Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHelena Sandström
2
80% av en ledares arbetsdag ägnas åt att kommunicera. Olika perspektiv på ledarskap inom forskningen Egenskapsperspektivet Stilperspektivet Kontingensperspektivet
3
Idébaserat Homogent perspektiv - Ledaren har en traditionell transmissionssyn på kommunikation Heterogent perspektiv - Ledaren har en menings och förståelseskapande syn på kommunikation
4
Nya former av organisationer och ledarskap Konsekvenser: Nya krav och villkor på kommunikation Från vertikal till horizontell organisation Ny teknik (IKT)
5
Chefens roll ändrats från informationsspridare till ”gate keeper” Olika typer av information: - Mikro – information om den egna gruppen - Meso – information om avdelningen/delar av organisationen - Makro – information om organisationen i sin helhet/ andra organisationer
6
Sällsynt med värderings/kulturkommunikation samt meso-information Exempel på hur mötena kan effektiviseras: - Rätt information - Möjlighet till feedback - Värderingar och visioner
7
Kontextualisera - Sätta i sitt sammanhang Anpassa budskapets form ”Nice-to-know” Vs. ”Need-to-know” Syfte
8
Dialog i stället för diskussion och debatt Två huven tänker bättre än ett! Dvs. Vad betyder det här? Hur skulle vi kunna göra här? Transformera information Inte transportera.
9
Deltagande på lika villkor Avsiktligt och aktivt ta ett steg tillbaka som chef. - Avsäga sig tolkningsföreträde Undvika att fastna i det hierarkiska trädet - Dvs. Vem som ska tala, lyssna, fråga och svara Möteslokal utformning. - - Sätt dig inte bakom en Kateder som chef
10
Undvik tidsbrist – Inför mötet och under mötet - Fråga efter synpunkter och önskemål inför mötet och skicka dagordning i god tid till mötesdeltagarna. Ämnesundvikande - Kultur och maktrelationer - Infekterade och kontroversiella ämnen
11
Nya plattare organisationer har minskat antalet chefer. - Svårare att agera coach och leda med dialog och delaktighet i stora personalgrupper Chefens chef är inte är en bra kommunikatör. - Chefen saknar tolkad och kontextualiserad information från sin chef. Chefens chef måste också uppmuntra och själv verka för dialog och delaktighet
12
Kommunikation måste prioriteras högre. Kommunicera om kommunikationen Mer Värderings och kulturkommunikation Mer Styr och förändringskommunikation Klargörande av kommunikationsansvar och roller. Belöningsstrukturer där även »mjuka« ledarskapsprestationer mäts.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.