Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Glad som en lax - om innehåll som alla förstår

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Glad som en lax - om innehåll som alla förstår"— Presentationens avskrift:

1 Glad som en lax - om innehåll som alla förstår
Karin Forsell

2 Nyfiken! Har du ätit en god och stärkande frukost?
Skriver du texter som andra ska läsa? Har du gått en skrivkurs? Skriver du ”vårdat, enkelt och begripligt”? Publicerar din organisation texter skrivna på lättläst svenska? Publicerar din organisation bilder eller illustrationer som förstärker informationen på webben? Informerar din organisation genom filmer? Förstår du uttrycket ”glad som en lax”?

3

4 Vi kollade med läsarna: Projekt Begriplig samhällsinformation
Afasiförbundet, Dyslexiförbundet FMLS Riksförbundet Attention Sveriges Dövas Riksförbund Föreningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning (FUB)

5 Samma information – olika sätt
Originaltext Bearbetning av original till Klarspråk Bearbetning av original till lättläst enligt konceptet lättläst Film Ljud (inläst och via talsyntes) Animationer Fotografier Serier/teckningar Teckenspråk

6 ”För mycket text – äsch, då ger man upp!”

7 Resultat Originalinformationen är för svår
Bearbetningar av informationen ger alltid ett bättre resultat Flera sätt att ta till sig samma information skapar valmöjlighet och ökar begripligheten Bäst testresultat fick filmer och animationer Förenkla får inte innebära att ta bort viktig information

8 Knyt en slips När man ska knyta slips och väljer Halv Windsorknuten så börjar man med att låta den breda änden korsa över den smala och hamna åt vänster. Därefter drar man den under den smala änden och låter den komma ut på höger sida. Den breda slipsänden får sedan gå upp mot mitten och över det som ska bli knuten för att från baksidan sedan komma fram till vänster om den smala slipsänden med sin baksida framåt. Återigen ska den föras över den smala slipsänden på framsidan och sedan vidare upp till mitten från baksidan där man avslutar knuten genom att trä den genom sig själv. 

9 Vi kollar med producenterna: Enkät om Begriplig information på webben
Enkät ”Funkar lättläst på webben”, 2006 Enkät ”Begriplig information på webben”, 2017

10 “Vi har mycket kvar att arbeta med när det gäller begriplighet och klarspråk.”

11 “Vi är medvetna om att mycket av vår information är mycket svårläst.”

12 “Vi har interna rutiner för språkgranskning, men det görs utifrån att det är andra experter som ska läsa våra texter.”

13 “Det finns en rädsla för att om vi skriver för "enkelt", blir vi inte tagna på allvar av våra målgrupper.”

14 Några resultat

15

16 Hur informerar ni personer med nedsatt läsförmåga
Myndigheter – 60 procent ”klarspråk” Kommuner – 68 procent ”automatisk uppläsning” Landsting – 50 procent ”automatisk uppläsning”

17

18 Hur informerar ni personer som inte kan svenska så bra?
Myndighet – 57 procent ”lättläst svenska” Kommun – 60 procent ”automatisk översättning” Landsting – 50 procent ”automatisk översättning”

19 Lättläst svenska

20 Lättläst svenska vardagliga ord kortare meningar
i princip enbart huvudsatser bindestreck i sammansatta ord ett tydligt tilltal till läsaren frasanpassat radfall

21 Lättläst svenska på webben
Svårt att hitta Ett litet urval Uppdateras inte Saknar bilder Saknar mellanrubriker

22

23

24 Resultat lättlästa texter 2006
Nästan inga nyheter och annan aktuell information Nästan inga bilder Nästan ingen vet om någon hittar texterna Nästan ingen vet om läsarna tycker att texterna är bra

25 Resultat lättlästa texter 2017
Nästan inga nyheter och annan aktuell information Nästan inga bilder Nästan ingen vet om någon hittar texterna Nästan ingen vet om läsarna tycker att texterna är bra

26 50,8 procent har lättlästa texter

27

28 Omfattning av lättlästa texter
Myndighet – 77 procent ”några få texter” Kommun – 83 procent ”några få texter” Landsting – 50 procent ”hälften av våra texter”

29 Utvärderar ni om målgrupperna förstår de lättlästa texterna?
Myndighet – 8 procent Kommun – 10 procent Landsting – 0 procent

30

31 25 procent av alla svenskar har svårt att läsa och ta till sig information från dagstidningar eller offentliga texter Källa: OECD, Organisation for Economic Co-operation and Development

32

33 Läsprocessen

34 Läsprocessen Allmänna regler om utmärkning av fiskeredskap …
Överseglingsbara bottensatta redskap kortare än 50m och där fisket sker inomskärs (kustvattenområde ut till 300m utanför de baslinjer som avses i lagen 1966:374 om Sveriges sjöterritorium) får utmärkas med enbart fiskekula med minst 15cm diameter eller en cylinder, minst 20cm lång och minst 6cm diameter. Samma typ av redskap vars längd överstiger 50m men understiger 300m (ex. 4 sammansatta nät på 30m) skall ha en fiskekula eller cylinder i vardera änden.

35 Läsprocessen Korttidsminnet Två parallella processer
Hjärnan klarar sju enheter i taget I ungefär fyra sekunder

36

37 Så – hur gör jag?

38 Begriplig samhällsinformation
Följ WCAG Följ språklagen Använd bilder, illustrationer, filmer, uppläsning

39 Begriplig samhällsinformation
Följ WCAG Följ språklagen Använd bilder, illustrationer, filmer

40

41 Begriplig samhällsinformation
Följ WCAG Följ språklagen Använd bilder, illustrationer, filmer

42 Språklagen SFS 2009:600 Paragraf 11: ”Språket i offentlig verksamhet
ska vara vårdat, enkelt och begripligt.”

43 Vårdat Enkelt Begripligt

44 Vårdat Värna svenska språket Formellt - men inte byråkratiskt
Språkligt korrekt

45 Vårdat – värna svenska språket
Mejl - mail Skriva ut - printa Förval - default

46 Vårdat – formellt men inte byråkratiskt
Skrytfenor

47 Vårdat - skrytfenor – formellt men inte byråkratiskt
Mål(sättning) Utbildning(sinsats) Bygge(byggnation(sverksamhet)

48 Vårdat – språkligt korrekt
Använd rättstavningsfunktioner Följ grammatiska regler

49

50

51

52 Enkelt Vårdat Begripligt

53 Enkelt Klarspråk Nära talspråk Viktigast först Sambandsord Struktur
Förklara ord och begrepp

54 Enkelt - klarspråk

55 följer reglerna för klarspråk (enligt vår enkät)
Bara 44 procent följer reglerna för klarspråk (enligt vår enkät)

56 Enkelt – nära talspråk – men prata inte
Om du vill kontakta oss via trots att du inte har tillgång till en dator med -program så kan du fylla i nedan kontaktformulär och skicka in till oss.

57 Enkelt – nära talspråk Kontakta oss gärna. Du kan: Mejla
Använda formuläret (om du inte har en dator med e-postprogram)

58 Enkelt – utan negationer
Det är inte långt kvar till lunch. Det är snart lunch.

59 Enkelt - sambandsord Därför att Eftersom Jämfört med Det innebär att

60 Enkelt - sambandsord Jag sitter här och lyssnar. Jag är hungrig.
Jag sitter här och lyssnar, trots att jag är hungrig. Jag sitter här och lyssnar, det innebär att jag är hungrig.

61 Enkelt – viktigaste först

62 Enkelt - struktur Tillgänglig kommunikation och information
Personer ska, oavsett funktionsförmåga, kunna kommunicera med Regeringskansliet som myndighet, delta i konferenser och möten samt kunna ta del av information via internet eller tryckt material. Regeringskansliets information och kommunikation ska vara öppen, saklig, begriplig, relevant och aktuell. Den ska förmedlas på ett sätt som anpassas efter mottagaren. It-verksamheten ska möjliggöra detta genom ett väl anpassat, kostnadseffektivt, modernt och säkert it-stöd.

63 Tillgänglig kommunikation och information
Personer ska, oavsett funktionsförmåga kunna kommunicera med Regeringskansliet som myndighet delta i konferenser och möten ta del av information via internet eller tryckt material Regeringskansliets information och kommunikation ska vara Öppen Saklig Begriplig Relevant Aktuell Den ska förmedlas på ett sätt som anpassas efter mottagaren. It-verksamheten ska möjliggöra detta genom ett väl anpassat, kostnadseffektivt, modernt och säkert it-stöd.

64 Vårdat Enkelt Begripligt

65 Begripligt Klarspråk Vem är mottagaren? Anpassa till mottagaren
syfte förkunskap språkförståelse Läskunskap I vilket sammanhang finns texten?

66 Begripligt - syfte Vad vill läsaren veta lära sig kunna göra

67

68 Mina tips! Lär dig att skriva lättläst
Följ språklagen och särskilt klarspråksreglerna Följ WCAG Gör texten inbjudande Skriv sammanfattningar Läs texten högt

69 Vårdat Enkelt Begripligt

70

71 Vad händer nu? Begriplig text-projektet IC Health Kommunnätverket
Handbok Projektidé; begriplig samhällsinformation med målgrupp nyanlända Utbildningar Vill du vara med?

72

73 Det finns inga normalläsare


Ladda ner ppt "Glad som en lax - om innehåll som alla förstår"

Liknande presentationer


Google-annonser