Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avCarina Jonsson
1
BALANS SE-HÖR-GÖR-DAGEN SE-HÖR-GÖR-DAGEN Högskolan Dalarna 2016-10-18 Leg. Sjukgymnast Helena Fridberg, Högskolan Dalarna Leg. Sjukgymnast Christina Mahammid, Borlänge kommun Leg. Fysioterapeut Victoria Bäckvik, Falu lasarett
2
Varför? Allteftersom vi blir äldre ökar risken att drabbas av yrsel och ostadighet. Ostadighet leder ofta till minskad aktivitetsnivå och livskvalitet samt ökar risken för fall. Fallhändelser är den vanligaste orsaken till skada hos äldre. Fallhändelser orsakar stort lidande för individen men medför också stora kostnader för samhället.
3
Vestibulära systemet: balansorganet och balansnerven registrerar huvudets rörelser Somatosensoriska systemet: receptorer i leder, muskler, senor och hud registrerar vår kroppshållning och hur vi rör oss i förhållande till underlaget. Visuella systemet: synen registrerar hur vi rör oss i förhållande till vår omgivning och kan exempelvis ge information om hinder som vi behöver undvika. Centrala nervsystemet: sammanställer informationen från de ovanstående systemen och skickar instruktioner om hur kroppen ska justeras för att vi ska bibehålla vår balans. Hur fungerar balanssystemet?
4
Vad kan vi göra? Om det är oklart, utred orsaken till obalans. Undvik att se yrsel och ostadighet som ett naturligt fenomen på grund av åldrande. Var observant på kortvarig yrsel som uppkommer när man lägger sig i sängen. Det kan bero på ”kristallyrsel” och är normalt lätt att behandla hos yrselkunnig läkare eller sjukgymnast. Balansträna, balansträna, balansträna…goda resultat ses oavsett ålder eller hur länge man haft sina besvär. Styrketräna
5
Varför balansträning? Effektivt en av de absolut viktigaste åtgärderna för att öka balansförmåga och minska fall för äldre i eget boende. God effekt för multisjuka personer i annat boende. Starkt vetenskapligt stöd för träning vid många olika sjukdomstillstånd där nedsatt balansförmåga och besvär av yrsel och ostadighet finns med. Balansträning leder till ökad balansförmåga, minskad fallrisk och fallskador, ökad tilltro till den egna förmågan, minskade självupplevda besvär av yrsel och ostadighet samt ökad livskvalitet.
6
Hur ska vi göra? Hur ofta? Regelbundet! Sluta aldrig! Helst varje dag men minst 3 gånger/vecka. Hur länge? Sammanlagt minst 2 timmar/vecka. Vilken intensitet? Övningarna ska vara utmanande med medel till hög intensitet och stegras successivt.
7
Vilka övningar? Utför komplexa övningar där flera delar av balanssystemet provoceras samtidigt. Övningarna bör vara individuellt utformade utifrån vilka delar i balans systemet som ”haltar” och vilka krav personen har på sin balans. Försök göra övningar som efterliknar normala rörelser som vi gör i vardagen. Träna på det som är svårt och känns viktigt i vardagen. Försök överföra tankesättet ”oj vad yr jag blir av det här! Det här måste vara bra träning för mig!” Var ska träningen utföras? Hemma, hos sjukgymnast/fysioterapeut, enskilt, grupp, gym, äldreboende, kommunen, primärvården? Vad kan du bidra med? ? Hur ska vi göra?
8
TACK! http://www.socialstyrelsen.se/balanseramera http://www.yrsel.com/ http://www.vetenskaphalsa.se/se-filmen-om- balanstraning-vid-yrsel/
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.