Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad
2
Om mig:
3
Projekt:
4
5 utmaningar
5
Att Motivera BFL
11
”Pseudo-formativ bedömning” Att Motivera BFL
14
5 utmaningar
15
Att implementera bfl
18
Poäng: 12 Max. poäng: 23
19
”Pseudo-formativ bedömning” typisk för summativ och prestations-orienterad kontext Att implementera bfl
20
Är det ens möjligt att arbeta med ”riktig formativ bedömning” i en summativ och prestations-orienterad kontext? Att implementera bfl
21
I studier där en kunskapsorienterad undervisning försvagas till förmån för en prestationsorienterad, har man dokumenterat en negativ utveckling av elevernas tro på den egna förmågan, deras attityd till skolan och av deras ämnesmässiga prestationer. (Skaalvik & Skaalvik, 2016) Att implementera bfl
22
Från www.teachersmedia.co.uk
23
Att implementera bfl
28
5 utmaningar X
29
Förmågor Vs innehåll
30
Förmågor Vs innehåll
31
Förmågor Vs innehåll
32
Förmågor Vs innehåll
33
Förmågor Vs innehåll
34
Förmågor Vs innehåll
35
Förmågor Vs innehåll Återkoppling Ökad förståelse för mål och kriterier Förbättrade prestationer … framföra och bemöta åsikter … … framföra och bemöta åsikter … framföra och bemöta åsikter …
36
Förmågor Vs innehåll
37
Förmågor Vs innehåll http://www.flickr.com/photos/discoverscience/ Påverkan av kontext och irrelevanta faktorer Låg samstämmighet mellan lärare Tidskrävande
38
Förmågor Vs innehåll Bedöm systematisk utifrån kursplaner Utgå från tydliga kriterier och anvisningar Gör bedömningar utifrån brett underlag Dokumentera elevernas prestationer SAMBEDÖMNING Fungerar bra med BfL
39
5 utmaningar
40
Åter- koppling REVERSE Develop mental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRE D EFFECT S 0 0,15 0,40 Från Hattie (2009): Visible learning
41
Åter- koppling Återkoppling = 0,73 REVERSE Develop mental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRE D EFFECT S 0 0,15 0,40 0,73 Baserat på 23 metastudier (totalt 1287 studier) Från Hattie (2009): Visible learning
42
Åter- koppling
43
Värderande Positiv/negativ Personlig Beskrivande Specificerande/Konstruktiv Uppgiftsrelaterad
44
Åter- koppling Form av återkoppling Ant al Eff ekt Svag återkoppling310,16 Endast återkoppling480,23 Svag formativ bedömning490,30 Medel formativ bedömning410,33 Stark formativ bedömning160,51
45
Åter- koppling
52
Vanliga hinder: 1.Eleverna får återkoppling först när momentet är avslutad 2.Återkopplingen ligger på fel nivå
53
Åter- koppling
58
Vanliga hinder: Eleverna ges ingen träning i hur de kan använda den återkoppling de får.
59
Åter- koppling Vanliga hinder: 1.Eleverna får oftast bara tillgång till ord – inte exempel. 2.Eleverna ges sällan möjlighet att diskutera sin återkoppling (eller bedömningskriterier).
60
Åter- koppling
64
5 utmaningar
65
Involvera eleverna
72
Kriterium 1 Kriterium 2 Kriterium 3 Frågor: Var är jag nu? Starka sidor, svaga sidor? Hur ska jag göra för att bli bättre…? Mål ————— ——— Mål ————— ——— Matris ————— ——— Matris ————— ——— Ex. 3 Ex. 3 Ex. 1 Ex. 1 Ex. 2 Ex. 2
73
Involvera eleverna Nivå 1Nivå 2Nivå 3Nivå 4 Aspekt 1 Glad Aspekt 2 Grå
74
Involvera eleverna Matris ————— ——— Matris ————— ——— Elevens lösning Modell- svar (Återkoppling) Uppgift: Jämför din lösning med modellsvaret. Vilka likheter och skillnader hittar du? Hur skulle din lösning kunna förbättras? Utgå från jämförelsen.
75
Involvera eleverna Matris ————— ——— Matris ————— ——— Elevens lösning Kortfattad återkoppling med kod eller minimatris Uppgift: Identifiera styrkor och utvecklingsbehov i matris/kodbok. Gör en plan inför nästa uppgift.
76
Involvera eleverna
77
5 utmaningar
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.