Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Region Östergötland Nya Götawebben förstudie Styrgruppsmöte 2015-11-24
2
Region Östergötland Processen 2 Arbetsgrupp Björn Dahlqvist Kerstin Olsson Errol Tanriverdi Lena Udd Annika Holmén Karolina Antonsson Marie Eriksson (Anja Leiding)
3
Region Östergötland Kategorisering 3
4
Region Östergötland Resultat behovskartläggning 4 Åtgärder i nuvarande webben (Quick-fixes) Krav och riktlinjer nya Götawebben Utredningsfrågor/förutsättningar
5
Region Östergötland 1.Samarbetets omfattning, mål och förankring 2.Varumärket Götabiblioteken 3.Webbredaktörsrollen och redaktionella arbetets fokus Är behovsbilden relevant och korrekt beskriven? Behöver problembilden kompletteras/fördjupas? Är föreslagna åtgärder lämpliga och genomförbara? Finns beslut fattade sedan tidigare? Finns andra förslag på åtgärder? Hur och var bör förslagna åtgärder drivas? Diskussion övergripande förutsättningar 5
6
Region Östergötland Det finns en upplevd otydlighet rörande omfattning och mål för samarbetet kring Götawebben. En frågeställning som kommit upp är om samarbetet inom ramen för webben formellt endast omfattar den gemensamma katalogen. Otydligheten tar sig bland annat utryck i tolkningssvårigheter av relationen mellan den lokala bibliotekssidan och Götawebben. Det finns en avsaknad av riktlinjer för vilket innehåll som ska vara gemensamt i Götawebben och vilket som kan vara lokalt/unikt. Ett annat problem som lyfts kopplat till samarbetet är oenighet kring fakturahantering. 1. Samarbetets omfattning, mål och förankring 6
7
Region Östergötland Åtgärdsförslag 1.Göta styrgrupp bör tydliggöra vilka beslut som fattats rörande samarbetet kring Götawebben. Beskriva samarbetets omfattning, avgränsningar och målbild. Man bör därefter säkerställa att formerna för samarbetet är väl förankrade i såväl styrgruppen som på lokal biblioteksnivå. 2.För att stärka samarbetet, öka transparensen och minska avståndet mellan styrgruppen och biblioteken föreslås att någon form av gemensam webbplats/samarbetsyta etableras (ej nödvändigtvis i samma tekniska plattform som Götawebben). I sin enklaste form skulle det kunna vara en webbsida/blogg där styrgruppen beskriver samarbetet och informerar om pågående aktiveteter, aktuella frågor och publicerar mötesprotokoll. Andra funktioner skulle kunna vara diskussionstrådar och möjlighet för webbredaktörerna att dela arbetsmaterial. Det skulle bli en tydlig kontaktyta och möjlighet för medarbetare att hålla sig uppdaterade och komma med synpunkter och förslag. 1. Samarbetets omfattning, mål och förankring 7
8
Region Östergötland Inom vissa kommuner upplever man idag en konflikt i profileringen mellan varumärket Götabiblioteken och det egna kommunala varumärket. Man framhåller en risk för otydlighet och förvirring när användare bollas mellan olika varumärken. Vissa kommuner har arbetat mycket med att tydliggöra och kommunicera sin profil och upplever att den tydligheten saknas för Götabiblioteken. Till grund verkar också ligga olika synsätt huruvida låntagaren betraktas som en ”Götalåntagare” där Götawebben är ett digitalt bibliotek alternativt ”kommunlåntagare” där Götawebben endast är en tjänst för utlåning som det kommunala biblioteket nyttjar. 2. Varumärket Götabiblioteken 8
9
Region Östergötland Åtgärdsförslag 1.Göta styrgrupp bör ta fram en kommunikationsplan kopplad till varumärket Götabiblioteken 2.Erfarenheter och inspiration bör hämtas från andra regioner som har liknande samarbeten kring ett gemensamt varumärke. Förslag finns att bjuda in en föreläsare till styrgruppsforum. 2. Varumärket Götabiblioteken 9
10
Region Östergötland Idag finns stora skillnader i webbredaktörsrollen mellan de olika kommunerna både rörande arbetsuppgifter och mängden dedikerad tid. Skillnaderna är naturligtvis kopplade till kommunernas storlek och tillgång till resurser men kanske även till olika tolkning av rollen på lokal nivå. Det verkar även finnas frågetecken kring webbredaktörsrollens mandat. Det har refererats till webbstatistik som pekar på att 90% av besökarna på Götawebben endast använder katalogfunktionen. En frågeställning som lyfts från redaktörshåll utifrån dessa siffror är hur stor del av de redaktionella resurserna som ska koncentreras till arbete med kringfunktioner/tjänster och redaktionellt material om detta endast konsumeras i mindre utsträckning. 3. Webbredaktörsrollen och redaktionella arbetets fokus 10
11
Region Östergötland Åtgärdsförslag 1.Göta styrgrupp bör ta fram en uppdaterad rollbeskrivning för webbredaktörer som på övergripande nivå beskriver inriktning och fokus för det redaktionella arbetet kopplat till arbetsuppgifter, ansvar och befogenheter. Det bör även framgå om det finns några direktiv eller beslut som verkar styrande över vilket övrigt material och vilka tjänster som ska erbjudas via Götawebben. Linköpings kommun har haft en uppskattad inspirationsföreläsning för sina webbredaktörer. Kanske ska något liknande erbjudas Götawebbens redaktörer. 2.Göta styrgrupp bör utreda frågan kring att etablera en centraliserad redaktion som arbetar med att framställa gemensamt redaktionellt material för alla kommuner. 3. Webbredaktörsrollen och redaktionella arbetets fokus 11
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.