Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKerstin Berglund
1
Välkommen till Supplier i Emrox NET2 som är skapat av BlueFront AB och som är marknadsledande i Norden inom IT-stöd för reparationshantering (MRO – Maintenance, Repair, Overhaul) kort sagt reklamationshantering mellan butik och leverantör (Utfärdare). Detta är lösningen för dem som är trötta på papper, pärmar och ett ständigt ringande i telefonen. Irriterade kunder som informerar dig om det faktum att du har tappat bort deras ärende. Vänd eventuella problem till en möjlighet, vänd kostnaden för ärendehantering till lönsamhet! Våra system är anpassade för företag inom brunvaror, vitvaror, småel, mobiltelefoni och foto. Vi har lösningar för hela ledet - från butiker till verkstäder, leverantörer, fraktbolag och försäkringsbolag. Vi reducerar och automatiserar administrativa processer, kortar slutkundens väntetid och vänder därmed ett problemområde till en affärsmöjlighet. Låt BlueFront hjälpa ditt företag att lyckas med kundservice! Mer om BlueFronts produkter finner du på www.bluefront.comwww.bluefront.com support@bluefront.comsupport@bluefront.com | +46 (0)8 505 277 20 | Hemvärnsgatan 8 | 171 54 Solna
2
2 Manualens innehåll Denna manual är indelad i tre steg. Spara gärna denna manual på din PC eller skriv ut materialet för senare stöd. Klicka på länken nedan för att komma direkt till det steg du är intresserad av. Steg 1 Steg 1 – logga in och ”ansök” hos leverantörer Steg 2 Steg 2 – godkänn avtal från leverantör Steg 3 Steg 3 – registrera en order + uppföljning Support
3
Steg 1 - logga in och ”ansök” hos leverantörer 3 I mailet framgår dina inloggningsuppgifter. Notera gärna dina inloggningsuppgifter och ha dem tillgängliga nära din dator. OBS! STORA och små bokstäver måste återges exakt för att du ska kunna logga in!
4
Steg 1 - logga in och ”ansök” hos leverantörer 4 När du loggat in ser du vyn enligt nedan. 1) Du ska nu logga in som Admin med lösenord ”admin” (OBS! utan fnuttar) och klicka på Login- knappen. 2) Klicka på Underhåll -> RMA -> Utfärdare! 1 2
5
Steg 1 - logga in och ”ansök” hos leverantörer 5 Du ser nu vyn för utfärdare (leverantörer) som finns som att kreditera till. 1) Markera och välj den/de utfärdare som du säljer produkter från och kan komma att behöva kontakta via EMROX.NET (supplier) angående produkter som behöver krediters eller bytas ut. 2) Klicka på högerpilen för att skapa ”Mina utfärdare” 1 2
6
Steg 1 - logga in och ”ansök” hos leverantörer 6 Du ser nu de Utfärdare som du valt till höger i fönstret under ”Mina utfärdare” Varje Utfärdare har status ”Behandlar” – detta innebär att respektive Utfärdare ska behandla din ”ansökan” och upprätta ett avtal för din butik. Denna process kan ta några timmar eller dagar.
7
Steg 2 - godkänn avtal från leverantör 7 (Logga in som vanligt) Klicka på Underhåll -> RMA -> Utfärdare! När leverantören är klar med din ansökan och upprättat ett avtal ska du godkänna detta! (Denna process kan ta någon dag.) Klicka på ”Avvaktar svar” 2 1
8
Steg 2 - godkänn avtal från leverantör 8 Du ser vyn med Utfärdarens avtal (du kan möjligen vara tvungen att ”rulla” dig ner i web-fönstret beroende på stor textmassa i avtalet för att kunna markera och godkänna avtalet). 1 2
9
Steg 2 - godkänn avtal från leverantör 9 Nu ändras status till ”Godkänd” och du kan nu registrera en ansökan (kreditera/utbytesprodukt) till denna utfärdare (se Steg 3 nästa sida)
10
Steg 3 - registrera en order + uppföljning 10 1) Klicka på ”Huvudsida” och ikonen 2) ”Ny order” OBS! Alla ärenden finns alltid kvar i systemet och går att hitta genom huvudsidan och ”Sök” 1 2 * *
11
Steg 3 - registrera en order + uppföljning 11 1) Kund: om privatperson äger den trasiga apparaten ange personens mobil- eller fasta telenummer. Äger butiken objektet markera i sådana fall ”Ägd av butik” 2) Artikel: mata in artikelnamn (hela eller del av namnet – exempel abc123 kan sökas på hela artikelnamnet eller abc1 och ändra alternativ till ”Artikelnamn” 3) under artikelfältet. 4) Klicka på ”Ny order” 1 3 4 2
12
Steg 3 - registrera en order + uppföljning 12 En sökning på telefonnummer görs – resultatet presenteras enligt nedan (vid behov kan du ändra personens kontaktuppgifter). ( * ) ”Sök telefonnummer” är du inte nöjd med de adressuppgifter som du fått träff på kan du söka igen via detta fält). 1) Klicka på ”Spara” 1 *
13
Steg 3 - registrera en order + uppföljning 13 Här presenteras resultatet av din sökning på Artikelnamn. Klicka på det Artikelnamn som överensstämmer med den du vill reklamera. (Work around: saknas artikel i registret försök finna en snarlik från den leverantör som levererat varan och skriv in ”Avser modell xxxx som saknades i registret” i fältet för ”Returorsak:”)
14
Steg 3 - registrera en order + uppföljning 14 Nu ser du vyn där du ska fylla i övriga uppgifter kring din reklamation. De uppgifter som är markerade med en blå punkt är obligatoriska (saknar du en uppgift för serienr ange ”x” eller ”-”). Då du fyllt i alla uppgifter 1) klickar du på ”Skapa” * *) Flikar Information (se bild t. vänster) Kommentarer (meddelanden), Dokument (avtal leverantör), Utskrifter (inlämningskvitto) 1
15
Steg 3 - registrera en order + uppföljning 15 1) Nu har du skapat en reklamation! Klicka på ”Inlämningskvitto” för att skriva ut detta dokument. 2) Sedan fäster du arket på apparaten med tape eller gummisnodd. 1
16
Steg 3 - registrera en order + uppföljning 16 Leverantören mottar din order i sin ände av EMROX.NET och handläggaren beslutar (kan ta några timmar eller rentav dagar) vad du ska göra med apparaten. Klicka på ”Uppföljning”
17
Steg 3 - registrera en order + uppföljning 17 I denna vy ”uppföljning” har du koll på dina aktuella ärenden! Klicka på ”Åtgärder”.
18
Steg 3 - registrera en order + uppföljning 18 Huvudsida -> ”Uppföljning” -> Åtgärder. Åtgärder – här ser du den 1) åtgärd/action som leverantören vill att du ska prestera för att få reklamationen godkänd. Verifierare är den verkstad som undersöker reklamationer för att avgöra om kredit ska utbetalas. Adressuppgifter 2) finner du genom att klicka på Info-knappen (i). (När du gjort den action som leverantören önskar kan du markera ”Hanterat” 3a) – därmed försvinner ärendet från vyn åtgärdat – klicka sedan på spara 3b) 1 23a 3b
19
Steg 3 - registrera en order + uppföljning 19 Huvudsida -> ”Uppföljning” -> Felaktiga RMA. Dessa ärenden har leverantören synpunkter på och mer information kan behövas för att ärendet ska godkännas. Klicka på RMA-nummer 1) (När du rättat ett ärende (enligt leverantörens önskemål) ska du markera ”Rättad” 2a) – därmed försvinner ärendet från vyn Felaktiga RMA) – klicka sedan på Spara 2b) 1 2a 2b
20
Steg 3 - registrera en order + uppföljning 20 Efter att ha klickat på ”RMA-numret” kommer du in på ärendet klicka på flik ”Kommentar” 1) här ska leverantören skriva varför ärendet inte är godkänt 2). (Du kan skriva meddelanden 3a) angående ditt ärende och ”adressera” dem till andra aktörer 3b) – när du skrivit klart klicka på ”Spara” 3c)) 1 2 3a 3b 3c
21
Steg 3 - registrera en order + uppföljning 21 Huvudsida -> ”Uppföljning” -> Avsluta RMA. När ditt ärende är färdigbehandlat av leverantören hamnar det på denna plats i systemet. Du ser den bedömning som leverantören gjort 1a-c). (Med tiden kommer det att ligga många ärenden här! När du är ”färdig” och inte har behov av att se dem i denna vy markera ”Stäng” 2a) – därmed försvinner ärendet från vyn Avsluta RMA – Klicka sedan på ”Spara” 2b)) OBS! Alla ärenden finns kvar i systemet och går att hitta genom huvudsidan och ”Sök” 2a 2b 1a 1c1b
22
Support22 Behöver du support?! Klicka på flik ”Support” och du ser kontaktsätt. Under ”Senaste version” ser du de tillägg och modifieringar som är gjorda i systemet. Tack för visat intresse! Mer om BlueFronts produkter finner du på www.bluefront.com www.bluefront.com
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.