Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKarolina Cecilia Hermansson
1
Nuläge och utmaningar i elevhälsan
2
SKL:s elevhälsoundersökning Varför undersökning? Vad visade den? Reflektioner På gång
3
Förvaltningsnivåns perspektiv Webbenkät till alla kommuner (mars 2015), svarsfrekvens 84 % Grundskolans elevhälsa i kommunens skolor Personalsituationen (rekryteringsbehov, vakanser) Stöd till skolornas elevhälsoarbete Elevhälsans kvalitet Behov och utmaningar
4
Kommunernas organisation av elevhälsan I hälften – de flesta yrkesgrupperna anställda på förvaltningsnivå I mer än en tredjedel – de flesta yrkesgrupperna anställda på skolnivå I resten (14 %) – ungefär hälften vardera Det varierar mellan yrkesgrupperna
5
Yrkesgrupperna Tillgång till alla kompetenser som regleras i skollagen Över hälften har ytterligare yrkesgrupper anställda: - talpedagoger (50 %) - logopeder (41 %) - studie- och yrkesvägledare som del i teamet (37 %) - annan (31 %) - socialpedagog (21 %)
6
Nöjdhet med organisationen 76 % nöjda med sin organisation, 21 % delvis och 3 % missnöjda Särskilt nöjda med: - samarbetet mellan de anställda inom elevhälsan - rektorernas tillgång till elevhälsans kompetenser - rektorernas möjligheter att påverka elevhälsan utifrån skolans behov Åsikterna påverkas inte av elevhälsans organisation
7
Vakanser Fyra av tio kommuner har ett fåtal eller flera vakanser: Specialpedagog (60%) Skolpsykolog (49 %) Speciallärare (22 %) Skolsköterska (22 %) Skolläkare (15 %) Skolkurator (14 %)
8
Orsaker till vakanser Få personer inom yrkesgruppen (60 %) Konkurrens med andra kommuner (59 %) Annat (20 %) Långt från större kommuner och lärosäten (19 %) Vi kan inte erbjuda de löner som krävs (10 %)
9
Stöd till skolornas elevhälsoarbete Dialog med rektor om elevhälsan (98 %) Dialog med rektor om hur elevhälsan fungerar (94 %) Dialog med rektor om tillgången till yrkesgrupperna (85 %) Stöd till skolornas elevhälsoarbete (98 %) - Kompetensutveckling av yrkesgrupperna - Styr kompetenser till skolorna efter behov - Kompetensutveckling av rektorerna
10
Kvalitet Elevhälsan fungerar i stort sett lika bra på alla kommunens skolor (73 %) Elevhälsans kvalitet varierar relativt mycket mellan kommunens skolor (21 %)
11
Utmaningar inom elevhälsan (ganska/mycket stora) Behoven hos nyanlända elever (95 %) Behoven hos elever som behöver extra anpassningar och särskilt stöd (93 %) Ökande psykisk ohälsa bland eleverna (88 %) Elever med långvarig skolfrånvaro (73 %) Effektiva insatser till elever med läs- och skrivsvårigheter (60 %)
12
Önskat stöd från staten Statliga kompetensutvecklingsatsningar (69 %) Fler riktade statsbidrag för personalförstärkningar inom elevhälsan (60 %) Höjda generella statsbidrag (51 %) Utbilda fler inom elevhälsans yrkesgrupper (43 %)
13
Reflektioner Behov av att utveckla det hälsofrämjande och förebyggande arbetet Behov av att utveckla arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd Behov av förstärkt elevhälsa (första linje) Behov av utveckla det systematiska kvalitetsarbetet inom elevhälsan
14
På gång SKL arbetar för att ta fram en strategi för hur vi kan stötta medlemmarna i att skapa inkluderande skolor. Det handlar om att utveckla inkluderande lärmiljöer – fokus flyttas från eleven till lärmiljön
15
Tack för att ni lyssnade! Ladda ner http://webbutik.skl.se/sv/artikl ar/nulage-och-utmaningar-i- elevhalsan.html
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.