Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gör din sajt tillgänglig på Google Michael Wahlgren.
Advertisements

Skapa ett video-CV på YouTube
Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Skriv för att bli hittad Sökmotoroptimering (Lite om SEO-arbetet)
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Word Word är ett av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen. Vi skall idag gå igenom de vanligaste funktionerna i programmet. Fördelarna med att använda.
Access med Sebastian och Robert
HTML - grunder. Program •Html kan skrivas i anteckningar, eller vilket annat textbehandlingsprogram som helst. Mitt tips: Notepad ++ Notepad ++ •Grafiska.
E-post juni 2013.
Börja blogga! Så här skapar du en hemsida för att börja blogga.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Skriva för webben.
Jonas Augustsson.  Målet att komma högt upp på ex. en Google sökning.  Med hjälp av rätt typ av kodning, sökord i lagom mängd i texten, bildtexter mm.
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Manual: Att skapa en ny sida. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Introduktionsutbildning i MOSS-verktyget
HEAD – HUVUDET I huvudet hittar du information om dokumentets titel, sökord, referenser till stildokument och annan information som normalt inte visas.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
©storm.
2. Utveckla en presentation
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Grundkurs i Internetsökning
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Så snickrar du en artikel
En PowerPoint om PowerPoint
Källor! Hur gör man egentligen?
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Teknik för presentatören 1. Språk - Anpassa alltid språket till den minst insatta åhöraren 2. Tempo - Ta i för att sprida energi! Le! - Var inte rädd för.
1.Öppna först googlekartfilen du fått av byNet i googleearth genom att dubbelklicka på den. Notera att du måste ha installerat google earth. Detta görs.
Vem är du?.
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
För att Nyheter ska visas som egen rubrik skall denna ruta vara ibockad. Markera Nyheter Klicka därefter på ”Ny sida”
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
VIS Verksamhetens Informationssystem
Knappar i artikelredaktionen som formaterar texten:
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Skriftlig framställning
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 4 – Avancerad onsite.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 3 - Offsite.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 1. Innehåll Dagens agenda.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
1177.se och Hitta och jämför vård Sammanställning av förändringar
Tränings handboken En mini guide för idrottare.  Syftet med detta informationshäfte är att läsaren ska få tips på hur man kan optimera sin idrottsligaprestation.
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Redaktörsutbildning, EPiServer CMS 6 Kenneth Karlsson
Tips och tricks! VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Att skriva för människor Att skriva för sökmotorer.
Om du jobbar i huset (ekero1)
VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
LATHUND BLODOMLOPPET 2017 Gå in på
Välkomna! Logga in som er själva Gå in på
Evenemangsrubrik Evenemangsintroduktion Evenemangsunderrubrik Datum
Att göra om en bild med text till textfil
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Användarinstruktioner Vårdochinsats.se
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
8 tips för dig som redaktör
[Planschens rubrik] Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit maecenas porttitor congue massa fusce [Ersätt följande namn och rubriker med.
Förbättra klubbkvalitet
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Användarguide - chefer
Skapa nyhet på OL-hemsidan
Presentationens avskrift:

Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite

Innehåll Dagens agenda

Hur vi ser sidan

Google Vad händer när Google läser en sida?

Google syn… Keyword density – procentuell förekomst av ord.

Tydlig mot Google Hjälpa Google att hjälpa oss

Titel och beskrivning Sidtypen avgör Innehållsmall

Titel Vissa sidtyper ”ärver” titel i nuläget T ex sidtypen ”Innehåll”. Välja ”Innehållsmall” så blir titeln unik. Ska föreslå en lösning… T ex sidtypen ”Innehåll”. Välja ”Innehållsmall” så blir titeln unik. Ska föreslå en lösning…

Titel Om möjligt, välj Innehållsmall Sidor som inte har parametern /#! i adressen tar upp den manuellt satta titeln.

Titel Viktig parameter för ranking Klicka på redigera sidan knappen. Välj Meta.

Titel Välj en beskrivande men kort text Meta robots ska vara tom eller på INDEX, FOLLOW förutom när… Förväxla inte titel med Meta nyckelord. Under 70 tecken. Förväxla inte titel med Meta nyckelord. Under 70 tecken.

Titel och beskrivning Välj en beskrivande men kort text Description. Max 160 tecken. Description. Max 160 tecken. Titel

Description Välj en beskrivande men kort text Meta nyckel ord, eller meta keywords. Komma separerade. I mån av tid. Meta nyckel ord, eller meta keywords. Komma separerade. I mån av tid. Description. Max 160 tecken. Description. Max 160 tecken.

Markerad text ”Highlightad” text en indikator till Google om vad vi betonar

Rubriker Huvudrubrik

Rubrik H1, H2, H3, etc…

Huvudrubrik Huvudrubrik

Underrubrik Fetstil.. Markera som rubrik, underrubrik

Att sätta rubriker Editorn eller i HTML vyn Markera texten. Välj Rubrik 2 ur stilar – eller rubrik 3 om det lämpligare. I HTML vyn att föredra för den som kan. Bra att rensa skräpkod.

Rubrik justeringar H2 och H3 TIPS: CTRL+Z backar dina ändringar.

Duplicate Content Google älskar unikt innehåll

URL inställningar Kort och beskrivande

Sökvänlig URL Utnyttja sidans adress för sökord

Meta nyckelord Av mindre värde för SEO Meta keywords, inte ”ny” eller ”köp”, utan ”nya bilar”, ”köpa bil” – dock inte nödvändig att fylla i… Har ingen primär funktion lägre… Kan vara bra att fylla i för andra medier. Har ingen primär funktion lägre… Kan vara bra att fylla i för andra medier.

Bilder Bildens beskrivning är ALT-text. Titel är den text som visas när man för muspekaren över bilden. Rekommendation 3 – 7 ord. ALT menad som beskrivning. TITEL är mer menad som ytterligare information. Såhär ser en bild ut när den saknas och inte har ALT text

Bilder Beskrivningar Såhär skulle vi kunna beskriva bilden.

Att kolla befintliga sidor Förbättra befintligt innehåll

Att kolla befintliga sidor Bilia.no

Att kolla befintliga sidor Bilia.no

Att kolla befintliga sidor Undvika att använda samma ord flera gånger i titel

Intern länkning

(Teknik) i-bilen

Att kolla befintliga sidor Bilia.no Vad avgör att #-urler blir till?.

(Teknik) redirect på dessa. I nödfall canonical URL.

Ukens bruktbiltilbud bruktbiltilbud/

Guide for bilbarnestoler

Sida om dekk

Sidor om dekk

Sida om tillbehör

Är texten unik? Om du inte skrivit texten själv

Sökordet förekomma Riklig användning av synonymer

SEO faktorer Vad påverkar vår position på Google Onsite – saker vi kan göra på Bilia.se Titel – viktigast Innehåll i form av text (Google älskar långa texter) Rubriker Sidans beskrivning Markera viktig text (utan att överdriva), t ex fetstilt.

Onsite Content – text

Onsite Duplicate content

Firefox användare? Installera

Kommande utbildningstillfällen Tillfälle 3 Offsite. Vad kan vi göra utanför bilia.se för att uppnå positiva SEO effekter och vad kan andra hjälpa oss med? Kraftfull SEO genom bra ankartexter. Synergieffekterna. Kanalerna som Google älskar. Använda sociala medier för SEO. Konkreta tips och exempel. Tillfälle 4 Onsite. Åtgärder på sidan. Fördjupning. Tekniska inställningar som webbredaktörerna bör vara medvetna om och kunna upptäcka, för att kunna lyfta frågan och be en tekniker åtgärda eventuella fel. Tillfälle 5 Offsite. Fördjupning. Kartsök, bildsök, videosök och hur vi kan använda dessa sökkanaler. Hur använder jag Google Analytics som verktyg för SEO? Mäta effekter av insatserna. Preliminärt

Tips

Tack för visat intresse!