Dissekera ett mobiltelefonerbjudande
Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen
Det grundläggande erbjudandet Kärnprodukt /tjänst Tilläggstj änst Möjligörande vara Värdehöjande tjänster Image och varumärke
Det grundläggande erbjudandet Kärnprodukten - mobiltelefon Möjliggörandevara -Abonnemang eller kontantkort Värdehöjande tjänster – gratis sms i en månad, musik (Mp3), bildmeddelande (MMS), kamera m.m. Tilläggstjänst - t.ex. Internet
Produkten/tjänstens tillgänglighet Geografisk placering av butiken Öppettider, parkeringsplatser m.m. Personalstyrka och dess kompetens vid bemötandet av kunden Tid för att köpa produkten/tjänsten Vid Internetköp: Snabbt att navigera, lättillgänglig information, säkerhet vid köp m.m.
Interaktion med tjänsteorganisationen Personalens uppmärksamhet Personalens kunskap om mobiltelefonen, abonnemanget, värdehöjande tjänster m.m. Service efter köpet Dolda tjänster som t.ex. fakturering
Image och varumärke LG eller Iphone? Telia eller 3? Varumärket genomsyras i all marknadskommunikation? Positiv image förstärker upplevelsen, en dålig image kan förstöra den Kunden vill försknippas med en viss typ av image och använda specifika varumärken
Vad är värde för kunden? ”Finansiering av erbjudandet”? (Dvs. ”Köp nu betala om 12 månader”) Bra mottagning och enkel mobiltelefon? MP3, kamera, internet, MMS? Eller………..att mobilen finns i rosa färg?
Diskussionsfrågor Hur riktar sig olika mobiltelefonoperatörer till olika kundsegment? Vad är värde för dig när du köper en mobiltelefon? Hur tror ni att marknaden för telefoni kommer att utvecklas i framtiden?