Avancerade Interaktiva System INT8/2I1237/2I4037.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Advertisements

Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Att söka och förvalta kunskap
10 m1nu73r 0m WL4N! 10 minuter om WLAN! Abaintruder.
FTP, HTTP, HTML, XML och XHTML
© 2013 IBM Corporation Pure Data for Analytics (Netezza) David Rådberg BigData Sales SWE.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering  Kursens hemsida  Studentportalen.
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 4
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
”Ett sätt att distribuera Business Objects via webben”
Ali Ghodsi Global Computing Ali Ghodsi –Swedish Institute of Computer Science (SICS) Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)
Medieteknik.
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering Kursens hemsida Studentportalen.
The Ubiquitous Interactor Mobila tjänster med flera användargränssnitt.
Next previous Refactoring och lite mönster kodade i Java Innehåll Vad är refactoring? Ett större refactoringexempel Några mönster kodade i Java OOMPA 2000.
Wearable Computers. Innehåll Introduktion Vad är Wearable computers? Varför Wearable computers? Användningsområden Utmaningar Energi Värmeutveckling Nätverk.
1DT066 (5c) Distribuerade Informationssystem
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Objektorienterad tänkande
e-Learning standarder och specifikationer
Datorernas Framtid.
En introduktion till Datakommunikation och Säkerhetstänkande
GK/ÖK:ITO HT06 IT i organisationer.
IS1500 Datorteknik och komponenter
TIPS & RÅDAKUTEN av Lina och Johan. SÖKA, LAGRA och ÖVERFÖRA INFORMATION PÅ DATORN - SÅ KAN DU GÖRA!
Välkommen till Del 1.
Helena Lindgren 1 De 5 principerna om igen... Verksamhet riktar sig mot ett objekt som ska förändras Verktyg som medierar aktivitet Dynamisk.
Fordonskännedom FOK poäng
SOA >> Fast Forward Daniel Akenine, Teknikchef Microsoft AB.
PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning ‏ Innehåll: Högnivå objekt för trådprogrammering: - Trådgrupper (”Thread pools”)‏ - Exekverare (Executor.
Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 1 De bifogade OH-bilderna är bara utkast till vad som kan vara.
Systemdesign som process
Presentationsöversikt Syfte med presentationen: Ge en första introduktion till nyheterna i Windows Vista Målgrupp: TDMs i små till stora organisationer.
Datorns historia Vad är en dator? Kan vi kalla en kulram för en dator?
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Personal Computer Hardware (Hårdvaran i PC) Personal Computers And Applications (PC och PC-applikationer)
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. Människa Dator Interaktion Vad är en dator?
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. PC:ns existensberättigande Fördelar med PC:n – Kan utföra en mängd funktioner – Inarbetad standard Nackdelar –
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
IS1200 Datorteknik Föreläsning CE F2 Vi bygger en processor Kursboken, delar av kapitel 7 31 March IS1200 Datorteknik föreläsning CE – F2.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. Människa Dator Interaktion Vad är en dator?
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Datorhistoria 1946 ENIAC – Electronic Numerical Integrator and Calculator elektronrör, vägde 30 ton! Strömförbrukning W Från mekaniska räknare.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Den inre och den yttre vägen går ihop Den inre vägen: vi människor går in i datormiljöerna, Cyberspace Den yttre vägen: Datorerna integreras in och sprids.
Föreläsning 2 ITP Lisa Brouwers.
Från Webb 2:0 till Webb 3:0. WEBB 0 Webb 0 = ingen webb alls. Data kommunicerades med tal, skrift, tryckkonst samt analoga medier och så småningom elektroniska.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
Gratis testkonto med egen inloggning
Roligt lärande! Varför? Vad ? Hur?.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
Presentationens avskrift:

Avancerade Interaktiva System INT8/2I1237/2I4037

Kursansvarig Martin Jonsson rum: 7513, plan 7 i Forum mail: tel: Kursens hemsida: future ubiquitous service environments group

Dagens upplägg Info om kursen Introduktion till området avancerade interaktiva system

Kursens upplägg Föreläsningar Bok + Artiklar – läsanvisningar – se kurshemsidan! – Labbar – Lab 1. Ett tjänsteorienterat system med Jini (programmeringsuppgift) – Lab 2. Sensorlabb Tenta, 28/5

Labbar Labb 1. Ett tjänsteorienterat system med Jini – Programmeringsuppgift - Java – Grupper om 3 personer – Självständigt arbete – Examineras genom labbrapport och muntlig redovisning Labb 2. Sensorlabb – Merparten av arbetet utförs under en heldagslaboration – Totalt 10 grupper – Examineras genom inlämningsuppgift och muntlig redovisning

Kursens mål Ge förståelse för och praktisk erfarenhet av nya typer av interaktiva system Systemdesign – Filosofier, teknologier, standarder, programmering Interaktionsdesign – Filosofier, metaforer, teknologier

Handuppräckingsövning ;-) Bakgrundscheck – MDI – Distribuerad/Internetprogrammering – Web services – Ubiquitous Computing / Pervasive Computing

Framtidens interaktiva system = pervasive computing

Vad menar vi med ett avancerat interaktivt system? Avancerat – Komplext – Djuplodande / detaljerat – Nydanande / framåtblickande Interaktivt – Tillhandahåller tjänster direkt till användarna System – Samverkande dator- och mjukvarukomponenter – Men vad är en dator?

Vad är en dator?

En maskin som kan lagra och bearbeta data och som man kan programmera för att utföra olika uppgifter. ”…handles applications including hi-fi audio and video playback, digital content creation, computer-aided design, geographic information systems, software development and financial analysis” (Utdrag ur PC-reklam)

Lite datorhistoria Räknemaskiner 1946 ENIAC, 30 ton, elektronrör 1947 Transistorn 1969 Mikroprocessorn 1975 Altair 8800, 256 byte RAM, Första hemdatorn 1981 IBM PC, MS-DOS, 1984 Apple Lisa, Första GUI:t, datormusen 1991 World Wide Web …

PC:ns för och nackdelar Fördelar med PC:n – Kan utföra en mängd funktioner – Inarbetad standard Problem – Komplex (kan utföra en mängd funktioner) – Klumpig, stationär – Enpersonsverktyg – Fokuskrävande

Datorutvecklingen Datorerna blir – Mindre – Billigare – Snabbare Inbyggda system Trådlöshet Sensorer

Dator?

Interaktion?

Inbäddade datorer Datorer bäddas in i våra vardagsprodukter Analogi: Elmotorer – Brukade vara stora och ha flera funktioner. Har nu byggts in och försvunnit

Nya förhållningssätt till datorer Datorerna försvinner eftersom vi inte längre ser dem som datorer Information Appliances – Osynlighet genom specialisering Ubiquitous Computing – Osynlighet genom ”lugn” design

Ubiquitous Computing ubiquitous = Allestädes närvarande. Mark Weiser, Xerox Parc 1988 ”Computers as we know them will be replaced by a multitude of networked computing devices embedded in our environments, and these devices will be invisible in the sense of not being perceived as computers.” Ubiquitous computing flyttar användargränssnittet från skrivbordet till våra vardagsmiljöer. Datorerna blir en del av miljön

Ubiquitous Computing Phase I – The Mainframe Era Phase II – The PC Era Transition: Internet and distributed computing Phase III – The UC Era ComputerUserComputerUserComputerUser

Ubiquitous Computing Lugn teknologi Utnyttjar vår perifera uppmärksamhet – En stor del av vår hjärnkapacitet tolkar perifer information Flyttar enkelt mellan fokus och periferi – Fokusera för att ta kontroll – Ex: Bilmotor, när den krånglar märker vi det

Ubiquitous Computing From ”Interacting” to ”Dwelling” with computers Vi interagerar inte med vår vardagsomgivning Som väder eller gatuljud. Föreslående men inte avbrytande

Information Appliances Donald Norman. The Invisible Computer PC:n är fundamentalt felkonstruerad – försöker klara för mycket – Blir oundvikligen komplex PC:n är som en Schweizisk armékniv

Information Appliances Information Appliances är ”datorprodukter” som är specialiserade för en uppgift. Kan kombineras med varandra Höga krav ställs på en gemensam infrastruktur

Ubiquitous Computing vs. Information Appliances Ubiquitous Computing – Låt datorerna smälta in i vår omgivning så att vi inte märker dem – Perifera – Integrerade Information Appliances – Bädda in datorerna i specialiserade verktyg – Konkreta, enkla – Funktionalism

Pervasive Computing Ett antal nästan synonyma begrepp existerar: Pervasive Computing – Pervasive ~ Genomsyrande – Industrin har anammat denna term Ubiquitous Computing – Ubiquitous ~ Överalltvarande – Uttalas ungefär: ”jubbickutus” Information appliances Post-desktop computing/interaction (Mobile Computing) Inom denna kurs kommer Pervasive Computing att användas som ett paraplybegrepp för de andra

Föreläsningarna Systemdesign – Hur programmerar man interaktiva applikationer för de nya miljöerna? – Nya krav och möjligheter – Teknologier Interaktionsdesign – Hur skapar man användargränssnitt för dessa miljöer? – Nya krav och möjligheter – Designapproacher

F2: Systemdesign för Pervasive Computing Målsättningar – Spontan interaktion – Fysisk integration Designparadigm: Tjänsteorienterad systemdesign Nyckelproblem – Hitta tjänster – Beskriva tjänster – Göra dem kompatibla Teknologier – Web services – Jini – mfl

F3: Basteknologier – distribuerade system Distribuerade system – Systemarkitekturer för distribuerade system – Meddelandebaserade system RPC-RMI Säkerhet – Symmetrisk/Assymetrisk Kryptografi – Nycklar – SSL

F4: Intro till Lab1 med Jini Jini – Javabaserad teknologi för att tillhandahålla tjänster över ett nätverk – Kan hitta och koppla ihop sig med andra tjänster dynamiskt Labben – Chatsystem

F5: Kontextkänsliga system Hur kan man få applikationer att anpassa sig efter förändringar i användarens kontext? Abowd och Dey definierar de primära kontext-typerna: – Plats, identitet, tid och aktivitet Exempel: ”Stick e-note”, påminnelser triggas av kontexten Situationsmodellering Sensorer Introduktion till Labb 2

F6: Wireless sensor networks Billiga trådlösa sensorplattformar ”Smart Dust” Användningsområden Implementation Koppling till Labb 2

F7: Sview – ett tjänsteorienterat system Sview är ett system som låter dig accessa dina personliga tjänster från vilken terminal som helst – Exempel på tjänsteorienterat system – Web services – Nyttiga erfarenheter

F8: Tangible interaction Kan vi hitta nya och bättre sätt att interagera med datorer? – Tangible interaction ~ handgriplig interaktion – I vilka situationer är detta intressant? – Samarbetsaspekter Gripbara Objekt: – Fysiskt WIMP – Media blocks ”Taggade” objekt, streckkoder, RF taggar et.c. Hur bygger man ”tangible”-system?

F9: Mobila system Hur bygger man system för dagens mobila system? – Programmeringsspråk – Plattformar – Gateways – Designapproacher

F10: Affektiv interaktion i en mobil miljö Hur designar man för interaktion med känslor? – Affektiv interaktion Mobil applikation som låter dig förmedla känslor via gester – Interaktionsaspekter – Implementation

F11: AI i pervasive computing Proaktivt beteende – När ska systemet ta initiativet? Agenter Exempel – Se till att information finns på rätt plats vid rätt tillfälle

F12: Interaktiva miljöer Hur kan man stödja lokalt samarbete? iLounge – Föreläsningen kommer förhoppningsvis att hållas i iLounge