Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Två avtal Avtal om lokala Avtal om omställning omställningsmedel
6
Avtal om omställning säger…
Det är parternas uppfattning att ett effektivt och framgångsrikt omställningsarbete i statliga verksamheter förutsätter ett strategiskt och förebyggande lokalt förändrings- och utvecklingsarbete. Genom det arbetet kan arbetsgivaren ta ansvar för att i möjligaste mån undvika framtida uppsägningar och för att stödja arbetstagarnas fortsatta rörlighet och anställningsbarhet på arbetsmarkanden.
7
Avtal om omställning säger…
Arbetsgivaren ansvarar för att avtalet tillämpas i enlighet med avtalsvillkoren och parternas intentioner och ska - senast i samband med att arbetstagaren delges uppsägning på grund av arbetsbrist - en månad före, dock senast i samband med att arbetstagarens anställning löper ut (minst 2 år) tillse att arbetstagaren får information om sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet skriftligen underrätta stiftelsen att arbetstagaren delgivits uppsägning/arbetstagaren anställning löpt ut
8
Kundprocessen Steg 3 Jobbsökaraktiviteter utifrån kundens behov Steg 2
Första mötet mellan kund och konsulent - planeringssamtalet Steg 5 Nytt arbete eller annan lösning Steg 1 Myndighetens anmälan Steg 4 Uppföljning med konsulenten
9
Snabbaste vägen till nytt jobb
Anmälan Planeringssamtal Jobbsökarplan Uppföljning Arbetsgivaren anmäler dig till avtalet. Du träffar din konsulent på Trygghetsstiftelsen för ett gemensamt planeringssamtal. Du gör en jobbsökar- plan. I planen kan det ingå aktiviteter och stöd från Trygghets- stiftelsen. Din konsulent tar beslut om detta stöd. Ni följer upp jobbsökarplanen.
10
Förmåner A-kasseförstärkning Inkomstförstärkning Längre uppsägningstid
Efterskydd inom 18 månader Företagshälsovård Särskild pensionsersättning
11
Övriga förmåner Längre uppsägningstid
Tjänstledighet under uppsägnings tiden Efterskydd inom 18 månader Företagshälsovård Särskild pensionsersättning
12
Karim - En typisk kund
13
Antalet anmälda till stiftelsen
14
Fler och fler anmäls från UH
15
De universitet och högskolor som anmält flest kunder
16
93 procent av de som lämnat har fått ett nytt arbete
17
Korta ledtider
18
Hälften (av de vi känner till) stannar inom staten
19
Det går bra för våra kunder
20
Iakttagelser Saknar grundläggande kunskaper om svensk arbetsmarknad
Många talar inte svenska Vet inte hur man söker arbete utanför akademin Skulle vara värdefullt om era medarbetare kan få en bredare kunskap om svensk arbetsmarknad.
21
Iakttagelser Lokala omställningsmedel används ibland till personer som är uppsagda/kommer att bli uppsagda Flera medarbetare verkar inte ha fått tillräcklig information om avtal om omställning Det förekommer att medarbetare får frågan OM de vill bli anmälda Flera anmäls inte alls Flera anmäls sent och tappar värdefull tid i jobbsökeriet
22
www.tsn.se 24/1 TEMA Omvärldsanalys 21/2 TEMA Kompetensanalys
28/3 Erfarenhetsutbyte högskolesektorn 25/4 Erfarenhetsutbyte medelstora organisationer 12/9 Erfarenhetsutbyte mindre organisationer 3/10 TEMA uppföljning 16-17/10 TEMA-semiarierna i internatform 14/11 Erfarenhetsutbyte för stora organisationer Fler seminarier tillkommer.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.