Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare."— Presentationens avskrift:

1 Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare

2 Marknadsföringen en viktig del av framgången Marknadsföring handlar om att etablera långsiktiga och lönsamma kundrelationer, att förstå vilka behov – uttalade eller dolda som finns på marknaden, och att utveckla produkter och tjänster som tillfredsställer dessa behov på ett bättre sätt än konkurrenterna.

3 Affärsidén Kundbehov Kundgruppen Produktidén Resurser ” Vår affärsidé är att göra det smidigt för människor att lösa vardagens praktiska små problem” Clas Ohlsson

4 Hitta rätt affärsmodell Ju smalare ett företags affärsidé är, desto lättare är den att genomföra. Oavsett om affärsidén är klart formulerad eller inte så gäller det att göra den lönsam. Att helt enkelt hitta en affärsmodell för hur man tjänar pengar på sin affärsidé.

5 Hitta rätt affärsmodell Ett företag har sällan hand om alla delar, dvs att utveckla, tillverka, marknadsföra och sälja en produkt. Det är som sagt ofta flera företag inblandade, och alla vill tjäna pengar. Och om man inte lyckas hitta en affärsmodell som alla kan acceptera så faller affärsidén.

6 Affärsidén och marknadsföringen Affärsidén anger huvudinriktningen. Affärsplanen framgår vilka investeringar man gör tex. produkter, marknadsföring och personal. Marknadsplanen är den del av affärsplanen som inriktar sig mot marknadsföringen.

7 Marknadsplanen Marknadsföringskedjan 1.Var är vi? Nulägesanalys 2.Vart ska vi?Mål och strategier 3.Hur ska vi komma dit? Aktivitets- och kampanjplanering 4.Hur gick det? Uppföljning Eftersom marknaden hela tiden förändras, krävs ständigt en omprövning av marknadsföringen.


Ladda ner ppt "Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare."

Liknande presentationer


Google-annonser