Quality Counts in Services, Too Leonard L. Berry, Valarie A. Zeithaml, and A. Parasuraman Julia Bengtsson, Aira Genyte, Clara Linde, Marielle Schullström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOA Governance with SOA Software For BUGS Martin Svensson.
Advertisements

Clean is more than green!. Svenska Cleantechföretag – en dokumentationsidé.
Mellanblå fält till höger: Plats för bild – foto, diagram, film, andra illustrationer Comparison of some instruments and methods for determination of sunshine.
En meny av möjligheter Mål/målområde Koncept Patienten får ett standardiserat hemgångsmeddelande Påverkansanalys Involvera patient och närstående Patienten.
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
ny dag redo för en Business Value Launch /3/2017 8:37 PM 1
Definition av C 2 In general terms, C 2 is everything an executive uses in making decisions and seeing that they are carried out; it includes the authority.
En känsla av service Upplevd tjänstekvalitet i en av bibliotekets kompletterande tjänster.
FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT.
Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Kvalitet och tjänsteprocesser.
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
Hållbara Konsumtions- och Produktionsmönster Varför Jordbruk - Vatten?? 70% av uttaget av vatten från sjöar/vattendrag/grundvatten för jordbruksbevattning-
Du har FRÅGAN Vi har SVARET. Communication leads to community, that is, to understanding, intimacy and mutual valuing. Rollo May, Psykolog.
Tjänste- och Relationsmarknadsföring
A Synthesised Service Quality Model with Managerial Implications Grupp A2 Amir, Erik & Jessica.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
System arbetssystem informationssystem
Windows Vista: Administration Maria Johansson 10 nyheter som gör livet som administratör lättare.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Quality, service-dominant logic and many-to-many marketing Evert Gummesson (2008) Grupp D1 Per Nilsson, Simon Skott och Joakim Wik 722G60, Strategier och.
Datscha Bank & Finans Outlook April Vad är Datscha? Webbaserad tjänst Kommersiella fastigheter Information och värdering användare 300 bolag.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.
SIDAN 1 Network of Local Authority Observatories on Active Inclusion LAO Stockholm EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community.
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
Nya möjligheter med hemagenter Christian Hultén, Transcom.
Konfiguraitonshantering EN KORT SAMMANFATTNING AV KONFIGURAITONSHANTERING.
Trombektomi vid akut ischemisk stroke Kunskapsläget 2014 SBU-Rapport
Speciellt intressant i kundbelåtenhet i Finland Tuovi Päiviö-Leppänen
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Vad är energisäkerhet? Populärt som begrepp efter 1970-talets ”oljekriser” Ursprungligen fokuserat på importberoende och dess påverkan på geopolitik International.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F1: Introduktion Per-Åke Andersson.
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F2: Smith and Ricardo Per-Åke.
GDPR - General Data Protection Regulation
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Kvalitetskriterier och forskningsetik
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Varför all denna utvärdering?
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Principer ”Bra att ha-grej” för att uttrycka ideologi, ambitioner och mål med ett system som man sedan kan återvända till för att pröva relevansen och.
Kundens röst (Voice of the Customer VOC)
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
Design, strategi, management
Från Lager & Distribution till ett ledande Tjänsteföretag
International Business & Economics Program 240 Credits
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Relationsmarknadsföring med kunden i fokus
Sponsor: Black Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:
Kommunikationsprocesser
Från Försäkringskassan till dig
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
International Business & Economics Program 240 Credits
IKEAs produktsäkerhetsarbete
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

Quality Counts in Services, Too Leonard L. Berry, Valarie A. Zeithaml, and A. Parasuraman Julia Bengtsson, Aira Genyte, Clara Linde, Marielle Schullström Strategier och marknadsföring i tjänsteföretag Linköpings Universitet

Syfte  Bättre förstå en tjänsts karaktär och avgörande faktorer från både ett konsument- och företagsperspektiv.  Bättre förstå vad som orsakar kvalitetsproblem inom tjänstesektorn.  Föreslå strategier för hantera dessa problem.

Metod  Fokusgrupper med konsumenter  8 fokusgrupper i sydvästra USA, 4 grupper spridda över resterande del av landet.  Intervjuer med 14 företagsrepresentanter  Fyra olika sektorer: - Retail banking - Credit card services - Securities brokerage - Product repair services

Vad är tjänstekvalitet?  Christian Grönroos: teknisk och funktionell kvalitet  Jarmo Lehtinen: process- och ”output”- kvalitet

Vad är tjänstekvalitet?  Företagsperspektiv: Olika från olika sektorer.  Konsumentperspektiv: Fokusgrupperna identifierade 10 determinanter för tjänstekvalitet. Reliability Communication Responsiveness Credibility Competence Security Access Understanding the customer Courtesy Tangibles

4 slutsatser kring tjänstekvalitet  Experience and expectations  Service process and service outcome – interpersonal behaviours  Quality levels at regular service and ”exceptions” or ”problems”  From low contact firm to high contact firm

Expectations not met Expectations met Expectations exceeded Prepurchase expectations Perceived process quality Perceived output quality Unacceptable quality Satisfactory quality Ideal quality

Vad orsakar kvalitetsproblem inom tjänstesektorn?  Oförmåga att separera produktion, konsumtion och arbetsintensitet  Otillräcklig service till medarbetarna  Kommunikationsbrister  Tjänsteprofilering och komplexitet  Se kunderna som statistik  Kortsiktig syn på verksamheten

Hur ska man förbättra tjänstekvaliteten?  Identifiera primära kvalitetsfaktorer  Hantera kundernas förväntningar  Hantera det tangibla  Utbilda kunderna om tjänsten  Utveckla en kvalitetskultur  Automatisera kvalitet  Uppföljning av tjänsten

Slutsats  Förbättrad tjänstekvalitet kräver att hela företaget integreras i processen.  Formalisering, planering och koordination ska genomsyra hela företaget. ”Most of all, it requires total commitment. Anything less is not enough!”

Reflektion  Metod - För hög koncentration eventuellt missvisande  Begränsat med enbart konsumentperspektivet  Strukturerar och sätter termer på de faktorer som orsakar dålig tjänstekvalitet