Simulering av kolvringsfriktion

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur stor är potentialen för flexibel användning inom bostads och servicesektorn? Simuleringsstudier av hushåll Martin Borgqvist, Projektledare
Advertisements

Smörjning av lager i kylmaskiner Luleå tekniska universitet Smörjning av lager i kylmaskiner Roger Tuomas Ove Isaksson Avdelningen för maskinelement Luleå.
Fjärrvärmepriset i Kopparstaden, Falun
Fordonets Teknik o Mekanik
Förvärv i förändring – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Inmatning av biogas utan propantillsats i Lunds Energis naturgasnät
Injustering värmesystem
1 Begreppssekvens Varför ?. 2 Att beskriva de naturvetenskapliga begrepp som ingår i temat Att definiera den ”röda tråden” i temat Att ge en grund för.
Beräkning och provning vid typkontroll av ställningar i Sverige
EXPERIMENTELL FYSIK MEKANIK
Arbete, energi och effekt
Vad är energi? Energi är något som har förmågan att utföra ett arbete eller göra att det sker en förändring.
Kort om | Skinn. Skinn är ett levande material och varje hud har sina märken och karaktär. Ytans struktur kan variera. Vanligt är att man trycker ett.
Hygro-thermal stability of composite materials for radio telescopes
Fysikalisk parameterisering
Dagens ämne Kvadratiska former Andragradskurvor Matrisform
Newtons 2:a lag En linjär rörelse beskriver grejer som rör sig med en konstant fart eller är i vila (mekanisk jämvikt) MEN Det mesta som rör sig gör det.
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
| Beröringsfri 3D-avbildning av pellets med röntgenbaserad mikrotomografi Fredrik Forsberg Avd. för Experimentell mekanik.
Institutionen för rymdvetenskap, IRV vid rymdcampus i Kiruna
Hur gör vi tandvården hälsoinriktad? Hur vet vi att vi skapar hälsa hos patienterna? Hans Sandberg.
Anpassning till ett förändrat klimat
Intervju med Jan-Olov Johansson Angående SATIN projektet Av Daniel Lithner, Peter Edeborg och Philip Dyplin.
ELDRIVET Energirelaterad fordonsforskning
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Biobränsleoptimerad oxidationskatalys för framtidens avgasefterbehandling September 2013 – hösten 2017 FFI Energi och.
Byggnadsmekanik gk 2.1 SNITTKRAFTER
Medicinska sensorer För att mäta:
Europeiska socialfonden
Åldringsmekanismer & hur man förlänger livslängden på batteri i fordon och energilagrings applikationer Evelina Wikner Institutionen för Energi och Miljö.
Transient Air management Dr. Henrik Dembinski Scania CV AB förutveckling förbränningssystem Styrning av luftflöde i dieselmotorer Info class External.
Rudolf Diesel: The End of the Beginning. Paris-tiden Började med ångmotorer. Ökad temperaturgradien genom överhettad ammoniakånga(Carnotprincipen) Genom.
Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Johan Lundin Uppsala Universitet Projektnr: Huvudstödmottagare: Avdelningen för elektricitetslära,
1 L U N D U N I V E R S I T Y – Faculty of Engineering Material – en viktig del av byggnaders totala miljöpåverkan Catarina Thormark Byggmaterialdagen.
Fyra viktiga element i konsumentbeslut
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Institutionen för rymdvetenskap, IRV i Kiruna IRV är en liten institutionen med ca 20 medarbetare En institution vid LTU, Luleå tekniska universitet Startade.
FS Dynamics Sweden AB Jungmansgatan 31 • SE Göteborg • Sweden • Tel: +46 (0) e-post: • internet:
Material För Användning I Rymdapplikationer: MAX-fas Andreas Engström Avdelningen för Materialteknik Luleå Tekniska Universitet.
Kraft - motvikt All kraft har en motkraft
Modellering av en helikopters rörelser. En helikopters egenskaper [Bild: Rotationer] Förflyttning i tre dimensioner Rotation i tre dimensioner.
TRUPER TRAKTIONSMOTORER UTAN PERMANENTMAGNETER - ALTERNERAD POLKONFIGURATION Samuel Estenlund, Industriell Elektroteknik och Automation,
Energiformer & omvandlingar
Utveckling av testrigg för mätning av däckfriktion mot vinterväglag. Oktober 2005 – April 2006 David Johansson & Thorbjörn Aldgård.
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
AB Volvo Industrial Electrical Engineering and Automation, Lund University, Sweden SuperCool.
SPÄNNING & TÖJNING NORMALSPÄNNING
Martin Fisk Luleå tekniska universitet
Modellering av en helikopters rörelser
Institutionen för matematik, KTH Mats Boij 5B1200 Differentialekvationer och transformer 13 maj B1200 Differentialekvationer och transformer I, 4.
Arbete, energi och effekt
TURBINEN Används i vattenkraftverk, kärnkraftverk, jetmotorer och förbränningsverk Nyckelord: turbin, rotera, energi, kraft, driva,
Farmakologi Farmakokinetik:
Termodynamikens huvudsatser De fyra huvudteserna.
EDS Luleå tekniska universitet Presentation på EDS Nätverksmöte Stockholm Christina Rask.
CEROS Elslipmaskin.
Mol och Avogadros tal En mol av en substans innehåller lika många enheter (atomer, molekyler, bilar, …) som det finns atomer i kg kol-12, och det.
Luleå Tekniska Universitet
Håkan Persson Framtida klimat och dess inverkan på risk – eller kanske snarare på osäkerheter…
X Lägesmått För att beskriva ett statistiskt material använder vi oss av lägesmått. De vanligaste lägesmåtten är medelvärde, median och.
EnergiEffektivisering av Byggnader i Arktiska Kommuner
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Utveckling av ny provningsmetod för elektromuffsvetsar Full Length Tensile Test (FLTT) SVU-projekt Rikard Kärrbrant - Swerea KIMAB Fredrik.
Kort om | Skinn.
Mekanik Kinematik.
Is till ishallar REALice™ är ett varumärke inom Watreco AB. Vi erbjuder ett komplett system för behandling av vatten till konstfrusna isbanor. Systemet.
Simulering ger bättre beredning
Året 2018 – Varmt, soligt och torrt
Presentationens avskrift:

Simulering av kolvringsfriktion Markus Söderfjäll 2014-10-09

Agenda Bakgrund och motivering till arbetet Simuleringsmodell Testrigg Komponenter Var finns förlusterna? Hur kan man minska friktionen? Simuleringsmodell Testrigg Framtida arbete

Kolvsystemet

Komponenter i kolvsystemet Kolvringar Kompressionsring Skrapring Oljering Cylinderfoder

Friktionsförluster i kolvsystemet Distribution av total energi Richardson, 2000, Review of power cylinder friction for diesel engines Distribution av mekanisk friktion Kolvsystemet står för 1.1-6.8% av totala förlusterna i dieselmotorer. Distribution av kolvring och vevstaksfriktion. Distribution av kolvringsfriktion

Hur kan vi reducera friktionen? 𝐹 𝑓 =µ∙ 𝐹 𝑛 Minskad ringspänning Konformabiliteten försämras Ökad oljeförbrukning Mer blow-by Bör kombineras med minskad orundhet Δr 2nd 3rd 4th

Simuleringsmodell FEM Oljering Reynolds ekvation Ingen rotation Reynolds ekvation Fullt flödad ring Luleå blandfilmsmörjningsmodell Kontaktmodell Flödesfaktorer för hydrodynamik Elastisk deformation

Simuleringsparametrar Parabolisk ringprofil Uppmätt cylinderfoder yta Stationära fall mitt på slaget Orunda cylinderfoder Varierade parametrar: Ringspänning Orundheten skalas Ordning av orundhet 2 3 4 5 6 8 Max amplitud [µm] 32.5 20.8 15.6 7.8 5.2 3.9 AVL Glide User’s Manual 2000

Resultat 22% 29% 32%

Testrigg Komponentrigg för kolvsystemet Verifiering av simuleringsmodell Högre hastighet än tidigare riggar Liknande flytande-foder Variabla parametrar Hastighet Temperatur Orundhet

Testrigg

Testrigg

Framtida arbete Simuleringsmodell Färdigställa testriggen Orunda cylinderfoder Karakterisera effekterna av orunda cylinderfoder Utreda friktionsminskningen genom kombination av minskad ringspänning och orundhet Utveckla modell för texturer Utöka modellen för att studera samtliga kolvringar Färdigställa testriggen Verifiera simuleringsmodell

Tack till

Kontakt Markus Söderfjäll Avdelningen för maskinelement Luleå tekniska universitet markus.soderfjall@ltu.se

Simuleringsmodell Fh + Fc Ph+Pc v Rt Fh + Fc Ph+Pc Ph= Hydrodynamiskt tryck Pk= Kontakttryck Ff = Friktion Rt = Ringspänning Ps = Axiell kraft från kolv Ps