Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fair Play Fler aktiva, längre Utvecklande Till ledaren

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fair Play Fler aktiva, längre Utvecklande Till ledaren"— Presentationens avskrift:

1 Välkommen till Hallands Fotbollförbund Grönt kort - Leda laget Föräldrautbildning
Fair Play Fler aktiva, längre Utvecklande Till ledaren Välkommen till Hallands Fotbollförbunds Föräldrautbildning kopplat till Grönt kort-Leda laget. Vår tanke med denna kurs är att du som ledare för ditt lag eller sektionsansvarig i förening kan använda denna som en del i ett föräldramöte. I anteckningarna till pp finns text du antingen kan läsa eller som ni kan diskutera utifrån. Målet med detta är att skapa en ännu bättre matchmiljö för barn och ungdomar som spelar fotboll i Halland. Ledaren tar sitt ansvar genom att planera och genomför sin verksamhet efter de riktlinjer som finns, Domaren tar sitt ansvar att leda matchen och sitt eget lärande Föräldern tar sitt ansvar genom att låta ledare och domare sköta sina uppgifter och fokusera på att stötta sitt eget och andras barn genom att heja på! Genomförande: Förberedelser: I ledarteamet, läs gemensamt igenom anteckningarna som finns under varje pp-bild som en förberedelse. Se filmen med Johans Fallby. Fundera över hur ni vill att ”era föräldrar” bör agera. Gör gärna en lista! Boka tid med föräldragruppen, avsätt 45-60min(tex. en del av ett föräldramöte eller i samband med laget samling till match, låt en ledare sköta samlingen och en annan ledare(eller föreningsperson) genomföra föräldrautbildningen. Det behövs internetuppkoppling, projektor, dator och högtalare. Säkerställ att det finns och fungerar! Tidsåtgång: Inledning 5min kom ihåg att låta föräldrarna presentera sig för varandra. Ju bättre vi känner varandra, ju mer ärliga kan vi vara i våra samtal. PP Bild 1. Välkommen till… PP Bild 2. Mål PP Bild 3. Inledning PP Bild 4. Bakgrund Matchen 5min PP Bild 5. Tränare + domare leder matchen PP Bild 6. Matchens roll i spelarutveckling Faktadel 25min PP Bild 7. Faktadel, här finns filmen! Den är ca 15min. PP Bild 8. Begrepp PP Bild 9. Vad motiverar… PP Bild 10. Hur ska jag som förälder agera? Samtal 20min PP Bild 11. Gruppsamtal PP Bild 12. Sammanfatta en lista PP Bild 13. Avslutning Har du frågor eller funderingar? Kontakta Anna på HFF kansli

2 Mål Att medvetandegöra föräldrar om:
Kursens mål Att medvetandegöra föräldrar om: HFF fokus på Fair Play genom Grönt Kort-kurserna Föräldern, en viktig resurs Vilka beteenden ger stöd till barn/ungdomars idrottande Praktiska tips Läs målen Fler aktiva, längre Fair Play Utvecklande Grönt kort Leda laget

3 Inledning Vad innebär Grönt Kort för ledare och domare?
HFF Fokuspunkter 2017 Föräldrautbildning, fokus på beteende Ursprunget till utbildningen Grönt kort och vad syftet är med utbildningen. Hallands Fotbollförbund började under 2014 med att utbilda alla ledare som skall leda ett lag i match i åldrarna upp till och med 12 år för behörighet med Grönt Kort – Leda laget. Ursprunget i detta var att vi vill säkerställa barns och längre fram även ungdomars möjlighet att spela fotboll utifrån den vision som är antagen av de halländska föreningarna. Barn och ungdomar skall ha möjlighet att spela fotboll i en sund och utbildande miljö där resultat är underordnat utveckling, prestation och utbildning. Grönt kort – Leda laget gäller nu all barn- och ungdomsfotboll i Halland. Samtliga ledare som ska leda lag med spelare upp till 19 år i match, ska före säsongen 2017 genomgå utbildning. Vad innebär Grönt kort - Leda laget för ledaren? Att vara innehavare av ett Grönt Kort innebär att ledaren är representant för sitt lag, sin förening och för Hallands Fotbollförbund, ledaren ska också vara ett föredöme för barn och ungdomar. Ledaren förväntas uppträda med spelarens bästa för ögonen, ta tillvara deras intressen och verka för deras bästa. Det gröna kortet är personligt och varar i tre år sedan är det dags att på nytt utbilda sig i en fortbildningskurs. Kortet hänger synligt om halsen på ledaren under matchen. Vad innebär Grönt kort - Leda laget för föreningsdomaren? Det är ledare och domare som tillsammans leder matchen och ser till att den blir ett inlärningstillfälle för spelarna. Ansvaret är fördelat lika mellan dessa tre. Detta samspel är oerhört viktigt för att bilda ett utvecklande klimat. Ledare och domare samlas innan matchen för att presentera sig och samtala kort om förutsättningarna för matchen. Då visar domaren sin legitimation och ledarna sitt gröna kort. Finns det något som är viktigt för de andra att veta? Ex. kanske spelarna inte har spelat så många matcher och behöver hjälp av domaren att förstå reglerna. Ledaren har ett ansvar gentemot domaren, många ungdomsdomare är i början av sin utbildning och kan behöva stöttning under och efter matchen. Kanske är det domarens första match och feedback i ett utbildande klimat är viktigt. Vad innebär Grönt kort - Leda laget för distriktsdomaren? Under en match är domarens uppdrag att leda matchen utifrån rådande spelkultur, sin speluppfattning och spelregler för fotboll tillsammans med de riktlinjer som gäller för halländsk barn- och ungdomsfotboll. Matchen skall ledas utifrån ett utvecklande perspektiv. Ett annat av domarens uppdrag är att tillgodogöra sig den egna utbildningen. Domaren behöver precis som spelarna ett utbildande klimat. HFF Fokuspunkter 2017 All HFF verksamhet planeras för att sträva mot och utgå ifrån tre prioriterade områden Vår verksamhet ska få fler att vara aktiva(spelare, ledare, domare, styrelseledamöter osv.), längre. Verksamheten ska utgå från Fair Play mot varandra på och utanför planen Vår verksamhet ska vara utvecklande Föräldrautbildning Förälderns uppgift under match är att stötta och heja på de som spelar! Spelarna ska få möjlighet att ha roligt med sin idrott och få idrotta på sina egna villkor. Föräldern är en viktig resurs i detta och utbildningen handlar om att medvetandegöra föräldern i denna viktiga roll. All utbildning handlar enligt senaste studier om hur vi tillsammans skapar en god lärmiljö som utvecklar de aktivas inre drivkrafter. Den här utbildningen ger en enkel inblick i vad en förälder kan göra(beteende/agerande) för att stötta ledaren, domaren och sitt barn genom att vara en medveten idrottsförälder! Fler aktiva, längre Fair Play Utvecklande Grönt kort Leda laget

4 Bakgrund Bakgrund HFF har sedan 2012 haft fokus på Fair Play. Ledarna för lag med spelare upp till 14 år har sedan 2014 utbildats i Grönt kort- Leda laget för att tillsammans med domaren få leda sitt lag i match. I ledarnas uppgift ligger att också ansvara för föräldrarna runt planen. Föräldrarnas beteende mot egna spelare, motspelare, ledare och domare har upplevts mycket besvärande! Ledarna och föreningarna har önskat att HFF tar fram ett utbildningsmaterial för att nå föräldrarna med samma budskap. Läs bakgrund Fler aktiva, längre Fair Play Utvecklande Grönt kort Leda laget

5 Tränare + Domare leder matchen
Leder matchen i barnfotboll i samspel Domaren leder ungdomsmatchen Samtalar innan match angående förutsättningar för matchen Accepterar domslut och tar eventuella frågor, synpunkter i halvlek. Alltid i ett utbildande klimat Hjälper domaren med flaggan, visar att bollen är över linjen Tränare + Domare Barnfotboll 6-12år Det är ledare och domare som tillsammans leder matchen i barnfotbollen och ser till att den blir ett inlärningstillfälle för spelarna. Ansvaret är fördelat lika mellan dessa tre. Detta samspel är oerhört viktigt för att bilda ett utbildande klimat. Ledaren sköter framförallt det som är utanför linjerna och domaren sköter det som är på planen. Tex. Ledaren sköter byten och ger instruktioner till avbytarna. Ledaren ger ev. instruktion i spelet. Domaren korrigerar och hjälper spelaren att utföra det som sker på planen, tex avspark, inkast, hörna frispark osv. Det är viktigt att föräldrarna låter ledaren och domaren sköta detta. Förälderns uppgift är att heja på! Ungdomsfotboll 13-19år Domaren leder matchen i ungdomsfotboll. Under en ungdomsmatch är domarens uppdrag att leda matchen utifrån rådande spelkultur, sin speluppfattning och spelregler för fotboll tillsammans med de riktlinjer som gäller för halländsk barn- och ungdomsfotboll. Matchen skall ledas utifrån ett utvecklande perspektiv. Har ledaren synpunkt på domarens agerande tas detta enskilt i halvlek eller efter matchen i ett utvecklande samtal. Samtal Nytt i och med Grönt kort är att ledare och domare samlas innan matchen för att presentera sig och samtala kort om förutsättningarna för matchen. Finns det något som är viktigt för de andra att veta? Ex. kanske spelarna inte har spelat så många matcher och behöver hjälp av domaren att förstå reglerna. Du som ledare har också ett ansvar gentemot domaren, många föreningsdomare är i början av sin utbildning och kan behöva stöttning under och efter matchen. Kanske är det domarens första match och att ge feedback i ett utbildande klimat är viktigt. Är det en distriktsdomare som dömer kan det vara bra att uppmärksamma det som gäller i halländsk ungdomsfotboll och som skiljer sig från Spelregler för fotboll. Domslut, spelare, andra ledare och föräldrar Som innehavare av Grönt kort förväntas ledaren agera med barnen och ungdomarnas bästa för ögonen. Det faktum att de är spelare under utbildning genomsyrar ditt förhållningssätt både i match och i träning. Som innehavare av Grönt kort är ledaren ansvarig för sig själv, sitt lag, sina spelare och för sin publik. Det är viktigt att även publiken, som i många fall består av anhöriga till spelarna, har kunskap om och förstår vad ett processinriktat motivationsklimat betyder och ser matchen som ett inlärningstillfälle. Grönt kort innebär också att om ledaren har frågor eller synpunkter på domslut, ett annat lags ledare eller liknande så tas de enskilt med den det berör, ex i halvlek eller efter matchen och alltid i ett utbildande klimat. Förälderns uppgift är att stötta och heja på! Fler aktiva, längre Fair Play Utvecklande Grönt kort Leda laget

6 Matchens roll i spelarutveckling
Var kommer matchen in och vad syftar den till? Matchen är ett inlärningstillfälle Målbild = träning +match Utbildningen ska vara långsiktig Träningsplaneringen ska ligga till grund för analysen av prestation under matchen Hur gick matchen utifrån det vi har tränat på och motståndet som vi hade idag? Förälderns roll vid match är att stötta och heja på! Matchens roll Matchens roll i spelarutveckling Att spela fotbollsmatch är ett sätt att lära sig och utvecklas inom fotboll. I matchen kan spelarna prova de färdigheter de har tränat på under träningstillfällena, ofta i ett högre tempo och med motståndare runt sig. Det är också ett tillfälle att leka sin idrott och dela glädjen tillsammans med sina lagkamrater och ledare. Förälderns roll är att stötta och heja. Det är ledaren för laget som ger de instruktioner som anses viktiga. Domaren i barnfotboll(upp till 12 år) har också en viktig del i detta lärande, när det gäller det som sker på planen. Matchen som inlärningstillfälle Ledarens sätt att leda laget under match är det som i stor del är avgörande, det ledaren fokuserar på är det som får genomslagskraft. För att matchen skall kunna vara ett inlärningstillfälle skall fokus ligga på spelarens utveckling. För att kunna utvecklas krävs att man får delta. Deltagandet skall, för alla, ske i samma utsträckning och på samma villkor oavsett utvecklingsnivå. Resultatet är alltid underordnat prestationen. Med detta synsätt kan ledaren för laget se till att matchen är ett inlärningstillfälle. Förälderns roll är att stötta och heja på! Att sätta mål och utvärdera Ledaren för laget planerar verksamheten långsiktigt och utvärderar efterhand. Till sin hjälp har man tex SvFF Spelarutbildningsplan och Tränarutbildning och föreningens utvecklingsplan. När matchen spelas finns det vissa saker laget eller spelaren har tränat på och det är detta som i matchen ska testas och efteråt analyseras och utvärderas och kommenteras. Ex: Träningen har under en period fokuserats på anfallsspelet, att komma till avslut och göra mål genom att driva och skjuta, då är det också det som analyseras efter matchen. Ledaren uppmuntrar spelaren att finna dessa situationer i matchen. Då kan det ibland hända att en spelare väljer ett mindre bra läge för att försöka med detta och misslyckas. Det viktiga för ledaren då är att uppmuntra försöket och ansträngningen. Det är okej att misslyckas för att senare kunna lyckas! Det blir kontraproduktivt om förälderns står tex. skriker passa i det läget(även om vi med vår spelförståelse och vuxna ögon tycker att det är det bästa just då..) I analysen efter matchen, beroende på ålder och utveckling på spelare och lag väger man också in motståndet i matchen. T.ex. kanske just det här motståndarlaget var oerhört skickliga vilket innebar att det egna laget inte kom till så många avslut. Föräldrarna kan med fördel informeras innan match om vad laget tränat på och vad som prioriteras under matchen. Fler aktiva, längre Fair Play Utvecklande Grönt kort Leda laget

7 Faktadel - vad säger forskningen?
Fakta som grund Peptalk, Johan Fallby "Så kan föräldrar öka och sänka barns lust att idrotta " Läs gärna mer på hemsidan Boktips! ”Gör det bättre själv om du kan” Besök även Facebookgruppen ”Idrottsföräldrar” ca15 min Här är filmen som ger en faktagrund att bygga samtalen efter. Johan Fallby gav värdefulla tips, några givna, många tankeväckande till föräldrar. Johan Fallby är idrottspsykologisk rådgivare och före detta landslagsman i bordtennis. Efter bland annat tio år som ansvarig för idrottspsykologi på Svenska Fotbollförbundet arbetar han idag i fotbollsföreningen FC Köpenhamn. I sin uppmärksammade bok ”Gör det bättre själv om du kan!” tar han upp föräldrarollen och många frågor. Vad skapar egentligen motivation hos ett barn? När måste de välja idrott? Får man som förälder lägga sig i? I panelen: Inger Eliasson (idrottsforskare, Idrottshögskolan Umeå universitet) och Per Elofsson (3 VM-guld, bragdguld 2001 och segrare i Mästarnas mästare 2009). Inspelat vid Change the games aktivitetsdag Fler aktiva, längre Fair Play Utvecklande Grönt kort Leda laget

8 Begrepp Skilj på egenskap och agerande. Vad ska vi göra konkret?
Agerande, vilka beteenden ser vi –hos andra.. Identifiera Vad vill vi se mer av? Vad vill vi se mindre av? Skilj på rollerna Tränare tränar och coachar matchen Domare leder matchen inne på planen Spelare spelar Föräldrar stöttar och hejar! Begrepp 5 min Viktiga begrepp som tas upp i föreläsningen repeteras här. Fler aktiva, längre Fair Play Utvecklande Grönt kort Leda laget

9 Vad motiverar spelarna att delta?
Känna sig kompetent Ha roligt Möjligheten att lära sig nya saker Kompisar Föräldrar (Allender, Cowburn, & Foster, 2006; Cope, Bailey, & Pearce, 2013) Motivation 5 min Det här säger forskningen! Fler aktiva, längre Fair Play Utvecklande Grönt kort Leda laget

10 Hur ska jag som förälder agera?
Uppmuntra Ansträngning Lagarbete Skapa En miljö där ditt barn känner sig bekräftad och säker Undvik att Fokusera på vinst eller förlust Lägga för mycket ”press” på barnet (Cope, Bailey, & Pearce, 2013) Förälders agerande 5 min Det här säger forskningen! Fler aktiva, längre Fair Play Utvecklande Grönt kort Leda laget

11 Gruppsamtal Vad göra? Vad gör en förälder i vår förening på matchen för att stödja en god miljö i vårt lag? Vad tycker spelarna? Fallby nämner observatörer Hur skapar vi den goda miljön att uppmärksamma oönskat beteende och korrigera varandra inom föräldragruppen 15 min Det kan vara så att just ert lag inte har några problem! Samtala ändå! Samtalet och de synpunkter som kommer upp kan var värdefull för någon i ett annat sammanhang, man kanske är förälder i olika lag. Det kan också vara så att ni får en ny spelare i laget med en förälder som inte alls agerar som nuvarande grupp gör, då finns redan förhållningspunkter utifrån hur ni gör idag! Det kan också vara intressant att jämföra föräldrarnas lista med vad spelarna tycker! Bra tips till ledarna som tema för en spelarträff inför säsongen eller kanske en cup! Fler aktiva, längre Fair Play Utvecklande Grönt kort Leda laget

12 Sammanfatta en konkret lista
Sammanfatta punkterna i en lista Fyll på med spelarnas lista Bestäm när och var uppföljning ska ske Det kan vara så att just ert lag inte har några problem! Gör ändå listan! Den kan var värdefull för någon annan eller om ni får en ny förälder i laget som inte alls agerar som nuvarande grupp gör, då finns redan förhållningspunkter utifrån hur ni gör idag! Det kan också vara intressant att jämföra föräldrarnas lista med vad spelarna tycker! Bra tips till ledarna som tema för en spelarträff inför säsongen eller kanske en cup! Låt inte denna lista bli en hyllvärmare, sätt upp den i klubbrummet eller omklädningsrummet eller lägg den på lagets hemsida…. Kom ihåg att följa upp… Målet är att vi tillsammas ska skapa en ännu bättre matchmiljö för barn och ungdomar som spelar fotboll i Halland. Skicka gärna listan till så kan vi hjälpas åt att sprida goda exempel i distriktet. Fler aktiva, längre Fair Play Utvecklande Grönt kort Leda laget

13 Avslutning Avslutning Grönt kort Leda laget 2017-01-13
Fler aktiva, längre Fair Play Utvecklande Grönt kort Leda laget


Ladda ner ppt "Fair Play Fler aktiva, längre Utvecklande Till ledaren"

Liknande presentationer


Google-annonser