OOP&M - teori1 OOP– Föreläsning vecka 42 2003 Genomgång uppgifter Arbetsmetoder Repetition Kapitel 14 Metoder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föreläsning 9 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305
Advertisements

INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Att programmera i språket Java
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Programmering B PHP Lektion 2
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Programmering B PHP Lektion 2
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Programmeringsteknik för Media1 & K1
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Arrayer och strängar Arrayer Strängar operatorer typkonvertering.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller -Villkorssatser -Repetitionssatser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
F2 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Kommentarer Allt mellan /* och */ Varje kommentar byts ut mot en blank av kompilatorn /* Exempel på uttryck, tilldelningsoperatorn.
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 3 Operatorer Flödeskontroll Primitiva datatyperKlasser i API och egna klasser int double byte float char boolean short long String BufferedReader.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
OOP&M - teori1 OOP del II– Föreläsning 2 vecka 46 Konstruktorer Instansmetoder Kapitel 14 i kursboken.
OOP&M - teori1 OOPM del II– Föreläsning vecka Mer om ärvning.. Abstrakta klasser/metoder Gränssnitt/Interface klasser.
Selektion jämförande och logiska operatorer
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
Python.
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Iteration – Repetitionssats - while
Presentationens avskrift:

OOP&M - teori1 OOP– Föreläsning vecka Genomgång uppgifter Arbetsmetoder Repetition Kapitel 14 Metoder

OOP&M - teori2 Praktiskt JCreator mm. Skapa Workspace för ett antal uppgifter som hör ihop. Ett workspace per laboration. Skapa ett project för varje uppgift (Skapa som empty project +create file) Namnge uppgifterna/projekten Uppgift1,osv allt enligt mall Om ni laddar upp skall hela Workspacet allt vara zippat och kompilerat. Inga kompileringsfel accepteras.

OOP&M - teori3 Arbetsmetoder /Lars Tänk igenom problemet Gör ett skelett med kommentarer + kompilera Tänk igenom vilka klasser som behöver importeras (räkna bara med java.lang) Kopiera program-delar från liknande problem Lös smådelar + gör kontrollutskrifter med System.out.println(); Kompilera ofta, lös endast den/de första kompileringsfelen Kommentera bort för att testa delar av programmet för att isolera felet Städa

OOP&M - teori4 Inför/på övningarna Titta igenom föreläsningsanteckningar på nätet (webzone.k3.mah.se/oopm) Javadoc Code-conventions Tidigare övningar

OOP&M - teori5 De vanligaste primitiva datatyperna char tecken (enskilda bokstäver) ’a’ Deklareras: tex char myChar = ’a’; int heltal Deklareras: tex int myInt = 3; double decimaltal Deklareras: tex double myDouble = 3.0; boolean sant eller falskt Deklareras: tex boolean myBoolean = true; Variables2.java

OOP&M - teori6 Typkonvertering Implicit konvertering (automatisk) –Utförs då ingen information går förlorad Ex int till double Explicit konvertering (casting) –Kan ske mellan primitiva datatyper (char,double,int,boolean) Ex (int)c om c är character –Kan innebära att information går förlorad

OOP&M - teori7 Operatorer Aritmetiska operatorer +,-,/, *, % –Använd parenteser –”vanliga” prioriteringsregler gäller Specialoperatorer –++ –--

OOP&M - teori8 Jämförelseoperatorer/comparison operators Ger villkor för tex if-satser == (lika med) != (skilt från) < (mindre än) >(större än) <= (mindre än eller lika med) >= (större än eller lika med)

OOP&M - teori9 Booleska operatorer Används för att kombinera booleska uttryck. Att använda som villkor i tex if-satser. –&& (and,och) –|| (or,eller) –! (not,icke)

OOP&M - teori10 Ändlig följd av tecken Deklareras String namn1,namn2, …; (obs stor bokstav eftersom String är en klass) Skapas genom namn1 = ”En Text”; Eller namn1 = new String(”en text”); Konkateneras, (Concatenation), sammansätts mha ’+’ Strängkonstanter skrivs inom citationstecken –”This is a string” Metoder: –Med namn1.length() får man reda på antal tecken –Mer……. Datatypen Sträng String

OOP&M - teori11 En samling av variabler av samma typ samlade till en enhet. Deklareras typ[] namn1; Skapas genom namn1 = new typ[antal element]; Regler: –Har plats för det antal variabler som anges med new- uttrycket –Med vektornamn.length får man reda på antal element –Numrering börjar på 0 till antalelement –1 –Man kommer åt element genom att skriva vektornamn[index] –En nyskapad vektor har förutbestämda (implicita) startvärden (int 0,double 0.0, boolean false osv) –Ett vektorelement fungerar som en vanlig variabel Array eller vektor

OOP&M - teori12 Villkorssats If och else if (condition/villkor) statement else statement

OOP&M - teori13 Switch Används för att välja mellan ett större antal alternativ –Exempel Switch (x){ case 1: do something;break; case 2: do something else;break; case 3: do something more;break; default: if nothing above do this;break; }

OOP&M - teori14 Klassen JoptionPane och Javadoc Klassen skapar en enkel miljö för in/utmatning av data. Kom ihåg att: Importera klassen med import javax.swing.*; Avsluta programmet med System.exit(0); Två metoder från JOptionPane är speciellt användbara: Inmatning med ledtext(message) ger en sträng som resultat: String JOptionPane.showInputDialog(null,String message); Skriver ut en text(message) JOptionPane.showMessageDialog(null,String message);

OOP&M - teori15 Metoder Används för att: Strukturera kod Samla kod som man gör flera gånger på ett ställe Nyckelord: metoddefinition, metoddeklaration, metodanrop, argument, returtyp

OOP&M - teori16 Schematiskt utseende … int myInt;.. //metodanrop myInt = getMyNumber(9,10){ //metoddefinition,metoddeklaration,returtyp,argument public static int getMyNumber(int i,int j){ //Lokal variabel int k; k=i+j; return k; }

OOP&M - teori17 Metodspecifikation Beskriver hur och till vad metoden används. Beskriver inte hur problemet lösts utan hur metoden används: Syntax exempel: /**ger utskrift: "Det första talet är större eller lika med det andra“ och returnerar true eller "Det första talet är mindre än det andra“och returnerar false */ public static boolean isBiggerEqual(int a, int b)

OOP&M - teori18 Return, metodtyper Alla metoder utom void-metoder kräver return (Metoden lämnas och värde returneras). Metoder kan returnera alla typer av objekt. Vi arbetar hittills med returtyperna char, int, double, boolean, String, array Våra metoder är alla public static

OOP&M - teori19 Overloading/överlastade metoder Metoder som har samma namn men olika argument till exempel System.out.println()

OOP&M - teori20 Konverteringar TypTill StringFrån String(s) booleanString.valueOf(boolean) new Boolean(s).booleanValue() charString.valueOf(char)String.chatAt(0) intString.valueOf(int)Integer.parseInt(s) doubleString.valueOf(double)Double.parseDouble()

OOP&M - teori21 Kodkonventioner och annat Code conventions Bara en utgång i program och metoder (alla program och metoder bör sluta på sista raden för att öka läsbarheten). Ha helst bara ett return i metoder Metoder kan returnera alla typer av objekt. Vi arbetar med returtyperna char, int, double, boolean, String, array Våra metoder är alla public static

OOP&M - teori22 Sista föreläsning före uppehåll