förmågor. Bygg dem och skapa synergier. Reducera hinder. HITTA VÄLJA LÄRA GÖRA Källa: Valcon
32
HUR tar man sig an detta?
33
Vad betyder Digitalisering I din organisation?
VI HAR ETT RESULTAT
35
En bra arbetsmetodik för att ta sig an digitalisering
36
Arbtsmetodikens Huvud-tes
Källa: DigJourney
37
Digital mognad Organisationens digitala mognad = dess förmåga att tillvarata digitaliseringens möjligheter Individernas digitala kompetens = utväxlingen på den digitala kunskap de har i den miljö de verkar i Källa: DigJourney
38
Arbetsmetodiken – analogin med surfning
VARFÖR & VART HUR VAD Källa: DigJourney
39
Arbetsmetodiken – tre faser
Källa: DigJourney
40
Arbetsmetodiken – nio Digitala motorer som mognar i takt
Källa: DigJourney
41
Ett av de vanligaste misstagen – för snabbt fokus på vad
Källa: DigJourney
42
Metodikens sex steg Etablera gemensam förståelse för digitalisering, digital mognad, innovation, förändringsledning och arbetsmetodiken för att ta sig an utmaningen, samt börja identifiera organisationens digitala mognad Identifiera bransch-aktörernas digitala mognad, förstå möjligheter och hot Relatera nuläge och egen digital mognad till befintlig övergripande strategi Identifiera och förstå förändringsvågor som väsentligen påverkar organisationen, samt påbörja processen att välja vågor Bestäm målbild – organisationens digitala destination Arbeta fram/revidera och förankra ny övergripande vision & handlingsplan Källa: DigJourney
43
En modell för nuläge & Digital destination
VAD VARFÖR & VART Erbjudande & intäktsmodell Kontaktytor Relationer 100% Transformerad Värderingar, Vision & Mission Övergripande strategi Omdefinierad Digitalisering av Värdeerbjudandet OMVÄRLD Teknologier Vågor & trender Konkurrenter Kundförväntningar Marknadsstrukturer Politik & protektionism Lagar & regler Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & analys Förstärkt HUR 0% Digitalisering av Verksamhetsmodellen Källa: DigJourney & Valcon
44
10 fällor att undvika Ingen samsyn på digitalisering och digital transformation Att inte ha bestämt sig Avsaknad av vision För stort fokus på förvaltning Fokus på VAD istället för HUR Digitala specialister före digitala generalister Företagets miljö begränsar digitaliseringen Avdelningar i silor Beslut fattas inte på fakta Ledningen lever inte som man lär Vilka hinder finns i er organisation? Källa: DigJourney
45
Du kan inte stoppa vågorna, men du kan lära dig surfa
TACK
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.