6.2.20121 Årsrapportering över lärcenterverksamheten, personalutbildning, studierådgivning & kurser i allmänkompetenser och Alcuin Tove Forslund, Lärcentret,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillgänglighet vid Åbo Akademi
Advertisements

Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiserings-verksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Tove Forslund
Egenlärar- och tutorträff för BioVet Heidi Karlsson & Tove Forslund Dagens material kommer in på
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Välkommen på tionde minikonferensen om kursutveckling – första gången invid Lärcentrets egna.
IT i undervisning som stöd för genomströmningen TF:s personalmöte Tove Forslund, Lärcentret
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Möte om MinPlan / KDB med studiechefer m.fl MonicaN&Tove F 1 Lc-pcinst/MinPlan.
Primärvård 2012 Kaisa Mölläri, Sanna-Mari Saukkonen och Sami Fredriksson Primärvård
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Egenlärar- och tutorträff för KT och IT Dagens material kommer in på
Barnskydd 2011 – Statistikrapport 26/20121 Barnskydd 2011 Tuula Kuoppala och Salla Säkkinen.
Genomströmning vid ÅA Strategiska utvecklingsförslag Mats Lindfelt Monica Nerdrum Åbo Akademi | Lärcentret | Fänriksgatan 3 B 1.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 E-tent Tove Forslund, Lärcentret Februari
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2007 Tove Forslund
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter.
Forslund/Lärcentret i Åbo1 Införande av obligatorisk plagiatgranskning och ibruktagnng av programvara för plagiatdetektion vid Åbo Akademi NU2010,
Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter Augusti 2014 Tove Forslund, Lärcentret
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Avslutande seminarium för nätkursprojekt Tove Forslund, Lärcentret
Verktygslådan för ny undervisande personal, del 1: Undervisningsplanering Monica Nerdrum, Alcuin-projektet/ Lärcentret och enheten för kvalitetsutveckling.
Välkommen till Åbo Akademi
Egenlärar- och tutorträff för BioVet Heidi Karlsson & Tove Forslund Dagens material kommer in på
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
1 Lärcentret i Åbo Mervärdet med nätstöd i kurser Tove Forslund, Lärcentret
Specialiserad psykiatrisk sjukvård Sami Fredriksson & Simo Pelanteri.
Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Välkommen! Måndag Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi.
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
1 Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiseringsverksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Info om enheternas arbete med virtualiseringsstrategier.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Inventering i praktiken Inventerarträff oktober 2012 CJ Carlbom oktober
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Biovet och Natvet egenlärarträff Dagens material kommer in på
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 KT:s och IT:s egenlärarträff Dagens material kommer in på
Åbo Akademi/Lärcentret i Åbo - Fänriksgatan Åbo1 Lärcentret i Åbo EduTechs och Lärcentrets samarbetsdag Tove Forslund, Lärcentret.
Studier på lika villkor vid Yrkeshögskolan Novia Tillgänglighetsprojekt åren Utveckla rutiner – ett Best Practice system, för att.
Barndagvård Statistikrapport 30/20121 Barndagvård 2011 Salla Säkkinen och Tuula Kuoppala.
Lärcentret i Åbo Referensgruppsseminarium 28 maj 2008 Tove Forslund, Lärcentret
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Lärcentret i Åbo Aktuellt vid Lärcentret och inom virtualiseringen Minikonferensen Tove Forslund
Stödtjänster och resurser för studerande - diskussion kring teman enligt gruppens val  hur stöda genomströmningen  studiepsykologverksamhet  utveckling.
1 LC-verksamheten lägesrapport och planer för 2010 Tove Forslund LC-möte
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
MinPlan: Att komma igång och hitta information Monica Nerdrum Åbo Akademi | Lärcentret | Fänriksgatan 3 B 1.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
Februari KIs organisation 22. Februari KIs utbildning och forskning DANDERYDS SJUKHUS 189 helårsstudenter 33 mnkr forskning 31 helårsarbetskrafter.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Teknik för multimediaproduktion Referensgruppsseminariet, november 2011 Tove Forslund, Lärcentret
”Lära av och om varandra” - Studier-gruppen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 1.
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Välkommen till Åbo Akademi Verktygslådan för ny undervisande personal, del 1: Undervisningsplanering Monica Nerdrum, Alcuin-projektet/ Lärcentret.
Lärcentret - ÅA:s stöd i användningen av teknik i undervisning och för utveckling av undervisningen, genom kurser, individuell handledning och stödmaterial.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Att bygga upp en undervisningsportfolio
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Presentationens avskrift:

Årsrapportering över lärcenterverksamheten, personalutbildning, studierådgivning & kurser i allmänkompetenser och Alcuin Tove Forslund, Lärcentret,

Årsrapporter  Rapport över lärcenterverksamheten i Åbo år 2011  Rapport över personalutbildningen vid ÅA år 2011  Rapport över studierådgivning och kurser i allmänkompetenser vid ÅA år 2011  Rapport över Alcuin-projektets verksamhet år 2011  Slutrapport över projektet "Alcuin - en lärande toppenhet" åren  Årsrapportering av toppenheternas verksamhet år 2011/Institutionen för psykologi och logopedi  Årsrapportering av toppenheternas verksamhet år 2011/Handelshögskolan vid Åbo Akademi

Personal  Lärcenterchef (tjänst 2004), 100 %  Studierådgivare (tjänst 2005), 100 %  Amanuens (tjänst överfördes 2009 från CSK), 70 % LC / 30 % CSK  Projektledare för Alcuin ( ), % > Projektledare för Forskarskolan & grundutbildningsprocesser (2012-), 100 %  Planerare (projektanställd 65 % 2011), (tillsvidareanställd 55,2 % 2012-, kompletteras med projektanställning) > 80 %  Praktikanter (2011, 8 mån), delade med kvalitetsenheten  IT-lärare (2011 ca 17 %) + fr.o.m  Studiepsykolog, 100 %  Kvalitetskoordinator (överfördes från allmänförvaltning), 100 %

Stöd för utveckling av undervisningen

5  Lärcentret koordinerar tills. med personalärenden + planerar och undervisar på framför allt kurser i IT, undervisning & lärande, rådgivning: –Öppna korta kurser, seminarier skräddarsydda för olika målgrupper (närstudier + online-föreläsningar) –Beställningskurser vid enheterna –Lunchseminarier (lunchsemla + demo/inledning + diskussion) –”Skuggning” – följa med kollegers undervisning –E-guider för användningen av programvara + inspelade föreläsningar –Verktygslådan för ny undervisande personal –Handledarutbildning 2 sp –Minikonferens där lärare presenterar god praxis för varandra –Individuell handledning (för IT-program, nätkursplanering, skriva lärandemål, kursutvärdering och övriga frågor som berör lärande ) –Kvotplatser på kurser och seminarier utanför ÅA Personalutbildning: samarbete med personalärenden

Allmänt om personalutbildningen 2011  Seminarier drog folk: –Dyslexi-seminarium –Seminarium om sociala medier –Läsplattdag  Tillgängligheten till PU ökade –Ca 50 kurser/seminarier (1/3) via video- konferens eller Adobe Connect –Många seminarier bandades och finns tillgängliga på webben –Produktion av videoföreläsningar –Första webbinarieserien (via Adobe Connect), samarbete med EduLab  Samkörning av kurser för personal och studerande (bl.a. IT och informationskompetens)  Systematisering av möjligheterna till personalutveckling på engelska (men ännu litet utbud)  Ny anmälningsdatabas

Dyslexi-seminarium Verktygslådan för ny undervisande personal Pedamässan

Personalutbildning vid ÅA åren Notera att tematiska uppdelningen av kurserna har förändrats genom åren

Nätkursprojekt finansierade av SÅA  Ledningsgruppen för nätstödd undervisning fördelade medel ( e) till 12 ämnen  Handledning för kursproduktionen enligt projektens behov + slutseminarium

Teknisk och pedagogisk handledning

Handledning i och stöd för användning av teknik (i undervisningen) och för utveckling av undervisningen  För vad? –Moodle – för kurser och för mötesrum –För produktion av videomaterial (i Mimers Brunn): Adobe Presenter & Captivate, Camtasia, skrivskärm, Pinnacle –E-tent –Adobe Connect – för föreläsningar (online och inbandning) + för möten –MinPlan (i viss mån) –Diverse teknik såsom e-lomake, ÅA:s bloggverktyg, Urkund etc. –Planera nätkurser, skriva lärandemål, kursutvärdering  I hurudan form? –Individuell eller smågruppshandledning –Svar på frågor (mejl, telefon) –Öppna kurser

Lärcentrets individuella handledning åt personalen åren Totalt antal h handledning Totalt antal kontakter Antal ämnen (el. motsv. enheter) 2011Ca 130Ca 120Ca Ca 100Ca 75Ca 20

Individuell handledning åt personalen år

Moodle - samarbete med DC  Uppdatering och nyproduktion av guider till Moodle ver. 1.9 (senhösten våren 2011): ca 40 guider  Ökning i antal deltagare på personalutbildningarna i användningen av moodle  Introkurs i Moodle – effektiverad informationskanal till instruktörerna

 Adobe Connect –ökad användning i bl.a. personalutbildningar > indirekt sätt att göra redskapet bekant  ÅA:s bloggverktyg –ny programvara togs i bruk (kommunikationsenheten) –LC ger användarstöd  Camtasia + skrivskärm –anskaffades till Mimers Brunn (DC) –LC ger användarstöd

Multimediaproduktion 16 Totalt ca 230 h produktionsarbete: (Här ingår inte ljudfilsproduktion för CSK) Exempel: Videoproduktion Skrivskärmen i användning

Övrigt pedagogiskt stöd  Följande guider gavs ut: –Guide för undervisande personal, nr 6/2011 (tryckt publikation; uppdatering) –Handledningens a-ö. Handledning av examensarbetet inom grundutbildningen, nr 7/2011 (tryckt publikation; ny) –Guide för kurs- och undervisningsplanering, nr 8/2011 (tryckt publikation; omarbetning av tidigare version) –Guide för kandidatskribenter, nr 9/2011(tryckt publikation; ny)  Följande nätföreläsningar gjordes: –Nya beslut i examensstadgan om handledning (21 min.) –Inststure som hjälp vid uppföljning av utbildningen (7 min.)

Kurser och stöd för studerande i allmänfärdigheter och nybörjarrådgivning / nytt 2011  Nätkurserna Akademiska studiefärdigheter (ASF) á 1 sp –Kurserna utökades från 3 till 8 kurser –Kurserna i informationssökning gavs två ggr/år  Ökning av integreringen av IT-undervisning i ämnenas kurser  Arbetsgrupp för studerandestöd i Vasa –Förslag på utökat utbud av kurser i allmänfärdigheter Vasa  Guide för kandidatskribenter  Samarbete med CSK kring Skrivstöd 10 år (seminarieserie och mässa)

Deltagare på ASF 1-8 år

Antal studerande som avlagt ASF- kurserna Tabell: Erbjudna kurser

Lärcentrets individuella handledning för studerande (klinikverksamhet) år

Tillgänglighet för studerande med funktionsnedsättning  Dyslexi-seminarium (samarbete med CSK)  Tillgänglighetsnätverk för högskolorna i åbo- regionen –Ordförandeskapet vid ÅA år 2011 (Johanna Hedenborg)  Kompensatoriska hjälpmedel för studerande med funktionsnedsättning –Installeras i grupprum på LC, på bärbar dator som kan lånas och på campusbiblioteken  Tillgänglighetsbroschyr (jämställdhetskommittén)

Användarstöd för MinPlan  Produktion av stödmaterial (fyra nätföreläsningar) –Att skapa och redigera kurser i MinPlans kursdatabas (26 min.) –Att komma igång och hitta information i MinPlan (personalvy) (23 min.) –Hur samarbetar MinPlan, Sture/Inststure, TeRes och auditoriebokningen med varandra? (13 min) –Introduction to MinPlan (6 min)  Personalutbildning (sju kurser)  Utveckling av MinPlan – Studieklimatundersökningen 2011/specialdel: Studerandes erfarenheter av MinPlan. Rapport om Studieklimatundersökningens specialdel om MinPlan Arbetsgrupp för MinPlan > förenklingsförslag

Särskilda projekt

E-tent (samarbete med TY) –Åtgärder för att få enheterna att ta i bruk e-tent –Utvärdering med studenterna –Förbättrad tillgänglighet till utrymmet i Åbo –E-tentutrymme i Academill/Vasa Toppenheter inom utbildningen (samarbete med kvalitetsenheten (samarbete med kvalitetsenheten; SÅA-finansiering) –Åtgärder för att stöda samarbete mellan toppenheterna –Stöd i utvecklingsarbetet

Alcuin – utveckling av undervisningen samarbete med kvalitetsenheten (samarbete med kvalitetsenheten; SÅA-finansiering)  Översyn över processerna som ingår i lärandemål, bedömning samt undervisningsplanering  Systematik för handledningsprocessen samt handledarutbildning inom grundutbildningen  Systematik för studentrespons och utvärdering av kurser och utbildningar  Översyn över processerna kring forskarutbildningen  Översyn över processerna beträffande stöd för genomströmning –stöd för skrivande av kandidat- och magisteravhandlingar  Kvalitetsenheter inom undervisningen  Studieklimatundersökningen 2011 samt som specialdel en användarenkät för MinPlan  Utvecklingsarbete inom grupper  Undervisning och utbildning för personalen och studerande  Uppgörande av stöd- och informationsmaterial

Sakkunniguppgifter  Ordförande- och sekreterarskap i arbets-, lednings- och referensgrupper 2011, bl.a.: –Tillgänglighetsnätverket för högskolorna i åboregionen –Arbetsgrupp för studerandestöd i Vasa –Arbetsgrupp för utveckling av MinPlan –Referensgrupp för universitetspedagogiken –Ledningsgrupp för nätstödd undervisning –Arbetsgrupp för screencastingprogramvara –Utvärderingsgruppen för den virtuella inlärningsmiljön –Studerandes utvecklingsgrupp  Deltagande i arbets-, lednings- och referensgrupper, exempel 2011: –Ledningsgrupp för webben och arbetsgrupp för nya webben –Lähde työelämään-projektet –Ledningsgrupp för HF:s samarbetsutredning –Strategiarbetsgrupperna –Studenthälsans hälsogrupp –Rådet för pedagogisk utveckling vid CSK –eRappu-nätverket för åbohögskolorna –Peda-forumnätverket i Finland –Coimbragrppens E-Learning Task Force

Information  och  Personalutbildning: –ny kurskatalog fr.o.m  Lärcentrets nyhetsbrev i elektronisk form fr.o.m  Första bloggen vid ÅA: blogs.abo.fi/larcentret/blogs.abo.fi/larcentret/  Lärarbloggen november 2011-: blogs.abo.fi/lararbloggen/ blogs.abo.fi/lararbloggen/  ruta i MfÅA fr.o.m.2011: Kvalitet och utveckling av utbildningen  Posters  Guider

Kvalitetssäkring av den egna verksamheten  Verksamhetshandbok  Lednings-, referens- och arbetsgrupper  Dokumentation/Årsrapportering  Verksamhetsplan som följs upp  Måndagsmöten  Team för kärnverksamheterna: arbetsmöten (mötesanteckningar)