OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Programstruktur: C för enchipsdatorer
Advertisements

Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Grundläggande programmering
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Programmering i C# 2. Inledande detaljer.
Programmering B PHP Lektion 2
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Variabler: Datatyp - grundläggande : int, double, char, boolean eller
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Programmeringsbegrepp
Programmering B PHP Lektion 2
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Programmeringsteknik för Media1 & K1
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
Metoder och slingor Metoder och dess typ Slingor med while och for-satser.
Grundläggande programmering
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller -Villkorssatser -Repetitionssatser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 3 Operatorer Flödeskontroll Primitiva datatyperKlasser i API och egna klasser int double byte float char boolean short long String BufferedReader.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
OOP&M - teori1 OOP– Föreläsning vecka Genomgång uppgifter Arbetsmetoder Repetition Kapitel 14 Metoder.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Malmö högskola Rolf Axelsson 2003/2004 DA7231, 4 poäng while-loop do-loop continue, break PROJEKT Föreläsning 5.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
OOP&M - teori1 OOPM del II– Föreläsning vecka Mer om ärvning.. Abstrakta klasser/metoder Gränssnitt/Interface klasser.
Selektion jämförande och logiska operatorer
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
Python.
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Föreläsning 12: Exempel och problemlösning
Iteration – Repetitionssats - while
Presentationens avskrift:

OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11

OOP&M - teori2 Arbetsmetoder /Lars Tänk igenom problemet Gör ett skelett med kommentarer + kompilera Tänk igenom vilka klasser som behöver importeras (räkna bara med java.lang) Kopiera program-delar från liknande problem Lös smådelar + gör kontrollutskrifter med System.out.println(); Kompilera ofta, lös endast den/de första kompileringsfelen Kommentera bort för att testa delar av programmet för att isolera felet Städa

OOP&M - teori3 De vanligaste primitiva datatyperna char tecken (enskilda bokstäver) ’a’ Deklareras: tex char myChar = ’a’; int heltal Deklareras: tex int myInt = 3; double decimaltal Deklareras: tex double myDouble = 3.0; boolean sant eller falskt Deklareras: tex boolean myBoolean = true; Variables2.java

OOP&M - teori4 Jämförelseoperatorer/comparison operators Ger villkor för tex if-satser == (lika med) != (skilt från) < (mindre än) >(större än) <= (mindre än eller lika med) >= (större än eller lika med

OOP&M - teori5 Booleska operatorer Används för att kombinera booleska uttryck. Att använda som villkor i tex if-satser. –&& (and,och) –|| (or,eller) –! (not,icke)

OOP&M - teori6 Ändlig följd av tecken Deklareras String namn1,namn2, …; (obs stor bokstav eftersom String är en klass) Skapas genom namn1 = ”En Text”; Eller namn1 = new String(”en text”); Konkateneras, (Concatenation), sammansätts mha ’+’ Strängkonstanter skrivs inom citationstecken –”This is a string” Metoder: –Med namn1.length() får man reda på antal tecken –Mer……. Datatypen Sträng String

OOP&M - teori7 En samling av variabler av samma typ grupperade i en enhet. Deklareras typ[] namn1; Skapas genom namn1 = new typ[antal element]; Regler: –Har plats för det antal variabler som anges med new- uttrycket –Med vektornamn.length får man reda på antal element –Numrering börjar på 0 till antalelement –1 –Man kommer åt element genom att skriva arraynamn[index] –En nyskapad array har förutbestämda (implicita) startvärden (int 0,double 0.0, boolean false osv) –Ett arrayelement fungerar som en vanlig variabel Array

OOP&M - teori8 Schematiskt utseende för metod … int myInt; myInt = getMyNumber(9,10); //metodanrop //metodspecifikation,metoddefinition, metoddeklaration,returtyp,argument /**Adds two numbers*/ public static int getMyNumber(int i,int j){ //Lokal variabel int k; k=i+j; return k; }

OOP&M - teori9 Metodspecifikation Beskriver hur och till vad metoden används. Beskriver inte hur problemet löses utan hur metoden används: Syntaxexempel: /**ger utskrift: "Det första talet är större eller lika med det andra" eller "Det första talet är mindre än det andra" */ public static void isBiggerEqual(int a, int b)

OOP&M - teori10 Villkorssats If och else if (condition/villkor){ statement } else{ statement }

OOP&M - teori11 -while-loop Används då man vill utföra en uppgift ett från början okänt antal gånger. Typexempel är vid inläsningar via tangentbord. while(villkor){ sats/er } Normalt påverkas villkoret så att det småningom blir uppfyllt

OOP&M - teori12 -for-loop Används då man vill utföra en uppgift ett från början känt antal gånger. Typexempel är vid genomsökning av vektorer/array for(initialisering;villkor;uppdatering){ sats/er } Normalt påverkas villkoret så att det småningom blir uppfyllt

OOP&M - teori13 Exempel while int i = 1; while (i>=0){ //Do something //Ändra värdet på i } ……..

OOP&M - teori14 Exempel for /*skapa en array och tilldela samtliga element värdet 10*/.. int[] myArray; myArray =new int[1200]; for (int i =0;i<myArray.length;i++){ myArray[i]=10; }

OOP&M - teori15 OOP – do-while I en do-while sats utförs alltid satserna en gång. do { sats }while (villkor);

OOP&M - teori16 OOP – break o continue kan (och bör) alltid undvikas break avslutar den närmast omgivande while eller for-satsen continue avbryter den pågående loopen och fortsätter med nästa.

OOP&M - teori17 Sista föreläsning oop1 ”Tentamensexempel till tentamen oop1 den 25/10 04” material:penna,papper. Tid Uppgifterna skall lämnas till mig före : Skriv ett Hallo-world-program 2: Skriv ner syntaxen för att deklarera två variabler a och b. a är av typen integer och skall ha värdet 10. b är av typen char och skall tilldelas bokstaven a. 3: Deklarera två heltalsvariabler med värdet 10 och 20. Skriv en if-sats som avgör om a är större än b och gör en lämplig utskrift. 4: Skriv en for-loop som räknar upp en variabel från 1 till 10 och gör en utskrift av variabelvärdet för varje varv i loopen. 5: Skriv en while-loop som kör så länge en variabel b är större än 0. I loopen skall värdet av b skrivas ut. 6: Skriv en metod med följande specifikation, visa även hur ett anrop sker. /**ger true om i större än noll annars false*/ public static boolean isBiggerThanZero(int i)

OOP&M - teori18 Labbtenta exempel Kommer på torsdag……..

OOP&M - teori19 ?