Frågeorden ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
¿Qué estás haciendo ahora mismo?
Advertisements

Los verbos reflexivos en español…
En Dag i Ramadan Ramadan
Pågående Gerundium Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Pronomen.
Framtid med ir Ir är ett oregelbundet verb Ir = att gå, åka
Ejercicios Traduce las frases. 1. Var har du varit på semestern? 2. Vad har du gjort? 3. Vem har du varit med? (Med vem har du varit?) 4. Vad gjorde (använd.
Spanska grammatik Av Hanna Valsjö.
Español 7 BIENVENIDOS.
Spanska grammatik Med Gustav och Lina.
Spansk grammatiken Bestämd artikeln del 1.
En el restaurante Grupparbete (3 personer) Mål :
Hur du böjer regelbundna -ar verb i presens
VERBOS Yo Jag Tú Du Él, ella, Usted Han, hon, Ni Nosotros –as Vi
Verbet att vara.
Imperfekt eller preteritum?
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Un trabajo para la clase de español
Soy una profesora Arbeten obestämd och bestämd artikel obestämd och bestämd artikel.
LOS VERBOS Regulares.
Uttryck att du har ont i olika kroppsdelar (spanska!)
¡La Primavera ha llegado!
I spanska finns det tre ”sorters” verb.
Vägen till lycka…..
Stora additionstabellen
Huvudsatser och bisatser
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Preteritum, perfecto simple
Mening eller fråga TRYCK F5.
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
Satsdelar En satsdel kan vara ett eller flera ord.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
GERUNDIUM Pág i t.b. 13 För att uttrycka en pågående handling använder man i spanskan gerundium. (motsvarande engelskans –ing form, t.ex. I’m singing)
En guide för arbeten i SO
Stora subtraktionstabellen
Huvudsatser och bisatser
Un poco de gramática Grammatik.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
spanska - ett roligt språkval!
E L PRESENTE Nutid Gabriela Beltrán. - AR VERB Hablar – att prata Nadar – att simma Cenar – att äta middag Trabajar – att jobba Estudiar – att studera.
Perfekt Perfekt är en dåtid. Man använder det när man vill berätta vad som har hänt. För att bilda perfekt behöver man, precis som i svenskan, ett s.k.
Verbos con diftongo En diftong består av två vokaler som uttalas i samma stavelse. De spanska diftongerna innefattar alltid någon av vokalerna i eller.
Ordföljden i svenskan (syntaxen)
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
 Yo soy sueco  Tú eres español  Yo soy español jag är spanjor  Tú eres español du är spanjor  él es español han är spanjor  Ella es española hon.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Ordföljd.
Västerängsskolan Recensión de la película Gabriela Beltrán.
La hora Klockan (tiden).
Hur man böjer -ar, -er och -ir verb i presens Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
SER vs ESTAR Användningen av verben ser och estar.
Reflexiva verb Exempel på reflexiva verb (infinitiv) är: Tvätta sig Kamma sig Sminka sig Klä på sig Ta av sig Lägga sig.
Hola, Buenos días, Buenas tardes, Buenas noches
Preguntas de las vacaciones
Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar. Kurs B: tala och skriva Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar.
Hälsningsfraser och frågeord på Spanska
motsvaras av om, av + bestämd artikel
Pronomen Subjekt och objekt
HABlar, comer, vivir (att tala, äta, bo/leva)
Spanska som skolämne Español como lengua extranjera en la enseñanza
Los verbos reflexivos en español…
Hur man böjer -ar, -er och -ir verb i presens Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
IR A + INFINTIV TENER QUE + INFINITIV
¡Bienvenidos!.
¿Qué hora es?.
Presentationens avskrift:

Frågeorden ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?

Frågeorden ¿Cómo estás? Hur mår du? ¿De dónde eres? Var är du från? Vi repeterar de vanligaste frågeorden för att söka information: ¿Cómo estás? Hur mår du? ¿De dónde eres? Var är du från? ¿Quién es ella? Vem är hon?

(Casi) todas las palabras interrogativas… ¿Qué? ¿Quién? ¿Quiénes? ¿Cuál? / ¿Cuáles? ¿Cómo? ¿ Cuándo? ¿ Cuánto? (a/os/as) ¿ Dónde? ¿ Por qué?

Pero, ¿qué significan? ¿Qué? ¿Quién? / ¿Quiénes? ¿Cuál? / ¿Cuáles? ¿Cómo? ¿Cuándo? ¿Cuánto? (a / os / as) ¿Dónde? ¿Por qué? Vad? Vem? Vilken/vilka? Hur? När? Hur mycket/många? Var? Varför?

Por Ejemplo… ¿Cuál es tu mochila? * Vilken är din ryggsäck? ¿Cuáles son tus libros? * Vilka är dina böcker? Cuál / Cuáles används för att “välja” ur en grupp Jämför med engelskans “which”

* Quién / Quiénes får singular/plural Por Ejemplo… ¿Quién es de España? * Vem är från Spanien? ¿Quiénes son ellos? * Vem är de? * Quién / Quiénes får singular/plural

Por Ejemplo… ¿Cuánta tarea hay en la clase de español? Hur mycket läxa är det “i spanska”? ¿Cuántos estudiantes hay en la clase? Hur många elever är det i klassen ?

Por Ejemplo… ¿Por qué estudias hoy? Varför studerar du idag ? Estudio porque tengo un examen. Jag studerar därför att jag har ett prov.

Por Ejemplo… ¿Cuándo es el concierto de rock? När är rockkonserten? ¿Qué es esto? Vad är detta? ¿Dónde están mis libros? Var är mina böcker?

¿Qué? ¿Quién? ¿Quiénes? ¿Cuál? ¿Cuáles? ¿Cómo? ¿Cuándo? ¿Cuánto? ¿Dónde? ¿Por qué?

Tengo una pregunta… Carlos está en la biblioteca. s v På spanska kan man ställa en fråga på flera sätt, förutom att använda frågeord. Ett sätt är att placera subjektet efter verbet, och att ändra tonläget i rösten: Carlos está en la biblioteca. s v ¿Está Carlos en la biblioteca? v s

Tengo otra pregunta… Hay una fiesta en el colegio mañana. Ibland är frågetecknen och det höjda tonläget i slutet av meningen de enda skillnaderna mellan ett påstående och en fråga: Hay una fiesta en el colegio mañana. ¿Hay una fiesta en el colegio mañana?

…Y tengo otra pregunta… Ibland lägger man till orden ¿no? eller ¿verdad? I slutet av meningen, på samma sätt som vi på svenska säger eller hur?, etc.: Hay una fiesta en el colegio hoy, ¿verdad? Det är en fest i skolan idag, eller hur? Pedro está enfermo, ¿no? Pedro är sjuk, eller hur?

…Y una pregunta más… ¿Cuándo es el concierto de rock? v s När man ställer frågor med hjälp av frågeorden (¿cómo?, ¿cuál?, etc.), sätts verbet före subjektet, precis som på svenska: ¿Cuándo es el concierto de rock? v s El concierto de rock es el lunes. s v

…Y aún una pregunta más… Frågeorden kan användas ensamstående eller i kombination med andra prepositioner: ¿De dónde es él? El es de Mallorca. ¿A qué hora es la fiesta? La fiesta es a las nueve de la noche.

Preguntas y respuestas… När man svarar på frågor - var uppmärksam på verbformerna. Verbformen i svaret utgår från frågan. Om frågan ställs om/till dig, måste svaret ha jag form. Om frågan handlar om honom, måste svaret också ha formen för honom, etc. ALLA meningar (svar) måste ha ett subjekt och ett verb.

Svar Fråga yo tú / Ud. tú yo él / ella él / ella Ud. yo nosotros Uds. / nosotros vosotros nosotros ellos / ellas ellos / ellas Uds. nosotros

Y la respuesta es… ¿Estudias mucho en la escuela? ¿A qué hora desayunas hoy? ¿Hay mucha tarea (muchos deberes) en la clase de inglés? ¿Ellos hablan mucho en clase? ¿Necesitamos los libros para la clase de español? ¿Camino a la escuela? ¿Vosotros bailáis mucho? ¿Ud. busca un cuaderno? ¿Uds. llevan los libros a la clase? ¿Estás en la clase de historia?

Terminamos…