Bernstein et al, Prevalence and stability of the DSM-III- R Personality Disorders in a Community- Based Survey of Adolescents, Am J Psychiatry,1993; 150:
Hur tidigt går de att känna igen? Känslomässiga och beteende problem i barndomen ökar risken för personlighetsstörning i adolescensen (Bernstein et al, Am J Psychiary 1996) Utagerande beteende ökar risken för personlighetsstörning i alla tre klustren. Depressiva symtom ökar risken för kluster A och omogenhet för kluster B.
Hur tidigt går de att känna igen? Känslomässiga och beteende problem i barndomen ökar risken för personlighetsstörning i adolescensen (Bernstein et al, Am J Psychiary 1996) Utagerande beteende ökar risken för personlighetsstörning i alla tre klustren. Depressiva symtom ökar risken för kluster A och omogenhet för kluster B.
Hur tidigt går de att känna igen? Det går att diagnosticera personlighetsstörningar enligt DSM-IV i åldrarna14-18 år (Westen et al, Am J Psychiatry, 2003) DSM-IV kriterierna ger för samtliga personlighetsstörningar i tonåren förväntande prevalenssiffror förutom för antisocial och fobisk (överdiagnostik?)
Vad kännetecknar en bra diagnos? Validitet avgränsbarhet och meningsfullhet Reliabilitet pålitlighet
Vad kännetecknar en valid diagnos? (Robins & Guze) 1) Klinisk beskrivning av tillståndet 2) Kännedom om biologiska markörer 3) Möjlighet till exklusion av andra tillstånd 4) Familjestudier 5) Uppföljningsstudier vilka styrker den diagnostiska avgränsning som gjorts
Validitet, meningsfullhet Westen et al, 2003
Validitet, meningsfullhet Personlighetsstörning i ungdomen ökar risken för vuxen personlighetsstörning inom samma kluster. Denna riskökning är oberoende av samtidig Axel I störning Personlighetsstörning ökar även risken för vuxen Axel I diagnos Kasen et al, Am J Psychiatry, 1999; 156:
Vad kännetecknar en reliabel diagnos? Olika bedömare diagnosticerar samma lidande lika, oberoende av varandra ”Inter-rater reliability” Ett lidande bedöms på samma sätt vid två olika tillfällen ”Test-retest reliability”
Dålig reliabilitet Utbildning i diagnostik, bristande? Diagnostiska hjälpmedel? Kategoriska diagnoser, rätt? Behövs en ny klassificering för personlighetsstörningar i ungdomsåren?
Dålig reliabilitet Utbildning i diagnostik, bristande? Diagnostiska hjälpmedel? Kategoriska diagnoser, rätt? Behövs en ny klassificering för personlighetsstörningar i ungdomsåren?