Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avUlla-Britt Abrahamsson
1
Ett anpassat pedagogiskt arbetssätt för personer med autism Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Helene Lohman, Gåvovägens dagliga verksamhet Helene Lohman, Gåvovägens dagliga verksamhet Iraj Yekerusta, Mellbygårdens gruppbostad Iraj Yekerusta, Mellbygårdens gruppbostad
2
Vår syn på autism Autism är en funktionsnedsättning Autism är en funktionsnedsättning Autismspektrum som ett paraplybegrepp Autismspektrum som ett paraplybegrepp Hjärnan bearbetar informationen annorlunda Hjärnan bearbetar informationen annorlunda Nedsatt förmåga till amspel Nedsatt förmåga till amspel Begränsade intressen Begränsade intressen Annorlunda sätt att kommunicera Annorlunda sätt att kommunicera
3
Tydliggörande pedagogik Visuella hjälpmedel Visuella hjälpmedel Hur fungerar det? Hur fungerar det? Exempel på hjälpmedel Exempel på hjälpmedel
5
Målet med tydliggörande
6
Hur blir vi starka i vår yrkesroll? Arbetsmiljöfråga Arbetsmiljöfråga Höja kompetensen Höja kompetensen Exempel på insatser Exempel på insatser
7
Tänkandet och förhållningssätt Filosofiska antagande Filosofiska antagande Etiskt ansvar Etiskt ansvar Kunskapsmassa Kunskapsmassa
8
Pedagogiskt arbete Ansvarsområde Ansvarsområde Arbetsprocess Arbetsprocess Arbetsredskap Arbetsredskap
9
Yrkesmodell för Habiliteringsassistent/personal Yrkesmodell
10
Metod och synsätt Kunskap och arbetssätt Kunskap och arbetssätt Metod eller synsätt Metod eller synsätt
11
Nedläggning som metod
12
Emma: ”Jag känner mig så fruktansvärt kränkt. Så maktlös. Obetydlig. Måste jag åka tillbaka dit vill jag hellre dö.”
13
Verklighetsuppfattning hos en person med autism
14
Hur jobbar vi med individen? Tydliggörande pedagogik Tydliggörande pedagogik Ett salutogent perspektiv Ett salutogent perspektiv Individ som utgångspunkt Individ som utgångspunkt
15
Pedagogisk kartläggning Styrkor Styrkor IntresseIntresse MotivationMotivation
16
Bedömning av färdigheter Kommunikation Kommunikation Aktivitet i dagligt livet Aktivitet i dagligt livet Fritidsaktiviteter Fritidsaktiviteter Meningsfull sysselsättning Meningsfull sysselsättning
17
Individuell pedagogisk plan StyrkorIntresseMotivation Långsiktiga mål Kortsiktiga mål Fungerande aktiviteter Aktivitet i dagligt liv (ADL) Fritid Arbete/DV Samspel Kommunikation Prioriterade aktiviteter inom följande områden
18
En individuell pedagogisk plan för Kalle Förhållningssätt Inlärningsstrategier Annan viktig information HjälpmedelDagsschemaArbetsordning Visuella instruktioner
19
Vad är livskvalitet för dig?
20
Ett individuellt anpassat boende
21
Sammanfattning Kunskap om autism Kunskap om autism Kunskap om individen (IPP) Kunskap om individen (IPP) Dokumentation Dokumentation Synsätt, bemötande Synsätt, bemötande
22
Alla människors lika värde Hög livskvalitet för alla personer med funktionsnedsättning i samhället
23
Lite lästips! Det är bra att fråga… En riktig människa Autismspektrum Gunilla Gerland Lorna Wing Gunilla Gerland Lorna Wing Hälsans Mysterium Antonovsky, Aaron Yrkesmodell; Mosey AC. Psychosocial components of occupational therapy. New York: Raven press; 1986 Pedagogiskt Perspektiv http://www.pedagogisktperspektiv.se/http://www.pedagogisktperspektiv.se/ Riksföreningen autism http://www.autism.se/http://www.autism.se/
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.