OOP&M - teori1 OOP del III– Föreläsning vecka 9 GUI Containers och LayoutManagers (Inner classes)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
Advertisements

Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
1 2I1049 Föreläsning 8 KTH-MI Peter Mozelius Grafiska gränssnitt, Java interface och händelsehantering.
Repetition av språket Java
Stefan Möller OOP F16:1 OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 16 Grafiska användargränssnitt, GUI Ytor Komponenter Layout-managers Lyssnare.
Objektorienterad utveckling
OOP Objekt-orienterad programmering
TNSL04 – IT grundkurs. VT2009. Föreläsning nr 4, måndag 2 mars. kl Snabbrepris av grundbegreppen: Klasser, objekt, konstruktorer, anrop till konstruktorer,
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Programmeringsteknik för K och Media
Swing Grafik delen i Java kallas för Swing. Swing är stort; ca 800 klasser i 16 paket. Swing är en utveckling av AWT (Abstarct Window Toolkit). AWT var.
1 ITK:P1 Föreläsning 4 Grafiska gränssnitt och händelsehantering DSV Peter Mozelius.
2D-grafik. Något om FrameWorks
Föreläsning 8 Appletprogram/fristående grafiska program Rita linjer, rektanglar mm Skriva text Byta färg Appletprogram html.
1 ITK:P1 Föreläsning 6 Layoutmodeller i Java DSV Marie Olsson.
1 Föreläsning 8 Grafik AWT. 2 Grafik Frame använder man för att skapa ett fönster Button använder man om man vill ha en knapp att trycka på Canvas är.
Föreläsning 13 Polymorfism, Paket och JAR-filer. Polymorfism Ordet härstammar från grekiskan Poly – många Morf – form Polymorf – många former Någonting.
JavaFX Pär Sikö, Epsilon Agenda Vad är JavaFX JavaFX exempel Swing och JavaFX Språket Egna komponenter Bindning Operationer och funktioner.
MSPEL Föreläsning 2 Text, teckensnitt och grafiska komponenter
Föreläsning 15 (16) Introduktion till Swing. Historik (java.awt) JDK 1.0 – AWT (Abstract Window Toolkit) Paket för gränssnittsprogrammering Har en del.
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
ITK:P1 Lektion 4 Att implementera en spelidé i Java DSV Peter Mozelius.
1 MSPEL Lektion 2 DSV Peter Mozelius Spel i Java applets.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
1 ITK:P1 Föreläsning 8 Multimedia för spelkonstruktion DSV Peter Mozelius.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Java paket och jar-filer
Föreläsning 8 Programmeringsteknik och Matlab DD1312 Klassmetoder Egen modul, Self Metoderna: __str__, __lt__,… Meddelande Arv, Överlagring av metoder,
Föreläsning 9 Gränssnitt. Super Super kan användas till anrop av en omdefinierad metod Super kan användas till anrop av konstruktorer i superklassen Super.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
0. Kod, Klassdiagram och Sekvensdiagram import java.awt.event.*; import javax.swing.*; import java.awt.*; public class TwoThreads implements ActionListener.
Föreläsning 13 Appletprogram/fristående grafiska program Arv Rita linjer, rektanglar mm Skriva text, byta färg Appletprogram & HTML Grafiska användargränssnitt.
Programmeringsteknik Föreläsning 8 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Föreläsning 9 Arv kap 8.1 Interface kap 9.2 Grafiska användargränssnitt (GUI) kap 10.
Programmeringsteknik Föreläsning 17 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
2I1073 Lektion 1 KTH-MI Peter Mozelius XHTML, stilmallar och Javascript.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 9 Inläsning och utskrift på fil –SimpleTextFileReader –SimpleTextFileWriter Felsökning Java API.
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
OOP&M - teori1 OOP del III–vecka 15 Mer NetBeans MouseEvent Graphics Threads TIJ Chapter 14 Menus sid Drawing File Dialogs
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Chapter 8: Getting Started with Graphics Programming
OOP&M - teori1 OOP del II– Föreläsning 2 vecka 46 Konstruktorer Instansmetoder Kapitel 14 i kursboken.
OOP&M - teori1 OOP&M del II– Föreläsning 5 vecka 50 OBJEKT Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle Book String.
OOP&M - teori1 OOP&M del III– Föreläsning 3 vecka 6 Kontrollkomponenter (Components) Som Applets.
Föreläsning 9 Sökning, sortering, grafiska gränssnitt (GUI)
DA7351 Programmering 1 Fält och objekt Tvådimensionella fält Sortera fält Föreläsning 13.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
OOP&M - teori1 OOP&M del III– Föreläsning 23 vecka 15 Graphics Graphics2D Menyer JMF.
OOP1 OOP&M del III– Föreläsning vecka 11 mer I/O serialization GUI intro.
OOP&M - teori1 OOPM del II – Föreläsning vecka Sista föreläsning del II Kapitel 21 plus paket Abstrakta klasser/metoder igen Gränssnitt/Interface.
OOP&M - teori1 OOP del III– Vecka 10 Händelser Kontrollkomponenter (Components) Featuring: Applets.
OOP&M - teori1 OOPM del II– Föreläsning vecka Mer om ärvning.. Abstrakta klasser/metoder Gränssnitt/Interface klasser.
DA7351 Programmering 1 Skapa och placera en komponent i en container Layoutmanagers Applet Händelser och lyssnare Föreläsning 15.
OOP&M - teori1 OOPM del II – Föreläsning vecka Abstrakta klasser/metoder igen Gränssnitt/Interface klasser igen tillämpat.
Objektorienterad programmering sid. 1 7/15/2015 CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Objektorienterad programmering OOP = objektbaserad programmering.
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
Föreläsning 15: Exceptions & lite swing, gränssnitt
Föreläsning 13: Swing (GUI), händelser, timer
Repetitionsföreläsning 2: Quiz & problemlösning med swing
Rubriklayout Underrubrik.
Repetitionsföreläsning 1: Lite rekursion & problemlösning
Rubriklayout Underrubrik.
Presentationens avskrift:

OOP&M - teori1 OOP del III– Föreläsning vecka 9 GUI Containers och LayoutManagers (Inner classes)

OOP&M - teori2 GUI Två API-er/bibliotek för Graphical User Interface (API=Application Program Interface) AWT Abstract Windowing Toolkit (Enklare GUI) Swing (Avancerat GUI) Uppbyggt på samma sätt som AWT. Kan ibland ge problem när man använder det i webbrowsers.

OOP&M - teori3 GUI Består av: Containers – Behållare tex: JFrame, JApplet, JWindow, LayoutManagers – Bestämmer hur layouten byggs upp tex: GridLayout, BorderLayout. Kontrollkomponenter – tex: JButton, JCheckBox, JOptionPane Händelselyssnare och Händelsehanterare– Kopplas till de olika kontrollkomponenter för att ge önskat resultat.

OOP&M - teori4 GUI-Struktur Vi låter två filer bära strukturen för GUI-Applicationen Funktionaliteten placeras i klassen Application Användargränsittet placeras i klassen GUI dessutom har vi en tredje fil där vår mainmetod placeras och som startar applikationen. Förutom ovanstående filer kan det finnas ett flertal andra klasser som bygger upp applikationen och användargränssnittet

OOP&M - teori5 GUI Containers ett urval JFrame – grundbehållare för en applikation. Ett fönster med ram och titel. Kan ha en menyrad. Huvudkomponent i applikation deklareras: JFrame myFrame; skapas: myFrame = new JFrame(); För att får en referens till JFrame för att kunna sätta Layout måste metoden getContentPane() anropas till exempel: myFrame.getContentPane().add(component); myFrame.getContentPane().setLayout(layout); JPanel en osynlig behållare. Används som del i frame för att visa bilder eller placera ut knappar (Applet är subklass till JPanel). deklareras: JPanel myPanel: skapas: myPanel = new JPanel();

OOP&M - teori6 GUI LayoutManagers ett urval BorderLayout innehåller 5 områden( NORTH, SOUTH, WEST, EAST, CENTER) Bra grundlayoutBorderLayout GridLayout (ett rutnät av rader och kolumner)GridLayout Flowlayout (Kontrollkomponenterna läggs till efterhand bra för knappar)Flowlayout Layouter kan appliceras på Containers/Behållare som JFrame, JPanel mfl

OOP&M - teori7 JComponents ett “litet” urval JLabel: En rad text eller icon ej editerbar JTextField JPasswordField: En rad text editerbar JTextArea: Flera rader editerbar text. JScrollBar Scrollpaneler JButton: ”vanlig knapp” JCheckBox, JRadioButton: JComboBox: drop-down lista JList: Lista med val JSlider: JColorChooser JFileChooser

OOP&M - teori8 ?