RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING SKÅNE LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Att möta demografiska förändringar Initiativ för hantering av demografiska utmaningar Workshop 27 mars 2012.
Socialstyrelsens tillsyn
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Regional digital agenda för Östergötland
SoRAD: A BRIEF OVERVIEW SoRAD: Alkohol och droger bland unga Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under åren Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under.
SKÅNE. BLEKINGE KRONOBERG ÖSTERGÖTLAND KALMAR LÄN.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Prognos över arbetsmarknadsutsikterna i Stockholms län
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Varför har vi redan lov? Det var ju just jullov!
Uppföljning av beslut om begränsad subvention för ARB Thord Redman Avdelningschef.
Samverkan inom distriktet. Säkerhet i vardagen Material från MSB m fl. – GRATIS! Fallolyckor, trafik, brand och brott Det finns mycket man kan göra själv.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Rubriken kommer här - underrubrik. 2Energy is in the air! Miljö Ekologiskt Energi- effektivitet Energismart Grön el.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Dig bredband till hela Västernorrland
Rätten till telefoni – PTS arbete på nationell nivå
Sökning gjord
Rekommendationer för fortsatt arbete med de regionala digitala agendorna Skapa en förståelse bland inblandade aktörer för varandras olika logiker Arbeta.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTRA GÖTALANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING GÄVLEBORGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING NORRBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING ÖREBRO LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING ÖSTERGÖTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄRMLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING BLEKINGE LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING UPPSALA LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING - SAMMANSTÄLLNING AV ENKÄTRESULTAT FRÅN NATIONELL UPPFÖLJNING REGIONALA DIGITALA AGENDOR 23 september 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING GOTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTMANLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING SÖDERMANLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KALMAR LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING HALLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERNORRLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Högspecialiserad självskadevård Vägen framåt Martin Rödholm Överläkare psykiatri, Med.Dr. SKL, Uppdrag Psykisk Hälsa Svenska Psykiatrikongressen
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Regional ojämlikhet i Sverige. En historisk analys KERSTIN ENFLO, EKONOMISK HISTORISKA INSTITUTIONEN LUNDS UNIVERSITET.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. april 2016 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Jonas Eriksson:
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Jönköpings län.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Vård i förändring med digitalisering som drivkraft
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Vad är syftet med Region 2050?
Aktuellt från Miljö- och energidepartementet
Hur tänker vi i Västernorrland?
Reglab Styrelsemöte 13 mars.
Antal olyckor januari-november
Certifierad samverkan
Antal olyckor januari-december
...mellan arbetsliv och utbildning!
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Månadsstatistik till och med april 2017
Regionala Strama Västra Götalandsregionen
Åkermarkspriser helår 2013
Förgröningsrådgivning

Presentationens avskrift:

RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING SKÅNE LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015

BAKGRUND Spindeldiagrammen är baserade på ett genomsnitt av hur respondenterna instämmer i påståendena som beskrivs vid varje ytterpunkt. Genomsnittet på dessa frågor presenteras för att bibehålla respondenternas anonymitet. De tillgängliga svarsalternativen, förutom Vet ej var: (1) Tar helt avstånd (2) Tar delvis avstånd (3) Varken instämmer eller tar avstånd (4) Instämmer delvis (5) Instämmer helt Den innersta linjen motsvarar (1) och den yttersta linjen motsvarar (5). Ordmolnen är baserade på de termer och ord respondenterna uppgivit varit viktiga för respektive fråga. Ordets storlek representerar antalet gånger det uppgivits som svar. Svarsfrekvensen (%) samt antal svar (”n=”) uppges under varje diagram. 2

BAKGRUND Skåne län har en svarsfrekvens på 100%, vilket är högre än merparten av länen. Respondenterna i Skåne län förefaller ha en relativt samstämmig syn på digitaliseringsarbetet och arbetet med den regionala digitala agendan. Över en tredjedel utav respondenterna från Skåne län arbetar huvudsakligen med frågor kring IT och digitalisering i sin yrkesroll. LänTillfrågadeSvarandeSvarsfrekvensSpridning Jönköpings8563%2,22 Dalarnas12758%2,07 Uppsala351749%2,02 Västra Götalands251768%1,97 Jämtlands181267%1,96 Blekinge261869%1,96 Norrbottens564071%1,96 Södermanlands181371%1,87 Gälveborgs382668%1,86 Västmanlands281450%1,85 Västerbottens191579%1,85 Kronobergs11873%1,83 Kalmar171482%1,75 Hallands141179%1,71 Örebro262285%1,67 Gotlands232191%1,49 Västernorrlands161594%1,35 Värmlands201995%1,24 Östergötlands99100%0,95 Skåne13 100%0,85 3 Källa: Digitaliseringskommissionen Not: Spridning är den s.k. standardavvikelsen vilket är ett statistiskt mått. Syftet är att se hur homogena svaren är inom länen. Värt att notera är att standardavvikelsen för de län med få svarande (< 30) är behäftad med ökad statistisk osäkerhet.

Nuläge – Skåne län

NULÄGET FÖR DIGITALISERINGSARBETET I SKÅNE LÄN 2 n = 13 / Svarsfrekvens = 100% Källa: Digitaliseringskommissionen

Bredband och elektroniska kommunikationer Digital kompetens Entreprenörskap och företagsutveckling Hälsa, vård och omsorg Digitalt utanförskap/innanförskap FINNS DET NÅGOT/NÅGRA DIGITALA SAKOMRÅDEN DÄR DU ANSER ATT SKÅNE LÄN IDAG INNEHAR EN STYRKEPOSITION? Top 5 styrkeområden i Skåne län Källa: Digitaliseringskommissionen n = 13/ Svarsfrekvens = 100%

Arbetet med den digitala agendan i Skåne län

INTRESSE OCH INVOLVERING I ARBETET MED DEN REGIONALA AGENDAN I SKÅNE LÄN n = 13 / Svarsfrekvens = 100% Källa: Digitaliseringskommissionen 8

VILKA TRE ORD ELLER BEGREPP TYCKER DU BÄST BESKRIVER ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN I SKÅNE LÄN? Källa: Digitaliseringskommissionen 9

Den regionala digitala agendans konsekvenser för länet

KONSEKVENSER AV ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN I SKÅNE LÄN n = 13 / Svarsfrekvens = 100% Källa: Digitaliseringskommissionen 11

E-tjänster/e-förvaltning Bredband och elektroniska kommunikationer Hälsa, vård och omsorg Digital kompetens Entreprenörskap och företagsutveckling DIGITALA SAKOMRÅDEN DÄR ARBETET MED DEN DIGITALA REGIONALA AGENDAN KOMMER HA STÖRST POSITIV INVERKAN FRAM TILL 2020 I SKÅNE LÄN Top 5 påverkansområden i Skåne län Källa: Digitaliseringskommissionen n = 13 / Svarsfrekvens = 100%

Respondenternas medverkan i RDA- arbetet

INDIVIDENS MEDVERKAN OCH FÖRVÄNTNINGAR PÅ ARBETET MED DEN REGIONALA AGENDAN FÖR DIGITALISERING I SKÅNE LÄN 4 n = 13 / Svarsfrekvens = 100% Källa: Digitaliseringskommissionen

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN I SKÅNE LÄN n = 13 / Svarsfrekvens = 100% Källa: Digitaliseringskommissionen 15

Lärdomar och påverkansfaktorer

VILKA TRE ORD ELLER BEGREPP TYCKER DU BÄST FÅNGAR IN FRAMGÅNGSFAKTORERNA/UTMANINGARNA FÖR DET FORTSATTA DIGITALISERINGSARBETET I SKÅNE LÄN? FRAMGÅNGSFAKTORERUTMANINGAR 17

ÖPPNA SVAR KRING LÄRDOMAR AV ARBETET MED DIGITALISERINGSARBETET I SKÅNE LÄN Tydlighet och ledning behövs för att leda strategiarbetet. Det kräver tid och resurser och koordinering på flera plan och mellan flera organisationer/förvaltningar. Viktigt att tydligt förklara nyttoeffekter som motiverar kostnaderna. Nödvändigheten av att offentliga verksamheter arbetar och fokuserar på de möjligheter och utmaningar som digitaliseringen innebär Spridning av förståelse för/kunskap om vad den digitala agendan/digitaliseringsarbetet ska leda till/användas till. Vikten av "rätt" organisatorisk hemvist för det strategiska arbetet med digitala agendan. Vikten av förståelse för kopplingen mellan bredbandsutbyggnad/god tillgång till bredband med hög kapacitet (bredbandet som verktyg) och digitala agendan (innehållet i bredbandet) Insikt i arbetet med den digitala agendan Att få kommunerna att samverka över kommungränserna för effektivare lösningar Har bara deltagit i en workshop och den var inte särskilt givande. Samverkan mellan offentliga aktörer och näringslivet för att gemensamt uppnå mål till Förändring tar tid. Allokera resurser för att informera Att ta del av andra regioners arbete, att ha en liten och effektiv kärngrupp som leder arbetet Fortsättning på nästa sida 18

ÖPPNA SVAR KRING LÄRDOMAR AV ARBETET MED DIGITALISERINGSARBETET I SKÅNE LÄN Tydliga beslut och ledning Arbetet har varit positivt i den bemärkelsen att ett skånskt Bredbansforum bildats. Stort behov finns fortfarande av att hitta stödjande funktioner kring utbyggnaden i länet. Digitalisering i all ära, men finns det inte ett fysiskt nät utbyggt kan vi inte få full utväxling på det. Jag tror att man underskattat hur svårt det kommer att vara med utbyggnaden utanför städer och tätorter. Den bygger till stor del på ideellt arbete som just nu famlar med resurser och sakkunskap. Man underskattar vad det krävs för att få till ett bynätsprojekt, vilket ändå ska stå för en stor del av att nå 90 % tillgång till 100 Mbit. Regionen måste, tillsammans med Länsstyrelsen som sitter på Landsbygdsprogramspengar och är delaktiga i andra delar kopplat till bredbandet, måste se till att det avsätts mer resurser för att utbyggnaden ska hålla tempot. Vad gäller digitaliseringen behöver man arbeta mer med argument för vad vi ska ha tekniken till i skolan, vård och omsorg, medborgardialog. Det krävs utvecklings- och innovationsarbete inom kommuner och regionen, framförallt ner i förvaltningar "ut på golvet" för att ge politiker och tjänstemän argument och förståelse för vad tekniken kan göra för att utveckla verksamheter. 19

Den kommunala och regionala nivåns roll i det fortsatta digitaliseringsarbetet

Bredband och elektroniska kommunikationer Digital kompetens E-tjänster/e-förvaltning Hälsa, vård och omsorg Entreprenörskap och företagsutveckling Bredband och elektroniska kommunikationer Digital kompetens E-tjänster/e-förvaltning Skola och utbildning Hälsa, vård och omsorg 21 DIGITALA SAKOMRÅDEN SOM BÖR PRIORITERAS FRÅN KOMMUNALT RESPEKTIVE REGIONALT HÅLL I DET FORTSATTA ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN KommunaltRegionalt

Tydligare styrning och samordning Bredbandsutbyggnad Finansiering E-tjänster och e-förvaltning Samverkan Bredbandsutbyggnad E-tjänster och e-förvaltning Digital kompetens, inkl digitalt utanförskap Övrigt Erfarenhetsutbyte och spridning av goda exempel 22 INSATSER OCH ÅTGÄRDER SOM BÖR PRIORITERAS FRÅN KOMMUNALT RESPEKTIVE REGIONALT HÅLL I DET FORTSATTA ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN KommunaltRegionalt

KONTAKTA GÄRNA RAMBÖLL OM NI HAR FRÅGOR! End slide