Robotprogrammering med Arduino Robot

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Butiksdata.
Advertisements

SNAPCHAT Grundare Evan Spiegel.
Word Word är ett av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen. Vi skall idag gå igenom de vanligaste funktionerna i programmet. Fördelarna med att använda.
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
Funktioner och programorganisation
Manual: Att skapa en ny sida. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
PICKit2 programmer-to-go
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Arrays Indicerade variabler.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik K och Media
Realtidsprog. - Anders Arvidsson1 Realtidsprogrammering En introduktion – Implementering (med exempel från PIC)
Programmering B PHP Lektion 2
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Anders Sjögren Selektion i C ”vägval” if och switch - satserna.
Programmering B PHP Lektion 1 Mahmud Al Hakim Folkuniversitetet
Pointers. int a=5; int f(int b) { a--; b++; return b; } int main() { int a=3; printf("%d,",f(a)); printf("%d",a); return 0; }
Programmering B PHP Lektion 2
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) Innehåll: Trådprogrammering i Java - Avbrott (”interrupts”) - Metoden join() -
Pitch Min uppfinning är/heter: Sjungande robot säng (till alla åldrar) Jag tänkte såhär, om man har det svårt att sova, då kan man skaffa en sjungande.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
SMSa från en iPhone. För att skriva eller svara på ett meddelande så tryck på ikonen meddelanden.
Modulär programutveckling
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Problemlösningsmetodik
Anders Sjögren Selektion i C ”vägval” if och switch - satserna.
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
Söka information på internet. Vi ska prata om kapitel 3 Internet är det största nätverket som sträcker sig över hela världen. Om du är ansluten till internet.
Föreläsning 9 Arv kap 8.1 Interface kap 9.2 Grafiska användargränssnitt (GUI) kap 10.
1 Mönstermatchning och rekursion Nr 4. 2 Förenklad notation val fnname = fn name => expression Förenklas till fun fnname name = expression Exempel fun.
Uppgift 5 Tekniska rapporten En beskrivning av ett uppdrag ni har gjort i er grupp. Du ska bifoga en programmeringshandledning som visar hur man programmerar.
Anders Sjögren Deklarationsområde och funktioner.
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2007 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
Trä symaskin.
Trä symaskin.
Knappar och rutor. Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 22 System.ComponentModel System.Windows.Forms.
William Sandqvist Funktionsbibliotek När man utvecklat en funktion så långt att den är "färdigutvecklad" kan man lika gärna spara den på.
Mer om operatorer logiska operatorer bit-operatorer adress-operatorn ”komma”-operatorn punkt - operatorn.
Karlstads universitet Datavetenskap DAVA07/08 JE,MG,MG,PS Kontraktsprogrammering.
Selektion jämförande och logiska operatorer
Anders Sjögren Operatorer. Anders Sjögren Operand(er)
Anders Sjögren Programmering i ANSI-C Ett första program för att se vart vi ska...
Anders Sjögren Funktioner något in och något annat ut.
Byt bild Byt gärna startbilden så det passar med din presentation. Några genrebilder samt mönster hittar du under M: Bilder_SABO_PP Ta bort bilden genom.
Blue bot. framåt, bakåt, sväng vänster, sväng höger, paus och stopp.  Blue-Bot har sex enkla programmeringssteg:
Meddelanden Panel-PC Co-Driver 3.0, version 1.0.
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Lektion 4.
Påfyllningsrapport Panel-PC
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Söka information på internet
Närvaro
Roligt lärande! Varför? Vad ? Hur?.
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Föreläsning 4: for, while, do-while
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Föreläsning 12: Exempel och problemlösning
Iteration – Repetitionssats - while
Genomgång av Automation Builder
Att göra om en bild med text till textfil
Programmera dina klasskamrater
Komma igång med Scratch
Repetitionsföreläsning 1: Lite rekursion & problemlösning
Vi i Guddarps IF kommer börja använda oss av Bokat.se!
Utskrivningsinformation i Intygsmodulen
LJUDANLÄGGNING SKJULSTAHALLEN
Presentationens avskrift:

Robotprogrammering med Arduino Robot

Arduino Robot 2 st Arduino datorer Kontrolldator – hanterar sensorer och input Motordator – hanterar motorstyrningen 2 Motorer för styrning och framdrift 5 knappar och potentiometer 5 st linjesensorer 1 st IR-mottagare (egen lösning) LCD-Panel för utskrift av text

IR-Sensor Färdriktning

Buzzer LCD-skärm Knappar Potentiometer Reset-knapp USB-anslutning

Linjesensorer Hjul Hjul

Motor Motor Batteripack

Fjärrkontroll

Hur kör och styr man roboten?

Framåt Vänster motor framåt Höger motor framåt

Bakåt Vänster motor bakåt Höger motor bakåt

Svag vänstersväng Höger motor framåt 100% Vänster motor framåt 50%

Svag högersväng Vänster motor framåt 100% Höger motor framåt 50%

Rotera höger Vänster motor bakåt Höger motor framåt

Rotera vänster Vänster motor bakåt Höger motor framåt

Programmera Arduino Robot

Ställa in Arduino (VIKTIGT) Viktigt att välja “Arduino Robot Control” innan man skickar programmet till roboten

Programmering av Robot Låt roboten vara avstängd vi programmering Strömbrytare OFF på undre kortet Innan körning dra ut USB-kontakt Sätt Roboten på golvet Slå på strömbrytare (ON) Programmet startar automatiskt TIPS Kan vara bra att skriva programmet, så det startar efter knapptryckning (exempel senare)

Enkelt program Inkluderar robot funktioner Förbereder roboten #include <ArduinoRobot.h> #include <Wire.h> #include <SPI.h> void setup() { // initialize the robot Robot.begin(); } void loop() Inkluderar robot funktioner Förbereder roboten

Köra roboten void loop() { Robot.motorsWrite(255, 255); delay(2000); Robot.motorsStop(); delay(1000); Robot.motorsWrite(-255, -255); Robot.motorsWrite(0, 0); Robot.motorsWrite(-255, 255); Robot.motorsWrite(255, -255); }

Köra när man trycker på knapp – Del 1 #include <ArduinoRobot.h> #include <Wire.h> #include <SPI.h> bool running = false; void setup() { Robot.begin(); Robot.beginSpeaker(); Robot.beep(BEEP_SIMPLE); } Variabel som bestämmer om roboten skall köra eller inte Starta högtalare Signalera att roboten är klar

Köra när man trycker på knapp – Del 2 Kontrollerar vilken knapp som är nedtryckt. I detta fall är det mitt knappen på roboten void loop() { if (Robot.keyboardRead() == BUTTON_MIDDLE) if (running == false) running = true; else running = false; Robot.motorsStop(); } if (running) Robot.motorsWrite(100,100); delay(1000); Robot.motorsWrite(0,0); Robot.turn(90); delay(300); Om “running” är false, dvs roboten står stilla, sätter vi den till true. Om “running” är true, dvs roboten kör, sätter vi den till false och stannar motorerna. Om “running” är true, kör vi roboten enligt önskemål.