Ryska verb Veckans verb 2a och 2b.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
IMPERATIV Dvs uppmaningar.
Advertisements

Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Copyright Lars Valentin1 EXCEL..mer specialfunktioner.
Neptunus är en blå planet. Och den har ingen fast mark.
adjektiv och substantiv
Svenska Grammatik.
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
Verbet att vara.
Grammatik.
Färgernas betydelse Man skulle kunna säga att färgerna har sitt eget språk. Olika färger har olika betydelser. Exempelvis brukar färgen grön ses som en.
Ryska verb Veckans verb 11.
att-ord talar om vad någon gör eller vad som händer
Ryska regelbundna verb
Perfekt av svaga verb med haben
Preterium av svaga verb & haben
FÄRGLÄRA Kap 9.4. FÄRGLÄRA Kap 9.4 Vitt ljus består av många färger Med t.ex. ett PRISMA kan man spjälka upp det vita ljuset i dessa färger. Den färgskala.
Färger och kläder 1 TRYCK F5.
Repetition satsdelar Vilka frågor ställs för att få fram p, s, dio, io? p= Vad händer? (bakar) s= Vem/vad + p? (Sara) dio= Vem/vad+p+s (en kaka) io= Till.
Aspekter i Ryskan Svenskan - ordningsföljd Ryskan - helhet icke helhet
Bilders uttryck En presentation om hur olika färger och vinklar kan påverka uttrycket i en bild.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Lyssna på dubbelteckning 1
Infinitiv aspekter i imperativ modus
ORDENS STRUKTUR Morfologi Morfologi är läran om ordens struktur.
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Preteritum, perfecto simple
Arbetsgång 16/1 Gör uppgiften: ”Samma motiv på grundfärgerna”
15:45Genomgång i omklädningsrummet Indelning i 4 lag (Svart-Röd-Vit-Grön) 16:00Uppvärmning på isen. Utplacering av koner 16:05Övning 1: Slalom med ögla.
SPARKVIPA.
Google SketchUp Del 1.
Diskussionstillfälle 4
Reflexiva verb + riktning och befintlighet
Optisk illusion Rör det på sig, eller inte? Går det upp, eller ned? Finns det där, eller inte? Man tappar verkligen begreppet om saker och ting.
VERB SOM BEHÖVER ETT EXTRA -E.  Om verbstammen slutar på:  –d ( bad/en )  -t ( kost/en )  eller konsonant + m/n ( rech/nen, atm/en )  måste man för.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Ryska verb Veckans verb 6. : давать, (ge), узнавать (k ä nna igen, f å k ä nna), вставать (resa sig, stiga upp). Veckans verb 6 : давать, (ge), узнавать.
Ryska verb Veckans verb 12. verb 12 F å tal enstaviga verb p å « ать » med presensstam som best å r bara av konsonantener: verb1, 2, 3, ä r imperfektiva.
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Ordföljden i svenskan (syntaxen)
Ryska verb Veckans verb 3.
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Börja och avsluta med tid
En förenklad och förminskad bild av verkligheten sedd uppifrån himlen Vad är en karta?
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
Grammatik ‏ ‏قواعد اللغة (‏نحو‏) Cvl-Sandviken. Ordklasser Substantiv الأسماء Verb الفعل ‏ Pronomen الضمائر Adjektiv الصفة Prepositioner حروف الجر Räkneord.
Skriva meningar i huvudsats Alla meningar måste innehålla minst ett verb. Verbet kommer alltid på andra plats i en huvudsats. En mening kan ha flera verb!
Grammatik och språkriktighet
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Ordföljd huvudsats.
Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar. Kurs B: tala och skriva Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar.
Mål v.7 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Vecka 43 Tisdag den 24:e oktober 2017 Dagens namnsdag Eilert Evert  
Verb Texterna 1.2, 1.3.
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Vecka 38 Onsdag den 20:e september 2017 Dagens namnsdag.
Optisk illusion Rör det på sig, eller inte? Går det upp, eller ned? Finns det där, eller inte? Man tappar verkligen begreppet om saker och ting.
Imperfekt.
Verb Ett verb talar om vad någon gör eller vad som händer.
Ordföljd huvudsats.
Verb I denna PowerPoint kommer ni få veta lite om  verb I olika former och hur de används I den svenska grammatiken. 
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Presentationens avskrift:

Ryska verb Veckans verb 2a och 2b

Veckans verb 2a. Wikland, sid 139, gr.4 уметь (kunna) Infinitiv på eть, infinitivsuffixet e återfinns i presensstam. Presensstam är på e (e –böjningen) Obs!! betoningen markeras med fet stil, böjningsändelserna med kursiv Я умею Мы умеем Ты умеешь Вы умеете Он(а) умеет Они умеют

Verb med samma böjningsmönster (2a) уметь kunna владеть behärska, äga иметь ha болеть vara sjuk греть värma успеть hinna краснеть rodna, bli/lysa röd желтеть gulna, bli/lysa gul зеленеть grönska, bli/lysa grön чернеть svartna bli/vara svart синеть bli/lysa blå белеть Vitna lysa vit

Imperativ och Preteritum Уметь: умей, умейте! Успеть: успей,успейте! Болеть: болей, болейте! Греть: грей грейте! Уметь: умел, умела, умели Успеть: успел,успела, успели Болеть: болел, болела, болели Греть: грел грела, грели

Veckans verb 2b Wikland, sid 137, gr.2 советовать, (råda) танцевать, (dansa) Infinitiv på ов-ать, ев-ать infinitivsuffixen ов/ев och suffxet а saknas!!! i presensstam. Presensstam är på у/ю!!!, som tillfogas! vid böjningen (e –böjningen) Obs!!! betoningen markeras med fet stil. böjningsändelserna med kursiv.

Vebr 2b Verb med suffixen ов-а; ев-а рисовать rita волновать uppröra, bekymra, röra upp (känslor) радовать glädja воевать kriga диктовать diktera бастовать strejka баловать skämma bort танцевать dansa ночевать övernatta жевать tugga плевать spotta

Böjningen ( e-böjning!) 2b. Exempel 1: verbet волновать ов/ев är avledningsmorfem, som används för att bilda verb eller annan ordklass från ordets rot (волн+ов+а+ть,). Från samma stam/rot kan man bilda t.ex. substantiv: волн+а OBS!!! Presensstam på у eller ю Я рисую,воюю, танцую Мы рисуем, воюем, танцуем Ты рисуешь, воюешь, танцуешь Вы рисуете, воюете, танцуете Oн(а) рисует, воюет, танцует Они рисуют воюют, танцуют

Böjningen ( e-böjning!) 2b. Exempel 2: жевать, плевать. ов/ев hör till rot/verbstammen. (Endast få sådana verb finns det i språket) (плев+а+ть –verb; плев+ок –substantiv). Vid böjningen blir det inte mycket kvar av självaste verbstammen, endast en konsonant; t.ex: Жую – Ж-verbstam; ЖУ- presensstam; Плевать: Плюю: Пл-verbstam; ПЛЮ - presensstam; Ю– presensändelse för 1pers.sing. Я жую, плюю Мы жуём, плюём Ты жуёшь, плюёшь Вы жуёте, плюёте Он жуёт, плюёт Они жуют, плюют Obs! La märke till alternerande vokaler i böjnings ändelser (е ё)

Imperativ och Preteritum Рисовать: Рисуй, рисуйте! Танцевать: Танцуй, танцуйте Воевать: Воюй, воюйте Жевать: Жуй,жуйте Плевать: Плюй,плюйте Preteritum Рисовать: Рисовал, рисовала, рисовали Танцевать: Танцевал, танцевала, танцевали Воевать: Воевал, воевала, воевали Жевать: Жевал,жевала жевали Плевать: Плевал,плевала, плевали