Graph och graph-algoritmer. Några enkla graph teorier Hur IP trafik hittar destinationen i Internät ? GPS-system ? Sociala nätverk. Vanligaste frågeställningar:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föreläsning 6 Slumptal Testa slumptal Slumptal för olika fördelningar
Advertisements

© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2004 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 4.
Algoritmer och data strukturer -Länkade listor
Next previous Internetprogrammering 2000 Internetprogrammering 2000 Föreläsning 10 Distribuerad programmering med Javas RMI, Remote Method Invocation.
Fortsättningskurs i Programmering lektion 6
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. Rekursiva algoritmer, en annan sort tänkande -Hur -När -Bra/Dåligt (kap 7)
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 4.
Föreläsning 6 Länkade lista Komplexitet Linjärsökning & binärsökning
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 10 Länkade lista Stack och Kö Att arbeta med listor
Strömmar Vid läsning och skrivning används något som kallas strömmar.
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - Routingprotokoll - Interior gateway protocols - Exterior gateway protocols - Link state routing.
Hashing / Hash tabeller -- Kapitel 20. Hash? Varför en annan datastruktur? Konstant tid för både insert- och find- operationer.
Algoritm analys och rekursiva metoder kap 5,7
i olika programmeringsspråk
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2004 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 3.
Föreläsning 13 Polymorfism, Paket och JAR-filer. Polymorfism Ordet härstammar från grekiskan Poly – många Morf – form Polymorf – många former Någonting.
Föreläsning 11 Arrayer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Pathfinding. –Vad är det? –Sökning från A till B.
Föreläsning 4 Kö Implementerad med array Implementerad med länkad lista Djup kontra bredd Bredden först mha kö.
Datasamlingar och generiska enheter
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Mer om arv - Polymorfism Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling Fredric Ragnar
Algoritmer och datastrukturer
Programmeringsteknik för Media1 & K1
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
Riktade listor i C och Java Lösning till gruppövning 1.
Föreläsning 10 Stränghantering.
6558/G558 DATAKOMMUNIKATION Ruttning. Algoritmer –hur bygger man ruttningstabeller? –Distansvektoralgoritmen –Länktillståndsalgoritmen Skalning.
Next previous RMI, Remote Method Invocation Om du har boken av Marty Hall, läs avsnitt 15.8 För fler exempel se:
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Prioritets Köer (Priority Queues ), Graph Data Structures & Problem Solving using Java --Kap 21,14.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 3
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. Stack och Kö - Implementering - Tilllämpningar.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
Datastrukturer och algoritmer
1 ITK:P2 F6 Sortering av generiska containerklasser DSV Peter Mozelius.
Stack och Kö -Implementering -Tilllämpningar -- Kapitel 16, 11.
PROGRAMMERINGSTEKNIK Övningsgrupp 3 Marcus Hjelm
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. Algoritmer och datastructurer - Sökträd, naiva och balancerade lösningar -HashTable -- Kapitel.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Köer -- Kapitel 16. Principen med en kö Köer är FIFO datastrukturer  First In – First Out  enqueue() Lägg till data i kön (först)  dequeue() Hämta.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 4
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 9 Grafalgoritmer.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övningsgrupp 2 Marcus Hjelm
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 1 Marcus Hjelm
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
Programmeringsteknik för K och Media
Datastrukturer och algoritmer
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - Routingprotokoll - Interior gateway protocols - Exterior gateway protocols - Link state routing.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. Algoritmer och Datastrukturer -- Kap 21,14 Prioritets Köer (Priority Queues ), Graph.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 8 Relationer, prioritetsköer och grafer.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. Algoritmer och datastrukturer Hash Tabeller och Graf.
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Presentationens avskrift:

Graph och graph-algoritmer

Några enkla graph teorier Hur IP trafik hittar destinationen i Internät ? GPS-system ? Sociala nätverk. Vanligaste frågeställningar: Hur hittar man från A->B? Hur man beräknar den kortaste vägen mellan dator A och B ?

Terminology Vertices & edges ( Noder och förbindelse) Paths (väg)  Viktad  Oviktad Riktad graph  Visa förbindelse är enbart envägs  Vikten för en förbindelse behövs inte vara dessama i båda riktningarna ( om båda finns) Halmstad Varberg Göteborg Borås Jönköping Växjö Halmstad Varberg Göteborg Borås Jönköping Växjö

Mer terminology  Path length  Oviktad path length – antalet förbindelse mellan två nod  Viktad path length- summan av vikter mellan två nod Halmstad Varberg Göteborg Borås Jönköping Växjö Halmstad Varberg Göteborg Borås Jönköping Växjö

Mer terminology Simple paths ( Enkla vägar)  Innehåller en nod enbart en gång Cyclic paths ( cykliska vägar)  Startar och slutar i samma nod. Halmstad Varberg Göteborg Borås Jönköping Växjö

Ännu mer terminology Graph täthet  Refererar till antalet förbindelse i grafen gles graph tät graph ( ~~ N 2 förbindelse ) Node 5Node 4 Node 1Node 2 Node 3Node 6 Node 5Node 4 Node 1Node 2 Node 3Node 6

Graph representation Adjacent list  Varje node håller en länkad lista som innehåller information om grann- noder och vikt. Node 6 Node 7 Node 1Node 2 Node 5Node 3 Node (2) 4 (1) (10) 4 (3) 1 (4) 6 (5) 5 (2) 7 (4) 6 (8) 3 (2) 7 (6) 6 (1)

Graph representation Adjacent matrix  En kvadratisk matris där raderna och kolumnerna är representerade av noder och elementen i matrisen av förbindelser. För viktad graph innehåller elemnenten i matrisen just vikten Node 6 Node 7 Node 1Node 2 Node 5Node 3 Node

Vad är en förbindelse? public class Edge { public Vertex dest; public double cost; public Edge( Vertex d, double c) { dest=d; cost=c; } }

Vad är en nod (vertex) ? protected class Vertex { String name; List adjacents; Vertex (String n) { name = n; adjacents = new LinkedList(); } }

Viktiga frågor … Den kortaste vägen mellan node A och B  BreadthFirst Algorithm, oviktad graph  Dijkstra’s Algorithm, viktad graph

Breadth First Algorithm För oviktade graphs Node 6 Node 7 Node 1Node 2 Node 5Node 3 Node Node 3 Node 1 Node 6 Node 2 Node 4 Node 5 Node

Dijkstra’s Algorithm For viktade graphs! Node 6 Node 7 Node 1Node 2 Node 5Node 3 Node Node 1 Node 2 Node 3 Node 4 Node 5 Node 6 Node 7 Distance From

Dijkstra’s Algorithm För viktade grapher! Node 6 Node 7 Node 1Node 2 Node 5Node 3 Node Node 1 Node 2 Node 3 Node 4 Node 5 Node 6 Node 7 Distance From 0- Node 1 (4) Node 6 (5) INF Node 2 (6)Node 4 (5)

Dijkstra’s Algorithm For viktade grapher! Node 6 Node 7 Node 1Node 2 Node 5Node 3 Node Node 1 Node 2 Node 3 Node 4 Node 5 Node 6 Node 7 Distance From 0- Node 6 (5) INF Node 2 (6) Node 4 (5) Node 5 (8) Node 7 (9)

Dijkstra’s Algorithm För viktade grapher! Node 6 Node 7 Node 1Node 2 Node 5Node 3 Node Node 1 Node 2 Node 3 Node 4 Node 5 Node 6 Node 7 Distance From Node 2 (6) Node 5 (8) Node 7 (9) Node 5 (7) 8 5

Dijkstra’s Algorithm För viktade grapher! Node 6 Node 7 Node 1Node 2 Node 5Node 3 Node Node 1 Node 2 Node 3 Node 4 Node 5 Node 6 Node 7 Distance From Node 1 Node 2 Node 3 Node 4 Node 5 Node 6 Node

Dijkstra’s algorithm in Java int[][] table = new int[locations.length][2]; for(int i = 0; i < table.length; i++) { table[i][0] = Integer.MAX_VALUE; table[i][1] = -1; } table[fromIndex][0] = 0; // start node PriorityQueue queue = new PriorityQueue(); queue.enqueue(new Distance(fromIndex, 0)); while(!queue.isEmpty()) { Distance d = (Distance)queue.dequeue(); int currentNode = d.getNode(); int currentDistance = d.getDistance(); for(int toNode = 0; toNode < distanceTable.length; toNode++) { int distance = distanceTable[currentNode][toNode]; if(distance > 0) { if((currentDistance + distance) < table[toNode][0]) { table[toNode][0] = currentDistance + distance; table[toNode][1] = currentNode; queue.enqueue(new Distance(toNode, currentDistance + distance)); }}}} System.out.println("Distance: " + table[toIndex][0]);

Dijktra’s algorithm Används för att lösa problem som avstånd mellan städer. GöteborgHalmstadJönköping... Göteborg– Halmstad143 – Jönköping148163–...