Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Inför processkartläggning

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Inför processkartläggning"— Presentationens avskrift:

1 Inför processkartläggning
Görs inför införandet av Pulsen, måste veta hur våra processer är innan vi går in i det. Verksamheten utvecklas genom att göra processkartläggningar. Tänk fritt, finns inget rätt eller fel. Utgå från hur det är, inte hur du tycker att det borde vara. Tänk/gör kartläggning utifrån det normala 80/20. SoL 4 § Insatserna för särskilt stöd och service är Ekonomiskt bistånd Barn och unga Vuxna missbruk Vuxna övriga Adoption Familjerätt Förmedlingsmedel Yttrande

2 Processkartläggning IFO Allmänt
Syfte: Varför finns denna process? För att uppfylla ett behov hos den enskilde. Den enskilde skall tillförsäkras goda levnadsvillkor. Start: Vad är det som gör att processen startar? En begäran om en insats. En ansökan, anmälan, anmodan/begäran. Indata: Vilken information kommer med vid starten av processen? Den enskilde gör en ansökan om någon eller några av de 8 insatserna. Ibland får man nästan ingen information om den enskilde vid ansökan. Uppdragsgivare: Vilken roll är det som ger uppdraget till processen? Vem vill att denna process skall finnas? Lagstiftaren. Den enskilde. Socialnämnden har delegerat till en handläggare. Stödprocesser: Organisation, information, fysiska resurser, IT-system, andra verksamheter. IT-system i nuläget Sofia IFO - Logica

3 Processkartläggning IFO Allmänt
Processägare: Vem äger processen? Handläggare, utförare. Aktörer: Vilka organisationer, personer är involverade i denna process? Interna och externa. Interna Socialsekreterare, behandlingsteamet, ungdomsassistenter AKKA, socionom, familjecenter, IFO administratör, chef, receptionist, handläggare för förmedlingsmedel. Externa BUP, NUS, familjehemscentrum, gode män, förvaltare, fackliga organisationer. Informationsbehov: SoL, förvaltningslagen, LVU, LVM, Äktenskapsbalken, Socialstyrelsens allmänna råd, propositionerna, Lex Sara, lex Maria, personuppgiftslagen. Processlut: Vad är det som gör att processen avslutas? Ett avslag om de inte överklagar. Om den enskilde avlider. Personen flyttar till annan kommun. Om den enskilde inte har behov av insatsen eller om den enskilde inte vill ha insatsen.

4 Processkartläggning IFO Allmänt
Lokala rutiner måldokument: Vilka lokala rutiner och måldokument styr detta? Riksnorm Kommunens egna riktlinjer Rutiner gällande placering LVM rutiner LVU rutiner ASI rutiner BBIC rutiner Faderskapsrutiner Adoptionsrutiner Familjehemsplaceringsrutiner Bostadsrutiner Delegeringsordningen

5 SoL § 4 Insats: 1 Ekonomiskt bistånd
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd chef IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Hantera ansökan Vid nybesök: Sökanden tar kontakt med socialsekreterare, besökstid – efter behov och tillgång, skriver ansökningshandlingen vid besöket, återtar ansökan eller inleder en utredning. Återkommande ansökan: Besök alt. ansökningshandling som lämnas via post, inleder utredning. Tar emot ansökan, datumstämplar, lägger in i postfack. Tar emot telefonkontakt samt spontanbesök. Nytt ärende om det har varit avslutat. Hur länge ska ärendet vara avslutat innan nytt ärende läggs upp? Aktualisering av de ansökningar som inte blir ett ärende. Inhämta fakta Under besöket med den enskilde, och/eller tar kontakt med andra myndigheter ex. FK, AF och kommunen. Utarbeta ett frågeformulär till utredningen.

6 SoL § 4 Insats: 1 Ekonomiskt bistånd
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd chef IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Bedöma behov Utifrån riksnorm och kommunens egna riktlinjer för ek.bistånd, individuella bedömningar om rätt till bistånd föreligger. Frågeformuläret syftar till att bedöma behov och hjälp till egen försörjning. Besluta Vid beslut utöver riksnorm och riktlinjer lyfter ärende med enhetschef. Fattar beslut om att anslå eller beslut om avslag. Beslut fattas inom 10 arbetsdagar från fullständig ansökan inlämnats. Beslutet delges, vid avslags beslut medföljer en besvärshänvisning. Tar del av ärendet utöver riksnorm och riktlinjer. Planera Vid behov samordnar insatser från olika interna och externa aktörer.

7 SoL § 4 Insats: 1 Ekonomiskt bistånd
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd chef IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Genomföra Bifall: registrerar beslutet och verkställer i verksamhetssystemet. Vid rek. beslut lämnas kopia till IFO admin. Genomförandeplan upprättas vid första besöket och uppföljs vid återkommande besök. Handlingar lägges i akt, om akt inte finns lämnas till IFO admin. Hantera ev. överklagan. Attesterar utbetalningar. Rekv. Verkställer utbetalningen. Upprättar nya akter. Receptionist: Skickar utfbetalningarna varje dag. Statistikansvarig: Rapporterar in ej verkställda beslut inom 3 mån samt övrig årsstatistik. Om akt finns – lämnas inte till IFO administratör, detta gör socialsekr. själva. Följa upp resultat Följer upp genomförandeplan. Avsluta insats Avslutas när behov av ek. bistånd ej längre föreligger. Ärende avslutas i verksamhetssystem 3 mån efter senaste beslut. IFO admin Upprättar akt vid behov. Nytt ärende vid återaktualisering.

8 SoL § 4 och LVU Insats: 2 Barn och unga. Placeringar och öppna insatser
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd chef Von Behandlings Teamet Familje HVB AKKA IFO administratör AKKA administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Hantera ansökan Aktualisera ansökan. Besluta att inleda utredning eller avsluta aktualiseringen utan åtgärd. Aktualisera anmälan. Muntlig kontakt med den enskilde/anmälaren. Lämnar över till enhetschef eller inleda utredning. Ensamkommande barn. Får del av ärendet, beslutar om att inleda utredning. Fördela ärenden. Besluta att inleda utredning eller inte. Anvisning från Migrationsverket ärendet fördelas till soc.sekr. Avd.chef beslutar om tillfällig placering på AKKA. Muntlig kontakt med den enskilde/anmälaren Lämnar över till enhetschef för beslut. Tar del av anvisning från Migrationsverket. Aktualisera anmälan som kommer in skriftligt. Vid muntlig anmälan koppla samtalet till enhetschef eller dagansvarig. Tar emot telefonkontakt samt spontanbesök. Reception akut anmälan. Hur vidarebefordra telefon till jourtelefon?

9 SoL § 4 och LVU Insats: 2 Barn och unga. Placeringar och öppna insatser
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd chef Von Behandlings Teamet Familje HVB AKKA IFO administratör AKKA administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Inhämta fakta 11:1,2 SoL Via barnet/den unge vårdnadshavare / föräldrar, anmälaren, skola, hälso- och sjukvård, boendepersonal, godemän och ev. särskild vårdnadshavare, ev. sakkunniga. Inhämtar och bidrar med information. Är behjälplig vid utredning. Bedöma behov Utifrån inhämtade uppgifter bedöma behov av ev. insatser / åtgärder. Är delaktig vid behovsbedömning. Är delaktig vid behovsbedömning Besluta Besluta om ev. insats eller avslag enligt delegation och beslut kan fattas under utredningstid. Besluta om ev. insats enligt delegation och beslut kan fattas under utredningstid. Von: Beslutar om tvångsåtgärder enl. LVU.

10 SoL § 4 och LVU Insats: 2 Barn och unga. Placeringar och öppna insatser
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd chef Von Behandlings Teamet Familje HVB AKKA IFO administratör AKKA administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Planera Samordna olika aktörer kring individen Upprättar en vårdplan (vid placering) Upprättar en genomförandeplan (öppna insatser) Delaktig i upprättande av genomförandeplan. Får tillhanda vårdplanen och upprättar en genomförandeplan

11 SoL § 4 och LVU Insats: 2 Barn och unga. Placeringar och öppna insatser
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd chef Von Behandlings Teamet Familje HVB AKKA IFO administratör AKKA administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Genomföra Arbetar efter upprättad genomförande plan. plan IFO admin Lägga in nytt (HVB hem, kontaktpers/fam) i verksamhets- Systemet. Ansvarar för utbetalning av arvode och ersättningar. Utbetalning och debitering av fakturor. Återsöker från Migrationsverket ansvarar för utbetalning och ersättningar. Rapportera in ej verkställda beslut inom 3 mån samt övrig årlig statistik. Titta över riktlinjer och rutiner. Behandlingsteamet: Verkställighet? IFO admin: Verkställighet kontaktpers/familj? Bevakning för återsökning Migrationsverket. Rekrytering av kontaktpers/familj, vem ansvarar för detta? AKKA och behandlingsteamet: Dokumentation, ”eget” journalträd. AKKA: Arkivering avslutade ärenden.

12 SoL § 4 och LVU Insats: 2 Barn och unga. Placeringar och öppna insatser
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd chef Von Behandlings Teamet Familje HVB AKKA IFO administratör AKKA administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Följa upp resultat Sammankallande till uppföljning av genomförandeplan vid öppna insatser, revideras vid behov. Överväga vård utanför det egna hemmet ska övervägas / omprövas var 6:e månad. Vårdplan / genomförandeplan revideras vid behov. Följa upp ärendemängd och fördelning, utredningstid mm. Regelbunden uppföljning av verksamhetens mål. Delaktiga vid uppföljning och revidering av genomförande- plan. På uppdrag av socialsekr. att sammankallande till uppföljning av genomförandeplan var 3:e månad, revideras vid behov. Avsluta insats När behovet är tillgodosett eller kan tillgodoses på annat sätt eller blir ett vuxenärende. När den enskilde avsäger sig insatsen och behov av tvång ej föreligger. Arkivera. Delaktig vid beslut om att avsluta ett ärende. Avslutas när behandlingstiden (utifrån genom-förandeplan) har tagit slut. Signalerar när behovet är tillgodosett. Återrapportering. Avslutas när ungdomen fyller 21 år. Avslutas vid omplacering. När den enskilde vid 18 års ålder avsäger sig insatsen. IFO admin Gällande uppdragstagare Avsluta verkställigheten. Upprättar akt vid behov.

13 SoL § 4 och LVM Insats: 3 Vuxna missbruk
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd chef Von Behandlings Teamet IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Hantera ansökan / anmälan Ett ärende kan aktualiseras genom ansökan, anmälan eller förfrågan från annan myndighet ex. kriminalvården. Nya aktualiseras alltid. Redan öppna ärenden aktualiseras inte alltid. Öppna ärenden: Vid direktkontakt bokas tid till möte alt. Behandlingsteamet söker upp. Muntlig kontakt med enskild / företrädare inom 5 dagar. Besluta att inleda utredning eller lämna till enhetschef för att avsluta aktualiseringen utan åtgärd. Får del av alla nya aktualiseringar. Fördela ansökan / anmälan. Avslutar aktualisering utan åtgärd. Tar kontakt med den enskilde. Aktualiserar Inkommande anmälningar / ansökningar lämnas till enhetschef. Allt ska aktualiseras. All inkommande post ska vara sökbar. Hur gör vi med allmänna handlingar? Önskemål: Loggar som visar flödet / alla handlingar i ärendet? Inhämta fakta Via den enskilde, sjukvården, anhöriga, behandlingsteamet. ASI Beslut om drogtest. Inhämtar och bidrar med information. Är behjälplig vid utredning. Utför drogtest.

14 SoL § 4 och LVM Insats: 3 Vuxna missbruk
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd chef Von Behandlings Teamet IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Bedöma behov Utifrån inhämtade uppgifter bedöma behov av eventuella insatser/åtgärder. Är delaktig vid behovsbedömning. Besluta Besluta om ev. insats eller avslag enligt delegation Besluta om ev. insats eller avslag enligt delegation. Von: Beslutar om tvångsåtgärder enl. LVM. Kan man gå in och fatta beslut i annans namn ex. ordf.beslut? Planera Inhämta samtycke. Samordna olika aktörer kring individen. Kontraktsvård. Upprättar en genomförandeplan (öppna insatser). Boka löpande träffar för uppföljning/avslutning. Delaktig i upprättande av genomförandeplan.

15 SoL § 4 och LVM Insats: 3 Vuxna missbruk
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd chef Von Behandlings Teamet IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Genomföra Arbetar efter upprättad genomförandeplan. TA BORT? → Verkställighet: påbörja och avsluta insats/aktivitet i verksamhets-systemet. Arbetar efter upprättad genom-förandeplan. Receptionist: Skriver in provsvar i journalen. IFO admin.: Lägger in nytt (HVB hem, kontaktpers/familj) i verksamhetssystemet. Ansvarar för utbetalning av arvode och ersättningar. Utbetalning och debitering av fakturor. Statistikansvarig: Rapportera in ej verkställda beslut inom 3 mån samt övrig årlig statistik. Behandlings- teamet: Dokumentation, ”eget” journalträd? Rutiner kring verkställigheten, vem gör vad? (kontakta FK, lägga upp i resursregistret etc) Provsvar skall finnas, samlas under ett ställe / mapp i journalen, ”loggsystem”.

16 SoL § 4 och LVM Insats: 3 Vuxna missbruk
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd chef Von Behandlings Teamet IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Följa upp resultat Sammankallar klient och ev. utförare till uppföljning av genomförandeplan vid öppna insatser, revideras vid behov. Följa upp ärende-mängd och fördelning, utredningstid mm. Regelbunden uppföljning av verksamhetens mål. Delaktiga vid uppföljning och revidering av genomförandeplan. Avsluta insats Sammankallar till avslutningsträff. När behovet är tillgodosett eller kan tillgodoses på annat sätt. När den enskilde avsäger sig insatsen och behov av tvång ej föreligger. Avslutar verkställigheten vid externa aktörer. Arkivera. Delaktig vid beslut om att avsluta ett ärende. TA BORT? → Avslutas vid en träff när behovet är tillgodosett eller när den enskilde avsäger sig insatsen. Avslutar verkställigheten. Signalerar när behovet är tillgodosett. IFO admin Upprättar akt vid behov.

17 SoL § 4 Insats: 4 Vuxna övriga
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Behandlings Teamet IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Hantera ansökan Nya aktualiseras alltid. Redan öppna ärenden aktualiseras inte alltid. Öppna ärenden: Vid direktkontakt bokas tid till möte alt. Behandlingsteamet söker upp. Muntlig kontakt med enskild/företrädare. Besluta att inleda utredning eller lämna till enhetschef för att avsluta aktualiseringen utan åtgärd. Får del av alla nya aktualiseringar. Fördela ansökan / anmälan. Avslutar aktualisering utan åtgärd. Tar kontakt med den enskilde. Aktualiserar inkommande anmälningar / ansökningar lämnas till enhetschef. Allt skall aktualiseras. All inkommande post ska vara sökbar. Hur gör vi med allmänna handlingar? Önskemål: Loggar som visar flödet / alla handlingar i ärendet? Inhämta fakta Via den enskilde, anhöriga, behandlingsteamet, andra externa aktörer. Inhämtar och bidrar med information. Är behjälplig vid utredning. Standardiserad utredningsmetod (se Liv och Hälsa pärmen). Önskan att få in detta frågeformulär i verksamhets-systemet. Bedöma behov Utifrån inhämtade uppgifter bedöma behov av ev. insatser/åtgärder. Är delaktig vid behovsbedömning vid samråd.

18 SoL § 4 Insats: 4 Vuxna övriga
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Behandlings Teamet IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Besluta Besluta om ev. insats eller avslag enligt delegationen. Besluta om ev. insats eller avslag enl. delegationen. Planera Inhämtar samtycke. Samordna olika aktörer kring individen. Samordnad individuell plan. Upprättar en genomförandeplan (öppna insatser). Boka löpande träffar för uppföljning/avslutning. Delaktig i upprättande av samordnad individuell plan och genomförandeplan.

19 SoL § 4 Insats: 4 Vuxna övriga
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Behandlings Teamet IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Genomföra Arbetar efter upprättad genomförandeplan. Verkställighet: påbörja och avsluta insats/aktivitet i verksamhetssystemet. IFO admin. Lägga in nytt (HVB hem, kontaktpers/familj) i verksamhetssystemet. Ansvarar för utbetalning av arvode och ersättningar. Utbetalning och debitering av fakturor. Rapportera in ej verkställda beslut inom 3 mån samt övrig årlig statistik. Behandlingsteamet: Dokumentation, ”eget” journalträd. IT-verktyg för att kunna dokumentera. Rutiner kring verkställigheten, vem gör vad? (kontakta FK, lägga upp i resursregistret etc).

20 SoL § 4 Insats: 4 Vuxna övriga
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Behandlings Teamet IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Följa upp resultat Sammankallar klient och ev. utförare till uppföljning av genomförandeplan vid öppna insatser, revideras vid behov. Sammankallar, följer upp och reviderar samordnad individuell plan. Följa upp ärendemängd och fördelning, utredningstid mm. Regelbunden uppföljning av verksamhetens mål. Delaktiga vid uppföljning och revidering av genomförandeplan samt samordnad individuell plan. Avsluta insats Sammankallar till avslutningsträff. När behovet är tillgodosett eller kan tillgodoses på annat sätt. När den enskilde avsäger sig insatsen. Avslutar verkställigheten i verksamhetssystemet. Arkivera. Delaktig vid beslut om att avsluta ett ärende. Avslutas vid en träff när behovet är tillgodosett eller när den enskilde avsäger sig insatsen. Signalerar när behovet är tillgodosett. IFO Admin. Upprättar akt vid behov.

21 SoL § 4 och FB Insats: 5 Adoption
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Hantera ansökan Inhämta fakta Bedöma behov Besluta Planera Genomföra Följa upp resultat Avsluta insats

22 SoL § 4 och FB Insats: 6 Familjerätt
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Socionom Familjecenter IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Hantera anmodan / begäran / ansökan Aktualisera begäran från tingsrätten, fattar beslut om att inleda utredning. För frivilliga samarbetssamtal görs enbart aktualisering. Dokumentation görs för statistik i aktualiserings-dokumentet. Tar del av anmodan / begäran från tingsrätten. Om begäran kräver utses utredare. Faderskapsutredning / föräldraskapsutredning: underrättelse från skatteverket. Aktualiserar underrättelsen. Skickar ut ett kallelsebrev till föräldrarna. Lägger in inkommande anmodan/begäran från tingsrätten i postlista, lämnas till Nämndsekreterare För diarieföring som i sin tur lämnar akten till enhetschef. Inhämta fakta Bedöma behov Öppna familjerättsärende. Besluta Beslut om samarbetssamtal. Beslut om snabbupplysning. Beslut om vårdnad, boende och umgängesutredning. Beslut om boende, umgänge och vårdnadsavtal. Beslut om faderskapsutredning / föräldraskapsutredning Saknas i verksamhetssystemet: Föräldraskaps-utredning enl. FB FÖR-protokoll enskild vårdnad. Snabbupplysning enl. 6:19. Avtal – hanteringen? I akten? arkivet? gallring? Hur ska det vara?

23 SoL § 4 och FB Insats: 6 Familjerätt
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Socionom Familjecenter IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Planera Ett vittne som ska vara med i samband med att föräldrarna bekräftar faderskapet / föräldraskapet. Genomföra Samarbetssamtal genomförs med föräldrarna, inlämna redogörelse efter samarbetssamtal till tingsrätten. Utredning: Via föräldrar och barn. Socialregistret. Ev. skola och BUP. Avtal: Via föräldrar. Föräldrarna bekräftar faderskapet / föräldraskapet och erbjuds skriva på ansökan om gemensam vårdnad. Vid oklarheter om faderskap utförs rättsgenetisk undersökning. Rapporterar in ej verkställda beslut inom 3 mån, samt årsstatistik. Efter att bekräftelsen är påskriven och när fadern återkommer och vill göra en rättsgenetisk undersökning. Hur länge, 6 mån, 2 år eller 10 år ska ärendet vara vårt – kostnaden ligger hos oss. När i tid ska fadern själv kosta på den rättsgenetiska undersökningen?

24 SoL § 4 och FB Insats: 6 Familjerätt
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Socionom Familjecenter IFO administratör Receptionist Statistikansvarig Problem Följa upp resultat Avsluta insats Avslutar ärendet efter det att redogörelsen är inlämnad till tingsrätten. Skickar in underrättelsen till skatteverket. Skickar faderskaps / föräldraskapsbekräftelse till Fadern / föräldern. Avslutar i verksamhetssystemet. Upprättar en akt.

25 SoL § 4 Insats:7 Förmedlingsmedel
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd.chef Stabschef Handläggare IFO administratör Receptionist Ek.handläggare Problem Hantera ansökan Behovet uppmärksammas oftast vid försörjningsstöds-ärende. Ansökan sker muntligt eller skriftligt. Fördela ärendet. Ärenden som fördelas utanför socialsekreterar-gruppen lyftes till stabschef. Tar emot telefonkontakt samt spontanbesök. Inhämta fakta Utreda behov – samtal med klient. Bedöma behov Utifrån inhämtad fakta. Ev. kontakt med externa aktörer ex. FK, Kronofogdemyndigheten. Om behov finns hjälpa klienten att ansöka om godman. Anmäla till överförmyndare om behovet av godman/förvaltare. Besluta Beslut om bistånd om inte behovet kan tillgodoses på annat sätt. Upprättar en beslutskod samt fattar beslut i ärendet i verksamhetssystemet. Beslut av behörig delegat.

26 SoL § 4 Insats:7 Förmedlingsmedel
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd.chef Stabschef Handläggare IFO administratör Receptionist Ek.handläggare Problem Planera Besök med klienten för planering, hur förmedlingen ska verkställas. Upprättar en genomförandeplan. Skickar en fullmakt till olika myndigheter från vilken klienten uppbär ersättning. Stabschef: Fördelar ärenden som ska avlastas från socialsekreterargrupp. Handläggare: Får ärendet fördelat.

27 SoL § 4 Insats:7 Förmedlingsmedel
Roller Steg i processen Socialsekreterare Enhetschef Avd.chef Stabschef Handläggare IFO administratör Receptionist Ek.handläggare Problem Genomföra Kontakt med klient minst en gång i månaden. Sköta klientens ekonomi. Uppföljning av genomförandeplan, revideras vid behov samt efter klientens önskemål. Attesterar utbetalningar. Lägger in inbetalningar i verksamhetssystemet samt ev. betalar rek. beslut i agresso. Receptionist: Skickar utbetalningar. Avstämningar görs en gång i månaden. Saknar mall för genomförandeplan. Följa upp resultat Utifrån genomförandeplan. Avsluta insats Avslutas när behov av förmedlingsmedel ej längre föreligger. När behov av förmedlings-medel ej längre föreligger. När behovet kan tillgodoses på annat sätt ex. godman / förvaltare. När den enskilde avsäger sig biståndet. När den enskilde avlider. Avslutar ärendet i verksamhetssystemet. När behovet kan tillgodoses på annat sätt ex. godman/förvaltare. Avslutar beslutet i verksamhetssystemet efter avstämning av kontot. Beslut avslutas av behörig delegat.


Ladda ner ppt "Inför processkartläggning"

Liknande presentationer


Google-annonser