Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Triton 2014-04-09 Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin
2
2 Confidential Triton Riskkapitalet har visat påtagligt intresse för investeringar i träindustrin... Byggvaru- producenter GrossisterÅterförsäljareByggareInstallatörer Dahl Ahlsell Ballingslö v Nobia Inwido Kährs Byggmax Puukeskus Myresjöhus Hent NVS Bravida Byggvärdekedjan - utvalda situtioner
3
3 Confidential Triton Riskkapitalet har många olika former Många olika typer av riskkapital – beroende på... – Olika investeringsstorlekar – Olika utvecklingsfaser – Olika geografier – Olika innehavsperioder Ett ”arbetande kapital” vs. ”bara kapital” Passform - riskkapital som stödjer bolagets situation och behov!
4
4 Confidential Triton Kapital Identifera & Utvärdera Förvärva Förädla (BBB) Avyttra Riskkapitalets värdekedja – fokus på förädlingsfasen
5
5 Confidential Triton TYPISKA INVESTERINGSSITUATIONER 1. Högkvalitetsbolag med vinstpotential 2. Industrikonsolidering 3. Konjunkturtiming§ 4. Trendbaserad tillväxt 5. Internationell expansion 6.... Många olika typer av investeringssituationer
6
6 Confidential Triton Typiska frågeställningar inför en investering MARKNAD FÖRETAG VÄRDE- SKAPANDE RISKER Är marknad och segment tillräckligt stora och i tillväxt? Hur påverkar framtida trender/regleringar Vilken konjunkturexponering finns? Finns företaget på attraktiva delsegment? Har företaget en stark/utvecklingsbar position – kunder/kostnader/kompetens? Finns kompetens att utveckla bolaget vidare till ”nästa nivå”? Finns en stark ledning som kan driva förändring? Kan företaget ta marknadsandelar? Möjligheter att förbättra företagets lönsamhet – ex. pris, mix, kostnader? Kan tilläggsförvärv utveckla bolaget strategisk/finansiellt? Vilka typer av risker finns i marknaden och företaget – strategiskt, operationellt och/eller finansiellt?
7
7 Confidential Triton Tritons investering i Kährs - illustration MARKNAD FÖRETAG VÄRDE- SKAPANDE RISKER Global marknad Tillverkning i Europa HK i Sverige Cyklisk efterfrågan, renovering & nybygg Förväntad tillväxt efter nedgången Marknadsledande tillverkare av högkvalitativa trägolv Lång historia, starka varumärken Hög kompetens och bra ledning Huvudexponering i Norden, Tyskland och UK Hög skuldsättning /nedtryckt lönsamhet Cyklisk återhämtning ger tillväxt Marginalpotential genom sänkta kostnader, fokus på mest lönsamma marknader Stärkta kassaflöden genom lägre rörelsekpaital Möjlighet att genomföra tilläggsförvärv (Karelia) Konjunkturen Misslyckad operativ vändning
8
8 Confidential Triton Byggstenar i en aktiv ägarmodell 1.Tydlighet i ägandet 2.Aktiv, industriellt orienterad styrelse 3.Systematisk ansats för affärs- och värdeutveckling – Tydlig strategi – fokus på ett fåtal faktorer som driver värdet på bolaget – Tydlig genomförandeplan – Tydliga ansvar/uppföljning – Hastighet 4.Gemensamt ägarintresse i bolaget 5.Tillgängliga resurser 6.Effektiv kapitalstruktur
9
9 Confidential Triton ”Systematik genom checklista” – hur öka resultatet i bolaget Förbättrat inköp – Konsolidering av inköpsvolymer – Nya leverantörstrukturer (LCC) – Outsourcing av aktiviteter Logistik – Orderläggning – Lager och distributionseffektivitet Produktionsrationaliseringar – Lönsamhet sortiment (“ABC”) – Konsolidering/flytt av fabriker Sänkta omkostnader – Processförbättringar – Outsourcing – Delade administrativa tjänster Försäljningstillväxt Volym “existerande marknad” – Säljkårseffektivitet – KAM – Positionering och marknadsföring av varumärke – Produktlinje – utveckling/innovation Volym “nya marknader” – Nya geografier – Nya produkter – Nya kanaler – Nya kunder Prissättning – Prisstrategi/positionering – Rabattsystem Marginalförbättringar
10
10 Confidential Triton
11
11 Confidential Triton
12
12 Confidential Triton
13
13 Confidential Triton Träindustrin är intressant! Attraktioner för investerare Ett material ”rätt i tiden” Från ”byggvara” till konsumentprodukt Förädling och produktutvecklingspotential Nationellt starka varumärken och positioner Driva en konsolidering genom kompletterande förvärv ...
14
14 Confidential Triton Thomas Hofvenstam hofvenstam@triton-partners.com Mobil: +46 706 38 01 32
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.