Årsrapportering över lärcenterverksamheten, personalutbildning, studierådgivning & kurser i allmänkompetenser och Alcuin Tove Forslund, Lärcentret,
Årsrapporter Rapport över lärcenterverksamheten i Åbo år 2011 Rapport över personalutbildningen vid ÅA år 2011 Rapport över studierådgivning och kurser i allmänkompetenser vid ÅA år 2011 Rapport över Alcuin-projektets verksamhet år 2011 Slutrapport över projektet "Alcuin - en lärande toppenhet" åren Årsrapportering av toppenheternas verksamhet år 2011/Institutionen för psykologi och logopedi Årsrapportering av toppenheternas verksamhet år 2011/Handelshögskolan vid Åbo Akademi
Personal Lärcenterchef (tjänst 2004), 100 % Studierådgivare (tjänst 2005), 100 % Amanuens (tjänst överfördes 2009 från CSK), 70 % LC / 30 % CSK Projektledare för Alcuin ( ), % > Projektledare för Forskarskolan & grundutbildningsprocesser (2012-), 100 % Planerare (projektanställd 65 % 2011), (tillsvidareanställd 55,2 % 2012-, kompletteras med projektanställning) > 80 % Praktikanter (2011, 8 mån), delade med kvalitetsenheten IT-lärare (2011 ca 17 %) + fr.o.m Studiepsykolog, 100 % Kvalitetskoordinator (överfördes från allmänförvaltning), 100 %
Stöd för utveckling av undervisningen
5 Lärcentret koordinerar tills. med personalärenden + planerar och undervisar på framför allt kurser i IT, undervisning & lärande, rådgivning: –Öppna korta kurser, seminarier skräddarsydda för olika målgrupper (närstudier + online-föreläsningar) –Beställningskurser vid enheterna –Lunchseminarier (lunchsemla + demo/inledning + diskussion) –”Skuggning” – följa med kollegers undervisning –E-guider för användningen av programvara + inspelade föreläsningar –Verktygslådan för ny undervisande personal –Handledarutbildning 2 sp –Minikonferens där lärare presenterar god praxis för varandra –Individuell handledning (för IT-program, nätkursplanering, skriva lärandemål, kursutvärdering och övriga frågor som berör lärande ) –Kvotplatser på kurser och seminarier utanför ÅA Personalutbildning: samarbete med personalärenden
Allmänt om personalutbildningen 2011 Seminarier drog folk: –Dyslexi-seminarium –Seminarium om sociala medier –Läsplattdag Tillgängligheten till PU ökade –Ca 50 kurser/seminarier (1/3) via video- konferens eller Adobe Connect –Många seminarier bandades och finns tillgängliga på webben –Produktion av videoföreläsningar –Första webbinarieserien (via Adobe Connect), samarbete med EduLab Samkörning av kurser för personal och studerande (bl.a. IT och informationskompetens) Systematisering av möjligheterna till personalutveckling på engelska (men ännu litet utbud) Ny anmälningsdatabas
Dyslexi-seminarium Verktygslådan för ny undervisande personal Pedamässan
Personalutbildning vid ÅA åren Notera att tematiska uppdelningen av kurserna har förändrats genom åren
Nätkursprojekt finansierade av SÅA Ledningsgruppen för nätstödd undervisning fördelade medel ( e) till 12 ämnen Handledning för kursproduktionen enligt projektens behov + slutseminarium
Teknisk och pedagogisk handledning
Handledning i och stöd för användning av teknik (i undervisningen) och för utveckling av undervisningen För vad? –Moodle – för kurser och för mötesrum –För produktion av videomaterial (i Mimers Brunn): Adobe Presenter & Captivate, Camtasia, skrivskärm, Pinnacle –E-tent –Adobe Connect – för föreläsningar (online och inbandning) + för möten –MinPlan (i viss mån) –Diverse teknik såsom e-lomake, ÅA:s bloggverktyg, Urkund etc. –Planera nätkurser, skriva lärandemål, kursutvärdering I hurudan form? –Individuell eller smågruppshandledning –Svar på frågor (mejl, telefon) –Öppna kurser
Lärcentrets individuella handledning åt personalen åren Totalt antal h handledning Totalt antal kontakter Antal ämnen (el. motsv. enheter) 2011Ca 130Ca 120Ca Ca 100Ca 75Ca 20
Individuell handledning åt personalen år
Moodle - samarbete med DC Uppdatering och nyproduktion av guider till Moodle ver. 1.9 (senhösten våren 2011): ca 40 guider Ökning i antal deltagare på personalutbildningarna i användningen av moodle Introkurs i Moodle – effektiverad informationskanal till instruktörerna
Adobe Connect –ökad användning i bl.a. personalutbildningar > indirekt sätt att göra redskapet bekant ÅA:s bloggverktyg –ny programvara togs i bruk (kommunikationsenheten) –LC ger användarstöd Camtasia + skrivskärm –anskaffades till Mimers Brunn (DC) –LC ger användarstöd
Multimediaproduktion 16 Totalt ca 230 h produktionsarbete: (Här ingår inte ljudfilsproduktion för CSK) Exempel: Videoproduktion Skrivskärmen i användning
Övrigt pedagogiskt stöd Följande guider gavs ut: –Guide för undervisande personal, nr 6/2011 (tryckt publikation; uppdatering) –Handledningens a-ö. Handledning av examensarbetet inom grundutbildningen, nr 7/2011 (tryckt publikation; ny) –Guide för kurs- och undervisningsplanering, nr 8/2011 (tryckt publikation; omarbetning av tidigare version) –Guide för kandidatskribenter, nr 9/2011(tryckt publikation; ny) Följande nätföreläsningar gjordes: –Nya beslut i examensstadgan om handledning (21 min.) –Inststure som hjälp vid uppföljning av utbildningen (7 min.)
Kurser och stöd för studerande i allmänfärdigheter och nybörjarrådgivning / nytt 2011 Nätkurserna Akademiska studiefärdigheter (ASF) á 1 sp –Kurserna utökades från 3 till 8 kurser –Kurserna i informationssökning gavs två ggr/år Ökning av integreringen av IT-undervisning i ämnenas kurser Arbetsgrupp för studerandestöd i Vasa –Förslag på utökat utbud av kurser i allmänfärdigheter Vasa Guide för kandidatskribenter Samarbete med CSK kring Skrivstöd 10 år (seminarieserie och mässa)
Deltagare på ASF 1-8 år
Antal studerande som avlagt ASF- kurserna Tabell: Erbjudna kurser
Lärcentrets individuella handledning för studerande (klinikverksamhet) år
Tillgänglighet för studerande med funktionsnedsättning Dyslexi-seminarium (samarbete med CSK) Tillgänglighetsnätverk för högskolorna i åbo- regionen –Ordförandeskapet vid ÅA år 2011 (Johanna Hedenborg) Kompensatoriska hjälpmedel för studerande med funktionsnedsättning –Installeras i grupprum på LC, på bärbar dator som kan lånas och på campusbiblioteken Tillgänglighetsbroschyr (jämställdhetskommittén)
Användarstöd för MinPlan Produktion av stödmaterial (fyra nätföreläsningar) –Att skapa och redigera kurser i MinPlans kursdatabas (26 min.) –Att komma igång och hitta information i MinPlan (personalvy) (23 min.) –Hur samarbetar MinPlan, Sture/Inststure, TeRes och auditoriebokningen med varandra? (13 min) –Introduction to MinPlan (6 min) Personalutbildning (sju kurser) Utveckling av MinPlan – Studieklimatundersökningen 2011/specialdel: Studerandes erfarenheter av MinPlan. Rapport om Studieklimatundersökningens specialdel om MinPlan Arbetsgrupp för MinPlan > förenklingsförslag
Särskilda projekt
E-tent (samarbete med TY) –Åtgärder för att få enheterna att ta i bruk e-tent –Utvärdering med studenterna –Förbättrad tillgänglighet till utrymmet i Åbo –E-tentutrymme i Academill/Vasa Toppenheter inom utbildningen (samarbete med kvalitetsenheten (samarbete med kvalitetsenheten; SÅA-finansiering) –Åtgärder för att stöda samarbete mellan toppenheterna –Stöd i utvecklingsarbetet
Alcuin – utveckling av undervisningen samarbete med kvalitetsenheten (samarbete med kvalitetsenheten; SÅA-finansiering) Översyn över processerna som ingår i lärandemål, bedömning samt undervisningsplanering Systematik för handledningsprocessen samt handledarutbildning inom grundutbildningen Systematik för studentrespons och utvärdering av kurser och utbildningar Översyn över processerna kring forskarutbildningen Översyn över processerna beträffande stöd för genomströmning –stöd för skrivande av kandidat- och magisteravhandlingar Kvalitetsenheter inom undervisningen Studieklimatundersökningen 2011 samt som specialdel en användarenkät för MinPlan Utvecklingsarbete inom grupper Undervisning och utbildning för personalen och studerande Uppgörande av stöd- och informationsmaterial
Sakkunniguppgifter Ordförande- och sekreterarskap i arbets-, lednings- och referensgrupper 2011, bl.a.: –Tillgänglighetsnätverket för högskolorna i åboregionen –Arbetsgrupp för studerandestöd i Vasa –Arbetsgrupp för utveckling av MinPlan –Referensgrupp för universitetspedagogiken –Ledningsgrupp för nätstödd undervisning –Arbetsgrupp för screencastingprogramvara –Utvärderingsgruppen för den virtuella inlärningsmiljön –Studerandes utvecklingsgrupp Deltagande i arbets-, lednings- och referensgrupper, exempel 2011: –Ledningsgrupp för webben och arbetsgrupp för nya webben –Lähde työelämään-projektet –Ledningsgrupp för HF:s samarbetsutredning –Strategiarbetsgrupperna –Studenthälsans hälsogrupp –Rådet för pedagogisk utveckling vid CSK –eRappu-nätverket för åbohögskolorna –Peda-forumnätverket i Finland –Coimbragrppens E-Learning Task Force
Information och Personalutbildning: –ny kurskatalog fr.o.m Lärcentrets nyhetsbrev i elektronisk form fr.o.m Första bloggen vid ÅA: blogs.abo.fi/larcentret/blogs.abo.fi/larcentret/ Lärarbloggen november 2011-: blogs.abo.fi/lararbloggen/ blogs.abo.fi/lararbloggen/ ruta i MfÅA fr.o.m.2011: Kvalitet och utveckling av utbildningen Posters Guider
Kvalitetssäkring av den egna verksamheten Verksamhetshandbok Lednings-, referens- och arbetsgrupper Dokumentation/Årsrapportering Verksamhetsplan som följs upp Måndagsmöten Team för kärnverksamheterna: arbetsmöten (mötesanteckningar)