Börja och avsluta med tid

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Advertisements

Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
Karlsson på taket av Kristine och Simon.
TACK alla ni som hjälpt oss att svara på vår patientenkät! Här kommer resultatet. Vi jobbar vidare för att bli ännu bättre..
Svenska som andraspråk
VI HAR PLUGGAT FÄRDIGT! Från Hasse&Tage, Hålligång insjungen av några tjejer och killar i klass 6B, Asklandaskolan.
Pronomen.
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Ungas frågor om alkohol och droger
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Mitt Hus! Jag började med min skiss och bestämde att huset skulle va 20 cm långt 13 cm brett och 10 cm högt tills taket började. Jag följde inte min ritning.
Hur du böjer regelbundna -ar verb i presens
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Satsdelar.
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
En vacker tjej bjuder hem en ung man för lite “mys”
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Mitt påsklov Mitt påsk lov. På mitt påsk lov så har min morbror bjudit några i släkten till en brasa och han hade samlat in massa skräp och träd och sånt.
presens, preteritum och futurum
Perfekt av svaga verb med haben
Preterium av svaga verb & haben
Luncha och lär! Tempussystemet.
I spanska finns det tre ”sorters” verb.
Dom, de eller dem? Förklaring.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Luncha och lär! hjälpverb.
” kommer att, Tänker eller ska”?
Uppdrag granskning Ulrika sandmark
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Det svenska kulturarvet: spår 1
Huvudsatser och bisatser
Klicka på F5 Klicka på vänster musknapp när du vill gå vidare
Niklas Olsson Sps3d. Mina intressen Som ni säkert redan har sätt så brinner jag för golfen, därför tillbringar jag en hel del av min vakna tid på eller.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Mening eller fråga TRYCK F5.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
SIM TEAM.
Vad är identitet?.
Satsdelar En satsdel kan vara ett eller flera ord.
MIN PRAO-DAG PÅ HÖGKULLEN Steg upp Färdig åkte. BÖRJAN PÅ DAGEN  Jag hjälpte till  Frukosten  Jag la puzzel  Vi gick ut  Träffade barn och vuxna.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Reflexiva verb + riktning och befintlighet
ReumatikerförbundetFinansieras av Arvsfonden Att leva med…….
Argumentation om innebandy
PERFEKT med svaga verb.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Ordföljd.
HEJ! Nu ska jag visa en presentation som jag har gjort. Hoppas du gillar den :)
Lektionsupplägg Elevkommentarer Länkar och namn. Lektionens arbetsgång Uppvärmning Säger tal-eleven lägger och skriver Se talgestalter- eleven lägger,
EN GUBBE av William Werner. Vi gjorde en gubbe i bilden. Först tog vi lite ståltråd och gjorde till en gubbe, sen lindade vi gubben med toapapper. Vi.
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
ORDFÖLJD OCH HJÄLPVERB I SVENSKAN SFI 2015 Åsa Olsson.
Presens, preteritum, perfekt och futurum Presens beskriver något som sker NU. Om vi ska uttrycka något som relaterar till nu använder vi: Perfekt: För.
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
Skriva meningar i huvudsats Alla meningar måste innehålla minst ett verb. Verbet kommer alltid på andra plats i en huvudsats. En mening kan ha flera verb!
Satsadverbial Du måste alltid tänka på satsadverbialen när du läser, lyssnar, skriver och talar! Satsadverbial är viktiga eftersom de ändrar meningens.
Skriva meningar i huvudsats
Pronomen Subjekt och objekt
Pronomen Subjekt och objekt
Pronomen Subjekt och objekt
Pronomen Subjekt och objekt
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Presentationens avskrift:

Börja och avsluta med tid *Förut hjälpte min mamma mig mycket. Tid + verb + subjekt/objekt *Min mamma hjälpte mig mycket förut. Subjekt + verb + objekt + tid

Börja och avsluta med tid Tidsuttryck + verbet att göra. Börja med tid. *Förra veckan gjorde jag test. (Tid+verb+S) *När jag var liten gjorde jag mycket roligt. (Tid+verb+S) *Om en månad ska jag göra test. Det kan vara många olika uttryck som är tid!

Börja och avsluta med tid Börja och avsluta med tid Tidsuttryck + verbet att göra. Sluta med tid. *Jag gjorde test förra veckan. *Jag gjorde mycket roligt när jag var liten. *Jag ska göra test om en månad. Det kan vara många olika uttryck som är tid!

Börja och avsluta med tid Prova själv att skriva några meningar. Börja med tid: *I somras (dåtid)……. *Om 10 minuter (framtid)……… *I förrgår (dåtid) Sluta med tid: *………………………………..i somras. *………………………………om 10 minuter *………………………………i förrgår.