Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avCarl-Johan Nilsson
2
Uppläggning Lika villkor – har vi inte det redan? Lika villkor – kan företagande ha det? Vems är ansvaret för lika villkor? Vikten av att arbeta med attityder och synsätt
3
Lika villkor – har vi inte det redan? Olikheter finns Kön Etnicitet Ålder Klass Migrant/inföding Frisk/funktionshinder INTERSEKTIONALITET Olikheter skapar olika förutsättningar Sociala strukturer Kulturella normer
4
Olika förutsättningar ger olika villkor Strukturella “vägar” i samhället, t ex studieval, yrkesval
5
Villkoren påverkar även företagandet
6
Företagandets villkor ”sållar ut” i början IntentionStart-up Nytt företag Etablerat företag Proportion 50/50 kvinnor/män 30/70 25/75 Skillnader kvinnor/män Ja Nej Könsrollernas effekt på kvinnor som företagare Inträdes- hinder Problem Avklarat! Könsrollernas effekt på män som företagare Hävstång
7
Kvinnor som företagare allt vanligare i media Är det samma slags bilder??
8
Old images die hard..
9
Det ÄR något som gör att villkoren blir/upplevs olika Systemen är ej könsneutrala – uppbyggda för system utan kvinnor (branscher, storlekar, förhållningssätt, attityder) Gäller framförallt på totalnivån och på individnivån Gäller framförallt i början av ett företags liv
10
Lika villkor – kan företagande ha det? Låt oss slå fast: företagande är inte kloning!! - marknader är olika - företagare är olika – även deras mål - timingen/dagsformen är olika Ungefär som i sport, idrott, spel och annat… MEN precis som i spel och sport måste förutsättningarna och reglerna vara enhetliga, gälla alla deltagare lika och vara tydliga – ibland behövs kompensationsregler (som i golf)
11
Ett exempel på olika villkor 2011: 4300 miljoner till näringslivspolitik 100 miljoner till speciella kvinnosatsningar 2,3% av stödet specialdestinerat till ca 30% av företagarna
12
Vems är ansvaret för lika villkor? Kort svar: ALLAS!!! – Staten/samhället – för grundregler, lagar etc -Långsiktigt: en könsneutral och affärsorienterad politik (mer stöd till marknadssatsningar än till tekniksatsningar) -Kortsiktigt: kompensera för att systemet är uppbyggt för ”manliga” branscher – Regionala organ – för tillämpning av stöd etc – Lokala organ – för tillämpning och för lokalt företagsklimat där lika villkor är norm – Individer – entreprenörer måste SJÄLVA driva på att de får lika villkor Det kommer inga stekta sparvar flygande, man får fånga och steka dem själv
13
Våra föreställningar och bilder är extremt centrala Vad tänker du när du hör ordet “företagare” Vad tänker du när du hör ordet “kvinna” VI KAN INTE ÄNDRA ENDAST SYNEN PÅ EN VISS GRUPP KVINNOR – FÖRETAGARNA – UTAN ATT ÄNDRA GRUNDSYNEN PÅ KVINNOR OCH MÄN!
14
Exempel från Genusfotografen ”Jag har inte blivit puttinuttad med som man, men som invandrare” Niklas Hill, 28 år, samhällsentreprenör, Stockholm. Projektet Stötta manligt företagare
15
En annan snackis – finn felet..
16
Vikten av att arbeta med attityder och synsätt Det är HÄR vi alla har mest att göra – är vi “könsneutrala”? Tro inte att du inte gör skillnad! – Du är en förändringsagent, varje liten sak du gör ha betydelse – Du gör med stor sannolikhet skillnad mellan kvinnor och män, även du är en del av systemet OBS att omvänd diskriminering är lika illa!!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.