MATMAT02b – UPPGIFT 10 Pass VCP Certification

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Linjära funktioner & ekvationssystem – Ma B
Advertisements

TRYCK Här får du lära dig: Vad menas med tryck
Talföljder formler och summor
Geometri 3x^5 Vinklar och areor Exponenter
MaB: Andragradsfunktioner
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
4 4 Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
MaB: Ekvationssystem Allmänt
ATT KUNNA TILL PROV MATMAT03c1
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Algebra Kap 4 Mål: Lösa ekvationer
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
MaB: Andragradsekvationer
Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet...
Fritt efter Paul Vaderlinds bok Matte utan att räkna
INFÖR NATIONELLA PROVET
MÄTNING Människan har alltid behövt mäta saker.
Maryam Mohammadi, Broängsskolan, Tumba –
Beräkna en ekvation (metod 1)
Algebra och ekvationer
Beräkna en ekvation (metod 1)
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Kap 1 - Algebra och funktioner
Det handlar om multiplikation
Ekvationer Det är inte så svårt?.
GENOMGÅNG Exponentialfunktioner Logaritmer Negativ exponent.
Logaritmer.
Kap 3 - Geometri.
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Linjära funktioner & Ekvationssystem
KOMPLETTERING AV MA1202 MATMAT02bb OK8028 Versionsdatum:
ORDET AREA BETYDER STORLEKEN AV ETT OMRÅDE
Kap 1 - Algebra och linjära modeller Lösta uppgifter
Kunskapscheck matte Tal.
Negativa tal – några exempel
MATEMATIK 2b Att kunna till prov 2.
Att räkna med bokstäver
Samband och förändring. Delen i procent Finns två metoder. Antingen räknar man först 1 % (genom att dividera med 100) och multiplicerar till den procenten.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
INFÖR NATIONELLA PROV MATMAT01b.
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Kurvor, derivator och integraler
Kap 1 - Algebra och funktioner
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
D A C B Vems påstående stämmer? Här finns fem geometriska figurer.
Geometriska figurer Exempeluppgifter.
Kap 1 - Algebra och funktioner
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kap 1 - Algebra och funktioner
Kap 5 – Trigonometri och komplettering kurs 3c
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kap 3 - Geometri.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Lektion om samband.
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Y 4.4 Multiplikation av parenteser
Kap 5 – Trigonometri och komplettering kurs 3c
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
Kap 1 - Algebra och funktioner
Algebra och icke-linjära modeller
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Det handlar om multiplikation
Z 1.3 Räkna med negativa tal
Z 1.7 Kvadrater och kvadratrötter
Presentationens avskrift:

MATMAT02b – UPPGIFT 10 Pass VCP Certification �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Sök… Sök Ladda upp Pass VCP Certification Download Study Guides on VCP5-DCV & VCAP5-DCA — It's completely Free! Ladda ner Code MATMAT02b – UPPGIFT 10 21 / 64 Liknande presentationer Kap 1 - Algebra och http://slideplayer.se/slide/2601530/#.VcGDZnL0rbo.facebook[2015-08-05 05:39:15]

INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook linjära modeller 1. Lägga plattor runt rabatter 2. 6 ATT KUNNA TILL INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt. Publicerades av Alf Engström, Senast redigerad för 1 år sedan PROV42MATMAT03c1 Visningar Kaptiel 1 Algebra och funktioner. 0 kommentarer Ordna efter Populäraste GENOMGÅNG 2014- 10-08 ›Exponentialfunktione ›Logaritmer ›Negativ Lägg till en kommentar ... ugin ► Matte åk 5 ► Hjälp matte Facebook Comments Pl ► Bild till bild En presentation över ämnet: "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt." — Presentationens avskrift: Bild 1 Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller 1. Algebra och icke- linjära modeller 2.1 http://slideplayer.se/slide/2601530/#.VcGDZnL0rbo.facebook[2015-08-05 05:39:15]

Bild 2 Bild 3 Bild 4 Bild 5 Bild 6 Bild 7 Bild 8 �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook INFÖR NATIONELLA PROVET Polynom 2.2 Andragradsekvationer 2.3 Andragradsfunktioner 2.4 Potenser. Bild 2 MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt Beräkna en ekvation (metod 1) Ex.: 12 + x = 20 Skriv först = 20 Få x Bild 3 MATMAT02b – UPPGIFT 1 KONTROLLERA DITT SVAR! Bild 4 Kap 1 - Algebra och funktioner 1. Faktorisera Skriv om följande tal och MATMAT02b – UPPGIFT 2 Bild 5 Logaritmer. ”x är 10- logaritmen för 7” ”x är 8-logaritmen för 5” KONTROLLERA DITT SVAR! Bild 6 MATMAT02b – UPPGIFT 3 Faktorisering Det handlar om multiplikation. Rita rektanglar för tal 1 2 Bild 7 Bild 8 http://slideplayer.se/slide/2601530/#.VcGDZnL0rbo.facebook[2015-08-05 05:39:15]

Bild 9 Bild 10 Bild 11 Bild 12 Bild 13 Bild 14 MATMAT02b – UPPGIFT 4 �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Beräkna en ekvation (metod 1) Ex.: 12 + x = 20 Skriv först = 20 Få x MATMAT02b – UPPGIFT 4 Bild 9 Bild 10 INFÖR NATIONELLA PROVET 1 Versionsdatum: 2013-05-14. Bild 11 MATMAT02b – UPPGIFT 5 Andra kvadreringsregeln: En miljard är ett stort tal. Men hur stort? Hur lång tid tar det egentligen att räkna Bild 12 MATMAT02b – UPPGIFT 6 Bild 13 INFÖR NATIONELLA PROVET. UPPGIFT 1 Förenkla så långt som möjligt Ständigt MATMAT02b – UPPGIFT 7 Bild 14 http://slideplayer.se/slide/2601530/#.VcGDZnL0rbo.facebook[2015-08-05 05:39:15]

Bild 15 Bild 16 Bild 17 Bild 18 Bild 19 Bild 20 Bild 21 �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Bild 15 EKVATIONER Ta reda på det okända talet. Villkor som innefattar vissa likheter eller MATMAT02b – UPPGIFT 8 Bild 16 Bild 17 10% = 1/10 20% = 1/5 25% = 1/4 50% = 1/2 75% = 3/4 100% Bild 18 MATMAT02b – UPPGIFT 9 RÄTT! Vid multiplikation och division med negativt tal (ex. -2) måste man vända på olikhetstecknet MaB: Ekvationssystem Allmänt Ett ekvationssystem Bild 19 MATMAT02b – UPPGIFT 10 Bild 20 Finns ditt tal med på denna sida. 1 3 5 7 9 11 13 15 17 19 21 23 25 27 29 31 33 YTTERVINKELSATSEN Bild 21 http://slideplayer.se/slide/2601530/#.VcGDZnL0rbo.facebook[2015-08-05 05:39:15]

Bild 22 Bild 23 Bild 24 Bild 25 Bild 26 Bild 27 �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook MATMAT02b – UPPGIFT 10 YTTERVINKELSATSEN Bild 22 Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna: GoogleEarth MATMAT02b – UPPGIFT 11 Bild 23 m = 3 k = -2 y = -2x + 3 Hur ser man att k = -2 ? Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna: GoogleEarth Bild 24 MATMAT02b – UPPGIFT 12 - 4 Bild 25 Kap 4 Mål: Lösa ekvationer Skilja mellan ett uttryck och en ekvation Tolka MATMAT02b – UPPGIFT 13 Bild 26 Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola. Bild 27 MATMAT02b – UPPGIFT http://slideplayer.se/slide/2601530/#.VcGDZnL0rbo.facebook[2015-08-05 05:39:15]

Bild 28 Bild 29 Bild 30 Bild 31 Bild 32 Bild 33 14 �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook 14 Bild 28 MaB: Andragradsekvationer Allmänt För att lösa olika problem som MATMAT02b – UPPGIFT 15 - 4 VAD HETER DENNA LINJE? Bild 29 MATMAT02b – UPPGIFT 15 - 4 VILKET FÖRHÅLLANDE RÅDER MELLAN X OCH Y? 1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare Bild 30 MATMAT02b – UPPGIFT 15 - 4 HUR BEROR Y AV X? Bild 31 Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar Här ser du fyra fjärdedelar MATMAT02b – UPPGIFT 16 Bild 32 MATMAT02b – UPPGIFT 17 20° 70° Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = 50° Vinkeln C = 180° - (70 + 50)° = 180° - 120° = 60° KOMPLETTERING AV MA1202 Versionsdatum: 2012-06-13. Bild 33 MATMAT02b – UPPGIFT 17 Vinkeln A = 70° Vinkeln B = (30 + 20)° = http://slideplayer.se/slide/2601530/#.VcGDZnL0rbo.facebook[2015-08-05 05:39:15]

Bild 34 Bild 35 Bild 36 Bild 37 Bild 38 Bild 39 �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook 50° Vinkeln C = 180° - (70 + 50)° = 180° - 120° = 60° 70° 50° 60° Bild 34 2180 RAPPORT – FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR CHEFSKAP HINDER & MATMAT02b – UPPGIFT 18 Bild 35 Hur mycket är y? Algebra och ekvationer Parisa Rasooli, Anna och Alfred Dalinskolan, Bild 36 MATMAT02b – UPPGIFT 19 Bild 37 Kom igång med Disgen 6 Gör en antavla med bilder. Distanskurs med MATMAT02b – UPPGIFT 20 Bild 38 MATMAT02b – UPPGIFT 21 1 Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram. Bild 39 MATMAT02b – UPPGIFT 22 MÅSTE VARA SAMMA http://slideplayer.se/slide/2601530/#.VcGDZnL0rbo.facebook[2015-08-05 05:39:15]

Bild 40 Bild 41 Bild 42 Bild 43 Bild 44 Bild 45 TAL �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook TAL Bild 40 Geometri enligt 7m2 Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet... MATMAT02b – UPPGIFT 22 Glenys Minier, 2014-05-06 v.s.v Alternativ lösning Bild 41 MATMAT02b – UPPGIFT 23 1. 2 Ung Röst För att få kunskap om barns villkor på lokal och regional nivå har Bild 42 Bild 43 MATMAT02b – UPPGIFT 24 Bild 44 MATMAT02b – UPPGIFT 25 Bild 45 ETTA - ETTA TVÅA - ETTA ETTA - TVÅA jämför http://slideplayer.se/slide/2601530/#.VcGDZnL0rbo.facebook[2015-08-05 05:39:15]

Bild 46 Bild 47 Bild 48 Bild 49 Bild 50 Bild 51 �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Bild 46 MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. a) Den ena sidan är x cm. Skriv ett uttryck för den andra sidan. Hela omkretsen är 48 cm. Halva omkretsen är 24 cm. Om ena sidan är x cm, så är den andra sidan… … (24 – x) cm (24 – x) Bild 47 MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. b) Skriv ett uttryck för arean y cm². (24 – x) Sidan × sidan Bild 48 MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. c) För vilka värden på x är y = 0? (24 – x) ”Nollproduktmetoden” d) För vilket värde på x är y störst? Bild 49 MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. e) Vilken är den största arean? (24 – x) Största arean är 144 cm² Bild 50 MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. f) Vilka värden på x är möjliga? (24 – x) Bild 51 MATMAT02b – UPPGIFT 26 En tråd som är 48 cm böjs till en rektangel. (24 – x) 6 12 http://slideplayer.se/slide/2601530/#.VcGDZnL0rbo.facebook[2015-08-05 05:39:15]

Bild 52 Bild 53 Bild 54 Bild 55 Bild 56 �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Bild 52 MATMAT02b – UPPGIFT 27 VAD HETER DENNA LINJE? Bild 53 MATMAT02b – UPPGIFT 28 VAD HETER DENNA LINJE? Bild 54 EXPONENTIALFUNKTIONER C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år Bok 3bc, sidan 132 Bild 55 EXPONENTIALFUNKTIONER Fråga: En stad har folkmängden 50 000 invånare. Folkmängden förväntas öka med 2% varje år. Hur många bor det i staden efter 10 år? Lösning: Vi sätter folkmängden efter 10 år till y och får då: Svar: Om 10 år är folkmängden 61 000. C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år Bild 56 EXPONENTIALFUNKTIONER Fråga: En stad har folkmängden 50 000 invånare. Folkmängden förväntas minska med 2% varje år. Hur många bor det i staden efter 10 år? Lösning: Vi sätter folkmängden efter 10 år till y och får då: Svar: Om 10 år är folkmängden c:a 41 000. C är ”startvärde” a är förändringsfaktor x kan exempelvis vara tid i år

Bild 58 Bild 59 Bild 60 Bild 61 Bild 62 Bild 63 Bild 64 �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Exponentialfunktioner Bild 58 Bild 59 Bild 60 PARALLELLA LINJER 60 Vad heter dessa linjer? Bild 61 VINKELRÄTA LINJER Om man multiplicerar k-värdena för två vinkelräta linjer får man alltid produkten -1 61 Bild 62 LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Y=2x+2 Y=-x-1 VAD MENAS MED EN LÖSNING?Svar: x = -1, y = 0 62 Bild 63 LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Y=2x+2 Y=-x-1 63 Bild 64 http://slideplayer.se/slide/2601530/#.VcGDZnL0rbo.facebook[2015-08-05 05:39:15]

�Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET �Presentation "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt."#.VcGDZnL0rbo.facebook#.VcGDZnL0rbo.facebook Vi testar om lösningen är exakt: Första ekvationen Andra ekvationen Det stämmer! Om lösningen stämmer i båda ekvationerna så är lösningen exakt. 64 LINJÄRA EKVATIONSSYSTEM Ladda ner "INFÖR NATIONELLA PROVET. MATMAT02b – UPPGIFT 0 Förenkla så långt som möjligt." OM PROJEKTET KONTAKTA OSS Sök SlidePlayer Terms of Use Privacy Policy Feedback © 2015 SlidePlayer.se Inc. All rights reserved. http://slideplayer.se/slide/2601530/#.VcGDZnL0rbo.facebook[2015-08-05 05:39:15]