Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kommunikation vid förändring

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kommunikation vid förändring"— Presentationens avskrift:

1 Kommunikation vid förändring
Karin Hassler Nacka Partner Affärsområde Information

2 Utåtriktad energi I fas. Känsla av mening, tillhörighet, enighet. Energin verkar hög och utåtriktad. Tid Beslut Inåtriktad energi

3 Analys - Vilka berörs? Närmaste medarbetare Kunder Samarbetspartners
Leverantörer Stödfunktioner ? Vilka är de starkaste opinionsbildarna?

4 Analys - Förväntningar och farhågor
Olika för olika målgrupper Intervjuer Gör en lista Vilka är drivkrafterna för det positiva? Hur minimera det negativa? Vilka motargument kan vi förvänta oss? Hur ska vi bemöta dem?

5 Var får medarbetarna sin information ifrån?
Närmaste chefen Intranät Ledningen Arbetskamrater Interntidning Anslagstavlor Facket Massmedia – kan öppna dörrar även internt

6 Desinformation? Var kan desinformation komma ifrån?
Hur kan den undvikas?

7 Vad har störst genomslagskraft?
Närmaste chef har störst betydelse Närmaste chef har mycket hög trovärdighet Det personliga mötet är högst rankat Cheferna måste ha en kontinuerlig dialog med medarbetarna för att bygga förtroende – inte bara punktinsatser

8 Planera informationsinsatsen
Vem? Vilka? Vad? Varför? När? Hur? Beakta förändringens olika faser! Tänk även externt!

9 Utåtriktad energi I fas. Känsla av mening, tillhörighet, enighet. Energin verkar hög och utåtriktad. Tid Chefen behöver bädda för förändringen. Skapa förståelse. Fakta och analys. Beslut Inåtriktad energi

10 Bädda för förändringen
Skapa krismedvetenhet Trovärdighet viktig Fakta och analys Eftertänksamma medier Utrymme för reflektion Intellektuell förståelse Skriftlig dokumentation Förståelsen A och O – varför är viktigt!

11 Utåtriktad energi Reagerar! Förnekande, rädsla, chock. Energin går ner. Motstånd, revirbevakning, ilska, tvivel egen förmåga. Tid Beslut Inåtriktad energi

12 Alla reagerar, men inte samtidigt
Lednings-grupp REAKTION Mellan- chefer Övriga medarbetare TID

13 Skillnader stor/liten organisation
Största skillnaden: att verka genom andra Cheferna motor, men kan vara största hindret Mellanchefens roll viktig – ge stöd! Alla måste få en egen insikt Ta vara på goda exempel i den stora organisationen Den mentala processen tar lika lång tid oavsett antal berörda

14 Chefen bör informera generellt och individuellt. Lyssna och acceptera.
Utåtriktad energi Reagerar! Förnekande, rädsla, chock. Energin går ner. Motstånd, revirbevakning, ilska, tvivel egen förmåga. Tid Chefen bör informera generellt och individuellt. Lyssna och acceptera. Beslut Inåtriktad energi

15 Lansera förändringen Renodla budskapet Karismatiska företrädare
Mycket ”hjärta” och symbolhandlingar Känslomässiga medier Stormöten Diskussioner i grupper Chefen viktig – alla chefer är informationschefer! Var tillgänglig för individuella samtal Lyssna på alla farhågor, bekräfta Ömsesidig förståelse av verkligheten Glöm inte kunden

16 Utåtriktad energi Energin riktas inåt.
Chefen behöver tåla kaos. Hjälp till att leta positiva effekter. Frågan Hur? är viktig. Tid Beslut Inåtriktad energi

17 Bearbeta förändringen
Tät rapportering Vad händer nu? Vad betyder det för mig? Vad sker härnäst? Mycket praktiska frågor Uppmuntra alla frågor Interaktiva medier, diskussionforum Nyhetsbrev från projektledare Intranät bra samlingsplats

18 Utåtriktad energi Satsning. Klarhet i vad man ska göra. Nya mål och samarbetsformer. Ork att rikta sig utåt. Tid Beslut Inåtriktad energi

19 Utåtriktad energi Satsning. Klarhet i vad man ska göra. Nya mål och samarbetsformer. Ork att rikta sig utåt. Tid Chefen behöver se till att framgångar firas och att man utvärderar vad man lärt. Beslut Inåtriktad energi

20 Utåtriktad energi I fas. Känsla av mening, tillhörighet, enighet. Energin verkar hög och utåtriktad. Tid Beslut Inåtriktad energi

21 Slutsats: Beakta informationsaspekten vid varje beslut!
Information är en resurs som blir större ju fler som använder den Bra information skapar trygghet Information lönar sig i kronor och ören!


Ladda ner ppt "Kommunikation vid förändring"

Liknande presentationer


Google-annonser